Blågula FRÅGOR, nr 5/04:
Homolobbyn och "hatbrotten"
Politiker trånar efter
att få gå med och därmed ge sitt okritiska bifall till pridetåget.
I år var dessutom LO en av huvudsponsorerna med 300 000 kr.
Denna politisering pekar på en klyfta mellan den
politiska eliten och folkmajoriteten. Den heterosexuella majoriteten accepterar
homosexualitet men tycker det är märkligt att göra politik
av den, med skattemedel till på köpet.
Tidningarna fokuserar på
de utåtagerande talesmännen vilka tar tillfället i akt att
beskriva homosexuella som en hårt ansatt, ja rentav förtryckt grupp.
Sättet detta görs på är emellertid inte alls så
o-skyldigt som kan tyckas vid en första anblick. I själva verket
framträder ensidiga och faktiskt också totalitära tendenser
i argumenteringen.
I det följande granskas
denna argumentering, utifrån en undersökning som presenterades
på DN-Debatt den 27 juli 2004 av Sveriges främsta forskare inom
ämnet hbt (homo-/bisexuella samt transpersoner), kriminologen Eva Tiby
vid Stockholms universitet.
Eva Tiby använder en
av sina äldre studier från 1996 som referens till 2004 års
uppföljningsstudie. Cirka 2 000 hbt-personer tillfrågades båda
gångerna. Likaså var frågebatteriet om brotts- och utsatthetstyper
identiskt. Det tar upp mobbning, diskriminering, förolämpningar,
förtal, skadegörelse, stöld, rån, hotelser, våldsbrott
och sexbrott. Årets studie visar att 12 procent av dem som svarade sade
sig ha drabbats av våldsbrott, 11 procent av sexbrott. Förtal och
förolämpningar är det absolut vanligaste, 80 procent svarade
jakande. År 1996 uppgav 25 procent att de upplevt hatbrott "någon
gång under sin livstid" (Tiby 1999, Hatbrott?). I årets studie
lämnade 52 procent det svaret.
Ifråga om studien från
1996 kan man invända mot formuleringarna att "någon gång"
under livstiden ha "upplevt" hatbrott. Att "uppleva" något
är sannerligen inte detsamma som att faktiskt ha utsatts eftersom en
upplevelse alltid är subjektiv. Två människor kan tolka en
likadan händelse diametralt olika. Beträffande "någon
gång" kan det hållas för troligt att nästan vilken
person som helst kommer att säga att man "någon gång"
under sin livstid känt sig utsatt.
Tiby gör ingen redig
distinktion mellan så kallade hatbrott och förolämpningar.
I själva verket sammanfattar hon i princip allt som homosexuella utsatts
för - inklusive verbala förolämpningar - under kategorin "hatbrott",
ett begrepp som onekligen ger obehagliga associationer.
Begreppet är en produkt
från USA där det använts i ett par årtionden. Från
början betecknade det rena våldshandlingar med rasistiska motiv.
Liksom då begreppet hatbrott introducerades, omfattar det i sin nuvarande
användning rasism endast från vitas sida (ett ensidigt synsätt
vars brister jag dryftat flera gånger, se t ex artikeln Målsägandetalan
hotar yttrandefriheten). Dessutom har begreppet medvetet förskjutits
till att omfatta ett betydligt bredare spektrum än rasistiska våldshandlingar,
något som kommer att visas i denna text. Kritiker har därför
pekat på att det är ett instrument för att kväsa kritik.
I Sverige började begreppet få fotfäste först på
2000-talet, efter att Tibys studie publicerades 1999.
Vid en sökning på
nätet efter "hatbrott" får man fram enstaka svenska artiklar,
vilket kan förklaras med att begreppet inte lanserats ordentligt ännu.
Inte i någon av dessa artiklar eller de nedan granskade ges någon
lingvistisk förklaring till begreppet, dess historia eller vad som inbegrips
i det. Tiby använder termen "hatbrott" 13 gånger i sin
artikel, rubriken och ingressen inbegripna. Det notoriska upprepandet tycks
ha till ändamål att inpränta termen hatbrott i allmänhetens
medvetande.
Som nämnts gör Tiby
i DN-artikeln ingen reell skillnad på förolämpning och hatbrott.
