ARGUMENT-BEMÖTANDE
BSS hade också
sammanställt en argumentationslista som såg ut som följer
(nedanstående version är yngre än originalversionen).
Vi bemöter argumenten
1. Vi tjänar på invandringen.
Vårt svar: Det beror på vad
man avser. Det är sannolikt att Sverige tjänar på att ta
emot ett mindre antal duktiga, skötsamma och kvalificerade personer
från etniskt närbesläktade länder om de kan placeras
på arbetsmarknaden. En sådan invandring är ingen ekonomisk
belastning. Sverige förlorar däremot ekonomisk på att ta
emot flyktingar från avlägsna länder. De är ofta mer
svårplacerade på arbetsmarkanden och blir då i stället
en ekonomisk belastning för skattebetalarna. De sociala problemen bland
de utomeuropeiska invandrargrupperna är uttalade, bl. a på grund
av den kulturella bakgrunden och brottsligheten är ofta högre.
Eftersom den senare kategorin är så stor, så innebär
det att Sverige förlorar rent ekonomiskt på invandringen.
2. De berikar vår kultur.
Vårt svar: Man får känslan
av några av de som framför argumentet inte tror att svenskarna
är kapabla att uträtta någon kulturell gärning. Faktum
är att den svenska kulturen är oerhört rik och levande -
än så länge -, trots alla försök att ta död
på den. Det är säkert sant att vissa enskilda invandrare
bidrar till att "berika" vår kultur. Det gäller framförallt
invandrare från etniskt och kulturellt närbesläktade länder,
som har tillfört Sverige impulser inom t ex konsten och musiklivet.
När det gäller musiklivet så tvingas ju svenskarna uthärda
anglosaxiska - eller andra främmande - tungomål i alla våra
etermedier och det bidrar till vår egen musikaliska underutveckling.
Men argumentet är ju mycket subjektivt och vem som helst kan ju hävda
att vilket udda inslag som helst är berikande för vår kultur.
Man kan ju t ex fråga sig hur berikande det är med vissa importerade
kulturyttringar som t ex blodshämnd, barnäktenskap, omskärelse,
ritualslakt eller kvinnoförtryck?
Det har blivit vanligt att kommunister som talar om "kulturberikning"
för att försvara invandringen hänvisar till USA och dess
blandkulturs utbredande i världen. Att de ser USA som det mångkulturella
idealet kan tyckas förvånande, men det beror väl på
bristande kunskap eller ovanligt stor naivitet. Annars skulle de väl
inte vara kommunister.
Argumentet att de berikar vår kultur är emellertid ett svagt
argument eftersom vi alltid kan ta emot - och ofta har tagit emot - impulser
utifrån utan att behöva ta emot stora invandrargrupper. Genom
att nöja oss med impulserna kan vi dessutom filtrera bort avarterna.
Förvånande är det också att många förespråkare
för "kulturberikning" inte vill acceptera utbyggnaden av
kabel-TV där de ju kan ta emot impulser från stora världen.
Vår uppfattning är i stället den, att blandkulturella och
mångetniska samhället i stället inverkar negativt på
normgivningen och moralen i samhället. Genom extremt olika `kulturella"
yttringar så bidrar man till att upplösa det traditionella system
av regler och normer som vi bär inom oss och som kommer till uttryck
när vi på olika sätt konfronteras med varandra.
3. Vi tog hit dem när vi behövde arbetskraft.
Vårt svar: Vilka vi? Det var ju
politikerna och storföretagen som tog hit dem och det skedde över
huvudet på svenska folket. Svenska folket har inte fått besluta
om arbetskraftsinvandringen. Vilka "vi" var det som behövde
arbetskraft? Det var inte du och jag utan det var vissa storföretag.
De ville slippa utbilda folk, vilket är kostnadskrävande, och
föredrog att bekvämt rekrytera färdigutbildat folk från
andra länder främst i Sydeuropa. De fick då en motiverad
arbetskraft, som ju här fick betydligt högre standard, trots att
de då ofta fick lägre lön än sina svenska arbetskamrater.
