Ur FRI
INFORMATION:
Remissvar om etnisk diskriminering
Yttrande från Fri Information över utredningen
Räkna med Mångfald - Förslag till lag mot etnisk diskriminering
i arbetslivet, SOU 1997:174.
Förslaget till ny lag mot etnisk diskriminering i arbetslivet
är ett skrämmande bevis på juridisk okunnighet om arbetslivets
villkor utanför departement och domstolar. Lagförslaget kommer -
om det realiseras som lag - att främja i stället för att motverka
arbetslöshet hos invandrare, andra etniska minoriteter och den svenska
majoritetsbefolkningen, därför att företagens
vilja att nyanställa kommer att minska.
För många små företag, främst
invandrarföretag - s k etnisk företagsamhet - kommer en lag enligt
lagförslagets intentioner att innebära nedläggning eller begränsning
till enmansföretag. Små
företag har ingen möjlighet gardera sig mot de processer och skadeståndsanspråk
lagförslaget aviserar.
Utredningen utgår från att etnisk diskriminering
i arbetslivet är betydligt vanligare än antalet anmälda fall
och avkunnade domar visar. Man förutsätter därför att
nuvarande lagstiftning inte är ett tillräckligt effektivt instrument
för att bekämpa diskriminering. I själva verket kan det vara
precis tvärtom: etnisk diskriminering är ovanlig inom svenskt arbetsliv.
Att skilda uppfattningar finns bekräftas av Pontus Ringborg,
handläggare hos Diskrimineringsombudsmannen, i en intervju i tidskriften
Kosmopolit nr 3-4, 1995: "Många gånger är skillnaden
mellan den upplevda och den faktiska diskrimineringen ganska
stor. Det är en pedagogisk utmaning för olika myndigheter
och företag att lära sig att arbeta så att folk inte känner
sig diskriminerade".
Utredningen försöker inte ens resonera
kring möjligheten av att upplevd diskriminering många gånger
inte är diskriminering. Redan här ger betänkandet intryck av att man önskar
många fall av etnisk diskriminering och många fällande domar
mot arbetsgivare. Detta intryck bekräftas upprepade gånger vid
läsningen av betänkandet.
Omvänd bevisbörda
Utmärkande för en rättsstat är bl a att
en anklagad person är i lagens mening oskyldig till dess skuld har bevisats. Bevisbördan åvilar uteslutande åklagaren, den åtalade behöver
inte bevisa sig oskyldig. Bevisningen är många gånger svår,
varför skyldiga inte sällan slipper straff i enlighet med doktrinen
att det är bättre fria en skyldig än att straffa en oskyldig.
Likaså tar man i brottsbalken hänsyn till gärningsmannens uppsåt.
Antidiskrimineringslagstiftningen avskaffar dessa för
en rättsstat självklara begrepp. Gärningsmannen - d v s arbetsgivaren
- döms om han inte själv kan bevisa sig oskyldig - anmälaren
eller anmälarens ombud behöver inte anföra bevis - och oavsett
om den påstådda diskrimineringen varit avsiktlig eller oavsiktlig,
direkt eller indirekt. Detta formuleras i betänkandet:
"I och med att skydd mot diskriminering är
en fråga om mänskliga rättigheter finns inget i sig som talar för att en lagreglering bör
begränsas till arbetslivet. Vår uppgift är,
som också understrukits, begränsad till arbetslivet.
Från denna utgångspunkt ter det sig av flera skäl naturligt
att skydd mot etnisk diskriminering i arbetslivet även
fortsättningsvis regleras i civilrättslig lagstiftning.
Ett av skälen är att beviskraven generellt sett är
lättare att fullgöra för en förfördelad i ett tvistemål
än i ett brottmål, ett annat att det i brottmål,
till skillnad från tvistemål, krävs bevisning
om den diskriminerandes uppsåt. En lagstiftning bör därvid alltjämt inordnas i det arbetsrättsliga systemet och gälla
för alla arbetsgivare, arbetssökande och arbetstagare
på hela arbetsmarknaden."(betänkandet
sid 170).
Enklast sammanfattas detta med att utredningen föredrar
tvistemål framför brottmål för att kunna vända
på bevisbördan och strunta i uppsåt.
