image
image
image
image
Blågula FRÅGOR, nr 2/04:

Med nr 2/04 lanserar Blågula frågor vinjetten

 "INVANDRARE FÖR SVERIGE":

"Det är skillnad på invandrare och främlingar.

En invandrare kan bli svensk och uppträda solidariskt med andra svenskar. En främling står utanför vårt samhälle, känner ingen samhörighet med det svenska folket.

BGF inleder här en intervjuserie med invandrare som valt att säga ja till Sverige."

Intervju med Dorinel Marc:

FRÅN CEAUCESCUS RUMÄNIEN

Intervjuare: Jan Milld

 


Dorinel Marc kom till Sverige 1987, som politisk flykting från Ceaucesus Rumänien.Efter två år här fick han ett jobb som montör hos Scania i Södertälje. Under sju år arbetade han på verkstadsgolvet. Nu arbetar Dorinel som konstnär. Det var så vi kom i kontakt med honom, eller rättare sagt - han med oss.

Dorinel Marc intresserade sig för frågor om yttrandefrihet och gjorde en sökning på webben. Då fick han upp Blågula frågors sida, läste vårt upprop för ett medborgerligt samtal, och tog - som han uttryckte saken - texten "till sitt hjärta". Han kände att vi tänkte i samma banor. Han upptäckte då även vår film "Är du Sverigevän?" och tittade på den.

 


Inför en utställning i tidskriftens ETC:s lokaler i Stockholm ville Dorinel låna ett original av BGF-filmen, för att kunna visa den under vernissagen. Det blev nej från arrangörerna (se sidan 20), men Dorinel höll ett engagerat tal inför publiken vid invigningen som utmynnade i en förfrågan till dem, om de ansåg att filmen skulle visas. Bara en minoritet röstade för detta.

Denna erfarenhet visar, tycker Dorinel, att förtrycket i Sverige inte bara kommer uppifrån. Det finns inom människorna själva. De är alltså medansvariga.

Samma syn har han på kommunist-diktaturen i Rumänien. Den kunde inte upprätthållas utan att människor i allmänhet spelade med. De flesta rumäner var på ett eller annat sätt medlöpare. En uppgörelse med Ceacescus diktatur måste därför innefatta att landets medborgare var och en rannsakar sin egen roll.

Vi lämnar över ordet till Dorinel Marc:

- Ska det bli någon förändring i Rumänien måste var och en lägga ned energi, tid och kärlek för att bygga upp landet. Förändringen måste komma från var och en. Man kommer inte undan sig själv genom att döda någon annan.

- Dom gjorde någon slags låtsas-revolution, som inte gick på djupet. Det var så stora klyftor mellan fattiga och rika, att det går inte att beskriva.

- Det var inte bara Ceaucescus fel, utan det var majoritetens fel att det blev så. De spelade med. Folk applåderade och kom fram med blommor när han kom på besök i fabrikerna. Man gjorde fint just innan han kom, så han fick bara se en fasad.

- Man fyllde affärerna med mat när han kom. Och så när han gick tömde man affärerna. Det var som i en fantasibok.

- Han fick aldrig kritik. Så han levde i en låtsasvärld, i en lögn, där allting var bra.

- Folk lovade hela tiden att de skulle göra sitt bästa och leva upp till de här målen som satts upp för produktionen i planekonomin. De flesta snodde så mycket de kunde från företagen, man gick till fabriken och gjorde svartjobb för egen räkning. Det fanns ingen arbetsmoral.

- Man hade ett projekt som propagerades i medierna, men trodde inte på det.

Dorinel förundrades över att samtidigt som man levde i rädsla för varandra genom angiverisystemet förekom det att man drog politiska vitsar t ex på tåget, när andra kunde höra. Han tolkade vistsar som "ett sätta att överleva", att lätta på trycket. Det var inte farligt för regimen, då det stannade vid snack människor emellan.

BGF: - Kan du ge exempel på någon sådan vits?

- Ceaucescu gick förbi och såg gamla stå i matkön, tidigt på morgonen, och blev uppröd: "Så här kan man inte behandla gamla människor!" Snart kom fyra stora lastbilar fulla med stolar, så var och en kunde sitta medan de väntade.

- En annan handlade om bostäderna. Det var så kallt i lägenheterna att man måste stänga fönstren, så att förbipasserande inte skulle frysa.

- Men varför ska man ha en regim som man inte tror på. Varför ska man ljuga och bakom ryggen göra tvärtom?

BGF: - Det fanns ett utbrett hyckleri?

- Ja, det fanns saker som inte stämde.

Dorinel var arg inte bara på regimen utan på folk i allmänhet:
- De trodde inte på projektet, men protesterade ändå inte. De bara väntade på "någon", kanske amerikanarna, skulle ingripa.

Redan som barn i skolan märkte Dorinel av det politiska klimatet i diktaturen.Han tyckte tidigt om att teckna och hade gjort några teckningar med religiösa motiv. Han fick märka ogillande av detta från lärarna. Formellt rådde religionsfrihet i landet, men det ansågs inte bra om folk gick i kyrkan.