Om vi hade haft mer ansvarfulla politiker - och företagare - så
hade "behovet av arbetskraft" enkelt kunnat lösas med inhemsk
arbetskraft. Men den socialdemokratiska politiken har ofta präglats
av kortsiktighet och det är där felet ligger. I både socialdemokratin
och det kortsiktiga planerandet alltså! Vi skall också påminna
om, att om det skulle uppstå arbetskraftsbrist, så beror det
bl. a på den låga svenska nativiteten och en dålig ekonomisk
politik.
4. Invandrarna tar skitjobben som svenskarna inte vill ha.
Vårt svar: Det finns inga skitjobb.
Alla jobb är lika värdefulla. Skitjobb gör knarklangarna,
hallickarna, tjuvarna och de andra brottslingarna.
Om det skulle finnas svenskar som själva anser sig för "fina"
för att arbeta med praktiska sysslor, som t ex städjobb, så
är det - i den mån den attityden skulle vara utbredd - en tecken
på en misslyckad politik och ett samhälle i förfall. Om
en sådan attityd är utbredd så är det ett stort underbetyg
åt de som styrt - och styr - Sverige. I verkligheten är det också
så att brist på arbetskraft inom ett område leder till
högre löner, vilket lockar över arbetskraft från andra
sektorer.
5. Vem skulle städa, diska och köra tunnelbanan om invandrarna
av någon anledning åkte hem?
Vårt svar: Va!? Har politikerna
gjort oss så beroende av utländsk arbetskraft att det skulle
bli mer eller mindre kris inom vissa områden om de åkte hem?
Är det redan så illa i Sverige. Då är det på
tiden att sådana politiker försvinner från den politiska
scenen och låter mera ansvarsfulla politiker få ta över.
6. Vi har via FN förbundit oss att ta emot ett visst antal flyktingar
varje år.
Vårt svar: Det är sant att
Sverige har förbundit sig att ta emot 1250 flyktingar per år.
Men Sverige tar emot mångdubbelt fler än vad avtalet anger. Och
en stor del av de som kommer kan man inte ens identifiera. Sanningen är
ju att politikerna totalt har givit upp ansvaret för Sverige. De släpper
ju in nästan alla som knackar på vår välfärdsdörr.
Ja, många knackar inte ens på, de har fräckheten att bara
kliva in och slå sig ned vid dukat bord.
7. Vi måste vara solidariska med dem som har det svårt och
därför ta hit ett visst antal flyktingar. Det är vår
plikt.
Vårt svar: Vi har ingen skyldighet
eller plikt att ta emot några flyktingar alls, framför allt inte
sådana som kommer från andra världsdelar. Däremot
bör vi kunna vara solidariska med våra grannländer och låta
några av dess utsatta medborgare få vistas här om de har
problem hemma. Detta förutsätter dock att de kan styrka sin identitet
så att vi inte - som nu - får in svårt kriminella element,
terrorister eller spioner. Men å andra sidan, de som varit det har
nästan alla kommit från länder i mellanöstern eller
andra utomeuropeiska länder.
Vi skall också komma ihåg att många flyr från problem
och konflikter där den etniska bakgrunden, kulturen eller religionen,
har spelat en avgörande roll. I Sverige har vi tagit emot både
palestinier och kurder, exempel på folk som vill få en egen
palestinsk respektive kurdisk stat att leva i. Om rätten att få
leva i en nationell gemenskap skall erkännas andra folk så skall
rätten för oss svenskar att leva i en svensk stat erkännas,
annars är det bara hyckleri och inkonsekvens som styr politiken (och
hittills har det ju varit det, främst från socialdemokraternas
sida).
De som kommer till Sverige är de som har råd att betala för
sig. De verkliga flyktingarna, de fattiga och svältande, kan inte ta
sig någonstans. Men om vi verkligen vill hjälpa så många
som möjligt så skall vi sända pengarna till flyktinglägren
i stället för att ta dem hit. Att ta flyktingar till Sverige kostar
oändligt mycket mer än att hjälpa dem där de är.
Den nuvarande flyktingpolitiken beräknas kosta de svenska skattebetalarna
ca 10 miljarder per år. För den summan skulle vi kunna hjälpa
kanske ett par miljoner flyktingar i de stora flyktinglägren. Men vi
får inte glömma att vi också har stora hjälpbehov
inom Sveriges gränser.
