Johan
Rinderheim var en av grundarna till Sverigedemokraterna,
men lämnade partiet redan under det första året. Nu
är han tillbaka, som dess vice ordförande och (enligt SD:s
websida) "chefsideolog".
Blågula Frågor
har fått en intervju.
"Med antikommunismen som drivkraft".
Det skulle man också ha kunnat sätta som rubrik för denna
artikel.
Johan Rinderheim är född 1963
och växte upp med en ensamstående mor som var sjuksköterska.
Han arbetar nu som arkivarie, när han inte sitter på SD:s expedition.
Johan ingår i partiledningen för Sverigedemokraterna och är
kommunfullmäktigeledamot i Haninge.
Vid 14 års ålder blev Johan
Rinderheim något av en politisk rebell i sin högstadieskola.
Bakgrunden var " rejält rabiata lärare" på högstadiet
som var "68-vänster". Mot dessa ville Johan distansera sig
så långt som möjligt. Således satte han på
sig en moderatknapp:
JR: - Jag visste väl
inte så noga vad moderaterna stod för, men för mig räckte
det med att dom var mot kommunismen.
De första organisationer som Johan
gick med i var Svenska FN-förbundet och Nordiska samfundet mot plågsamma
djurförsök. 1987 kom han i kontakt med personer i Sverigepartiet.
Efter att Sverigepartiet sprack var Johan
Rinderheim en av initiativtagarna till Sverigedemokraterna. Det var han
som lade fram den första skissen till handlingsprogram när partiet
bildades 1988.
BgF: - Men du kroknade,
och lämnade SD inom mindre än ett år. Vad berodde det på?
- Partiet bestod på
den tiden till stor del av ungdomar, som drog åt många olika
håll. Verksamheten var till stor del inriktad på demonstrationer,
som man inte riktigt hade kompetens att hantera. De kunde sluta i litet
hursomhelst, i ganska röriga gatuscener. Redan från första
stund mobiliserade ju olika extremvänstersekter allt vad dom hade,
för att förstöra.
- Med våld?
- Ja. Åtminstone en gång
såg jag själv hur deras gatuhuliganer rusade fram och slog sverigepartister
blodiga.
- Och det var inte mycket
i media om detta?
- Nej, det stod som vanligt, "rasist-bråk"
och liknande. Som läsare fick man intrycket av att det handlade om
två lika goda kålsupare.
Johan fick här igenom sin vilja: det
blev ett demonstrationsstopp från SD:s sida. Därutöver såg
han behovet av "långsiktiga strategier över vad man vill
uppnå".
- I början var man väldigt
inriktad på att bilda många kommunföreningar. Istället
för att satsa på kommunföreningar med motiverade och duktiga
personer. Principen blev "först till kvarn får först
mala".
- Man tar reda på litet basfakta
om den person som vill starta en förening, men folk kan ju vara olämpliga
av flera skäl. De kan vara osociala som individer, de kan ha något
brottsligt förflutet, de kan ha idémässiga låsningar.
De kan ha några käpphästar som de vill driva, och använda
partiet som plattform.
- Så kan man inte bygga en organisation.
Man måste ha bättre koll på vilka som företräder
partiet.
Johan Rinderheim kände snart ett behov
av att dra sig tillbaka, för att fortbilda sig. Bakom detta fanns också
en trötthet genom den politiska snålblåsten och kanonaden
av anklagelser, om "rasism", "nazism" osv. Han lämnade
således Sverige-demokraterna, redan 1988, och började läsa
samhällsvetenskapliga ämnen på Uppsala Universitet. Han
startade där utgivningen av studenttidningen "Virtus".
1997 beslöt Johan att gå tillbaka
till Sverigedemokraterna. En anledning var att det börjat röra
på sig inom Stockholmsregionen. Framförallt i Haninge hade SD
fått in nya personer, som var drivande och hade nya idéer.
Johan beskriver gärna situationen i
positiva termer:
- Jag tycker vi har åstadkommit
mycket. 1997 låg Stockholm för fäfot, det fanns inte mycket
SD-aktiviteter. Nu är Stockholm den mest aktivistiska regionen för
Sverigedemokraterna.
Vad Johan här syftar på är
täta flygbladsutdelningar, med många deltagare, flygblad som
nått många medborgare. Som ett resultat av detta har SD lyckats
ta två kommunfullmäktigemandat i Haninge.
- Samtidigt kan man ju säga
att Sverige befinner sig i en extrem situation, det har verkligen gått
illa med landet. Det finns sju partier i riksdagen, som alla i stort sett
företräder samma politik, de är samtliga antinationella.
Det borde finnas ett oerhört sug efter ett alternativ, och det gör
det väl också. Ändå lyckas inte SD bättre! Är
inte det något att förundra sig över?
- Men det beror på flera saker.
Under de senaste åren har det dykt upp flera konkurrerande rörelser.
Ny Demokrati, Det nya partiet och pensionärspartierna. Det har splittrat.
Mass-media spelar naturligtvis också en roll.
- Finns det inga brister
också hos er själva?
- Bristerna i organisatorisk kompetens,
i början, var uppenbara. Liksom att vi inte förmått försvara
oss juridiskt. SD har blivit ganska ordentligt misshandlade i olika rättsliga
sammanhang. Det bromsar också en rörelses framväxt.