Detta framgår också i formuleringar som: "Sammanfattningsvis
visar siffrorna från studien om hatbrott mot hbt-personer en markant
ökning de senaste åtta åren. Den största ökningen
ligger på brottstyper som förtal, förolämpning och muntliga
trakasserier."
80 procent av de svarande
i 2004 års studie angav alltså att de utsatts för förolämpning,
vilket av Tiby inkluderas under termen "hatbrott". Som jag antytt
finns det klara brister med att kategorisera "förolämpning"
som "hatbrott". För förolämpning finns det redan
en paragraf i lagtexten. Härvid nämns inget om hat.
Omvänt inbegrips förolämpning
inte i hatbrott eller rättare sagt i paragrafen hets mot folkgrupp som
redovisas i Brottsbalken, kapitel 16, paragraf 8 (Holmqvist m fl: Brottsbalken
En kommentar, studentutgåva 3, 2002).
I alla hänseenden är
förolämpning mycket svårdefinierad såväl enligt
lagtexten som i allmänhet. Man kan ibland läsa om domstolsutslag
som innebär att poliser ska tåla faktiska förolämpningar
som "svin", "gris", "fascist" osv. Det är
sällan som uttalanden av det slaget leder till fällande dom. Vad
som är en förolämpning är ofta en subjektiv bedömning.
Ett uttalande som av en person uppfattas som förolämpande behöver
inte alls uppfattas så av en annan. Den lättstötte tolkar
minsta antydan till skämt som ett hån, han tar det personligt,
medan den frisinnade kan skratta åt det.
Härvidlag kan vi notera
att filmer, sketcher och dylikt är fulla av förolämpningar
åt vilka människor skrattar. Det gäller såväl skämt
om homosexuella, heterosexuella, överviktiga och flintskalliga som skämt
med anspelning på etnicitet, religion, nationalitet osv. Gränsen
mellan skämt, förolämpning och mobbning är i det verkliga
livet ofta hårfin. Att i biosalongen eller i den privata sfären
få skratta åt sådant som de sociala umgängeskoderna
annars förbjuder oss ger utlopp åt det undertryckta. Med psykoanalytisk
tolkning är skämten och skratten ett slags säkerhetsventil
som hindrar oss att i det verkliga mötet med andra människor bete
oss klandervärt.
Homosexuella skämtar
om och hånar heterosexuella. Dessutom skämtar de gärna om
sig själva och ibland förolämpar de faktiskt sig själva.
Ståuppkomikern Jonas Gardell till exempel har sagt att han "kan
skämta om bögvåldtäkter". Men han fyller i med att
"Alla kan inte skämta om allt." Så kan homofober inte
skämta om homosexuella, det har de inte mandat till. Ondskan blir då
alltför ond, som när man skämtar om mordet på Anna Lindh,
menar Gardell (Göteborgs-Postens bilaga Två dagar 040911. Av artikeln
framgår att Gardell är nära vän med Mona Sahlin,
som säger att hon känner sig "välsignad som får
känna Jonas").
Med tanke på att det
finns exempelvis antikristna och antimuslimska ståuppkomiker som skämtar
om och hånar dessa trosåskådningar ter sig Gardells resonemang
om kollektiva grupper emellertid som något inkonsekvent, i synnerhet
om man beaktar att Gardell själv hånar traditionell kristendom,
den som anser att homosexualitet är syndig. Som journalisten Siewert
Öholm noterar i samma artikel är det Gardell som "bestämmer
tolkningen - så här är det" ifråga om Gud
och kristendomen. "Vilket i förlängningen innebär
att han inte själv lever upp till den tolerans som han pläderar
så varmt för." Öholm flikar dock in att en konstnär
"måste få vara intolerant".
Däremot har Gardell fullständigt
rätt i att det är absurt att skämta om den mördade Anna
Lindh. Han tycks dock inte inse skillnaden mellan att "skämta"
om henne och att skämta om ett kollektiv som homosexuella. Skillnaden
är att Anna Lindh var en unik individ med sina kvalifikationer och egenskaper
medan homokollektivet är en abstrakt kategori bestående av otaliga
individer med sina särskilda egenskaper.
