Ur FRI
INFORMATION:
Att planera för
landets undergång
1992 tillsatte den borgerliga regeringen
en utredning med uppgift att bland annat utreda vad som händer vid en
massflykt från Östeuropa. Trots huvudbetänkandets titel: "Ett
säkrare samhälle" ger innehållet all anledning till
oro. Om hundratusentals asylsökande söker sig hit, drar utredningen
slutsatsen att det svenska samhället kommer att haverera av påfrestningarna,
en situation som civilförsvarets planläggning nu skall anpassas
för att kunna möta.
Den borgliga regeringen gav 1992 försvarsdepartementet
i uppdrag att kalla samman en kommitté med uppgift att utreda påfrestningar
för samhället i fred samt vissa frågor inom totalförsvarets
civila del vid massflykt till Sverige av asyl- och hjälpsökande.
(Fö 1992:03 och prop 1993/94:94). Kommittén antog namnet "Hot-
och riskutredningen" med Eric Krönmark som ordförande. Huvudbetänkandet
publicerades i januari 1995 under namnet "Ett säkrare samhälle"
(SOU 1995:19). Därutöver har åtta delbetänkanden givits
ut. Denna artikel fokuserar på delbetänkandet från 1993 med
titeln "Massflykt till Sverige av asyl- och hjälpsökande"
(SOU 1993:89) och Huvudbetänkandet samt den verksamhet ÖCB (Överstyrelsen
för Civil Beredskap) ålagt länsstyrelser och landets kommuner,
nämligen att utforma planer som med säkerhet leder till Sveriges
undergång.
Massflykt till Sverige (SOU 1993:89)
Betänkandet har utförligt refererats
i Fri Information nr 3, 1994. Enligt utredningsdirektiven beskrevs olika scenarier
för att belysa påfrestningar och risker i det fredstida samhället.
Tre "massflyktssituationer" behandlades.
Delscenario 1 - antar att nya makthavare har tagit över i Ryssland.
Efter en tids aggressiv utrikespolitik går den ryska armén in
i de baltiska staterna. Omfattande utrensningar sker bland politiker och tjänstemän
som deltagit i frigörelsen några år tidigare. Det politiska
systemet krossas. Det antas att ca 50 000 asylsökande under en vecka
i februari kommer till svenska hamnar via småfartyg.
Delscenario 2 - beskriver, utöver 50 000 asylsökande, hur
150 000 hjälpsökande tar sig till Sverige under sammanlagt fyra
månader. Ett stort antal människor tar sig hit via Finland och
Polen..
Delscenario 3 - efter en lång period av sträng kyla och
stor brist på livsmedel kommer c:a 500 000 hjälpsökande till
Sverige under c:a 6 månader. Samtidigt ryktas att en allvarlig olycka
inträffat i ett kärnkraftverk utanför Moskva. Man antar vidare
att ett stort antal massflyktingar har smittsamma sjukdomar som får
den svenska sjukvården att kollapsa.
I alla tre scenarierna beskrivs hur svenska
myndigheter agerar enligt uppgjorda planer som utvidgas allt efter massflyktingarnas
antal och kondition.
I slutsatserna kring det tredje scenariot
(500 000 asylsökande) antar man att det svenska samhället havererar
av påfrestningar och oroligheter i landet icke minst orsakad av en explosionsartad
kriminalitet. Sjukvården klarar inte av anstormningen utan bryter på
sina ställen samman. Man befarar att ett stort antal bank- och butiksrån
kommer att äga rum. Demonstrationer och andra opinionsyttringar mot verksamheten
antas förekomma i stor omfattning på många orter.
Huvudbetänkande (SOU 1995:19)
Trots huvudbetänkandets titel: "Ett
säkrare samhälle" ger innehållet all anledning till oro.
Avsnittet "Utvecklingen i Sverige på 5-10 års sikt"
bekräftar vad Fri Information länge varnat för.
"Invandrarna söker sig i stor
utsträckning till de tättbefolkade områdena, framför
allt storstäderna. De strävar efter kontakt med landsmän. Svårigheterna
för invandrare att etablera sig i mindre orter, där det är
ont om arbetstillfällen, är höga. Samtidigt innebär koncentrationen
av invandrare att svenskar som bor där väljer att flytta. Kontakterna
med det svenska samhället kan för många bli mycket begränsade.
Under senare delen av 1980-talet och 1990-talet har allt fler utomeuropéer
sökt sig till Sverige. De kommer från förhållanden som
avsevärt skiljer sig från det svenska samhället. Klyftorna
mellan olika befolkningsgrupper växer. Polariseringen och segregeringen
växer i samhället. Skillnaderna ökar även mellan bostadsområden
i tätorterna. En del grupper, framför allt yngre, tar avstånd
från samhällets normer. Benägenheten att ta till våld
sprider sig. Våldet accepteras i stigande utsträckning inom olika
grupper. Tillgången till vapen ökar hos de våldsbenägna
och kriminellt belastade. Utvecklingen riskerar att sprida sig".