- Ni har inga programatiska
brister?
- Jag tror inte det. Det har inte förekommit
några ideologiska svängningar.
- Intern debatt och kritik
- ses det som värdefullt inom SD? Är det något som förekommer
inom SD?
Som Johan upplever det har man en mycket
fri debatt inom SD:
- Vi har ofta haft intensiva debatter.
Om stora frågor, som dödsstraff, kärnkraft, aborter. Vi
har kommit fram till bra kompromisser under värdiga former.
- Sverigedemokraterna har
ganska nära kontakter med Le Pen i Frankrike. Är det klokt?
- Vi har haft kontakter med Front National
ända sedan 1988. Då var jag själv nere på en konferens
i Strasbourg. I valrörelsen -98 fick vi ekonomiskt stöd genom
att fronten bekostade upptryckningen av 200.000 valfoldrar åt oss.
- Vårt svenska kommunistparti
var ju en gång Moskvastyrt. Man kan säga att SD på motsvarande
sätt idag är Parisstyrt?
- Nej, stödet har varit förbehållslöst,
utan krav på motprestation.
- Front National har ändå
påverkat er programatiskt?
- Inte annat än indirekt. Jag själv
och andra har läst en del av deras böcker och skrifter. Det kan
väl hända att man då tar intryck, om man läser något
som är bra.
- Sverige och Frankrike är olika
länder, med olika förutsättningar. Det går inte att
bedriva samma politik.
- Men det finns väl
också sådant som förenar er och fronten, sådant ni
har gemensamt?
- Ja. Själva ansatsen, hur man ser
på historien, betydelsen av traditioner och nationell identitet. Nationalstaten
har kommit för att stanna.
- Front National har anklagats
för att vara fascistisk.
- Det har snarast varit fråga om
en blandning av konservatism och nyliberalism. Nyliberalismen har man tonat
ned nu.
- Vad är det för
fel på fascismen, enligt din mening?
- Den är ju principiellt antidemokratisk.
Sedan förespråkar den ett korporativt samhällssystem. Sedan
frångick fascismen i praktiken sitt eget budskap, genom att så
stor makt koncentrerades hos ett fåtal personer. Man fick en värdenihilistisk
ledning, som förtrampade värden om medborgerlig frihet och rättsstat.
Här kan inskjutas att Sverigedemokraternas
kommunfullmäktigeledamot i Trollhättan, Mats Spjut, blev nedsparkad
och misshandlad av nazister i juni 2000. Hur SD än anklagas i media
för att vara nazistiskt så uppfattas SD:arna inte på det
viset av de verkliga nazisterna.
- SD fick 20.000 röster
i det senaste riksdagssvalet. Hur tolkar ni det? Var det i första hand
röster på SD eller i första hand proteströster, mot
de etablerade partierna?
- Jag tror att det är ganska medvetna
väljare vi har, eftersom vi fortfarande är så litet.
Johan för här ett resonemang om
att det i själva verket kan vara många fler som egentligen skulle
önskat rösta på Sverigedemokraterna men som avstått,
eftersom de inte räknade med att partiet skulle klara 4%-spärren
och att rösten då kunde ses som bortkastad.
- Menar du att samtliga
dessa 20.000 uppfattar SD som ett regeringsalternativ?
- Undantag finns väl, men till stora
delar så är det folk som har tänkt efter en hel del, tror
jag.
- Och du själv ser
SD som ett regeringsalternativ? Fick ni 50% av rösterna så skulle
ni klara av att styra Sverige?
- Det är vi nog inte mogna för
ännu. Ett parti måste växa i rimlig takt.
- Redan att passera 4%-spärren
skulle betyda att SD i ett svep fick 20 riksdagsplatser. Skulle ni ha folk
att besätta de mandaten?
- Ja, det har vi.
- Nu har ni kommit in i
några kommuner, bland annat i Haninge, där du själv sitter.
Hur har ni förvaltat den makten?
- I de flesta fall har man blockerat
SD från att ha något reellt inflytande. Inte i någon kommun
där vi har mandat finns SD med i några styrelser eller nämnder.
I Haninge har SD ändå lagt ett
eget budgetförslag.
- Om ni fick igenom er budget,
hur skulle kommuninvånarna märka det?
- Skulle det fortfarande vara samma riksdagssammansättning
så finns det tyvärr fortfarande inte så stora påverkansmöjligheter.
- Varför då?
- Det är många områden
i den kommunala verksamheten som är speciallagsreglerade, som man alltså
måste uppfylla enligt lag.
Vad SD framförallt vill banta i Haninge
är kultur- och fritidsverksamheten. Samtidigt vill man förstärka
skolan.
Invandringspolitiken avgörs ju på
riksnivå, men kommunalt ser Johan möjligheten att vägra
skriva nya avtal med Invandrarverket och att motsätta sig moskébyggen.
EN SLUTSATS blir alltså att det inte
räcker med positioner kommunalt. Också sammansättningen
av den svenska riksdagen måste förändras.