Genom hela betänkandet får man intrycket av att
EDA-kommitténs ledamöter betraktar arbetsgivaren som den evige
skurken, som det gäller att med alla tänkbara medel nagla fast,
eller för att direkt citera betänkandet: "ju mer diskriminering kostar, ju mer mångfald lönar sig" (sid 95). Därför väljer utredningen medvetet att gå ifrån
sedvanliga rättsprinciper rörande bevisbörda och uppsåt.
Utländska jämförelser
Betänkandet redovisar utförliga jämförelser
med utländsk lagstiftning och med EU-rätten. Vid ytlig genomläsning
bibringas man lätt uppfattningen att Sverige har en mycket släpphänt
inställning till etnisk diskriminering i arbetslivet jämfört
med vad EU-rätten kräver och hur flertalet andra länder sköter
detta problem.
Vid närmare genomläsning framgår dock att
EU genomgående talar om likabehandling utan hänsyn till nationalitet,
man skriver inte om etnicitet. Därigenom har EU på ett skickligt
sätt undanmanövrerat från de svåra frågorna om
etniska minoriteter i medlemsländerna, vare sig dessa minoriteter tillhör
urbefolkningen, invandrat för många hundra år sedan såsom
samer, basker, zigenare eller invandrat under senare år. Vidare avser
EU-rätten likabehandling av de nationaliteter som finns inom medlemsländerna
och syftar inte i första hand på likabehandling av utomeuropeiska
invandrare och flyktingar
Anmärkningsvärt är vidare, när det gäller
europeiska jämförelser (samtliga jämförelser gjorda med
EU-länder förutom Norge), att utredningen inte vill inse de historiska
skillnaderna mellan å ena sidan tills nyligen relativt homogena befolkningar
som ofrivilligt blivit värdar för asylsökande från hela
världen och å andra sidan länder som till helt nyligen varit
kolonialmakter, ja i vissa fall fortfarande har kolonier, såsom Storbritannien,
Frankrike, Belgien, Holland m fl.
Kolonialmakternas ansvar för och skuld till de koloniserade
folken motiverar liksom tyskarnas historiska skuld till judar, zigenare och
ockuperade länder helt andra hänsyn än vad som kan krävas
av Sverige. Dagens etniska minoriteter i Frankrike, Storbritannien, Belgien
och Holland utgörs ju i stor utsträckning av just medborgare i tidigare
koloniserade länder..
Många sidor i betänkandet ägnas för
övrigt tidigare ockupationsmakter, där från början européer
ägnat sig åt att i större eller mindre omfattning utrota urbefolkningar,
såsom Australien, Kanada och främst givetvis USA. Dessa uttalade
invandrarländer, där regeringarna efter ha oskadliggjort urbefolkningen,
uppmuntrat till massiv invandring kan givetvis svårligen jämföras
med svenska förhållanden.
Att antidiskrimineringslagstiftningen i USA visserligen har
sina förtjänster när det gäller kampen mot rasism men
också leder till icke önskvärda följder skildrades av
förre chefredaktören Svante Nycander i Dagens Nyheter den 29 december
1997 under rubriken "Arbetsrätten göder advokatkåren". Nycander skriver bl a: "Rättighetslagarna uppammar ett överdrivet
processande. Det är myntets ena sida. Det andra är
att lagarna främjar rasintegration och lika rättigheter."
Utredningen borde i sina avsnitt om utländska förhållanden
ha begränsat sig till våra nordiska grannländer och möjligen
Schweiz och Österrike, som har förhållanden någorlunda
jämförbara med Sveriges. Det finns nämligen påtagliga
risker att förslaget till ny lag mot etnisk diskriminering i arbetslivet
- om det omsätts i praktiken - kommer att leda till en kraftigt ökad
efterfrågan på jurister och väsentligt förlängda
väntetider i Arbetsdomstolen, vilket knappast kan vara gynnsamt för
samhället.
Arbetsgivarbegreppet - vi räknas
alla som arbetsgivare!
Alla tre diskrimineringsutredningarna hävdar att arbetsgivare
är var och en hos vilken någon sökt arbete. Man hänvisar
till jämställdhetslagen och nuvarande lag om etnisk diskriminering
i arbetslivet.
Definitionen är på tok för vid. Med denna
definition skulle alla - privatpersoner
såväl som företagare - bli arbetsgivare i samma ögonblick
någon erbjöd sig att ta anställning hos dem, oavsett om arbetskraft
efterfrågats eller inte. I kommentarerna till
Jämställdhetslagen anges, tvärtom, att arbetsgivarbegreppet
är detsamma som i Lagen om medbestämmande, MBL. Av kommentarerna
till MBL framgår att man inom arbetsrätten brukar räkna som
arbetsgivare "den fysiska eller juridiska person som träffat
avtal med annan om utförande av arbete under sådana
förhållande att anställningsavtal föreligger".