8. Internationella förbrytare begår mest brott, inte invandrarna.
Vårt svar: Hur kommer det sig att
kontrollen vid gränserna är så dålig att internationella
förbrytare kan ta sig in? När det gäller brottsligheten så
är det sant att internationella ligor härjar här (men ingen
tycks göra något åt det). Att vissa invandrargrupper har
en betydligt högre brottslighet än våra egna infödingar
är helt klart. Det finns mängder av uppgifter som styrker detta.
Invandrarnas överrepresentation avser främst den grova brottsligheten,
t ex mord, våldtäkt, grova rån etc.
9. Vi är alla invandrare från början.
Vårt svar: Jovisst! Men det är
ett ganska löjligt argument. När klimatet i norden blev varmare
så invandrade under olika perioder nordiska folkstammar hit och grundlade
senare vår svenska nation inom den nordiska gemenskapen. Vi har sammansmält
till ett enhetligt folk och en del av oss har "invandrarpåbrå"
genom att våra förfäder i ett senare skede har kommit från
t ex. de nordiska länderna eller andra närbesläktade nationer
och folk.
Men den invandring av etniskt och kulturellt främmande grupper som
vi ser i dag saknar motstycke i vår historia och på grund av
dess omfattning hotas enhetligheten och på lång sikt det svenska
folkets existens.
10. Vi måste lära oss att förstå andras kulturer.
Vårt svar: Det är ett argument
som används flitigt av internationalister och massinvandringsförespråkare
för att förmå oss att tro att vi från invandrare får
oumbärliga erfarenheter, som vi inte kan undvara eller som ingen svensk
skulle kunna ge oss.
Förespråkarna för ovanstående argument är ofta
själva ytterst obenägna att lyssna till våra argument, (t
ex. att vi anser att etniskt och kulturellt homogena nationer har större
förutsättningar för en lugn och harmonisk utveckling) eller
lära sig något av de erfarenheter som vissa mångkulturella
nationer, t ex det förhärjade Libanon eller Malaysia med sina
rasuppdelade politiska partier, kan ge. Vi Sverigedemokrater har stor
förståelse för andra kulturer, men de bör få
leva vidare och inte utsättas för påtvingad främmande
påverkan. Därför är vi också rädda om vår
egen kultur.
Det har också visat sig att sk blandäktenskap spricker betydligt
oftare och de vårdnadstvister som ofta uppstår är betydligt
mer uppslitande, både socialt och psykiskt, än i svenska äktenskap.
11. Vi skulle inte ha så hög standard om inte invandrarna
hjälpt oss.
Vårt svar: Sanningen torde vara
den rakt motsatta! Om vi inte hade tagit emot sådana mängder
av okvalificerade, svårplacerade, oassimilerbara och ovälkomna
invandrare så skulle vår standard var betydligt högre,
skolorna och sjukvården effektivare, demokratin skulle fungera, den
svenska kulturen leva och Sverige och svenskarna skulle ha en starkare framtidstro.
12. Invandringspolitiken har beslutats av politiker som valts av folket.
Alltså är politiken väl förankrad i folkviljan.
Vårt svar: Det är sant att
de valda politikerna har beslutat om invandringspolitiken. Men opinionsundersökningar
visar att politiken inte är förankrad bland folket. När vi
går till val röstar vi ofta på frågor som för
många väljare är av större betydelse, t ex den ekonomiska
politiken. Ett exempel är ju att trots att socialdemokraterna vill
införa republik så är flertalet socialdemokratiska väljare
för monarki. På samma sätt är det med invandringspolitiken.
Trots att politikerna förespråkar en "generös"
invandrings- och flyktingpolitik är folket motståndare till den
politiken. Folket inser nämligen vilka faror som är förknippade
med en sådan politik. Man vill också hellre hjälpa de verkliga
flyktingarna i världen än de sk flyktingar som mutar, lurar och
bluffar sig till Sverige för att få en bättre tillvaro,
ekonomiskt och socialt.