Men hur skulle Sverigedemokraterna kunna
ta sig in där? Hur ska SD klara 4%-spärren, när man i det
senaste valet inte nådde ens 1% av rösterna?
SD har media emot sig och har slutat hålla
torgmöten. Hur då nå ut med ett budskap? Hur vinna förtroende?
- Hur ska SD få genomslag?
Ni har uppenbarligen inte lyckats särskilt väl hittills!
- Det har vi nog. Jämfört med
var vi stod för ett år sedan har vi vuxit dramatiskt. Jämfört
med starten har vi också gjort enorma framsteg.
- Men jämfört
med behovet?
- Jämfört med behovet ligger
vi fortfarande efter. Men vi tror att organisationer är något
som mognar fram. Det behövs en viss barnaålder, där man
gör sina misstag, som man sedan drar nytta av.
Johan Rinderheim låter alltså
optimistisk. Han framhåller SD:s flygbladsutdelningar, som blivit
möjliga genom medlemstillströmningen på sistone.
- Publiciteten kring Rissnevåldtäkten
har betytt en hel del. Stämmer det?
- Ja, för många verkar det
ha varit droppen som fick bägaren att rinna över.
- Hur får ni in dessa
ungdomar i verksamheten?
- Det är inte bara ungdomar, utan
även föräldrar som är oroliga för sina barns framtid.
Alla kan vara med på stora flygbladsutdelningar, men vi har även
många andra uppgifter som det behövs folk till. Så att
sysselsätta nya medlemmar är inte något problem.
- Har ni problem med medlemsmässig
genomströmning?
- Under de första åren då
en stor del av medlemskåren utgjordes av ungdomar var det ett problem,
men idag ligger genomsnittsåldern högre, vilket ger en mer stabil
medlemskår.
- En stabil organisation är det
enda som kan förändra förhållandena i Sverige. En folkrörelse
måste växa fram, men det tar viss tid.
- Bygger ni ut organisationen
i fler kommuner?
- Ja, men vi har ganska höga krav
på personer som ska starta upp kommunföreningar. De måste
kunna visa upp vad de vill göra, visa upp någon form av kommunalpolitiskt
handlingsprogram.
- Och de får inte
vara dömda för brott?
- Det är klart önskvärt
att personer är helt prickfria, men det finns ju olika grader på
det också. Har man blivit dömd för fortkörning för
flera år sedan, så...
- I hur många kommuner
finns ni nu?
- Jag tror det är i ett 30-tal kommuner
vi har föreningar, men aktiva medlemmar har vi över hela landet.
- Det finns cirka 280 kommuner,
så ni har en bit kvar att gå.
- Jo.
- Om man ser på länder
som Norge, Danmark, Österrike... De partier som där har lyckats
är knappast några broderpartier till SD. Vad ni har som broderpartier
i Danmark och Norge är ju några smågrupper. Eller hur?
- Det är en definitionsfråga.
Vi tror inte på några universella politiska lösningar,
varje land har sina speciela behov. Vi tror att SD:s politik är anpassad
för svenska folkets behov.
- Antag att SD fick makt.
Hur skulle ni förvalta den? Skulle det leda till att ni började
förtrycka andra?
- Absolut inte!
- Men bär inte de som
lett Sverige in i denna situation av mångetnicitet och konflikter,
maffiakriminalitet och nästintill olösliga problem ett tungt ansvar?
Kan inte rentav tala om ett landsförräderi? Bör inte dessa
personer ställas till svars för vad de gjort?
- I och för sig, men det är
en hävdvunnen princip att inte använda retroaktiv lagstiftning.
Däremot skulle vi kunna upprätta en Sanningskommission, som man
har haft i Sydafrika. Men att vi juridiskt skulle kunna bestraffa folk har
jag svårt att se.
- Men det finns väl
ett behov av en slags mental läkningsprocess. Man har ju skapat så
mycket frustration... det finns ett behov av att de ansvariga träder
fram och ber om förlåtelse?
- Jo. Men det är möjligt att
de som burit ansvar också kommer att göra den typen av framträdanden.
- Den här frågan
är ju direkt eldfängd. Här utsätts svenska ungdomar
i stor omfattning för gaturån och grova övergrepp, som väcker
väldigt negativa känslor, för att inte säga ett glödande
hat hos många. Om SD vinner framgångar så lär det
ske i ett sammanhang där mycket av detta hat puttrar, glöder och
väller fram. Hur ska ni hantera det?
- Att människor kommer att ta ut
hämnd på enskilda politiker kanske inte är helt möjligt
att undvika, men det är å andra sidan inget man ska uppmuntra.
Vi är för en rättsstat.
- Trots de våldsamma
anklagelser som riktas mot er för att vara fascister osv skulle ni
i själva verket vara en återhållande kraft i en sådan
situation?
- Ja. Fick folk fullt klart för
sig vad de nu styrande politikerna ställt till med, då skulle
folkets vrede vara betydligt mer brutal än vad ett eventuellt regeringsinnehav
från vår sida skulle vara.
- Ni skulle kunna få
en situation att hantera, så det inte går över styr?
- Javisst.
- Är Sverigedemokraterna
invandrarfientliga?
- Vi är inte fientliga mot någon.
Vi är fientliga mot den förda invandringspolitiken. Den är
inte iscensatt av invandrare.