Diskrimineringsutredarna försöker följaktligen
smyga på oss ett alldeles nytt och vittomfamnande arbetsgivarbegrepp.
Vidgat arbetssökandebegrepp
I nuvarande lag mot etnisk diskriminering i arbetslivet kan
arbetsgivare lagföras först om han vid anställningsbeslutet
på etniska grunder sållar bort sökande med likvärdiga
meriter.
EDA-utredningen vill utvidga ansvaret till hela
rekryteringsförfarandet. Arbetsgivaren kan t ex aldrig skylla på resursbrist, att det
inte funnits resurser att kalla och intervjua flera tusentals sökande
till en ledigförklarad tjänst (som bekant har däremot den offentliga
sektorn obegränsad rätt att skylla på bristande resurser när
det gäller exempelvis outredda polisanmälningar, brott som preskriberas
därför att åklagaren inte haft tid att väcka åtal,
växande köer inom sjukvården, vanvård inom äldreomsorgen,
tilltagande ordningsproblem inom skolorna, o s v i all oändlighet).
För att undgå skadestånd måste arbetsgivaren
bevisa att underlåtenheten att kalla en sökande med utländskt
namn berott på att det redan av ansökningshandlarna tydligt framgått
att den sökande inte hade likvärdiga meriter. Däremot kan en
privat arbetsgivare, om han så önskar, låta bli att kalla
alla manliga svenskar som heter Karlsson, bor i viss förort, har annan
ålder än 27 år eller ha vilka bisarra skäl som helst
för att inte kalla en sökande. Offentliga arbetsgivare måste
ta hänsyn till meriter, även när det gäller svenskar.
Alla arbetsgivare måste ta hänsyn till jämställdhetsaspekter.
Går nuvarande tre lagförslag igenom om utvidgade förbud mot
diskriminering måste alla arbetsgivare även ta etniska hänsyn
och speciell hänsyn till funktionshinder och sexuella avvikelser. Är
man däremot vit, heterosexuell man av svenskt ursprung och fullt frisk
utan handikapp - ja, då ligge man ogill.
Av föreliggande förslag till skärpt lagstiftning
mot viss diskriminering framgår att arbetsgivaren inte kan komma ifrån
sitt lagliga ansvar genom att anlita rekryteringsfirma eller s k headhunter.
Gör sig rekryteraren skyldig till olaga diskriminering får hans
uppdragsgivare, d v s arbetsgivaren som söker medarbetare, betala skadestånd.
Nytt i förslaget till skärpt lag
mot etnisk diskriminering är även att en arbetssökande kan
få skadestånd för etnisk diskriminering även om han/hon
är ensam sökande och företaget beslutar sig för att avbryta
rekryteringen, d v s inte anställa någon alls. Eftersom en ensam
sökande alltid måste vara mest meriterad, öppnar sig här
gyllene möjligheter till skadestånd.
Obefintliga småföretag
Alla riksdagspartierna, numera t o m Vänsterpartiet,
älskar som bekant småföretagare. Småföretagarnas
lov sjungs i alla tonarter, det är småföretagarna som skall
rädda sysselsättningen och välfärden, heter det i valtal,
riksdagsdebatter och alla upptänkliga politiska manifestationer. I Sverige
är detta emellertid bara ord som exempelvis i näringsminister Anders
Sundströms pressmeddelande den 12 december 1997: "Att förenkla
och modernisera regelverket för småföretagarna är en
betydelsefull del i regeringens politik för ökad tillväxt". I verkligheten görs mycket litet för att stimulera småföretagandet.
Den borgerliga regeringen var inte mer handlingskraftig än den socialdemokratiska.
I antidiskrimineringsaktivisternas värld existerar inte
småföretagare annat än indirekt.
EDA-utredningen konstaterar belåtet rörande förbud
mot s k etniska trakasserier att "Vårt förslag innebär
i de fall arbetsgivaren är en fysisk person att en trakasserad
i vissa fall kommer att kunna välja mellan två vägar
att hävda sin rätt till skadestånd. En väg är att
polisanmäla gärningen och yrka skadestånd i
brottmålet. En annan är att föra talan med stöd
av vårt lagförslag. Vi ser ingen egentlig olägenhet med en
sådan dubbel reglering."
