image
image
image
image
Blågula FRÅGOR, nr 2/04:

 

Intervju med Lars Jansson

Varför skrev du denna bok om invandringens ekonomi?

- Jag saknade helt kunskaper i ämnet men kunde ekonomi. Visste knappast vad ordet invandring stod för. Tillfälligheter spelade in. Jag träffade docenterna Ingrid Björkman och Åke Wedin samt företagsledaren Jan Elfverson, och blev inspirerad av deras bok, "INVANDRING - sammanbrott eller utveckling?" Så jag väljer att skylla allt på dem.

Du tillägnar boken "Allas våra barn och barnbarn, särskilt Kristina och Caroline". Kommentar?

- I slutfasen av boken blev jag på det klara med att Sverige kommer att ha en lång process framför sig för att "vända skutan". De som kommer efter oss har inte bett om att Sverige skall läggas ned och ersättas av ett annat land, där genuint svenska intressen fått stryka på foten. Våra barn och barnbarn riskerar att få leva i ett land med dominerande inslag av våld och förtryck. Ett system där religon och politik vävs ihop till en maktstruktur, som liksom i andra länder har lett till ännu mera våld och krig. Våra riksdagsledamöter sitter med armarna i kors och gör ingenting åt eländet.

Hur kom det sig att det blev just du, och ingen annan, som skrev denna bok? Uppenbarligen fyllde den ett stort behov, av efterfrågan att döma?

- Jag var inte den förste att observera de ekonomiska konsekvenserna av invandringen. I Sverige skrev professor Eskil Wadensjö, Stockholms universitet, tidigt "Immigration och Samhällsekonomi" (1972). Professor Jan Ekberg och Lars Andersson, Växjö Universitet, skrev "Invandring, sysselsättning och ekonomiska effekter" (ESO 1995.68). Utomlands, inte minst i USA, har det både tidigare och senare kommit ut en rad forsknings-rapporter om effekter av immigration och emigration. Min bok riktar sig dock tydligare till en bred allmänhet, som inte är den vanligaste målgruppen för samhällsekonomiska skrifter. Dessutom gör jag direkta kopplingar mellan viktiga beslut i riksdagen och hur beräkningarna utformas. Jag gör sambanden tydligare mellan allmänhetens uppoffringar och den output som följer av invandringen.

Samtidigt är det kontroversiellt att överhuvudtaget tala om kostnader för invandringen. Hur har du och din bok blivit motarbetade?

- Ja, helt klart är det kontroversiellt. Det anses inte politiskt korrekt, i varje fall inte i Sverige. Det är märkligt, eftersom andra ekonomiska frågor inte är tabu. Tidningarna skriver ofta om, t ex försvarets, skolans eller sjukvårdens ekonomi.

- I Danmark är det helt annorlunda. Där tar regeringen initiativ till att utreda, beräkna och redovisa de ekonomiska konsekvenserna av invandringen. Och dessa ger upphov till intressanta debatter.

- Lika klart är att det finns en mediabroms i Sverige vad gäller publicering av ekonomin kring invandringen. De stora dagstidningarna DN, GP och SDS har helt avvisat att ta in artiklar om invandringens ekonomi. Andra har däremot gjort det, t ex Svenska Dagbladet, Borås Tidning, Barometern i Kalmar och Smålandsposten i Växjö.

- Även i den kommunala biblioteksvärlden har det funnits ett motstånd mot att både köpa in och i vissa fall att fjärrlåna från andra bibliotek. Råkar man som jag ut för att Biblioteks-tjänst i Lund inte hittade någon kompetent lektör att recensera boken blir biblioteken vilseledda. Därför saknas min bok på många bibliotek. När jag försökte få igång en debatt på debattsidan "BIBLIST" om min bok, kom det genast ett inlägg från en bibliotekarie, som uppmanade 3000 potentiella debattörer att inte delta i "Lars Janssons debatt".

- Biblioteket i Skellefteå vägrade att låna in boken från annat bibliotek, trots att många låntagare - att döma av en livlig pressdebatt - ville låna boken. Bibliotekschefen tyckte att porr och min bok får låntagarna bekosta själva.

