Blågula FRÅGOR, nr 4/04:
Legitimation, tack!
Varför föranleder
inte dagens samhällssituation någon slags självkritik från
etablissemanget, mot sin samhällsvision och utopi om så kallad
mångkultur? Svaret är både enkelt och komplicerat, klyschigt
uttryckt. Det fria ifrågasättandet som företeelse, är
i dag satt ur spel. Allt sådant har motats tillbaka med de vackraste
moraliska fraserna.
Trakasserier i politikens
spår
Etablissemangets och 68-vänsterns
grundläggande teorem är att en mångfald av bakgrunder, kulturer
och folk gör samhället starkare och mer dynamiskt. Påfallande
sällan, eller aldrig, har man kunnat belägga detta påstående.
Ändå har det fått ligga till grund för den mest samhällsomvälvande
förändring som Sverige tvingats genomgå sedan kristnandet.
De som kritiserat idén med mångfald och den politik som syftat
till att skapa ett sådant samhälle, har regelmässigt frusits
ut, trakasserats, brännmärkts, hånats och i vissa fall hotats
och misshandlats. Den stabila mångkulturen är således inte
starkare än att den riskerar att falla samman om kritik förs fram
i det offentliga debattutrymmet.
Om man tittar på resultatet
av den förda politiken kan inte ens den mest objektiva bedömaren
hävda att det är lyckat, eller ens visar tendenser till att leva
upp till sin påstådda överlägsenhet.
Vad är en åsikt
värd?
En förändring som
sker över lång tid är svårt att bedöma relativt.
Den demokratiska situationen i Sverige har förändrats i sin grund
de senaste decennierna. Det normala i en demokrati är att olika åsikter
har samma värde alla åsikter är giltiga och ska få
framföras. Förtal och trakasseri bestraffas enligt lagen, men allt
som syftar till att ifrågasätta, kritisera och klarlägga kan
bara förbjudas i diktaturer.
Demokratins innersta kärna
är den oinskränkta rätten att få ifrågasätta.
Rösträtt, yttrandefrihet, fri opinionsbildning, åsiktsfrihet,
tryckfrihet och mötesfrihet är oantastliga exempel på uttryck
som en demokrati kännetecknas av. Om inte yttrandefrihet finns även
för meningsmotståndare, så finns inte yttrandefriheten överhuvudtaget.
Examen i åsikter
Sverige har omformats av etablissemanget,
dominerat av 68-vänstern, till ett starkt hierarkiskt samhälle.
En intellektuell och moralisk elit sitter i toppen och dikterar enligt vilka
riktlinjer som samhällsdiskussionen får fortgå. Man har lyckats
etablera legitimering som den grundläggande principen från vilken
yttrandefrihet baserar sig på.
En person som uttalar sig
ska vara legitimerad för att få använda sina demokratiska
rättigheter såsom opinionsbildning och åsiktsfrihet. Legitimerad
blir man genom att de legitimerade godkänner den, till rättigheten
aspirerande medborgaren. Om personen har uttryckt åsikter med gällande
riktlinjer stiger möjligheten till att bli legitimerad till 100 %.
Rätten att legitimera
Ofta används förklaringen
"vi vill inte legitimera dem" när man kväser oliktänkande.
Som om någon har större rättighet att yttra sig än andra.
Det hela är inget annat
än ett moraliskt översitteri, som liksom alla sorters översitteri,
måste bekämpas. Men för att bekämpa ett problem måste
man först se det som ett problem - identifiera det som ett sådant.
Däri ligger en utmaning idag. Gemene man tycker förvisso inte att
dagens samhälle är bra, men ser det inte som ett problem som kräver
några akuta åtgärder. Propagandan för mångkulturen
har i det avseendet varit lyckosam. Följaktligen är uppgiften solklar
för alla som inte är anhängare av dagens system. Inte en dag
kan förspillas! Lev väl, men låt hellre morgondagens svenskar
leva väl.
Rolf Weine
Berg


|