13. Det är rasistiskt att motsätta sig invandring.
Vårt svar: Den som motsätter
sig invandring av vissa människoraser av det skälet att dessa
raser är lägre stående eller mindre värda är rasist.
Men sådana skäl anförs knappast av någon förnuftig
människa eftersom det för det första måste vara svårt
att avgöra till vilken ras en viss person tillhör. Hur skulle
en sådan bedömning gå till? Och även om det gick så
måste personen då ha underlag som förklarar i vilka avseenden
och varför just denna ras är sämre. Eftersom sådana
argument aldrig framförs - ens av stollar - så kan man inte ta
dem på allvar. De som påstår att det är rasistiskt
att motsätta sig invandring är själva stollar. Krav på
begränsning av invandring från andra världsdelar eller andra
länder har ytterst sällan med "rasism" att göra.
Ofta vill man värna om det egna landets folkstam, kultur eller ekonomi
och samtidigt har dessa motståndare till massinvandring stor respekt
för andra folk och deras kultur. Bara för att man föredrar
det egna så behöver man inte nedvärdera det andra. En man
som älskar sin kvinna nedvärderar inte eller föraktar andra
kvinnor bara för att han föredrar sin egen.
14. Invandrarna har kommit för att stanna. De är Sveriges framtid
Vårt svar: Det är ett argument
som framförs av etablissemanget för att ge intryck av att vårt
öde är oundvikligt. Alla de invandrare som kommit de senaste 20
åren skall inte alls stanna i Sverige. Många har redan åkt
hem frivilligt. En del trivdes inte med klimatet, andra fick kulturchocker
eller hemlängtan. Ytterligare några har utvisats därför
att de skadat vårt samhälle genom grov brottslig verksamhet.
Av de som är kvar har många, framför allt nordeuropéerna,
men även enstaka andra, smält in i det svenska samhället
och blivit en del av det svenska, medan stora grupper av främst utomeuropeiska
invandrare varken kan eller vill bli en del av det svenska Sverige. Dessa
invandrare, som lockats hit av landsförrädiska eller naiva politiker,
som i sin tur backats upp av internationalister och oansvariga journalister,
måste nu börja förbereda sig på att resa hem igen.
Om de inte reser hem (eller till något annat mottagarland), så
får internationalisterna rätt. Då har det gått så
långt att ingen återvändo finns. Svenskarna förlorar
sitt land.
Fördomar mot patrioter
Många
irriterades inte bara över att invandringen fortsatte ohämmat
utan också över att massmedia lade munkavle på sig själva
i denna fråga. Varför agerade alla dagstidningar nästan
likadant? Eftersom flertalet dagstidningar ideologiskt hör hemma hos
något av de etablerade partierna, var det ju inte så konstigt
att de försvarade deras politik. Mer märklig var deras ovilja
att släppa fram kritiska röster i en så viktig och het politisk
fråga. Ett annat intressant men sorgligt fenomen var deras likartade
resonemang i invandringsfrågan trots deras olika partitillhörighet.
Den av alla riksdagspartier gemensamt beslutade invandringspolitiken skulle
tydligen inte få ifrågasättas.
En annan orsak till bristen på debatt kan ha varit det stora antalet
socialister på samhällsredaktionerna. I praktiken tycks detta
ha uttryckt sig i en bristande tolerans för avvikande opinionsyttringar.
Journalisterna talade om vårt budskap i termer som "hat, okunnighet,
rasism, fördomsfullhet, invandrarfientlighet, fascism" m.m., men
i själva verket avslöjade innehållet i fraserna ofta deras
egen fördomsfullhet eftersom deras angrepp på oss saknade relevans
i sammanhanget. Sin egen okunnighet och fördomsfullhet spred man istället
vidare till läsarna, varav många lät sig vilseledas. "Invandrarna
är en av orsakerna till vårt välstånd", sade
t.ex. Sollentunas moderata kommunalråd, Jan-Olov Sundström den 17 april 1980. Han var ett exempel på människor som fallit
offer för ett argument som oemotsagt fått framföras av invandringsförespråkarna.
Motståndet mot invandring avfärdades av Sundström som "okunnigt"
och "rasistiskt".