Orden småföretag och småföretagare
förekommer ingen gång alls i någon av nu föreliggande
tre diskrimineringsutredningar (dock nämns småföretagare i
förbigående en gång i särskilt yttrande av SAF-representanten
i EDAs expertgrupp. Hon påpekar att lagförslaget ökar den
administrativa bördan för småföretagare. SAF-representanterna
i motsvarande expertgrupper i FUDA och SEDA har avstått från yttrande).
Inte heller nämns småföretag/ småföretagare i regeringens
proposition 1997/98: 55, Kvinnofrid.
Småföretagare och småföretag
existerar inte för statliga diskrimineringsutredare. Ändå
skall de till fullo omfattas av alla de förbud och skadeståndsskyldigheter
förslagen till nya diskrimineringslagar innehåller.
På direkt fråga svarar Margareta Wadstein i intervjun
som refereras nedan att hon inte finner skäl att göra skillnad mellan
stora och små företag. Som jämförelse kan nämnas
att exempelvis brittisk lagstiftning skiljer mellan små och större
företag i diskrimineringslagstiftningen. Vidare föreskriver brittisk
lag att alla nya lagar måste prövas utifrån ett småföretagarperspektiv,
något som från centralt håll i EU även rekommenderas
för alla medlemsländer.
Sakliga skäl
I dag är statliga arbetsgivare skyldiga ta hänsyn
till vissa sakliga skäl vid anställning och befordran, s k förtjänst
och skicklighet. Liknande normer finns i kommunerna. Den privata arbetsmarknaden
har dock inga sådana lagfästa krav - med undantag för diskrimineringsområdet.
Av tradition kan privata företag, småföretag såväl
som stora koncerner välja när, om och vem man vill anställa.
Detta står emellertid i strid med lagarna om etnisk diskriminering och
jämställdhet i arbetslivet. Undantagen föreslås nu utvidgas
ytterligare. Samtliga tre diskrimineringsutredningar skriver att de anser
att den privata arbetsmarknaden skall ha samma saklighetskrav som den offentliga.
Speciellt inom riktigt små företag
är personkemin mycket betydelsefull, ofta mycket viktigare än meriter.
Såväl företagsägaren, d v s arbetsgivaren, som övriga
anställda måste kunna kräva att den nyanställde skall
"smälta in i gänget". Om en mekanisk verkstad vill anställa
ytterligare en svarvare utöver de redan fem anställda är det
ganska likgiltigt om den nye har fem eller femton års erfarenhet som
svarvare, viktigare är att han som person passar på arbetsplatsen.
Sådana argument fnyser diskrimineringsutredarna åt.
Man hänvisar till lagkommentarerna till Jämställdhetslagen "I rättstillämpningen har det visat sig att flertalet
arbetsgivare vid anställning brukar utgå från kriterierna
utbildning, yrkes och arbetslivserfarenhet och personlig lämplighet.
Arbetsdomstolen har beträffande personlig lämplighet intagit en
restriktiv inställning till påståenden från arbetsgivarens
sida om personlig olämplighet. Domstolen har framhållit att det
finns skäl att noga granska de argument beträffande personlig lämplighet
som arbetsgivaren framför så att man i rättstillämpningen
förhindrar att en arbetsgivare under sken av att det är fråga
om en värdering av de sökandes personliga egenskaper i själva
verket låter ställningstagande bero på kön" (Citat från Karnov 1996/97, del 2, sid 2033). Samma resonemang vill
de tre diskrimineringsutredningarna tillämpa på lagarna mot diskriminering
p g a etnicitet, handikapp och homosexualitet. Se i övrigt referat av
intervju med Margareta Wadstein nedan.
Så talar och skriver de som i hela sitt vuxna liv haft
skyddad offentlig anställning utan krav på prestation eller ekonomiska
resultat. När avskedades senast en domare för bristande effektivitet?
Etniskt företagande
SNS, Studieförbundet Näringsliv och Samhälle,
publicerade hösten 1997 rapporten "S-märkt - Företagets
etniska vägval", författad av Per Bromé, forskare vid
Befolkningsekonomiska Stiftelsen, och kulturgeografen Ann-Katrin Bäcklund.
