Carl Nyberg Ljus från Sverige Född: 1858, i Arboga, Västmanland
Samtida med: Oscar II, Gustav V
Nyckelord: blåslampan
Död: 1939
Länkar: Nyberg 1 Nyberg 2 Nyberg 3
Carl Nyberg föddes 1858 i Arboga och växte upp under fattiga förhållanden. Hans far dog när Carl var bara ett år gammal. Modern fick arbeta hårt och även Carl fick tidigt bidraga till försörjningen.
Carls första arbetsgivare efter att han slutat skolan var en guldsmed. Han var då 14 år.
Efter tre år flyttade han till Stockholm och fick anställning hos en annan firma som sysslade med metallarbeten. Detta blev Carl Nybergs lärlingstid, han förvärvade skicklighet i lödning, svarvning med mera. Under sin tid där byggde Carl en modell av ett flygplan med två lyftande propellrar, d v s helikopter.
Nästa arbetsplats blev till J. E. Eriksons mekaniska verkstad, senare omdöpt till Mekanikus. Här fick Carl Nyberg se de apparattyper för uppvärmning, som skulle ge uppslaget till blåslampan. Det tillverkades nämligen ett gasoljekök av koppar, klotrunt och med tre fötter, som ansågs vara ett av de bättre. Gasoljeköket var emellertid av enkelt slag och saknade regleringsventil.
Nybergs blåslampa skilde sig på flera sätt från de uppvärmningsapparater som då fanns. Han hade åstadkommit en värmekälla med en koncentrerad, uppåt riktad låga, som utvecklade hög värme, frampressad av det övertryck, som fanns i oljebehållaren genom inpumpning av luft och genom den värme som återstrålade på behållaren.
Han sökte göra den så ofarlig som möjligt genom att placera ett stift, fastlött vid den inåtböjda bottnen, och med en tennlödd konisk spets, som stack ut genom locket.
På det sättet skulle om trycket blev för stort och bottnen trycktes tillbaka, det koniska stiftet dragas neråt och verka som ventil och ta bort det riskabla övertrycket. Därmed skulle också risken för explosion vara undanröjd. Den dubbelfalsade bottnen och den genom lödning uppmjukade behållaren gjorde hans apparater tåliga för övertryck.
Blåslampan var en apparat där sprit eller fotogen i lampans behållare förvärmdes genom att sprit hälldes i en skål som omgav röret som ledde upp till brännaren. Spriten antändes och gjorde att bränslet inne i själva behållaren förgasades när det strömmade ut. Resultatet blev att lampan brann med en ren, koncentrerad och mycket het låga. Liknande lampor, s k lödlampor, var vanliga bland rörmokarna. Men det fanns ingen enhetlig konstruktion, varje rörmokare gjorde sin egen lampa - och resultatet blev en rad ganska farliga lampor, som ofta exploderade.
1881 tog Carl Nyberg patent på sin blåslampa. Den blev snabbt populär och han startade egen tillverkning i en tvättstuga på Luntmakargatan.
År 1886 hölls i Stockholm en lantbruksutställning i samband med Det sextonde allmänna svenska lantbruksmötet.
Detta blev av avgörande betydelse för Nyberg, då han vid denna utställning träffade grosshandlaren Max Sievert, som drev maskinaffär och även sålde smörjolja av en för den tiden enastående kvalitet. De fattade intresse för varandra och Sievert åtog sig försäljningen av Nybergs blåslampa. Sievert fann snart att Nyberg arbetade under alldeles för primitiva förhållanden, och föreslog honom att flytta till en fabrikslokal som han skulle uppföra för honom i Sundbyberg.
1906 ombildades företaget till aktiebolag. När Nyberg år 1922 sålde fabriken till Sieverts var inte mindre än 26 arbetare och tjänstemän aktieägare med sammanlagt 69 aktier.
Det finns stora likheter mellan Carl Nybergs blåslampa och den uppfinning som Frans Lindqvist fick patent på i slutet av 1880-talet: fotogenköket. Mellan de två uppfinnarna blev det tidsvis en konkurrens, som ledde till att även Lindqvist tillverkade blåslampor medan även Nyberg tillverkade fotogenkök. Det senare marknadsfördes under namnet "Svea".
Carl Nyberg gjorde också andra uppfinningar, Han byggde en självvärmande lödkolv. Han konstruerade den första enkla fartygsstabilisatorn.
Carl Nyberg arbetade även hårt med ett flygplansprojekt.
Herman Lindqvist i Aftonbladet:
"Kring förra sekelskiftet tillverkade Nybergs företag över 30 000 blåslampor per år, men han var då själv helt uppslukad av sina flygdrömmar. Han ville skapa en nationell rörelse kring flygplanet. Det skulle vara en patriotisk gärning att satsa pengar på ett svenskt flygplan. Han höll offentliga möten där han talade för sin sak och han uppvaktade kungen, Oskar II. Han gjorde allt vad han kunde för att försöka få uppslutning kring tanken att Sverige skulle bli det första landet som skapade ett revolutionerande trafikmedel, ett flygplan. Men det gick trögt. "
Carl Nyberg byggde 1904 med egna medel en modell - planet kallades Flugan.
"Året innan Nyberg började experimentera med Flugan lyckades bröderna Wright i Ohio lyfta med sitt flygplan. Nyberg blev alltså inte först i världen. Men han fortsatte envist.
Och mycket i hans konstruktioner imponerade, bland annat den ångmaskin han planerade skulle få Flugan att flyga, för vid den tiden var ångmaskinen fortfarande den viktigaste drivmotorn. Den gav hela 30 hästkrafters effekt vid en vikt av 78 kilo. Nyberg blev ändå den förste i världen som konstruerade en vindtunnel för att pröva planets lyftkraft och luftmotstånd, och den förste som byggde en riktig hangar för sitt plan. Han gav upp sina flygdrömmar 1922 - då hade andra tagit över."
Carl Nyberg avled 1939, vid en ålder av 81 år.