image
image
image
image
Blågula FRÅGOR, nr 1/01:

 

Kanal med problem

Öppna Kanalen i Stockholm startade som lokalt kabelsändarföretag den 1 januari 1993. Genom samman-kopplingar av de två stora kabelnäten i staden kan ÖK:s sändningar nu i princip ses av mer än 300.000 hushåll.

Ända sedan starten har dock ÖK som ideell förening, brottats med problem. Där har funnits mycket amatörism och stridande viljor.

Stockholms kommun beslöt i september 1996 att ge bidrag till Öppna Kanalen på 3,5 miljoner för inköp av teknisk utrustning, till utbildning och till verk-samheten i allmänhet. Syftet var att höja kvalitén i sändningarna.

Det visade sig att dessa pengar snabbt tog slut - hälften av bidraget var förbrukat efter ett år. Detta utan att tittarna kunde märka någon större skillnad.

En konsultrapport inom Stockholms kommun konstaterade att Öppna Kanalens bokföring var "mycket bristfällig", varför det var svårt att kontrollera hur bidraget använts. En stor del användes till central drift av ÖK:s TV-station i Medborgarhuset.

Bristerna inom ÖK ledde till en debatt i Stockholms stadsfullmäktige 1998, där man ställde vissa krav för att återstående delen av bidraget skulle få behållas av ÖK.

Ett sådant krav var en stadgeändring för att säkerställa ett enhetligt och likvärdigt medlemskap. ÖK hade då två typer av medlemskap:

1. Fullvärdigt medlemskap, med rösträtt, för stadsdelsförankrade föreningar.

2. Associativt medlemskap, utan rösträtt, för övriga.

Under 1997 hade antalet medlemsföreningar ökat från 15 till 25. De nya var alla associativa föreningar. Det associativa medlemskapet togs nu bort, och de blev fullvärdiga medlemmar. Sedan 1997 har skett en ytterligare tillströmning av nya medlemsför-eningar, så att antalet under 2001 är uppe i över 50.

Cirka hälften av dessa är invandrarföreningar (varav inte mindre än fem somaliska!), drygt en fjärdedel har religiös inriktning.

Konsultrapporten tryckte också på att föreningarna ska fungera demokratiskt och ha en medlems-aktivitet:

"Man kan jämföra med de regler som gäller för stadens bidrag till barn- och ungdomsverksamhet och kulturstöd. Av dessa regler framgår bland annat att bidragsberättigad förening skall vara uppbyggd och fungera enligt demokratiska principer samt att av föreningens stadgar skall framgå att alla som instämmer i föreningens målsättning äger rätt till medlemskap."

"I detta sammanhang bör hänsyn tas till att ÖK är en paraplyorganisation med medlemmar som är inte enskilda personer utan föreningar. Det framstår därför som rimligt att för att Öppna Kanalen skall kunna betecknas som en demokratisk organisation även dess medlemmar, dvs de lokala föreningarna, uppfyller vissa krav.

Ett självklart och grundläggande krav är alltså att medlemsföreningarna verkar på demokratisk grund, har en demokratisk föreningsstruktur och en stabil och bred medlemsförankring. Detta innebär bland annat att man har fastställda stadgar, medlemskår, styrelse, revisor etc men också att man kan påvisa en rimligt stabil och kontinuerlig verksamhet.

De nuvarande stadgarna för ÖK brister i dessa avseenden som har behandlats ovan."

Ur det perspektivet finns mycket att anmärka på. Vid efterforskningar från MSG:s sida har det visat sig att:

· många föreningar består av bara en eller ett par personer

· somliga föreningar inte finns registrerade hos skattemyndigheten, saknar både stadgar och organisationsnummer

· åtminstone en förening, TV Söder, inte har betalt sina avgifter.

Konsultrapporten konstaterade vidare:

"Enligt Radio- och TV-verket skall lokala kabel-sändarföretag i sin sändningsverksamhet sträva efter vidaste möjliga yttrande- och informationsfrihet samt också allsidighet i programverksamheten och verka för att så många intressen som möjligt tillgodoses.

Öppna Kanalen har beviljats koncession i två omgångar och ansökan för en tredje koncessions-period 1999-2001 skall inlämnas under 1998."

Av rapporten framgick även:

"Oenighet inom föreningen tillsammans med ovan redovisade brister i den ekonomiska verksamheten ledde under hösten 1997 till stark kritik mot styrelsen. Bland annat kritiserades styrelsen för bristande förmåga att skapa andra intäkter utöver bidraget från staden. Detta resulterade i ett extra årsmöte den 4 oktober 1997 då en ny ordförande och även andra styrelseledamöter valdes."
"Av de ovan redovisade administrationskostnaderna t.o.m. oktober månad utgörs ca 350 tkr av 'arvoden', varav till en enskild person 212 tkr..."