- Då donerade jag ett exemplar till Kulturnämnden med uppmaning att se till att boken kunde utlånas. Den vägrade och fick stöd av JO, som inte tyckte att nämnden varken behövde låna in eller ut boken, som nu står och samlar damm i Kulturnämndens bokhyllor. JO beslutade även att inte utreda de frågor om kommunens märkliga beslutfattande, som jag pekade ut i min anmälan. Varken JO eller Skellefteå kommun brydde sig om att de kommunala biblioteken faktiskt har till uppgift att tillgodose vad medborgare efterfrågar. Åsikts-polisen slog till och fick rätt. Boende i Skellefteå har dock trotsat Kulturnämnden och köpt boken för egna pengar.

- Många tidskrifter har vägrat att ta in annonser om boken, t ex Land och Vår bostad. Ica-Kuriren tog in en annons. Sedan ringde någon och klagade på annonsen, varpå det blev stopp. Även PRO-pensionären har vägrat annons. De stora fackliga organisationerna vill inte låta sina medlemmar själva bestämma om de vill köpa boken eller inte. Även här uppträder åsiktspoliser. Chefredaktören för Dagens arbete har bläddrat igenom boken och funnit att den är främlingsfientlig utan att ha ett enda sakligt argument för sin åsikt. Precis som i de forna öststaterna vill makthavare diktera. Brist på demokrati är ett understatement.

De beräkningar om invandringens kostnader i Sverige som tidigare gjorts, av Jan Ekberg på regeringens uppdrag, hamnade på belopp kring 30 miljarder kronor. Du hamnade på över 250 miljarder. Hur kortfattat förklara denna stora skillnad?

- När Jan Ekberg talar om kostnader eller nettokostnader menar han att invandringen gått med förlust/underskott. Han drar helt enkelt av de skatter som invandrarna betalar, trots att dessa inte är öronmärkta för att finansiera invandringen. Invandrarna skall enligt riksdagens beslut även vara med och fiansiera andra utgifter, som inte direkt har med invandringen att göra, t ex det militära försvaret. Till detta bidrar invandrarna med ca 4 miljarder kr varje år.

- En svaghet i Ekbergs kalkyl är att han inte visar offentligt vilka kostnader och intäkter (skatter) som ger underskottet. Se t ex artikel på DN-debatt den 22/4 2002. För skattebetalarna är den totala kostnaden viktigast att känna till, eftersom denna utgör den verkliga belastningen och skall ny- finansieras varje år. Mina beräkningar visar den långsiktiga kostnaden, medan Ekbergs visar den kortsiktiga, då han ej tar med alla kostnader.

Vilken kritik har du mött?

- Man har angripit titeln på boken, gillar inte att jag ställer mångkulturen mot välfärden. Men samma slag av kostnader ingår i både mångkulturen och i välfärden, det finns ett starkt samband mellan dem. Politikerna vill maximera både mångkulturen och välfärden, vilket inte är möjligt. De finansiella resurserna är begränsade, varför vi har en konflikt. Eftersom alla riksdagspartier och regeringen tydligen prioriterar mångkulturen, blir konsekvensen nedskärningar i välfärden.

- Forskare har påstått att jag dubbelräknar genom att hänvisa till att jag tar med inkomstförluster (skatter) i kommuner och hos staten. Ett produktionsbortfall uppstår, eftersom jobben inte räcker till alla invandrare. Felet ligger i invandringspolitiken. Därför blir BNP 100 miljarder kronor lägre per år och följden blir lägre skatteinbetalningar. Forskare som Lennart Delander och Lars Behrenz vid Växjö universitet räknar på samma sätt i en undersökning för EU-kommissionen (1998). Denna avsåg vad arbetslösheten kostade i Sverige 1995, dvs ett principiellt likartat problem.

- Integrationsministern i Danmark, Bertel Haarder, uppdrog till forskare att beräkna vad den misslyckade integrationen kostar i Danmark. De gjorde då så, att de beräknade inkomstförlusterna i skatter och till dessa adderades de extra kostnader för transfereringar mer mera som uppstod (2003). Totalt förlorar det danska samhället 33 miljarder kr per år , vilket motsvarar ca 40 miljarder svenska kronor. Så mina beräkningar är inte unika.

Är det något av kritiken som du tar till dig? Behöver dina beräkningar till någon del korrigeras?

- Jag skall tydligare skilja mellan kostnader baserade på bokföring och inkomstförluster, som är en teoretisk beräkning, eftersom motsvarande produktion ej kommit till stånd. Det finns samhällsfunktioner för vilka det vore önskvärt att det görs beräkning-ar eller att de görs noggrannare än vad som hittills kunnat ske. Hur mycket man kan mäta och beskriva är ofta en kostnadsfråga. Det vore t ex önskvärt att kunna beräkna hur stor del av resurserna för psykvården vid sjukhusen som används för asylsökande och invandrare. Ingen torde veta detta i dag. Man borde även veta mer om hur stor andel av invandrarnas inkomster som är skattefinansierade.

