image
image
image
image
Blågula FRÅGOR, nr 4/01:

 

Tiga eller tala?

"Tiga eller Tala" så heter en bok, skriven av Christina Claesson och utgiven i år på BookLunds förlag. Författarinnan CC drog igång och figurerade i en intensiv skoldebatt i Skåne 1999 och en stor del (den sista tredjedelen) av denna bok handlar om detta. Det är vad jag tycker i första hand gör den värd att läsa.

I boken publiceras bland annat CC:s öppningsinlägg i form av brev till politiker i Malmö, efter att på nära håll ha kunnat uppleva hur vardagen ser ut i en invandrartät skola. Hon skrev bland annat:

"En generation håller på att gå åt helvete, rent ut sagt, och min slutsats av mötet med skolan är: barnen lider inte brist på civilkurage - de har bara inte fått lära sig ett sätt att uttrycka det. De vuxna däremot, som ansvarar för barnens utbildning och framtid, borde syna sitt eget civilkurage och inte blunda för de brister som skriker om att åtgärdas. Detta är sammanfattningsvis min bild av vår ödeläggelse av eleverna: Jag mötte en 8:a, en klass på 28 elever.

Det är löjligt att tala om undervisning. Större delen av lektionerna går åt till att försöka hålla klassen tyst, eller sittande, eller inom klassrummet. Eleverna kommer droppande en efter en, vartefter, och det är svårt att urskilja någon gräns mellan rast och lektion, början och slut. Ingen ber om ursäkt för att de kommer för sent, kanske för att det inte går att urskilja vad de skulle komma för sent till.

Inte undervisning i alla fall. Eleverna tuggar tuggummi, dricker läsk, pratar i mobiltelefoner, studsar med basketbollar, springer runt och jagar varandra, hänger halvvägs ut genom fönstret, skriker högt åt varandra genom klassrummet, kallar varandra och lärare för 'hora' och 'bög'..."

"Av 28 elever är 7 st nya denna termin. Av 28 elever har 2 svenska föräldrar. Få av eleverna talar svenska utan brytning. De har sämre ordförråd än mina barn hade i 5-årsåldern."

"Skolan jag mötte tycktes helt desorganiserad. Många lärare tycktes inte ha någon egen motivation att dra nytta av en gästande författares resurser. Flera av lärarna (som egentligen skulle följt skrivarverkstaden) tog tillfället i akt att göra annat. Många var sjukskrivna. Rektorn var på semester i Grekland (2 veckor i terminsstarten - är det lagligt?!)"

"En ny vikarie skulle börja när jag slutade. Det var meningen att hon skulle stanna i tre veckor. Hon var inte utbildad lärare. ... Hon höll i ett föräldramöte några dagar innan jag började. En (1) förälder kom.

I salen fanns inte kritor till tavlan. Många barn hade inga pennor när det var dags att skriva. Om de inte fått några - eller de hade struntat i att ta med sig, vet jag inte. I klassrummet fanns inga. ... Det var kutym bland lärarna att börja lektionerna med att vandra omkring i klassrummet med en papperskorg som eleverna skulle spotta ut sina tuggummin i. Varje lektion: en högutbildad, avlönad lärare, vand-rar runt med spottkopp till eleverna!"

"Om jag vore rektor med civil-kurage, i en sådan här skola, skulle jag börja med att säga: 'Vi har misslyckats med att ge eleverna en sådan undervisning att de kan godkännas enligt den läroplan som råder. Skolan har därför inget berättigande, och stängs från och med i morgon.'"

Christina Claesson ser tre huvudproblem med skolan:

A. Bristande ekonomiska resurser för barn och ungdom.

B. Bristande undervisningsmetoder.

C. Social misär och segregation.

"Bakom alla dessa tre ligger något annat, som inte bara gäller skolvärlden. Misslyckandet uppstår när man vet fakta men underlåter att erkänna och åtgärda dem. Det är här vi kommer in på civilkuraget, och det som kallats tystnadens kultur men rättare borde heta tigandets kultur. I det skriande gapet mellan de höga målen och den låga verkligheten härskar det fega tigandet."

Christina Claesson valde alltså för egen del att tala, inte att tiga. Detta gjorde att många kände sig trampade på tårna.

Skolminister Wärnerssons aktuella taktik gentemot Jan Björklund, fp, knyter an till detta: själv gör hon minsann inga deklarationer från talarstolar, utan talar direkt med lärarna, som mår väldigt dåligt av all skolkritik. Den får dem att inte känna sig uppskattade. Med andra ord: av hänsyn till lärarna ska locket läggas på debatten!

CC skrev också ett brev till Göran Persson om den alarmerande situationen i skolan. Efter nio månader fick hon ett svar, från av av hans medhjälpare på regeringskansliet. Kontentant av detta var att nya resurser skulle satsas på skolan, mer skattepengar skulle skyfflas in där.

Genom den skoldebatt CC initierade fick hon in väldigt många synpunkter från människor som upplevde att hon sagt vad de själva kände och tyckte. Den vägen fick hon också nya synpunkter och impulser. Resultatet blev en lista på skolans problem i 56 påståenden.