Bönderna talade i hemlighet om vilka ojusta metoder "kommunisterna" hade använt sig av vid kollektivisering av jordbruk:

- Man placerade ut vapen i en lada, sedan gjorde de husrannsakan och "hittade" vapnen. Bonden erbjöds då att slippa straff i utbyte mot att han gick med på att sälja gården.

I Rumänien bor en stor ungersk minoritet och i den stad i norra delen av landet där Dorinel föddes fanns många ungrare. Han kom bra överens med dem på sin arbetsplats, men när han blev kär i en ungersk flicka blev det problem. Hennes far ansåg det inte lämpligt att de var tillsammans, eftersom Dorinel Marc var rumän.

Av Sverige fick Dorinel från början ett mycket positivt intryck. Här kunde man säga du till chefen, det fick man inte göra i Rumänien, trots att alla - med den kommunistiska vokabulären - var "kamrater". Där fick man inte bo ihop utan att vara gifta, här kan man ju vara bara sambo. I Rumänien fick man inte bära skägg, den friheten fanns i Sverige.

Det finns också paralleller mellan det land som Dorinel Marc lämnade och det han kom till. Han förvånas över att Sverige kunnat nå så långt med tanke på att svenskarna som individer inte är bättre än rumänerna.

- Var är de människorna som verkligen tror på folkhemsprojektet?

Han har kunnat konstatera är att det där med yttrandefrihet inte riktigt fungerar i Sverige:

- På arbetsplatser vågar man inte säga vad man tycker, för att man är rädd för att få sparken eller andra repressalier. Kanske är man bara rädd för att skaffa sig onödiga fiender.

- Det är bekvämast, att bara hålla med kräver ingen energi. Så fort du ger kritik blir människor sårade, upprörda. Då måste du ta hand om dom och vårda dom. Det är det som folk inte orkar.

Demokrati är, säger Dorinel, något som kräver ett engagemang varje dag, genom att man säger sin mening. Det måste därför vara möjligt att säga sin mening utan att behöva vara rädd för att bli straffad.

- Det funkar ändå inte för människor som tänker: "Varför ska jag lyssna på någon annan, när jag ändå inte är beredd att ändra på mina åsikter?"

- Jag tycker det finns risk för inavel, om man inte lyssnar på andra. Om man inte släpper fram nya åsikter blir det inavel på idéplanet.

Han konstaterar också att man gärna släpper fram invandrare som har de här politiskt korrekta åsikterna.

Det är uppenbart att Dorinel Marc själv inte tillhör den kategori som drivits hit av materiella motiv, hela hans framtoning är spartansk. När vi träffades i ETC-lokalerna bjöd han på vatten, det var den för honom självklara drycken. En viss kulturkrock blev det således när Dorinel i väntan på besked om uppehållstillstånd konfronterades med asylsökanden av ett helt annat slag än han själv.

- Många vill, så fort de kommit in, ha fin bostad, bra jobb, bra betalt... En politisk flykting söker helt andra saker! Då gäller det skydd undan förföljelse. Då får man inte syssla med knarkhandel eller råna banker. Tyvärr ställer man till problem för de människor som verkligen är i behov av skydd. Man upptar en plats som andra kanske skulle behöva.

- Många lär sig väldigt fort sina rättigheter, men inte sina skyldigheter. Det borde ställas mer krav på dom som kommer hit.

- När man ser flyktingarna bara som offer är det inte bra för flyktingarna själva och det är inte bra för landet. När någon blir klassad som ett offer, då är man inte tvungen att utvecklas. OK, man är "stackars flykting" tills man har kommit på fötter, det kan ta ett år eller två.

- Det är som om man ska rädda någon som håller på att drunkna. Då satsar man alla resurser, allt man kan, för att människan ska överleva. Man kan inte gå omkring hela livet och begära hjälp, bara för att men gång varit nära att drunkna.

- En flykting ska inte behöva kosta hela livet, lika mycket som man har kostat första dagen.

Dorinel uttrycker även en viss oro för den unga generationen i Sverige:

- Det verkar som att många tycker att Sverige är för rikt och så fint att man måste skräpa ned och förstöra. Klottra och slå sönder i tunnelbanan...

BGF: - Klottret är inte konst?

- Grafitti kan vara konst - på rätt plats, där det behövs. När man gör det på ställen där det redan finns konst, då är det som reklam. De som gör det vill bara synas själva. Det är lika förkastligt som reklam utan mening.

Dorinel Marc är anhängare av ett folkhemsprojekt, som inte stänger någon grupp ute. Där måste finnas plats för alla:

- Jag tror inte på sådana här enkelriktade kampanjer, som att man ska folkbilda nazister... att man ska låta dom besöka Auschwitz för att bli kloka... Det går inte. Man måste kunna ha en dialog, där man lyssnar på varandra och försöker hitta lösningar.

 


 Se vidare:

Utställningen (f)acts




image


 
image
 
 
image