Bo Södersten anförde på DN Debatt i januari en kostnad på 40-50 miljarder kronor. Kommentar?

- Bo Södersten framhöll att kostnaden på 40 - 50 mdkr/år gäller netto. Dock redovisar han inte vilka kostnader och intäkter (skatter) som ger detta resultat. Vad som är intressant är att han och Jan Ekberg drygt ett år tidigare skrev på DN-debatt att kostnaden var 30 mdkr/år. Ökningen skulle således vara omkring 50 procent på relativt kort tid, vilket låter osannolikt.

The Economist visade i juni 2003 att Sveriges ekonomi har påverkats negativt av invandringen. Kommentar?

- Det är intressant att The Economist tar upp ekonomin kring den svenska invandringen, vilket de stora svenska medierna underlåtit. Även danska tidningar har mer att berätta än svenska i detta ämne. The Economist utpekar Sverige som det fattigaste av de fem skandinaviska länderna. Just att man använder det starka ordet "the poorest" är anmärkningsvärt. Norge, Danmark, Finland och Island har alla högre BNP per invånare än Sverige.

- The Economist har insett att invandringen blivit en belastning för Sverige, bl a därför att Sverige tagit emot många gånger fler invandrare än övriga nordiska länder. Jobben räcker inte till alla. Dessutom pekar skribenten på att modern forskning visar, att medborgare i etniskt homogena länder är mer villiga att betala tillräckligt höga skatter. Mångkulturalismen i Sverige i kombination med EU-anslutningen antas hämma möjligheten att ta ut tillräckligt höga skatter för en bra välfärd.

I Danmark har man alltså mer av öppenhet än i Sverige, och en bättre fungerande demokrati. Vad säger där de officiella beräkningarna om invandringens kostnader för Danmark?

- I Danmark har både politiker och forskare varit flitiga i att studera invandringens ekonomiska konsekvenser. Det sker på två lite olika vägar. Dels finns det fristående forskare, som ofta är finansierade av Rockwool Fondens Forskningsenhet. Dels finns det en forskargrupp hos danska motsvarigheten till SCB, DREAM-gruppen.

- Invandrarbefolkningen uppgår till 7,7 procent av hela befolkningen i Danmark att jämföra med drygt 20 procent i Sverige. I absoluta tal blir det 420 000 personer i Danmark och 1,9 miljoner i Sverige. Ändå är det i Danmark som debatten förs.

- Beträffande kostnader för invandringen tillämpas två modeller. Dels den mera kortsiktiga, där man som regel tycks utelämna 36 procent av den offentliga sektorns kostnader. Denna modell synes vara influerad av motsvarande tillämpningar i Sverige. Professsor Eskil Wadensjö och Helena Orrje har nyligen publicerat en bok över invandringens ekonomi i Danmark, "Immigration and the public sector in Denmark" (2002).

- Om man väljer ett par danska forskares beräkningar (Daniel le Maire och Christian Scheuer, Teknisk note nr 8, 2003), gör om dessa enligt min solidaritetsmodell och använder kursen 1,23 för danska kronor, får man resultatet att den årliga kostnaden för invandringen i svenska kronor blir 62 mdkr för år 2000. Den utgör ungefär en fjärdedel av min kalkyl för Sverige på 240 mdkr/1999. Skillnaden stämmer väl med att Sverige har ungefär fyra gånger så många i invandrarbefolkningen som Danmark. Invandringens andel av kostnaden för den offentliga sektorn uppgår i Danmark till 7,3 procent och i Sverige till 21 procent. Båda beräkningarna är gjorda i svenska kronor och är exklusive in-komstförluster. Så belastningen för skattebetalarna är väsentligt större i Sverige.

- När man gör långsiktiga kalkyler tar man i Danmark med alla kostnader som i min modell. Dessutom gör man beräkningar som sträcker sig över 100 år in i framtiden. Därvid tar man bl a hänsyn till framtida demografiska förändringar och till invandringens inverkan. Resultaten visar att invandringen har en negativ effekt på den framtida finansieringen, särskilt av invandringen från mindre utvecklade länder. Beroende på vilka förutsättningar man arbetar med beräknas att skattetrycket behöver höjas med 3-4,6 procentenheter för att nå en finansiell hållbarhet på lång sikt.