- Men enskilda invandrare
skulle drabbas, om SD:s program för återvandring genomfördes?
- Det handlar om ett politiskt problem
som inte har någon enkel lösning. Hur man än tar itu med
den här frågan så kommer några i kläm.
- Vilka måste återvandra?
Är 1970 en tidsgräns?
- Det kan man säga, för det
var ju därefter som massinvandringen satte igång.
- De som kommit till Sverige
efter 1970 ska återvända?
- Det har aldrig varit en kategoriskt
ståndpunkt. Varje enskilt fall skulle prövas för sig, utifrån
vilket skyddsbehov man har, om man har rötter kvar i sitt hemland och
hur länge man vistats i Sverige.
Denna ståndpunkt har nu modifierats,
så att det handlar om tre kategorier som bör återvandra:
Människor som begått brott i Sverige.
Människor som fått PUT på falska grunder, som givit oriktiga
uppgifter om sin identitet.
Människor som vare sig kan eller vill på något sätt
assimilera sig i det svenska samhället.
De senare skulle "ha som sitt bästa
alternativ att återetablera sig i sitt fosterland".
- Åtminstone beträffande
personer som begått grova brott och inte har svenska medborgarskap
bör väl saken vara helt klar?
- Naturligtvis. De ska utvisas.
- I övrigt ska det
inte vara tvång?
- Det beror något på situationen.
Skulle det gå så illa att vi får en Jugoslavienliknande
situation med stora gängsstrider mellan etniska grupper, då kanske
man inte kan fråga snällt om vissa grupper har möjlighet
att återvända.
Redan innan det gått så långt
kan Johan Rinderheim tänka sig ett högre återflyttningsbidrag.
- Då gäller det att de inte kan
komma tillbaks igen, med ny identitet, för att hösta in nya bidrag!
- Absolut. Det måste kombineras
med en effektiv gränskontroll.
- Vad gäller utvisning
är det möjligt beträffande personer som inte har svenskt
medborgarskap, men hur göra med andra?
- Beträffande sådana som har
uppgivit falsk identitet ser vi det som att de inte är medborgare.
Lättvindigt och felaktigt utfärdade medborgar-skap är ett
stort problem i sammanhanget.
- Problemet med gängledarna
är ju att de i de flesta fall är födda i Sverige.
- Där får man ju se vilket
rättsligt utrymme det finns. Vi har inte som avsikt ... i första
hand att bryta mot internationell folkrätt och liknande.
- Men i ett nödläge
är ni inte främmande för det?
- I en kritisk situation måste
man ändå sätta säkerheten i det egna landet främst.
- Men vart skulle de utvisas,
om de är födda i Sverige och är svenska medborgare?
- De har ändå en nationalitet.
Turkar, kurder och gambianer blir inte svenskar bara för att de föds
i Sverige.
Grundprincipen ska vara att invandrare ska
antingen assimilera sig eller återvandra.
- De som ska stanna, ska
bli som vi?
- Ja, vi vill ju att Sverige ska förbli
svenskt. Det betyder att väljer man att flytta hit måste man
också acceptera att leva efter svenska förhållanden, svensk
lagstiftning och svenska seder.
- Men man får lyssna
på egen musik, äta egen mat?
- Självklart.
- Men...?
- Det är inte acceptabelt att man
halalslaktar får hemma på tomten.
- Eller könsstympar
sina döttrar?
- Nej, det går över gränsen
för det acceptabla.
Vilka regler anser Sverigedemokrat-erna
ska gälla för beviljande av svenska medborgarskap? Johan:
- Vi vill skärpa kraven. Det ska
ses som ett privilegium, inte som ett medlemskort i en frimärksklubb
vilkensomhelst. Det berättigar till en hel del rättigheter, men
de förpliktigar också till en rad skyldigheter. Det ska vara
som en inträdesbiljett till en nationell gemenskap. Då bör
man ställa rätt stora krav på den som ska kvalificera sig
för ett sådant medborgarskap.
- Man bör kunna förstå
och göra sig förstådd på svenska?
- Ja, man ska dessutom känna till
hur det svenska samhället fungerar. Man bör också kunna
visa att man inte kommer att ligga samhället till last.
- Reglerna för andra nordbor ska
vara oförändrade, men i övrigt ska svenskt medborgarskap
kunna förvärvas först efter tio år.
- Hur ser ni på dubbla
medborgarskap?
- Det är vi skeptiska till, i synnerhet
när detr gäller EU. Då ger det ju dubbel rösträtt.
En annan fråga är anhöriginvandringen.
Hur vill Sverigedemokraterna reglera den? Johan:
- Vi tycker att familjeåterförening
är en angelägen fråga. Vårt parti tror på en
stark familjegemenskap.
- Men vår utgångspunkt är att om en person har flyttat
till Sverige och han har 57 familjemedlemmar kvar i till exempel Turkiet
eller Somalia så är den rimligaste lösningen att istället
för att man tar hit de 57 släktingarna så hjälper man
den här personen att återförenas med sina släktingar
i sitt eget hemland.