Michael Wächter från Örebro, engagerad i invandrarfrågor
och senare verksam i en "antirasistisk" förening, skrev den
14 juni 1980 en artikel i Örebro-Kuriren där han påstod
följande: "En vanlig föreställning
som omhuldas av många och som ofta framförs utan minsta nyansering
är att flertalet invandrare är kriminella personer eller åtminstone
har sökt sig hit för att åtnjuta och utnyttja den svenska
socialvårdens höga standard. Ett flertal undersökningar
har visat att andelen brottslingar bland invandrare är procentuellt
lägre än bland svenskar".
Var inte just detta uttalande ett tydligt exempel på fördomar?
Wächter säger att det är en "vanlig" föreställning
som ofta (?) framförs (var då någonstans?) "att flertalet
invandrare är kriminella". Om inte detta är fördomar
så kan man fråga sig vad fördomar är. Jag kan visserligen
inte säkert svara för hur folk framfört sina åsikter
till Wächter, men BSS som åtminstone försökt följa
debatten noga har inte uppfattat att denna åsikt skulle vara "vanlig"
och framförallt har den inte framförts "ofta", åtminstone
inte på tidningarnas insändar- eller debattsidor. Inte heller
på nyhetssidorna. Möjligen kan något sådant uttalande
ha fällts muntligt i något sammanhang, någon enstaka gång
och i så fall av någon som är så okunnig att han
inte borde tas på allvar.
"Att flertalet invandrare skulle vara kriminella" är en uppgift
som jag inte sett publicerad någonstans (inte ens i form av klotter)
och då har jag ändå läst mycket. Så när
Wächter påstår att uppgiften dessutom framförs "ofta"
kan jag inte tro honom. I nästa mening gör han påståendet
att andelen brottslingar bland invandrare är procentuellt lägre
än bland svenskar. Detta skulle naturligtvis vara en stor och glädjande
nyhet om uppgiften var sann. Men Wächter har inte läst på
sin läxa. Han hade t.ex. inte tagit del av det statistikshäfte
som BSS gav ut i början av 1980, där det framgick tydligt att
invandrarbrottsligheten var procentuellt högre än den svenska.
Och uppgifterna var hämtade från bl.a. Statistiska centralbyrån
och Brottsförebyggande rådet. Inom viss typ av brottslighet var
överrepresentationen betydande. I BSS statistikhäfte publicerades
en hel del statistik och en del av den berörde just brottsligheten.
Här kunde man läsa bl. a att:
1978 svarade utländska medborgare för 40 procent av alla mord
och dråp
1978 svarade utländska medborgare för 31 procent av den grova
misshandeln
1978 svarade utländska medborgare för 26 procent av våldtäkterna
1978 svarade utländska medborgare för 29 procent av de grova rånen
trots att de utgör endast 5 procent av befolkningen.
När massinvandringsmotståndarna försökte korrigera
felaktigheter likt Wächters, blev de ofta stoppade i censuren. De kom
inte till tals alls.
Istället kunde tidningarna ibland redovisa uppgifter
om att de får "rasistiska" brev. Vad dessa brev innehöll
förklarades ibland genom citat ur något brev med oseriöst
innehåll. Detta påstods sedan vara representativt för de
"rasistiska breven". I själva verket var de brev som kallades
"rasistiska" ofta sakliga och seriösa. Själv
hade jag skickat ganska många brev till olika tidningar med sakligt
innehåll. Dessa brev stoppades alltid av censuren. Ibland skickade
jag artiklar till debattsidorna, men där hade jag heller ingen framgång.
Jag hade ju "fel" åsikt. Ibland fick jag artikeln i retur
tillsammans med en förklaring. När f.d. FNL-aren, författaren
Klas Östergren arbetade på Expressens kulturredaktion fick jag
följande svar på en begäran om att få en artikel publicerad: "... Din text är dessutom en upprepning
av gamla och bekanta tongångar från 30-talet som inte känns
särskilt konstruktiva i dagens Sverige. De problem vi har i landet
löser man inte med blodprov och näsmått. Svenskheten drabbar
nog i första hand invandrarna, och inte vice versa".