- Det synes helt klart att Danmark ligger före Sverige när det gäller beräkning av långsiktiga ekonomiska effekter av det mångkulturella samhället. Såvitt jag vet har regeringen i Sverige inte initierat några sådana beräkningar. Däremot har riksdagen avvisat en flertal motioner vad gäller invandringens ekonomi.

Du skriver i boken att Sveriges utvecklingsbistånd till länder i 3:e världen främjar en ökad invandring till Sverige från samma länder. Hur menar du då?

- Vissa data och jämförelser tyder på att ju flera länder som får utvecklingsbistånd från Sverige, desto flera medborgare i dessa länder kommer till Sverige för att söka asyl. Som regel får över 100 länder varje år utvecklingsbistånd från Sverige, även om regeringens politik nu tycks vara att minska antalet. Från inte mindre än 65 - 75 procent av mottagarländerna kommer regelbundet migranter och söker uppehållstillstånd i Sverige.

- Andelen från utomeuropeiska länder har ökat sedan länge tillbaka. De processer som biståndet bidrar till i utvecklingsländerna synes ge folken incitament till att lämna sina hemländer. Eftersom Sverige har råd att ge bistånd, måste det vara ett bra land att bo i, kanske de resonerar. Risken är att biståndsländerna på detta sätt förlorar arbetskraft och kompetens.

Vilka andra förklaringar ser du till att just Sverige haft en så mycket mer omfattande invandring än andra länder i Norden?

- Sverige kom igång långt tidigare än sina grannländer. Danmark har t ex få andragenerationsinvandrare som är över 25 år, medan Sverige har några tusen som redan är ålderspensionärer. Redan på 1930-talet var Sverige igång med bistånd till tredje världens länder i Afrika. Våra politiker har länge "skrutit" om den svenska välfärden i andra länder. "Tycka-synd-om"-syndromet har troligen bitit sig fast i attityder, som växt fram under Sveriges goda tider. Allmänheten har trott att vi haft råd till allt. Höga skatter kan har bidragit till detta. Många har överskattat den svenska ekonomin. Därav det ringa motståndet mot ökad invandring. Regeringens ständiga kampanjande mot rasism och nazism har skrämt folket till tystnad.

- Mediernas undfallenhet och deras vilja att uppträda politiskt korrekt har blivit en hävstång och stöd för massinvandringen. Ledande svenska politiker tycks aldrig ha velat inse att invandringen kostar en väldig massa pengar. I Danmark vet man mycket mera om ekonomiska konsekvenser än i Sverige.

- Vissa ledande personer och forskare, t ex Dag Hammarskjöld och Nobelprisen har gjort Sverige känt även i utvecklingsländerna. Vi deltog inte i andra världskriget, som alla våra grannländer gjorde. Svenska politiker har därför velat ta på sig en extra börda. Det kan vara rent politiska skäl, t ex behov av nya kategorier röstande till riksdagsvalen. Dessutom är hela invandringsbranschen för sin överlevnad ständigt beroende av allt flera invandrare, vilka ger sysselsattning. Hela denna bransch håller på att bli självgenererande och växa med automatik, trots att rent sakliga argument saknar nämnvärd relevans. Det gör inget om Sveriges befolkning temporärt minskar. Majoriteten arbetar ändå inte, bara 4 av 9 miljoner.

Ska bokens titel, "Mångkultur eller välfärd?", tolkas som att du anser att ett s.k. mångkulturellt samhälle är oförenligt med välfärdssystem? Hur då?

- Där finns ett motsatsförhållande. Ökas mångkulturen för mycket leder detta till nedskärningar i välfärden. Ja, mångkulturen kan vara oförenlig med välfärdssystemet vid samma dominerande skattefinansiering som vi har i dag. USA har förvisso välfärd men med i stor utsträckning privat- och försäkringsmässig finansiering. Dock bedöms närmare hälften av sjukvården i USA vara skattefinansierad.

- Risken får anses vara stor att tillräcklig solidaritet saknas mellan 100-tals olika folkgrupper och nationaliteter i Sverige för att en gemensam finansiering skall vara säkrad i framtiden. Invandrarna betalar i dag inte mer än ungefär hälften av den välfärd och annan service som de åtnjuter. Våld och krig ute i världen visar, att tilliten mellan närgränsande folkgrupper inte är tillräckligt stark. Detta kan även ha sin giltighet, när många folkgrupper gemensamt skall finansiera välfärden. Så risken finns att mångkulturen i Sverige kan vara inkörsporten till rasering av välfärden. Allt tyder på att nedskärningarna kommer att fortsätta, eftersom resurserna till invandringen växer snabbare än resurserna i den offentliga sektorn som helhet.