Hela rapporten handlar om storföretag och medelstora företag med
undantag av ett kapitel om s k etniskt företagande. Man refererar en
undersökning om assyriers och syrianers företagande i Södertälje
och Botkyrka och skriver bl a:
"Småföretagen utgör huvuddelen
av företagen i Sverige och borde vara en viktig arbetsgivarkategori för
invandrare. Etniskt företagande är en vanlig väg för invandrare
att etablera sig i Sverige, vilket inte minst framgår av alla handels-
och serviceföretag som drivs av invandrare...Etniskt företagande
är ofta småföretagande.
Undersökningen ger därför inte endast
en bild av etniskt företagande utan innehåller också många
drag som är generella för småföretagande över huvud
taget. Mycket talar dock för att småföretagen kan agera annorlunda
än stora företag, genom att exempelvis bortse från formella
kompetenskrav och värdera individen friare eller lättare avvika
från formella anställningsregler. Det kan också vara så
att småföretagares nätverk spelar en större roll för
vilka personer som kommer i fråga för rekrytering än i stora
företag och att invandrarna lättare kan ingå i sådana
nätverk."
Betänkandet angående förslag till ny lag
mot diskriminering i arbetslivet nämner som ovan påpekats inte
orden småföretag och småföretagande. Följaktligen
skriver man inte heller om etniskt företagande, de småföretag
där invandrare anställer familjemedlemmar, släktingar och andra
landsmän.
Skall dessa företag hotas av föreslagen ny lag?
Skall den syrianske restaurangägaren för att inte riskera skadestånd
avstå från att anställa den landsman han vill ha och i stället
tvingas acceptera en italiensk kock med fler tjänsteår eller en
svensk kock med högskoleexamen i näringslära? Eller skall bara
invandrare och inte svenskar få bedriva etniskt företagande?
Om detta ger utredningen inga besked, vilket däremot
Margareta Wadstein gör i den intervju som refereras nedan.
Vem blir småföretagare - i
dag och i morgon?
Dagens småföretagare drivs av idén om att
bättre än storföretagen eller den offentliga sektorn kunna
producera vissa varor eller tjänster. Flertalet hoppas kunna utvidga
företaget genom att anställa medhjälpare. De allra flesta småföretagare
fortsätter dock, trots förekomsten av anställda, att ägna
huvuddelen av sin tid till att aktivt delta i produktion och försäljning.
Administration och bokföring sköts på kvällar och helger.
Ingen blir småföretagare av längtan efter att syssla med diskrimineringsfrågor
eller trakasserier mellan anställda, ingen längtar heller efter
ökad administrativ börda eller processande.
Storföretagen och den offentliga sektorn har råd
anställa arbetsrättsliga experter.för att undvika arbetsrättsliga
tvister. Detta kommer säkert även att gälla inom diskrimineringslagarnas
område. Denna möjlighet har inte småföretagaren som
blir personligt ansvarig och personligen skall bevisa sig oskyldig till direkt,
indirekt, avsiktlig eller oavsiktlig diskriminering.
Få småföretagare torde - hur oförvitliga
de än må vara - klara sig helskinnade i en konfrontation med diskrimineringsombudsman
Margareta Wadstein. För övrigt torde de i utredningen föreslagna
skadeståndsbeloppen knäcka vilket småföretag som helst.
Ännu ej framförda lagförslag
Utredningen avstår lyckligtvis från att lagfästa
krav på mångfaldsplaner och kvotering. Man motiverar detta med
att tiden ännu inte är mogen. Läsaren anar dock att nämnda
åtgärder blir nästa steg, man vill gradvis vänja svenskarna
vid positiv särbehandling av invandrare och etniska minoriteter.
Som exempel på aktiva åtgärder för
ökad mångfald inom arbetslivet anför utredningen vidare antidiskrimineringsklausuler
vid upphandling och andra kontrakt. Myndigheter och företag bör
av leverantörer och entreprenörer kräva förbindelse om
att motverka diskriminering och stimulera ökad mångfald. Skulle
leverantören/ entreprenören bryta mot andan i diskrimineringslagstiftningen
eller anmälas för diskriminering, faller kontraktet. Bevisbördan,
ja den faller förstås på den anklagade. Att bl a amerikanska
och på senaste åren även sydafrikanska erfarenheter visat
att sådana klausuler ger upphov till omfattande bulvanverksamhet, låtsas
utredningen inte om.
|