Va?! Näsmått och blodprov! Vad menade han? Hade han läst
brevet? Jovisst hade han det. Problemet var att han inte förstod vad
han läste. Han kunde inte bedöma innehållet i brevet för
vad det var utan drog paralleller med något som fanns i hans egen
fantasi. De pavlovska klockorna klämtade i hans öron. Verkligheten
hade sprungit förbi honom för länge sedan. Stackars Klas
Östergren! Men nu förstår jag varför Expressen gör
så fin reklam för hans böcker.
Att komma till tals i invandringsfrågan var nästan omöjligt.
Den lilla krets som formats kring BSS försökte ofta påverka
genom insändarskrivande, men det var stopp överallt.
Är folklig nationalism farlig?
Varje nation
förutsätter ett nationellt medvetande hos medborgarna. Utan ett
nationellt medvetande kan inga lagar och förordningar, utfärdade
av riksdagen, väntas åtlydas och inga skatter, utfärdade
av regeringen, uppbäras genom medborgerligt godkännande. Och rikets
försvar skulle framstå som totalt meningslöst, om inte rikets
medborgare var medvetna om att vårt land är vårt och värt
att försvara.
Alltså: Nationalism i betydelsen ett allmänt nationalmedvetande
är själva förutsättningen för att Sverige för
oss framstår som vårt land. Inte som ett främmande land
vilket som helst där vi kanske tillfälligt vistas. Utan ett
nationalmedvetande hos svenska folket, ja, hos varje enskild svensk, skulle
Sverige inte kunna existera som en fri och självständig nation.
Men nationalismen kan gå djupare än till det blotta nationalmedvetandet.
Nationalisten kan vara medveten om grundvalarna för nationell sammanhållning
inom ett folk. Nationalisten inser därmed att det finns vissa värden
att slå vakt om och samtidigt även vissa faror att undgå
om en nation skall kunna fortleva.
Nationalisten kan hävda den åsikten, att Sverige som fri och
självständig nation förutsätter ett traditionellt enhetligt
folk som är sammanvuxet med detta vårt land och känner primär
solidaritet till det.
Nationalisten kan vidare varna för de faror för vårt lands
överlevnad som en alltför stor invandring av folk från avlägsna
länder med starkt avvikande kulturer utgör.
Massinvandringen fortsätter - kritiken avfärdas
Genom att massmedia förteg
vår opinion så fick politiker och andra opinionsbildare en
vanföreställning om det verkliga läget. Dels fick de uppfattningen
att de hade stöd för en massinvandringspolitik, dels befästes
fördomar om massinvandringskritiker genom massmedias utfall mot s.k.
"rasister" (som ju inte var rasister - bara motståndare
till massinvandring). Vi trodde oss kunna notera att trots massmedias
och (det politiska) etablissemangets hetsande mot patrioter, deras förtigande
av massinvandringens negativa följder, trots deras snyftreportage
och propaganda till förmån för invandring, så ökade
kritiken mot massinvandringen hela tiden. Vi kände att vi hade folket
på vår sida. Däremot insåg vi att en majoritet
av dem som delade våra åsikter inte vågade framträda
eller organisera sig politiskt för att bekämpa den förrädiska
politiken. Folket kände sig rädda och förtryckta. Själv
upprördes jag av att den yttrandefrihet man så ofta talade
om i andra sammanhang inte fanns här. Demokratin fungerade inte som
den borde.
Invandringen fortsatte.
Och politikernas förakt
för Sverige och svenskarna blev allt större. I början av
80-talet visade det sig att många av de invandrare som kom till
Sverige tog sig in på falska pass. Det gällde i första
hand de som kom från Libanon. Några få libaneser avvisades
och fick inte stanna i landet. Dåvarande invandrarministern Karin
Andersson uttalade sig i Svenska Dagbladet och förklarade att de
som utvisas utvisas för att de inte uppfyller kravet på att
få stanna. Men, markerade hon, de utvisas inte bara för att
de tagit sig in i landet på falska pass. "Det avgörande
är deras skäl att få stanna", sade hon. Alltså,
falska pass går det bra att komma till Sverige på under förutsättning
att man uppfyller de krav som berättigar till asyl här i landet.