"Granskningen av åren 1995-97 visar på att verksamheten, och särskilt den ekonomiska verksamheten, i stor utsträckning präglats av stor oreda, vanskötsel. Vidare har funnits kraftiga interna stridigheter..."

"Vad gäller användningen av stadens återstående bidrag beslöt styrelsen i december 1997 på förslag av arbetsgruppen för ekonomiska frågor att,.. de ... skall användas enligt följande:

- Utrustning till en fungerande TV-station i Medborgarhuset,

- Teknikpool för de lokala föreningarnas verksamhet,

- Stödpott för fördelning till de lokala föreningarnas verksamhet, främst barn- och ungdomsverksamhet samt integrationsinriktad verksamhet."

Den nye ordförande som tillträdde hösten 1997 var Åke Askensten, mp-politiker. Vid sin sida hade han pensionären Birger Stattin, som var redo att arbeta gratis på kansliet. Detta skulle dock visa sig medföra nya problem, både genom samarbetssvårigheter och teknisk inkompetens.

Framförallt hade man ett koncept för verksamheten som inte fungerande. Grundtanken var att tillhandahålla nödvändig utrustning, för att alla skule få chans att göra program. Dyra kameror inför-skaffades således till en pool och kunde hyras av vemsomhelst för en symbolisk summa. Resultatet blev att kamerorna gick sönder. Samma sak drabbade den digitala redigeringsutrustningen. En dyr textningsmaskin har bara försvunnit.

Man hade här tänkt dubbelt fel. Dels bortsåg man från att dyr apparatur inte kan hanteras på det viset, de som ska handha den måste ha nödvändig utbildning. Dels bortsåg man från att bra program framförallt bygger på människor med engagemang, idéer och vilja. Även en enkel utrustning kan ge resultat när dessa förutsättningar finns.

Den nya styrelsen stuvade självsvåldigt om i programtablåerna. TVL (Latinamerika) flyttades således från sin sändningstid 20.00 fredagar, för att ge plats åt Askenstens Presens-TV. Som skäl angavs att bästa sändningstiden skulle reserveras för program på svenska, och att TVL:s program inte var översatta till svenska (vad styrelsen då inte kontrollerat var att TVL:s program faktiskt var översatta till svenska).

TVL fick åtminstone en annan fast sändningstid istället. Värre drabbades iranska Hamsafar, som utan varsel fått sina sändningar flyttade gång på gång. Följden blev naturligtvis att när dess tittare satt framför TV-apparaten kom inga iranska sändningar, och när programmet faktiskt kom fanns inte tittarna där.

Denna nyckfullhet har också manifesterats i att utannonseringar av sändningar inte stämt med vad som sedan sänts, att sändningar inte kommit igång i tid, att sändningar skett utan ljud, fryst bild, osv.

Föga förvånansvärt har allt detta resulterat i irritation bland medlemmar inom Öppna Kanalen. Det har också givit problem utåt, i form av lägre tittarsiffror, dåligt anseende och svårigheter att finna sponsorer.

Det som ska gälla för att vara "Integrations-TV" är ofta program som inte kan förstås av en svensk publik. De sker på främmande språk, utan över-sättning. Vanligt är också program som hämtats från andra länder, program utan ett spår av lokal anknytning. Det har till och med förekommit vinjetter med krigspropaganda.

Birger Stattins utfall i TV-rutan i januari, om att MSG skulle vara extremistisk osv, var inget nytt fenomen. Det låg i linje med tidigare inslag, enligt flera vittnesmål.

Under årens lopp har många från början entusiastiska medlemmar i ÖK-föreningar malts ned. Internt talar många desillusionerat om Öppna Kanalen som "Öppna Analen".

Ur demokratisynpunkt har också skett en form av utveckling. År 2000 hade man fortfarande ett system där enskilda medlemmar i ÖK:s organisationer hade närvaro- och rösträtt på ÖK:s årsmöte. Till 2001 har detta ändrats. Pga föregiven platsbrist får bara ett ombud från varje medlemsorganisation närvara. Ovanpå detta tillåts ett system med fullmaktsröster. På mötet den 18 januari fanns enskilda ombud med upp till 6 röster!

Vad dolde sig bakom dessa fullmakter? Fanns där några existerande föreningar, med verkliga medlemmar och en verksamhet? Hade de ens betalt in sina avgifter? Kontrollen av detta ligger naturligtvis hos styrelsen.

I andra länder har public-access-kanaler lyckats bra. I Sverige har det - av någon anledning - visat sig vara svårare.

 




image


 
image
 
 
image