Svenskundervisning Gunnar Ohrlander, i Aftonbladet den 11/1 -99. Han refererar inledningsvis till en gymnasieuppsats* som innehöll stavfel i varje mening.
"Ja, det är en uppsats. Den består av ett sextiotal ord på fjorton rader och är skriven av en pojke som går på gymnasiet. För att komma in på gymnasiet måste man ha godkänt i svenska och det får man alltså om man skriver uppsatser som den här. Han skriver som ett ganska litet barn och går i en av världens dyraste utbildningar för gymnasister, ett yrkesprogram med komplicerad teori, maskinpark och instruktionsböcker på främmande språk ...Vem utvecklar industri, demokrati och människans rättigheter utan ett språk?"
"Det svenska språket håller på att rasa samman i den skola som nu startar sin vårtermin. Ansvariga myndigheter döljer detta faktum så som man döljer en skamlig sjukdom."
"Uppsatsen härintill är tyvärr inget extremfall. Birgita Allard följde förra våren det nationella provet i nian på en skola. Hon gjorde kriterier för vad som krävs för att behärska skriftspråket och fann att bara fyra i varje klass borde vara godkända. Med viss generositet kunde hon tänka sig att godkänna tio i varje klass. Men av de elever hon tittade på hade alla utom en blivit godkända.
Skolverkets nationella prov godkände. Läsforskaren underkände. Vem som har rätt? Tja, läser man uppsatsen härintill så får man väl svaret."
"Skolan producerar illiterata elever och på gymnasiets yrkesprogram är det 80-90 procent som skriver på låg- och mellanstadienivå.
Alla tycks vilja dem väl och ingen bryr sig. I själva verket handlar det om övergivna barn och ungdomar. Rektor kräver att de ska bli godkända för att skolan ska få hyggligt rykte och chans till fler skolpengar. Och filantropiska skolmänniskor (liberaler eller sådana lite åt vänster med klädsam rouge) tycks fortfarande tro att en maskin för omvårdnad ska göra att alla blir snälla mot varandra.
Birgita Allard protesterar för sin del mot de nationella proven som släpper fram illiterata elever. Ett jävla svek, säger hon. Proven säger mycket lite om elevernas språkbehandling och läserfarenheter."
"För att klara sig i vår kultur måste man vara litterat. Man måste ha skriftspråket för det påverkar tänkandet och gör det möjligt att reflektera och förstå världen.... Det är denna förmåga som krävs för att klara sig i gymnasiet och samhället idag och kunna ta vara på sina rättigheter.
Hur kunde det bli så här? Enligt eleverna själva (Birgita Allard undervisar sådana som inte blivit godkända) var det ingen som tyckte det var nödvändigt att de läste. Det fanns ingen koll..."
Gunnar Ohrlander
*"Egen storry.
En dag vaknade jag o gick
till skolan. när jag komm
dit var det ingen som var
där, sen tänkte jag efter
och kom på att jag inte har
sett ett enda persion på
vägen till skolan. Det var
det märkligaste jag har
varit med om.
Då började himlen få en
ganska mörk röd färg, då
förstog jag att världen
håller på att gå under, jag
viste att jag hade några
timmar på mig. så jag gick
hem för att såva."
"Det var en gon en
Man som hatade Djur.
Een tidig somar
morgon så blev Johan
biten i armen av en
jift kobra betet var
så kraftigt att det
drabade hans gärna så
kraftigt så att han
helt plötsligen kuna
gör vad som hels för
att död som en kobra.
Helt plötsligen gav
han på sin brosa och
bet i gäl honom. Dan
efter så låg han på
sjukhust och mode
illa sedan efter så
fik han veta att han
hade dödat sin bror.
Sedan sa läkaren att
most liga kvar här i
en väka. två dar
efter så kom hans
syster och kolade hur
han mode det första
hansa Du ska dö! två
dar efter hitade man
hans syr ligande på
en park benk med ett
kobra teken på armen.
Sen den dagen blev
det en masa mot.
tills en dag så blev
han skuten i röven
och Dog slut."