BSS fortsatte sin löst sammansatta verksamhet med flygbladsutdelning
o.s.v. Etablissemanget hade upptäckt BSS och vi blev allt hårdare
attackerade. Alla medel var tillåtna för att slå ned
på oss. Vi var ett hot och skulle stoppas till varje pris. Detta
trots att ingen organisation i egentlig bemärkelse fanns. Bara ett
arbetskollektiv som kunde upplösas vilken dag som helst om det blev
en debatt om invandringen på hög politisk nivå. Målet
för oss var ju endast att väcka debatt - inget annat. Vi såg
fortfarande inte till någon debatt. Därför fortsatte flygbladsutdelningarna.
Men inte bara flygbladsutdelning. Jag bevistade ibland någon debatt
där invandrarfrågor diskuterades och vid dessa tillfällen
fick vi möjlighet att pröva våra argument på dem
som försvarade invandringen. Vid praktiskt taget varje tillfälle
blev mötesarrangörerna oroliga över våra frågor
och Kjell Öberg hörde till dem som nästan tog till flykten
varje gång han fick obekväma frågor.
Expressens extremism
Den liberala
kvällsdraken Expressen, Nordens största tidning upplagemässigt,
har engagerat sig ytterst aggressivt i kampen mot vad man behagar kalla
"rasism" och "nazism". Expressen är också
en av de tidningar som mest kategoriskt och medvetet har vägrat att
införa både artiklar och vettiga insändare som är
kritiska till invandringen. Ett talande exempel på tidningens aggressivitet
gentemot vissa politiska inriktningar är följande citat av Expressens
framlidne f.d. kulturredaktör Hemming Sten: "Jag hoppas att den tid kommer då
den siste rasisten har hängts i den siste fascistens tarmar". (Expressen den 20 april 1982.) Denne hr Sten, som skyltat
som "liberal" i en tidning som ständigt skryter med att
den står för humanitära värden, längtade alltså
efter ett skräckvälde med bestialiska avrättningar av misshagliga
meningsmotståndare. Bakom de vackra fraserna om "respekt för
de små i samhället" och "demokrati" förordar
man ett satanistiskt skräckvälde för att bli kvitt meningsmotståndare.
Mot denna bakgrund är det föga förvånande, att det
råder total censur på Expressen mot avvikande åsikter
som godtyckligt stämplas som "nazistiska", "fascistiska'
eller "rasistiska". Om personer med dessa för Expressen
förgripliga åsikter skulle få komma till tals med väl
underbyggda artiklar, skulle tidningens många läsare själva
kunna bilda sig en uppfattning i bl a invandringsfrågan. Då
skulle Expressens extremistiska åsikter ifrågasättas.
En opinion skulle växa fram som hotar det åsiktsmonopol som
denna tidning står för. Detta vill man till varje pris förhindra.
Därför censureras misshagliga inlägg. Förföljelserna
mot oliktänkande kan fortsätta.
Det är också intressant att notera, att Expressen alltid tar
parti för illegalt hitkomna utlänningar, som säger sig
vara förföljda politiskt i hemlandet, och alltid kräver
att de ska få stanna i Sverige, hur falska deras uppgifter om "politisk
förföljelse" än är. Konsekvensen av Expressens
- och andra massmediers - snyftkampanjer är ju den, att flera miljarder
människor i världen som har det svårt på olika sätt
fritt skall kunna ta sig in i Sverige och få uppehålla sig
här på lika villkor som svenska medborgare. Att detta skulle
leda till kaos och blixtsnabb ruin, det bekymrar inte Expressen. Denna
tidning - liksom flertalet övriga massmedier - är totalt ansvarslös
och de är inte heller intresserade av sakliga debatter mellan olika
ståndpunkter i vissa politiska frågor. De vill bara peka ut
och hetsa mot patriotiskt sinnade människor för att försöka
ta död på deras politiska aktivitet. Ljuga och vinkla för
att komma åt politiska motståndare är något som
blivit en helig princip.