Men om en svensk/svenska varit utomlands
och träffat en partner måste de naturligtvis kunna gifta sig
och båda bo i Sverige. Någon enkel lösning för att
komma tillrätta med skenäktenskap kan Johan inte ange.
- Nativiteten i Sverige
har sjunkit under de senaste åren. Ser Sverigedemokraterna detta som
ett problem?
- Ja. Om man ser ett värde med ett
folk med gemensamma rötter...
- Men det är ju mycket
människor som nu tar sig över Gibraltar sund norrut. Kan vi inte
fylla på med invandrare?
- Då blir inte Sverige kvar. Skulle
man deportera alla svenskar till Sibirien och flytta hit fem miljoner ryssar,
...även om de skulle tälja dalahästar och ringa i kyrkklockor
till mässor så skulle man inte längre kunnat prata om Sverige.
- Sverige är en syntes av både
folk och kultur och natur.
- Man får väl
förutsätta att ryssarna skulle lära sig svenska?
- Frågan är varför de
skulle göra det.
- Det handlar inte bara
om att en viss mängd människor ska finnas i Sverige, det handlar
inte bara om att våra pensioner ska säkras och att vi ska bli
omhändertagna när vi blir gamla. Det finns också en annan
aspekt?
- Javisst. Nationen är ju en utvidgad
familjegemenskap, som man föds i.
- När är man svensk?
- Då man uppfattas av andra svenskar
som svensk.
- Vad är det som gör
att man uppfattas av andra som svensk?
- Det är svårt att sätta
fingret på, det är en helhetsuppfattning. Ungefär som man
inte kan sätta en kvantitativ gräns för när himlen är
molnfri. I de flesta fall är helt oproblematiskt, det är gränsfallen
som kan vara svåra.
- Språket verkar ju
vara viktigt.
- Ja. Så är det i de flesta
länder att klarar man inte språket uppfattas man inte som tillhörande
den egna befolk-ningen.
- Redan den minsta accent
signalerar ju.
- Visst, så fungerar det.
- Men det är möjligt
för en invandrare att bli svensk?
- Ja, men det är svårare för
vissa än för andra. Vissa folk är mer lika oss svenskar,
andra är mer olika. Naturligtvis är det lättare för
en dansk eller tyska att bli uppfattad som svensk än för kongoles
eller japan. Precis som det skulle vara svårt för mig att flytta
till Kina och bli uppfattad som kines!
- Magnus Karaveli har pläderat
för en "inkluderande nationalism". Är det något
du kan ansluta dig till?
- Nej, därför att nationalism
handar ändå ytterst om ett gemensamt ursprung. Man kan inte göra
människor till svenskar genom att påstå att de är
svenskar. Under lång tid framöver kommer det att finnas människor
som både av sig själva och omgivningen uppfattas som turkar,
gambianer och så vidare.
- Vad Karaveli menar är
kanske att vi ska göra bästa möjliga av situationen. Både
såtillvida att vi svenskar inte diskriminerar eller skapar svårigheter
och såtillvida att det ställs krav på invandrare att
bjuda till.
- Det är helt klart, men när
det gäller människor som är färska i Sverige måste
det vara de som anpassar sig till våra svenska villkor. Det är
ändå de som gjort valet att flytta till Sverige. Klarar man inte
av den anpassningen är det fråga om det var ett klokt beslut
att överhuvudtaget flytta hit.
- Som jag uppfattat Karaveli står
han för en nationalism mer lik den amerikanska, att man inte svär
trohet mot sitt folk, utan mot konstitutionen. Det är ju helt oacceptabelt,
eftersom konstitutionen är någonting som förändras.
Vi har inte samma grundlag idag som vi hade för hundra år sedan.
- Det är vettlöst att skapa
sin identitet och sin lojalitet kring något som är statt i ständig
förvandling. Svenska folket är en mer oföränderlig storhet.
Ända fram till helt nyligen har vi haft en jämförelsevis
liten invandring till Sverige.
- Men vad är skillnaden
konkret? Den praktiska innebörden av att svära sin trohet till
det ena eller det andra... i båda fallen måste det väl
handla om att man gör rätt för sig. Man försöker
försörja sig själv, man följer lagar, man gör inte
andra illa, och så vidare.
- Nej, men har man en
tillhörighet till folket så är detta en starkare gemenskapsfaktor.
- Många debattörer har hävdat
att själva folkhemsidén är omöjlig i ett mångkulturellt
samhälle. Välfärdsstaten förutsätter att man har
en enhetlig befolkning. Har man en etniskt splittrad nation av typ USA,
då kan man aldrig få den solidariteten som krävs människor
emellan.
- Men är det inte redan
kört för oss? Har inte också Sverige nu blivit ett "mångkulturellt"
samhälle?
- Det är en trend som går
att vända. Sverigedemokraterna vill minska invandringen och öka
utvandringen.
- Sverigedemokraterna har
anklagats för att vare ett enfrågeparti. Är ni det?
- De frågor som vi vunnit flest
anhängare på är ju sådant som gäller brottslighet,
invandring och demokrati. Men därmed inte sagt att vi inte driver också
andra frågor, till exempel miljöfrågor.
- Så ni driver även
annat än invandring?