Sverige har i den s.k. välfärdsligan fallit från en 4:e-plats 1970 till idag en 15:e-plats. Har det bara berott på invandringen?

- Från 1970 -1998 ökade BNP per invånare i Sverige med 47 procent (i fasta priser), medan den ökade med 76 procent i EU och 66 procent i USA. Men dessa skillnader skulle inte räckt för att sänka Sverige till 15:e plats i den s.k välfärdsligan. Invandringen har spelat en stor roll, eftersom man fördelar produktionen på alla individer i hela befolkningen.

- Sverige har i dag drygt en miljon med utländsk bakgrund, som inte deltar i produktionen men som är med och delar resultatet. Denna miljon fanns inte 1970. Med nuvarande extremt generösa invandringspolitik och brist på jobb kommer det att bli mycket svårt - kanske omöjligt - för Sverige att kravla sig upp till samma toppnivå i välfärdsligan som 1970. Vi har våra riksdagspolitiker att tacka för eländesutvecklingen.

Om vi ser framåt. Vad tror du: kommer kostnaderna för invandringen att öka ytterligare?

- Mina kostnader beskriver den långsiktiga kostnadsutvecklingen i och med att jag i princip tar med alla kostnader i beräkningen. Vissa av dem har ökat mycket kraftigt. Ca 100 000 nya förtidspensionärer, både svenskar och invandrare, har tillkommit sedan jag gjorde beräkningen. Bristen på jobb gör det allt svårare att integrera invandrarna. Risken ökar alltmera för att svenskarna skall trängas undan på arbetsmarknaden, eftersom staten gör mycket kraftfulla insatser för att öka antalet invandrare i arbetslivet.

- Praktiskt taget alla andra länder i Europa försöker bromsa invandringen men icke Sverige. Inom de närmaste åren får vi dessutom ett stort utflöde av ungdomar som vill ha arbete, då vi hade en hög nativitet för 15-20 år sedan. Förhoppningsvis kan vi om 10 år ha en högre sysselsättningsgrad hos invandrarna pga att 40-talisternas lämnar arbetsmarknaden. Men säkert är det inte.

- Det är troligt att kostnaden för invandringen kommer att stiga över åren framöver.

Har du mött någon kritik för att dina beräkningar inte är fullständiga, att invandringens totala kostnader i själva verket kan sägas vara större?

- Nej, inte alls. Tvärtom är majoriteten förvånade över att kostnaden är så hög. Däremot har jag själv ibland påpekat att utredningskostnader har utgjort ett hinder för mig att som privatperson göra alla mätningar och beräkningar tillräckligt omfattande. Numera måste man betala för en del nödvändig information, som inte är gratis, t ex från SCB. Vid osäkerhet om kostnader har jag alltid valt att ligga lågt.

Kan du ge exempel på kostnader som inte ryms i den modell du tillämpat?

- Invandrarna kan dra nytta av tidigare gjorda investeringar i hela samhället, t ex för bostäder. Både skattemedel och lånemedel har använts för sådana investeringar. Sedan 1990- talets början har vi upplåtit minst 150 000 bostäder till invandrarna.

- Kostnaden för analfabeter torde ha ökat kraftigt utan att den finns särredovisad. Konsekvenser av brottslighet för försäkringsbolag, som tvingas göra utbetalningar och för privatpersoner och företag som betalar premier. Det kan finnas kostnader för månggifte, som Sverige tillåter i invandrarbefolkningen.

- Många invandrare lär sig inte svenska. Därför har de svårare komma in på arbetsmarknaden. Även när de har arbete kan bristande kunskaper i svenska medföra otillräcklig effektivitet i arbetet. Det får arbetsgivaren betala. Dessutom talas det 150 språk i Sverige enligt statsrådet Ulrica Messing. Det kan ge upphov till störningar och missförstånd som kostar pengar.

- Det förkommer ibland att invandrare fuskar genom att de utnyttjar system på annat sätt än de var tänkta, t ex tolkfusk. Man engagerar en landsman som tolk. Denne får därigenom en extra inkomst. Många invandrare tjänar pengar genom svartarbete, vilket som bekant även svenskar gör.

 


 Se vidare:

Invandringens ekonomi

 




image


 
image
 
 
image