Aktuell kommentar - vecka 3/03
Social invandring
Det förekommer olika
typer av invandring, t ex:
arbetskraftsinvandring
asylinvandring
anhöriginvandring.
Kring 1960-talet kom många
utlänningar till Sverige för att arbeta. Sedan mitten av 1980-talet
och framåt har många kommit hit som flyktingar - de har varit,
eller uppgivit sig vara, förföljda i sitt hemland.
Erfarenheten har dock varit
allt en allt mindre andel av de som söker skydd i Sverige verkligen
varit flyktingar. Även bland de asylsökande som fått stanna
har merparten fått göra det av s.k. humanitära skäl.
I de flesta fall handlar
det om migration, inte flykt. Man väljer både tidpunkt för
resan och målet för den, det är inte så att man plötsligt
måste fly hals över huvud för att rädda livet undan
bödlar. Man byter land, därför att man söker ett bättre
liv.
Detta kan betyda att man
vill få ett arbete i det nya landet, och försörja sig själv
och sin familj. I praktiken är man då arbetskraftsinvandrare.
Erfarenheten visar dock
att en påfallande stor andel
av de "flyktingar" som får stanna sedan inte själva
klarar sin försörjning. De lever på bidrag, dvs försörjs
av svenska skattebetalare. Det förekommer även bidragsfusk och annan kriminalitet.
I många fall är
bidragsberoendet oönskat, men i många fall saknas uppenbarligen
viljan att försörja sig genom eget arbete. Då kan man inte tala om vare sig arbetskraftsinvandring
eller flyktinginvandring. Det handlar om något annat, nämligen
social invandring.
Under de senaste åren
har alltfler Baltikum, Ryssland och andra östeuropeiska länder
kommit till Sverige och utnyttjat asylinstitutionen. Det har de kunnat göra,
trots att de inte är flyktingar. De sänds så småningom
tillbaka, men innan så sker har de kunnat leva en period på
våra skattepengar.
Nu står vi inför
en utvidgning av EU. Estland, Lettland, Litauen och Polen ska komma med.
Det betyder att människor från dessa länder får möjligheter
att komma till Sverige som arbetskraftsinvandrare. Vad betyder det för
lönevillkor och arbetsmiljöer? Vad betyder det för kvalitén
i arbetsinsatserna? Behöver man att kunna tala svenska?
Denna EU-utvidgning öppnar
samtidigt för något annat, nämligen att många upptäcker
möjligheten att komma som "sociala invandrare". Risken för
detta har påpekats av regeringens utredare, Berit Rollén -
tidigare chef för Invandrarverket, och med kunskaper om verkligheten.
DN den 15/1 -03:
"Rollén menar
att om EU-reglerna om fri rörlighet tillämpas direkt finns risk
att oseriösa företagare börjar erbjuda alltför enkla
jobb eller rena "luftanställningar" i Sverige mot betalning.
Väl inne i landet kan sedan sjukvård och andra delar av det svenska
välfärdssystemet utnyttjas i fem år."
Redan gjorda erfarenheter
visar att driftigheten kan vara stor vad gäller bidragsfusk, när handböcker börjar cirkulera om luckorna i
systemet. Då kan semesterresorna till hemlandet bli täta, alltmedan
bidragspengar strömmar in på kontona. Med EU-utvidgningen handlar det om grannländer, med kortare
hemresor efter en förankring i Sverige. Det gör inte risken mindre.
Med EU-reglerna räknas man som "arbetande"
redan vid en lågavlönad anställning med ett arbetsåtagande
på 10 timmar i veckan. Kan någon på detta kunna försörja
sig själv och sin familj? Svenska skattebetalare lär få
gå in och skjuta till resten.
Berit Rollén föreslår
vissa övergångsregler under några år, så att
arbetstagare från de nya länderna bara får arbets- och
uppehållstillstånd för ett år i taget. Denna försiktiga
reservation räckte för att hon mot sig skulle få inte bara
de sju riksdagspartierna och alla stora dagstidningar, utan även företrädare
för fackliga organisationer. Wanja Lundby-Wedin på LO avfärdade
således Rolléns farhågor som "överdrivna".
I slutändan kommer
ett pris för denna naivitet. De som tvingas betala är inte minst
LO:s medlemmar.