Teckna avtal mellan skolan, eleven
och föräldrarna!
"En skola för alla"
bidde en skola för ingen
Betyg i allt. Även i ordning
och uppförande
Du måste kunna tala svenska!
Kort sagt:
- Skolans uppgift är att
ge eleverna kunskaper.
- Kännetecknande för
varje annan arbetsplats är att där råder ordning
och reda. Och hänsyn till varandra. Självklart måste
detta även gälla skolan.
- Alla är inte skarpa teoretiker.
Bygg ut lärlingsutbildning i samverkan mellan skola och
näringsliv.
- Alla andra civiliserade länder
har det vi hade. Studentexamen eller annat kunskapsbevis!
Teckna avtal mellan skolan,
eleven och föräldrarna!
Som myndiga, verksamma individer
är vi skyldiga att ge det uppväxande släktet en
uppfostran och utbildning som gör att de kan föra utvecklingen
vidare, försörja sig själva och ... oss.
Skolans uppgift är att
utbilda.
I likhet med
alla andra arbetsplatser krävs det ordning och disciplin
om verksamheten över huvud taget ska kunna bedrivas. Men betygen i ordning och uppförande
togs bort för ett tjugotal år sedan. Vad var signalen
till eleverna? Att ordning och uppförande inte räknas!
Mrs Monroe har bevisat, från
slummen i Harlem i New York, att det går att skapa framgångsrika
skolor under hemska sociala förutsättningar. Det gick
bra därför att hon krävde ordning och reda varigenom
undervisningen fick en chans. Hon har räddat många
barns framtid.
Ge flumskolan underkänt
I Sverige består varje
årskull av cirka 100.000 barn. Tror ni att de blir tacksamma
mot en flumskola som lärt dem att arbeta i grupp och slå
i böcker samt att få igång en dator. Tänk
om vi för fyrtio år sedan, som enda resultat av skolutbildningen,
kunnat slå i Nordisk Familjebok och ringa i telefon.
För att få skolan
att fungera krävs för varje elev ett avtal mellan skolan,
eleven och föräldrarna. Avtal med ömsesidigt ansvar.
Och med påföljder.
Tänkvärda frågor:
- Är skolan till för
att eleverna ska lära sig något?
- Är det ansvarigt att
experimentera med barnens tillvaro och framtidsutsikter?
- Är politiker och politiska
pedagoger lämpliga att leda den svenska skolan?
- Varför, tror Du, är
friskolorna bättre?
"En skola för alla"
bidde en skola för ingen.
Gymnasiereformen för fyra
år sedan skulle åstadkomma en skola för alla.
Det visade sig snarare bli en skola för ingen. Nu skulle
alla, säger alla, ungdomar in i gymnasiet vare sig de hade
förutsättningar eller ens elementära kunskaper
att läsa, skriva och räkna. I detta blåögda
experiment med unga människors liv finns det egentligen
bara förlorare. Teoretiskt lagda elever störs i sin
undervisning. Lärarna får ägna sig år helt
andra saker än pedagogik och de elever som egentligen inte
passar i gymnasiet stör undervisningen eller gör något
ännu mycket värre.
Skandal är ett passande
ord, som ingen uttalar eftersom alla politiska partier var inblandade
i den fantastiska gymnasiereformen!
Utbilda lärlingar
Ungdomar som varken kan eller
vill förkovra sig på det teoretiska planet ska givetvis
inte fylla klassrummen för den teoretiska utbildningen.
Det sunda förnuftet säger att ett utbyggt lärlingssystem,
som tar vid direkt efter grundskolan, skulle vara mycket bättre
för de praktiskt lagda eleverna. Verkstadsskolor och andra
inbyggda skolor fanns i mängd för några tiotal
år sedan. Politrukerna och skolbyråkraterna ville
dock inte ha sådant och rev ned ett fungerande system och
den förnuftiga samverkan mellan skola och industri. Endast
några få företag lyckades hålla stånd.
Vi vet nu att det inte finns bättre alternativ. Återgå därför
till det som fungerade.
Betyg i allt. Även i
ordning och uppförande.
Eftersom undervisningen är
beroende av att det är ordning och att eleverna uppför
sig väl, ska det givetvis ges betyg i ordning och uppförande.
Eftersom skolan ska utbilda
och förmedla kunskaper ska det givetvis sättas betyg
på hur skolan lyckas i denna kunskapsförmedling. Betyg
i alla ämnen.
Det är endast ett sätt
att bedra ungdomen om man låtsas som om deras insatser
aldrig kommer att betygsättas. Efter skolan kommer verkligheten,
konkurrensen, de allt högre kunskaps- och skicklighetskraven.
Verkligheten
är inte betygslös.
Och betygen ska vara verkliga.
Det får inte förekomma, som idag, att en elev godkännes
om han har rätt på tio frågor av sjuttiofem!!
Eller att körkortsprovet är det första prov en
artonåring kan ... köra i!
Och visst ska vi ha studentexamen.
Som förut. Och som i andra länder.
Du måste kunna tala
svenska!
Idag lär man ha övergått
till att kalla hemspråksundervisning för undervisning
i modersmål. Det skulle alltså finnas drygt ett hundra
modersmål i Sverige! Det är ett vanligt knep att försöka
byta mening på orden och därigenom tro sig åstadkomma
någonting fantastiskt.
I Sverige är modersmålet
svenska och det är givetvis mycket svårt för
den som inte klarar svenska att klara sig i den svenska verkligheten.
Därför måste alla tala, förstå och
skriva svenska.
I andra länder har man
detta som ett krav för att bli medborgare. Kravet är
just att kunna landets språk - och dessutom känna
till dess traditioner och historia.
Man är
inte snäll mot invandrarelever genom att inte ställa
krav på kunskaper i svenska.
Man är bara undfallande och aktivt bidragande till att fördärva
deras framtid.