Detta innebär att det
inte kan hållas för troligt att samtliga individer inom en kategori
- etnisk, nationell, homosexuell etc - skulle känna sig kränkta
av ett påstående riktat mot kollektivet. Ett sådant påstående
är abstrakt medan däremot en direkt kränkning av en namngiven
och utpekad individ är konkret. Enligt detta synsätt kan alltså
endast individer men inte hela grupper kränkas. Resonemanget pekar därmed
på en svaghet i paragrafen hets mot folkgrupp, som (på oklara
grunder) kommit att ingå i termen hatbrott.
Tiby inkluderar alltså förolämpning under hatbrott och RFSL
eller homolobbyn polisanmäler kritik av homosexualitet som just hatbrott.
Detta kan svårligen tolkas på annat sätt än att skämt
eller uttalanden överlag ska vara tillåtna endast på homolobbyns
villkor. Homolobbyn ska bestämma vad homosexuella tål och inte
tål att höra.
Kan man då säga
att homosexuella är mer snarstuckna än andra grupper? Vilket tycks
vara den premiss som homolobbyn utgår från när den polisanmäler
uttalanden av diverse slag. Aktuella studier antyder faktiskt att homosexuella
i högre grad än heterosexuella lider av personlighetsstörningar.
Äldre studier har förvisso gett andra resultat, men dessa avfärdas
med hänvisning till nyare rön och till att mätmetoderna varit
undermåliga.
I nyare studier har forskarna
använt bland andra MMPI-testen. Testet ingår i DSM som är
ett välkänt och vedertaget psykologiskt mätinstrument. Psykologiprofessor
J Michael Bailey, vars resultat homorörelsen och andra använt för
att visa att homosexuella är födda med sin läggning, har om
de nyare studierna fastslagit att dessa "studier innehåller kanske
de hitintills bäst publicerade data som visar kopplingen mellan homosexualitet
och psykopatologi".
[Studierna] är samstämmiga
på samma tråkiga slutsats: att homosexuella människor har
en avsevärt högre risk för någon form av emotionella
problem, däribland självmord, djupare depression och ångeststörning,
beteendestörningar och nikotinberoende. Styrkan i dessa studier ligger
i deras grad av kontroll. (Bailey 1999, sid 883-884)
Det är känt att
psykopatologi ofta överensstämmer med ett annorlunda sätt att
tolka omvärlden på. Resultaten tyder därför på
att homosexuella, som lider av psykopatologisk störning, kan tolka upplevelser
på ett helt annat sätt än psykiskt friska homosexuella och
heterosexuella. Av detta följer att exempelvis ett skämt eller ett
oskyldigt uttalande av någon kan uppfattas som hat(brott) av vissa homosexuella
medan det av andra homosexuella tas för vad det är. Med kognitionspsykologisk
terminologi säger man att detta handlar om den klassiska tankefällan
att ta allt personligt (och just kognitiv psykoterapi har visat sig fungera
särdeles bra för denna typ av problem).
De hårdföra aktivisterna
i RFSL torde inte vara så lättstötta, men man tar givetvis
parti för sina mer lättstötta homovänner. Låt oss
använda en debattartikel publicerad i Expressen (031112) för att
illustrera vad homolobbyn anser vara förolämpande. Artikeln skrevs
av David Gotthold, homosexuell universitetsstudent och distriktsordförande
för liberala ungdomsförbundet i Östergötland. Han gick
till skarpt angrepp mot Färjestads före detta ishockeytränare
Gunnar Johansson, som uttalat sig om att homosexualitet och ishockey inte
passar ihop. Detta, menade Gotthold, var fördomsfullt och homofobiskt
medverkande till "ett debattklimat där man till slut kan säga
vad som helst..." Gotthold uppfattade alltså argument framförda
i en öppen diskussion som homofobiska eller kort och som förolämpande.
Förutom Gottholds angrepp
på yttrandefriheten pläderade han för att hockeyspelarna ska
glida runt i rosa dräkter på isen. Gotthold visade inte med ett
enda citat vad Johansson sagt, vilket blivit ett allt vanligare tillika ohederligt
debattknep vid sidan av att man istället för saklig polemik förespråkar
förbud. En titt på Expressens sportbilaga från 10 november
visar att Johansson sagt att han "inte har ett dugg emot dem [homosexuella]".