Dessa har CC sedan systematiserat, varvid hon fått fram åtta huvudpåståenden, vilka alla orsaksmässigt hänger ihop i en kedja:

1. Eleverna lär sig inte vad de ska

2. Eleverna får dåligt självförtroende

3. Eleverna misströstar om framtiden

4. Eleverna revolterar

5. Lärarna i vanmakt

6. Lärarna utbrända

7. Lärarna slutar

8. Undervisningskvalitén sjunker.

Vid sidan om detta ytterligare två huvudpåståenden:

9. Föräldrar förtränger skolproblemen

10. Föräldrar har inte tid/ork att engagera sig i skolan.

Tvärsemot en utbredd uppfattning anser CC:

"Minskade ekonomiska resurser är inte en central punkt. Lärarnas låga status, i pengar mätt, är inte en central punkt."

"Skolans problem är att den inte gör vad den borde, nämligen ge adekvat kunskap. Disciplinproblemen är ett resultat av detta, lärarnas dåliga självkänsla är ett resultat av detta, utbrändhet är ett resultat av detta. I förlängningen ser jag också att såväl kriminalitet som drogmissbruk är resultat av att många elever påtvingats 12 års skolgång utan att ha lärt sig vad de behöver för att kunna försörja sig och leva ett värdigt liv."


Christina Claesson har arbetat mycket med intagna på fängelser, och även där har hon intressanta synpunkter kring påföljder:

"Först kommer det första buset i skolsalen, sen kommer ingenting, sen kommer ingenting, sen kommer ingenting, och sedan sitter du i fängelse."

"Jag har blivit hårdare i det avseendet att jag numera anser att hårdare gränser måste sättas in långt tidigare och med långt större eftertryck, så snart en unge börjar slira på spåret. Jag har lyssnat till - och läst - dessa killars berättelser som samtliga säger: Hade bara någon satt dit mig ordentligt när jag var tretton och tvingat mig mort från skiten jag höll på med, så hade jag aldrig suttit här idag."

CC anser att större krav ska ställas på dem som dömts för brott, att gottgöra den skada de åstadkommit:

"Det är en uppgift för kriminalvården och samhället att organisera straff och rehabilitering så att de leder till utveckling i stället för till mer kriminalitet, så som är fallet idag.

Hårdare är jag också såtillvida att jag anser att det är en invandrares plikt att ta reda på vilka regler och seder som råder i ett land man kommer till och att hålla sig till dem. Jag har inget medlidande med den knarklangare som utvisas till hemlandets fängelsehålor,.."


CC arbetade vid ett tillfälle med en grupp flyktingar, de flesta från Bosnien, om en teaterföreställning. Det var en erfarenhet som gav följande reflexioner:

"De skrattade åt oss och retade oss för att vi alltid lyssnade så tålmodigt. De tyckte vi var rara med detta tålamod, men kanske tyckte de också vi var lite dumma? Själva talade de oavbrutet i mun på varandra, lät sällan någon tala till punkt och drog sig inte för att skrika 'Jag ska döda dig!' åt den som hade störande åsikter.

De hade inte minsta begrepp om mötesteknik, sammanträdesregler eller närdemokrati och det fick mig att förstå hur viktig den demokratiska traditionen är. Hur svår den är att bygga upp och hur lätt den är att rasera. I Sverige har den byggts upp långsiktigt under hundra år genom folkrörelser, elevråd, ungdomsförbund. Vi har lärt oss innebörden av talarlista, votering, sluten omröstning och att respektera varje åsikts yttrande till punkt.

I små föreningssammanhang har vi tränats att ta mod till oss och tala och vi har kunnat fatta beslut och driva en verksamhet. Det är lätt att göra sig lustig över temperamentsbefriade Föreningssverige, dess omständliga procedurer och dess sansade tillvägagångssätt.

Det är lätt att ta det för givet, tro att det är något som bara finns. Men här är det en kompetens som lärts ut, en träning som tillhandahållits, och vi bör grundligt fråga oss hur demokratin ska kunna upprätthållas utan att någon lär sig tala? Och lyssna?"


Tänkvärda ord har CC också om det tidigt inlärda rättighetstänkandet och rollbeteendet att tycka synd om sig själv:

"De har lärt sig att spela ut denna offerroll mot samhällets trygghetssystem, så att de kan utverka tillfälliga fördelar. Kaxigheten kommer inte från insikten att man varit ett offer, utan från vittringen av en lättförtjänt belöning.

Det gäller inte bara barn, förresten. Rättighetskrävandet har blivit ett medborgarbeteende,... låses man fast i en offerroll som är rent faktisk. Barn hindras från insikten att offerrollen kommer att ge dem livslånga handikapp och biter sig i stället fast vid dessa ytliga attityder. Den negativa identiteten är den enda identiteten de har. Jag är värsting och stolt över det. Jag går på stans sämsta skola - fy fan vad tuff jag är. Min mamma lever på socialbidrag - och vad är det för fel på det, va?

Man lär sig leva sitt liv som snyftreportage i stället för konstverk."

Boken "Tiga eller tala" kan beställas direkt från Christina Claesson på Internet (www.skriva.nu). Priset blir då 271 kr, inklusive frakt och expeditionsavgift.

Jan Milld


 Se vidare:

Rapport från en snällistisk skola

 




image


 
image
 
 
image