- Ja, det finns till och med människor
som anslutit sig till partiet av helt andra skäl. I mitt eget fall
var det en reaktion på denna 70-talskommunism och hämningslösa
internationalism, ett nationellt ställningstagande.
- Sverigedemokraterna utger
sig för att vara ett "mittenparti", som står varken
till höger eller vänster. Är det verkligen möjligt att
inte stå vare sig här eller där i politiken?
- Det beror på hur man definierar
höger och vänster. Den moderna tolkningen har blivit vilket förhållningssätt
man har till de fria marknadskrafterna och planhushållning. Där
vill vi ha en bland-ekonomi, och plocka russinen ur kakan.
- Både privat och
statligt ägande av företag?
- Ja.
- Och reglering av marknaden?
- Ja.
- Kan man säga att
Sverigedemokraterna är motståndare till nyliberalismen?
- Den skapar ett hårt samhällsklimat,
där den som inte lyckas får skylla sig själv. Men skapar
man orättvisor så uppstår det klassmotsättningar.
På sikt leder nyliberalismen till någon form av folkresning.
- De fria kapitalrörelserna
skapar en utpressningssituation, där lönerna kan pressas och välfärden
monteras ned?
- Jo, så är det. Men inget
land kan på egen hand återreglera och trycka tillbaka anden
i flaskan, det krävs att flera länder gör det samtidigt.
- Det ju en ideologi bakom
frihandeln, att varje land ska göra vad det är bäst på.
- Naturligtvis är det mer ekonomiskt
fördelaktigt att man odlar bananer i Afrika än att man försöker
göra det i Mälardalen. Det finns komparativa fördelar. Men
vi ställer oss skeptiska till en helt fri marknad beträffande
livsmedel.
- Det måste finnas
en grad av nationell självförsörjning?
- Ja, i självförsörjningen
ligger ett egenvärde.
- Ska det gälla även
energin?
- Vi är alldeles för beroende.
Å andra sidan finns det inga bra alternativ, som är konkurrenskraftiga.
- Bilismen ska minskas?
- Det är i och för sig en tanke,
men det är nog inte politiskt gångbart.
- SD är inte ett bilismfientligt
parti?
- Nej, men i storstädernas stadskärnor
vill vi minska biltrafiken.
- SD är ett miljöparti?
- Ja, miljöfrågor har vi alltid
satt högt upp på dagordningen. Kärnkraftsfrågan fanns
med redan från början.
- Det finns ju ett parti
i riksdagen, som kallar sig "Miljöpartiet". Betyder det att
SD står nära det partiet?
- Vi tog faktiskt mycket intryck av Miljöpartiet
vid vår tillblivelse. Vi kopierade delar av deras organisationsstruktur,
med två talesmän. Men det fungerade aldrig så bra.
- SD är också
EU-kritiskt, precis som Miljöpartiet. Men anser SD att Sverige ska
lämna EU nu, fastän vi gått med?
- Nej, vi vill som första preferens
ha en avveckling av de överstatliga funktionerna inom EU. Vi vill ha
ett Europasamarbete som är lösare.
- Om vi inte kan få med oss andra
starka rörelser i Europa på en sådan idé, då
ska Sverige lämna EU.
- EU skulle också
betyda ett försvarssamarbete. Om det inte blir av kanske Sverige istället
bör gå med i NATO?
- Nej, NATO är ju inte en försvars-allians.
Det är en intresseallians, som bedriver angreppskrig. Sverigedemokraterna
vill istället ha ett stärkt svenskt försvar.
- Det är också en oroande
konsekvens av nedrustningen av det svenska försvaret. Om den fortsätter
kommer till slut inte att återstå något annat alternativ
än att gå med i NATO. Frågan är om inte det är
själva planen.
Då skulle det inte längre bli
fråga om bara ett försvar av svenskt terriorium, det kan lika
gärna bli fråga om att deltaga i angrepp på andra länder.
Johan ser också en annan möjlig uppgift skymta:
- "Vi försvarar mångfalden"
stod det på en affisch från flygvapnet, så var det några
piloter av olika etniciteter. Kanske har man tänkt banta ned försvaret
så att det bara är tillräckligt skydd mot folkresningar
mot multikultistaten.
Åter till tråden om ekonomisk
och social politik. Sverigedemokraterna vill, förklarar Johan, ha ett
folkhem.
- Det låter som en
vänsterståndpunkt, att ni står på folket sida.
- Å andra sidan var den som först
lanserade begreppet Rudolf Kjellen, socialkonservativ statsvetarpro-fessor.
Per-Albin lånade begreppet från honom. Kjellens gamla folkhem
låg åt det agrarromantiska hållet, Per-Albins var mer
präglat av social ingenjörskonst.
- Vårt folkhemsideal har tagit
de positiva sidorna hos båda dessa folkhemsvisioner. Sedan hoppas
vi kunna tillföra något själva, för vi har ju sett
bristerna hos det socialdemokratiska folkhemmet.
- Och vad är det?
- Hur folk har lärt sig att ensidigt
ropa efter sina rättigheter, men att man glömt bort att det måste
balanseras med skyldigheter.
- Vad betyder det konkret?
Sänkta socialbidrag?
