Mångkultur eller
välfärd? (2)
Fortsättning på tidigare artikel:
Först bara ett tillägg:
när Indien blev självständigt efter andra världskriget
valdes en separatistisk lösning där de hindudominerade delarna blev
till Indien och de muslimdominerade delarna skildes av till Väst- och
Östpakistan (senare Bangladesh). Utan separationen hade troligen de inre
konflikterna varit ännu större än de är idag. Stridigheter
råder kring området Kaschmir som båda parter vill se som
sitt.
Det bästa Sverige någonsin
gjort var att välja en fredlig väg vid unionsupplösningen 1904.
Utan den hade vi kanske nu haft norska terrorister och bombdåd typ IRA
och ETA. Den bästa lösningen på inomstatliga etniska konflikter
kan alltså vara geografisk separation.
Mångkulturförespråkarna
anser ju att det är en fördel och berikande att ha många kulturer
inom ett samhälle, men om man analyserar vad de i själva verket
talar om är det i realiteten sällan mångkultur, utan i stället
ett oreflekterat förutsättande att andra etniska grupper ska anamma
den västerländska kulturen, i ett slags aningslöst etnocentriskt
högmod. Oönskade föreställningar och beteenden hos andra
grupper, som kvinnlig omskärelse, definierar man indignerat bort som
att det är väl inte kultur. Med kultur hos andra folk menar mångkulturivrarna
nämligen ofta endast det som man själv uppfattar som positivt. En
kvinnlig underordnad roll, patriarker som huvudmän för släkten,
tribalism, etc, allt ser man som självklart föråldrade sedvänjor
som de invandrade snart kommer att lämna när de kommer i kontakt
med den svenska, upplysta kulturen. Outtalat föreställer de sig
att invandrade ungdomar som får svensk sexualupplysning kommer att lämna
förlegade föreställningar om flickors oskuld och manlig erövrarsexualitet
och på ett rätt okomplicerat sätt anta en svensk, modern,
jämställd sexualmoral. Vad dessa mångkulturförespråkare
i själva verket menar med mångkultur inskränker sig vid en
närmare granskning till harmlösa variationer i maträtter, folkdanser
etc.
Mona Sahlins uttalande i DN
8 juni 2001 visar att detta är exakt vad hon är ute efter, trots
sitt prat om mångkulturens välsignelser.
Och hur skulle det kunna vara
annorlunda? Hur kan man komma överens om gemensamma normer, när
man har helt divergerande normer? Hur kan svensk och somalisk kultur komma
överens om en gemensam linje för kvinnlig könsstympning? Ska
man stympa bara lite, som en kompromiss? Hur ska svensk arvslagstiftning kunna
jämkas ihop med muslimsk, som anser att kvinnor ska ärva hälften
mot män? Ska man gå halva vägen var? Ska kvinnliga vittnen
som enligt muslimsk sed räknas som mindre trovärdiga än män,
få sin trovärdighet mittemellan-devalverad? Ska unga flickor bara
misshandlas, inte dödas, om de har sex före äktenskapet? Hur
kompromissa om sharialagens påbud om handavhuggning för tjuvar?
Det är naturligtvis en
omöjlighet att två så vitt skilda kultursystem kan komma
överens mellan om gemensamma normer i god sämja. Den starkaste gruppens
normer vinner, så enkelt är det. Om man inte låter grupperna
tillämpa sina egna regler, men då har man två parallella
samhällen.
Den starkaste gruppen vinner
som sagt, och det är ju inte svårt att tänka sig att styrkeförhållanden
kan ändras över några årtionden i ett land där
40 000 nya personer invandrar varje år medan det föds 90 000 barn,
och en del av dessa barn föds av redan invandrade personer.
Ibland tänker mångkulturivrarna
sig även att kontakten med det västerländska samhället
ska ha ett förädlande inflytande som sprids till de forna hemländerna.
Så talar man t ex om euro-islam där man väntar sig att muslimer
bosatta i västvärlden ska anamma de västerländska idéerna
om mänskliga rättigheter, individens frihet, demokrati etc och forma
en slags förädlad variant av islam som ska fungera som brygga och
påverka de efterblivna ländernas mossiga och primitiva islam. Man
tänker sig att det organiskt ska växa fram en monokultur grundad
på västerländska ideal, dekorerad med smärre, betydelselösa,
etniska variationer i form av t.ex. olika maträtter.
I själva verket är
det alltså en slags västerländsk kulturimperialism man är
ute efter och minst av allt en äkta respekt för andra kulturers
och religioners betraktelsesätt.
Att det i stället skulle
kunna bli islam eller andra kulturgrenar som skulle kunna influera eller tränga
ut den västerländska kulturen ligger helt utanför föreställningsvärlden
för dessa etnocentriska och högmodiga mångkulturförespråkare.
Ändå har vi redan sedan länge etniska enklaver i flera västländer,
t ex England, där stora grupper avvisar västkulturen och aktivt
strävar efter att bevara sin ursprungskultur. Hur detta lyckas beror
helt på antals- och styrkeförhållandena mellan grupperna.