Försvarsmakten
Utformningen av Försvarsmakten styrs
i första hand av kraven på förmåga att möta ett
väpnat angrepp, varifrån det än kommer. Försvarsmakten
skall verka stabiliserande på den säkerhetspolitiska miljön
i norra Europa, bland annat genom sin förmåga att hävda svenskt
territoriums och luftrums integritet under grundberedskap.
Totalförsvaret har enligt huvudbetänkandet (SOU 1995:19) att
i framtiden möta en betydligt bredare hotbild bl a: "regionala konflikter
som utgör ett hot mot internationell säkerhet och stabilitet. Sådana
konflikter kan uppstå även i Sverige exempelvis beroende på
etniska eller religiösa motsättningar." Det är ju knappast
loja svenska protestanter som antas svara för religiösa konflikter.
Skillnader i den ekonomiska utvecklingen mellan
regioner anses också som ett hot. Därutöver beskrivs ett brett
spektrumav andra hot än de rent militära, exempelvis massflykt,
terrorism, sabotage, internationell kriminalitet, miljökatastrofer och
avbrott i försörjningen med viktiga förnödenheter.
ÖCB planerar
ÖCB (Överstyrelsen för Civil
Beredskap) publicerade 1995 en handbok för kommunernas beredskapsförberedelser
(ISBN 91-7097-016-5). Handboken bygger på hot- och riskutredningen och
ger kommunerna direktiv för ett 15-tal verksamhetsområden i händelse
av kris och krig. Direktiven omfattar bl a räddningstjänst, social-
och hälsotjänst, el- och energiförsörjning men också
flyktingverksamhet. Det senare handlar om Invandrarverkets (SIV) planer för
att väsentligen öka mottagningskapaciteten vid tillströmning.
SIV skrev 1992, i samråd med civilbefälhavarna
och länstyrelserna, till landets alla kommuner om förberedelser
för att med kort varsel ta emot extraordinärt antal flyktingar eller
andra skyddssökande:
"Det kan då inte uteslutas att
inströmningen överstiger SIV:s förmåga vilket ställer
krav på andra rutiner och resurser i samhället. Hot- och riskutredningen
belyser och lämnar förslag som innebär ökade skyldigheter
för kommunerna. Regeringen kan lämna särskilda föreskrifter
för verksamheten. Därtill kan civilbefälhavare och länsstyrelse
med föreskrifträtt ålägga såväl länsstyrelser
som kommuner att ta emot och ta hand om flyktingar".
I utredningen sägs vidare att kommunerna
bör planlägga för att motta asylsökande/hjälpsökande
till ett antal som motsvarar 5 procent av kommunens folkmängd vid det
senaste årsskiftet.
Planeringen bör inriktas i huvudsak mot
kollektivt mottagande.
Registrering bör ske av de mottagna.
Planeringen bör inriktas på minst
sex månaders varaktighet.
Dessutom säger direktiven att beredskap
skall finnas att ta emot skyddssökande från andra delar av landet
eller från grannkommuner. ÖCB uppmanar sålunda Sveriges kommuner
att planera för att ta emot sammanlagt c:a 450 000-500 000 asylsökande
i händelse av massflykt, d v s ett antal som enligt SOU 1993:89 får
landet att bryta samman!
Kommentar
I tre år arbetade den av den borgerliga
regeringen tillsatta och av den socialdemokratiska fullföljda utredningen.
Trots den långa utredningstiden saknas en ekonomisk konsekvensanalys.
Vi vet idag att samhället redan dignar under kostnaderna av de senaste
årens massinvandring. Vad massflyktsutredningens olika skräckscenarier
skulle kosta kan vi möjligen gissa. Något svar från utredningen
får vi inte. Utredningen antar dessutom som en självklarhet att
de skydds- och asylsökande frivilligt ger sig hem igen, när den
akuta katastrofsituationen i respektive hemland upphört. Var och en vet
att det inte är ett särskilt realistiskt antagande.
Det är tyvärr inte alls osannolikt
att Sverige inom en inte alltför avlägsen framtid riskerar att drabbas
av det invandringstryck som skildras i massflyktsutredningens olika scenarier.
Redan idag lär 800 000 migranter avvakta transport västerut från
Ryssland, Vitryssland och Ukraina. Dagens erfarenheter lär oss, liksom
massflyktsutredningens och ÖCB inventering av de bristande svenska resurserna,
att det finns bara en lösning, om än motbjudande och brutal. Sverige
måste förbereda sig för att med kraft kunna avvisa en massinvasion
redan innan den nått svensk mark. Marinen, kustbevakningen och tullen
borde rustas upp i tid, i stället för att som idag drabbas av förödande
nedskärningar. Det tillhör emellertid de obehagliga verkligheter
som massflyktsutredningen absolut inte vill diskutera.
|