- Det kan betyda att man ställer
krav på en motprestation, att men utför någon arbetsuppgift
för det allmänna, om man inte är handikappad på något
sätt.
- Är SD ett skattesänkarparti?
- Det kan man inte säga. Vill först
och främst slå vakt om en välfärdsstat, som garanterar
människor en ordentlig bastrygghet. Det måste få kosta
vad det kostar, helt enkelt.
- Vi ser för den skull inget egenvärde
i höga skatter, vi är ett pragmatiskt parti.
- Vill SD ta bort fastighetsskatten?
- Där har vi inte tagit någon
ståndpunkt.
- Hur vill SD bekämpa
arbetslösheten?
- I någon mån påverkas
ju arbetslösheten till det bättre av en mer restriktiv invandringspolitik,
men det löser ju inte de strukturella problemen.
- Vi tror på en satsning på
småföretagen. De har inte, som de stora jättarna, en tendens
att flytta sina huvudkontor till Bryssel, de flyttar inte sin verksamhet
till länder i tredje världen. De är stationära i landet,
och kanske även sin egen kommun.
- Småföretag kan också
snabbare känna av efterfrågeförändringar på marknaden
än vad storföretag kan.
- Inom jordbruket är småskalighet
bra också därför att produktionen kommer närmare konsumenten,
det kan bli kortare leveranssträckor och färskare mat, med mindre
gifter och kemikalier.
- Men kan små företag
klara sig konkurrensen med stora? Har inte stora företag en konkurrensfördel?
- Det har dom. Småföretag
kan man inte satsa på i varje verksamhet. Men man ska inte gynna storföretagen
som som skett i Sverige under de senaste 60 åren, ända sedan
Saltsjöbadsavtalet.
- Risken för att företag
flyttar utomlands, är inte det ett argument för statliga företag?
De flyttar väl inte utomlands?
- Men statliga företag är mer
okänsliga för efterfrågan och vanligt folks behov. Det kan
leda till att man producerar en massa varor som sedan inte går att
sälja. Då får man ett resursslöseri.
- "Löntagarfonder"
är ett ord som blivit oerhört negativt värdeladdat. Tillhör
du dem som går i taket när du hör det ordet?
- Nej, det beror på. Ska det vara
ett sätt för facket att stegvis ta över produktionsmedlen
är det inte bra. Ser man det som ett sätt öka de anställdas
inflytande över sina arbetsplatser är det bra. Sverigedemokraterna
förordar ett mer spritt ägande, där de anställda har
aktier i sina företag.
- Det finns mycket pengar
i pensionsfonder. Skulle inte det kunna vara ett maktinstrument, för
att förhindra utförsäljningar?
- Å andra sidan verkar det som
att om intresseorganisationer blir aktieägare så resonerar man
lika cyniskt som andra aktörer på marknaden.
- När det gäller att känna
ett nationellt ansvar, för sina landsmäns väl och ve, kan
ett sätt vara att skicka icke-ekonomiska belöningar till medborgare
som har gjort landet stora tjänster. Förr i världen hade
vi kungliga riddarordnar.
- Med den typen av belöningar kan
man visa att så gör man inte, man säljer inte ut sin produktion
och gör massor av sina landsmän arbetslösa. Då stängs
alla dörrar för den här typen av utmärkelser.
- Så fungerar det, vad jag förstår,
fortfarande i Japan. I samhället finns en mycket negativ inställning
till antijapansk ekonomisk verksamhet.
I Sverige har vi, som Johan ser det, fått
en nyliberal inställning att bara man har pengar är man okej.
Då spelar det ingen roll hur man har tjänat dom.
Istället bör det, menar han, vara den som har arbetat hårt
eller gjort något bra som får aktning.
- Ekonomi och moral går
in i varandra?
- Ja. Pengarna får inte vara vad
som styr.
- Ni vill satsa mer på
skolan. Betyder det att ni ser skolan problem i första hand som en
resursfråga?
- Det är nog främst ett strukturell
problem. På många skolor i Sverige råder det fullständig
anarki. På vissa skolor i Stockholm går eleverna till och med
beväpnade.
Johans recept är "bättre
uppfostran", något som skulle ligga på både hemmen
och skolorna.
- Man har ju hela tiden verkat för
att få bort all auktoritet från lärarrollen. Vi har fått
en Pippi-långstrump-utopi, som barnen far illa av.
- Ett annat standardargument
i skoldebatten är att vi behöver bättre lärarutbildning.
- Det låter ju okontroversiellt,
men vad är det för lärare vi vill ha? Kom-petenta lärare
som har en naturlig pondus. Lärare som kan förena behovet av att
vara bestämd med att lyssna på sina elever.
- Vad vi skulle vilja se är att
man verkligen uppmuntrar elevers fria och kritiska tänkande. Att man
inte bara säger att man ska vara tolerant mot andra åsikter,
utan att man också är det. Samma lärare som ena dagen manar
sina elever att vara humana, toleranta och visa respekt för andras
åsikter kan nästa dag stå och bränna upp SDU:s flygblad.
- Va?!
- Det skedde i Sundsvall, i våras.
Rektor och lärare ställde till ett litet bål.
- I många andra länder
har man skoluniformer. Har SD lagt synpunkter på det?