De "är lika mycket värda som alla andra människor",
men det skulle vara "väldigt svårt" för en homosexuell
att klara sig eftersom hockey är en "kampsport eller machosport".
Även Tre Kronors förre guldcoach, Curre Lindmark, ställde sig
tveksam till homosexuella hockeyspelare, även om han trodde att det kanske
finns ett litet fåtal inom sporten som är det.
Trots Johanssons uttalande
om homosexuellas likavärde väcktes starka reaktioner. Statens ombudsman
för homosexuella, HomO Hans Ytterberg som tidigare varit aktiv inom RFSL,
rasade över Gunnar Johanssons yttranden. Han hotade med att dra in statligt
stöd till svenska idrottsklubbar: "Kan de inte leva upp till grundläggande
principer om mänskliga rättigheter ska de inte ha en krona."
En vink om vad dessa storvulna ord om "grundläggande principer om
mänskliga rättigheter" egentligen handlar om, har getts i Aftonbladet
(970209) av Andreas Carlgren, generaldirektör för Integrationsverket,
som i somras talade ut om sin homosexualitet i statstelevisionen: "Så
länge ett land inte älskar sina homosexuella kan vi inte vara säkra
på att nya koncentrationsläger inte byggs."
Som synes räcker
det inte med att den heterosexuella befolkningen ska acceptera homosexualitet,
vilket det absoluta flertalet gör, utan homolobbyns ambitioner sträcker
sig betydligt längre än så.
De homosexuella ska inte bara
slippa bli "förolämpade", de ska accepteras och dessutom
älskas. Älska har alltid varit ett av de största orden förbehållet
endast ett fåtal människor, ens familj och ens nära och kära.
Postmodernism, queerteori och extrem liberalism, varifrån homolobbyn
hämtar mycket av sitt teoretiska stoff, befaller oss emellertid att älska
främlingen, att älska abstrakta begrepp som "mänskligheten",
"de homosexuella" osv. Det är den upp-och-nervända världen
i ett nötskal.
I sin artikel i Dagens Nyheter
refererar Tiby till några av mer än 500 berättelser om utsatthet.
Hon menar att dessa visar på komplexiteten i hatbrotten. Det rör
sig om alltifrån rena överfall på öppen gata till förolämpningar.
Allvarliga och oacceptabla saker som våld och faktisk diskriminering
är, som Tiby själv konstaterar, inte dominerande i berättelserna.
Dominerande är istället
upplevt våld i form av oväntade "verbala attacker" i vardagliga situationer.
Genom att exempelvis verbala
förolämpningar klassificeras som hatbrott blir det möjligt
att "bevisa" att sådana brott ökar och därmed mana
fram bilden av att toleransen mot homosexuella minskar, när sanningen
är den motsatta.
Allt talar för att det
är ytterst tveksamt att alls omtolka en förolämpning eller
känslor av obehag till hat. För en forskare är det av yttersta
vikt att alltid vara försiktig med begrepp och deras innebörd. Det
handlar om elementär forskar-etik. Men Tiby gör helt sonika så,
att hon inkluderar förolämpningar och subjektiva upplevelser i kategorin
hatbrott. Nyspråk kallade Orwell produkten av ett sådant förfarande.
Att homosexuella överhuvudtaget
kommit att omfattas av paragrafen hets mot folkgrupp är även det
en yttring av nyspråk. Minimikriteriet för att räknas som
folkgrupp är att äga fortplantningsförmåga, vilket av
naturliga orsaker homosexuella inte gör.
Dessutom tillhör man
redan olika folkgrupper och nationaliteter. Homosexuella kan alltså
inte utgöra en säregen folkgrupp, lika litet som andra biologiska
kategorier såsom män, kvinnor, dvärgar eller flintskalliga
kan göra det.
Tibys artikel är ett
led i den årligen återkommande "homokampanjen" som drivs
då prideparaden i Stockholm går av stapeln. I samband därmed
publicerar samstämmiga tidningar uppskattande artiklar om homolobbyn
samtidigt som de ofta svartmålar det heterosexuella majoritetssamhället
som intolerant och fördomsfullt. Även otaliga artiklar om homosexuellas
"utsatthet" är återkommande.
John Järvenpää
|