I England pågår just nu konflikter mellan vita och grupper från
vissa delar av Asien.
Är det möjligt att
allt starkare etniska grupperingar kan växa fram i Sverige? Den rekordstora
invandringen har bara pågått i ca tre decennier och vad det kan
leda till är osäkert. De senaste åren har vissa tendenser
visat sig:
1) Nyligen samlades på
mycket kort tid, ca en vecka, ca 5 000 assyrier från hela landet, för
begravningen av fyra unga assyrier som omkommit i en trafikolycka. Dessa personer
upplever sin identitet vara främst assyrisk. Antalet begravningsgäster
var så stort att man måste hyra en sporthall. Här manifesterades
en mycket stark samhörighetskänsla på etnisk grund, och man
kan tänka sig vilka emotionella laddningar och vilken gruppdynamik som
kan uppstå om en sådan starkt sammanhållen grupp upplever
sig vara förfördelad eller i konflikt med en annan etnisk grupp.
2) Då den kurdiske ledaren
Öcalan arresterades samlades snabbt ca 5 000 kurder på Sergels
torg i Stockholm, ropade slagord och framförde krav till den svenska
regeringen. Jag Räknenissen råkade befinna mig i Stockholm och
där just då, och jag upplevde Sergels torg som en kokande gryta
med en uppiskad aggressiv stämning av människomassor som upplevde
sig som en enhet. Någon DN-journalist bör ha varit där - stämmer
det intrycket? Här var alltså en människomassa som på
etnisk grund riktade krav till den svenska regeringen i en utrikespolitisk
fråga. Det var också i samband med Öcalan-arresteringen som
en grupp kurder tog sig in på SSU:s kontor vid Barnhusgatan i Stockholm
och faktiskt tog personer där som gisslan i några timmar.
3) För några månader
sedan samlades flera hundra eritreanska studenter, med sin identitetsuppfattning
som främst eritreaner, i centrala Stockholm för att försöka
påverka den svenska regeringen i frågan om kriget Etiopien/Eritrea.
Studenterna bildade mänskliga kedjor som hade till syfte att hindra Riksdagsmännen
att få tillträde till Riksdagshuset. En ganska anmärkningsvärd
händelse demokratiskt sett kan man kanske tycka. Hur hade reaktionerna
blivit om det varit en högerextremistisk grupp som gjort motsvarande?
Ingen av dessa folkgrupper
är ännu särskilt stor i Sverige, ingen omfattar väl över
100 000 medlemmar och kan knappast hävda några maktanspråk.
Men i den allmänna debatten nämns knappast en minskad invandring
tvärtom, i år är antalet asylansökningar rekordstort
och fler än förra året - och således kan man räkna
med dels ett fortsatt tillskott utifrån i samma takt, dels att de redan
invandrade grupperna reproducerar sig.
Inom ett par decennier kan
olika etniska grupper ha växt till en avsevärd andel av befolkningen.
Vilka sociala effekter är tänkbara? Vi ser redan hur snabbt ett
stort antal människor med stark samhörighetskänsla med starka
emotionella undertoner kan mobiliseras - vad kan hända om en grupp begår
en överträdelse mot en annan? Vilken hämnd- och våldsspiral
kan tänkas uppstå?
Ett samhälle kan inte
byggas för bara solsken och vackert väder. Under andra världskrigets avspärrning
och livsmedelbrist ransonerades livsmedel. Det var inskränkningar som
utan större knot accepterades av befolkningen. Man litade på att
systemet var rättvist, att bördorna delades på alla, att myndigheterna
inte kunde korrumperas.
Hur klarar ett mångetniskt
land en motsvarande påfrestning? Är det inte troligare att rykten
sprids om hur en viss grupp gynnas/missgynnas, hur myndighetsföreträdare
som tillhör en viss etnisk grupp gynnar den egna gruppen, hur andra etniska
grupper än den egna mutar sig till eller på ett bedrägligt
sätt skaffar sig förmåner, d.v.s. att misstänksamhet
och misstro blir större än i ett monokulturellt samhälle. Ett
mångkulturellt samhälle kan på så sätt vara sämre
rustat att möta kriser.
Det är då ingen
självklar fördel att myndighetspersonerna är etniskt mångfaldsrekryterade,
utan kanske tvärtom: en rom kan misstro en myndighetsutövare med
turkisk bakgrund, en iranier kan misstro en irakier, en chilenare kan misstro
en indonesier etc. Det är möjligt att det bästa sättet
i ett samhälle som inrymmer många etniciteter är att upprätthålla
en stark och objektiv värdkultur: i det här fallet bör alltså
det svenska samhället tydligt sätta ner foten, tydligt deklarera
att här är det svenska normer som gäller, lika för alla,
att man har svenska myndighetsutövare som behandlar andra etniciteter
lika och rättvist.
Det har förmodligen större
chans att lyckas än dagens veliga krypande och duckande för att
vara de invandrade kulturerna till lags som indirekt underblåser morgondagens
etniska konflikter som kan komma att utspelas på svensk jord.
|