- Nej, men det kanske är värt
att överväga. Det ger ju en mer jämlik utgångspunkt
för eleverna, föräldrarnas inkomster spelar inte så
stor roll.
- Plus att utomstående
får svårare att röra sig på skolan.
- Javisst, det är ett problem som
förekommer på flera håll idag.
Vilken linje har Sverigedemokraterna inom
kriminalpolitiken? Är det hårdare straff som är lösningen?
Nej, riktigt så enkelt ser Johan inte på saken:
- Framförallt är det viktigt
med brottsförebyggande åtgärder, där krävs en
ny moral, genom att man skapar en god medborgaranda redan i skolåldern
hos ungdomar så kan man undvika en hel del brottslighet längre
fram.
- Om man är 16 år
och begår mord, ska man hamna i fängelse då?
- Ja.
- Varför då?
- Samhället måste markera
hårt mot vad som inte är ett accepterat beteende. Det handlar
egentligen inte om att bestraffa personer utan om att bestraffa handlingar.
- Personen ifråga måste ha
möjlighet att återkomma till ett normalt liv i samhället.
Där bör man kanske vara mer tolerant än vad man är idag.
Idag är det faktiskt så att har man blivit straffad för
något så är de flesta dörrar stängda.
- Det står i strid med den gamla
rättstraditionens tänkande om att man har sonat ett brott. När
man har avtjänat straffet ska man vara betraktad som socialt gångbar
igen. Men så har det inte blivit.
- En 16-åring som
får sitta i fängelse tilllsammans med förhärdade brottslingar,
kan inte det bli som att hamna på ett brottsuniversitet?
- Det beror på hur institutionen
som sådan ser ut. Den bör vara inriktad på att han ska
komma ut igen och att han får den undervisning som han behöver.
- Det här vetter ju
åt två håll. Äldre brottslingar kan göra saken
värre, men i den mån de själva har tänkt om kan de
verka dämpande och avskräckande.
- Det kan nog gälla för enskilda
individer, men jag svårt att tro att det är något man kan
sätta i system.
- En variant vore att unga
grova brottslingar får hamna på egna anstalter.
- Det är nog det mest realistiska.
TILL SIST frågar vi Johan Rinderheim
om det är någon fråga som han tycker att Blågula
Frågor har glömt att ställa. Har han någon önskefråga
att få svara på? Det visar sig att demokrati är ett område
som Johan har mer att säga om:
- Vi har själva kunnat göra
en hel del erfarenheter. SD vill ha ett starkare skydd mot förtal mot
organisationer.
- Det är en underlighet i det svenska
rättstänkandet att ärekränkning bara kan gälla
individer. Utsagor som är uppenbart osanna borde kunna vara straffbara
också gentemot organisationer.
- Om jag säger att ledningen för
socialdemokraterna utgörs av gamla sexualbrottslingar så borde
det vara lika straffbart som att påstå att SD består av
människor som varit straffade för rasistiska brott.
- Detta har faktiskt påståtts
om SD?
- Ja, och det är bevisligen inte
sant.
- Där kan ni inte få
någon rättelse?
- Det kan vi inte, det finns inga juridiska
möjligheter.
Inte heller finns det möjligheter att
få rättelse genom massmedia, menar Johan, genom att där
finns varken demokratisk kontroll eller mångfald.
- Massmedia är den kanske viktigaste
maktfaktorn i dagens samhälle. Frågan är om inte många
av de avgörande politiska besluten i praktiken fattas på redaktionerna.
- Det pratas ofta om vad som är
politiskt möjligt eller politiskt omöjligt. Det avgörs ofta
av massmedia.
- Massmedia har utvecklats till ett kraftfullt
maktinstrument, men detta har inte följts upp i vår lagstiftning!
De som en gång skrev lagarna kunde inte förutse den här
kraftiga makt-förskjutningen från riksdag och regering.
- Hur skulle lagarna nu
behöva ändras?
- Det skulle behövas en förstärkt
genmälesrätt och ett bättre skydd mot ärekränkning,
både för individer och organisationer.
- Man får komma ihåg att
bli uthängd på mittuppslaget i Aftonbladet och Expressen som
var mans niding motsvarar forna tider straff att sitta i stocken till allmänt
spott och spe.
Skillnaden är, tillägger Johan,
att det moderna systemet ger ett värre straff:
- Då var det bara de som bodde
i ens egen socken som kom dit. Flyttade man till en annan socken kanske
problemet löstes. Men här går det ut till hela svenska folket.
- Domarna fälls på
redaktionerna och de anklagade får ingen möjlighet att försvara
sig?
- Dessa straff utmäts utan någonsomhelst
demokratisk kontroll.
Maktförskjutningen från politiker
till journalister åskådliggörs också vid en jämförelse
mellan hur politiska TV-debatter lades upp under 60-talet och hur politiker
nu tillåts framträda. Nu ställer sig journalisterna som
ett filter mellan politikern och tittarna. Politikerna tillåts sällan
tala till punkt.
Johan:
- Det ger en fragmentisering av det politiska
budskapet. Bara de korta och enkla budskapen lyfts fram. Det primitiviserar
politiken.
En svensk tiger. Javisst - det
är just det som är problemet!