Förespråkarna för det mångkulturella Sverige fortsatte
att bygga upp sin hets och sitt hat mot invandringsmotståndare i
allmänhet och BSS i synnerhet.
Den 17 augusti 1980 skrev Expressens journalist Sune
Olofsson (som kallade sig "kristen") en djupt ohederlig
och kränkande artikel där han "bättrade på"
innehållet i BSS första flygblad kraftigt. Sune Olofsson påstod
att organisationen Bevara Sverige Svenskt spridit "vulgärpropaganda"
med följande innehåll: "Invandrare är svartskallar
som begår mord och våldtäkt. De har ockuperat Sverige".
Detta har BSS aldrig sagt!
Längre fram i texten påstår Olofsson att BSS budskap
är "systematiskt lögnaktigt". I meningen därpå
säger han att BSS förkunnar budskapet att "invandare är
parasiter på det svenska samhället". Men något så
dumt har BSS aldrig "förkunnat" och det vet Olofsson.
Det är i denna anda diverse journalister bedriver sina kampanjer
mot invandringskritiker. BSS skrev ett genmäle till Expressen för
att få korrigera alla felaktigheter, men chefredaktören Bo
Strömstedt vägrade att publicera det och skrev
istället ett svar med bl.a. följande innehåll: "Jag
skulle gärna tillägga att skulle Er (BSS) verksamhet inte vara
åtalbar är jag beredd att verka för att den skall bli
det".
Åtalas för vad då? frågade vi oss. För att
vi hade en åsikt som Expressen inte gillade kanske? Eller för
att vi påvisade Expressens lögner - det kanske är kriminellt?
Samtidigt som Bo Strömstedt i sina spalter ivrigt talar om yttrandefrihet
avslöjas hans upphetsande intolerans mot svenskhetens bevarare och
massinvandringsmotståndare.
De talar inte sanning
I TV-programmet Studio
S i oktober 1980 om den grova brottsligheten bland vissa invandrargrupper
sade diskrimineringsutredningens ordförande, Kjell Öberg (s), följande: "Vi kan inte längre
dra oss för att tala sanning".
Tidigare hade man alltså
ljugit eller försökt dölja sanningen. Varför?
Dåvarande invandrarverkets
chef, Thord Palmlund sade (den 2
oktober 1980): "För ett år sedan
hade vi inte öppet diskuterat invandrarna och brottsligheten av rädsla
för att skada invandrarna." Sanningen är ju
att det inte har funnits någon öppen debatt alls i denna fråga,
med undantag av den inbördes diskussion som förekommer bland
förespråkarna för massinvandring och som går ut
på att de ultraliberala kritiserar de redan "generösa"
för att vi inte tar emot tillräckligt många invandrare.
Invandrare vill diskriminera svenskarna
I en artikel i Dagens
Nyheter den 2 oktober 1980 skriver David
Schwarz, polsk judisk invandrare, att invandrare bör
få företräde till nyckelposter i samhället. Vi citerar:
"Det skulle t ex kunna innebära att av två lika kompetenta sökande till en
viss befattning kan invandraren få tjänsten om få eller
inga invandrare finns på den aktuella arbetsplatsen. Denna positiva
särbehandling bör naturligtvis inte enbart gälla
sådana traditionella invandraryrken som städare, servitörer
etc, utan även innefatta (för naturaliserade svenska medborgare)
sådana nyckelbefattningar som domare, polismästare, skoldirektörer,
officerare, landshövdingar, ambassadörer m fl.
Jag
är väl medveten om reaktionerna från svenskt håll
- men vad är alternativet? Att invandrargrupperna sluter sig samman
och blir militanta och efter utländskt mönster med våld
försöker tillkämpa sig jämställdhet med svenskarna?"
Så långt David Schwarz. David Schwarz är ju insatt i
hur folkomflyttningar kan påverka våra samhällen och
är säkert väl medveten om att det tal om "kulturberikning"
som framförs av representanter för etablissemanget är propagandafraser
och ingenting annat. För hotet om att militanta invandrargrupper
med våld skall tillkämpa sig "jämställdhet"
som framförs kan ju bli verklighet och därmed kan man med skäl
fråga sig vari "kulturberikningen" ligger.