Blågula FRÅGOR, nr 6/04:

Museer i propagandaoffensiv
Fri Information har tidigare beskrivit hur
museer och andra kulturinstitutioner i likhet med traditionen i totalitära
stater, t ex Hitlertyskland och Sovjetunionen, skall verka för att ge
folket "de rätta åsikterna".
Snabbast att hörsamma de nya tongångarna
var Länsmuseet i Kristianstad som vid månadsskiftet augusti-september
1997 startade ett projekt i första hand riktat mot elever på högstadiet
och gymnasiet, men även öppet för allmänheten. Samarrangörer
var Rädda Barnen och Folkuniversitetet.
Länsmuseets propagandaoffensiv marknadsfördes
under fältropet: "Vi lever i ett samhälle som består
av många kulturer. Vi kan, om vi vågar, möta varandra med
öppna sinnen, nyfikenhet och glädje. Vi vill blicka framåt
genom att berätta en nyanserad och intresseväckande historia."
(Kristianstadsbladet 1997-08-06). Vilket i sig måste ses som ett indirekt
erkännande att Sverige är ockuperat. Frågan är varför
de styrande väljer att vända sitt eget folk ryggen och gå
främmande makts ärenden....?
Länsmuseets propagandaoffensiv förärades
namnet "Främmande, om främ-lingsfientlighet och rasism".
Den bestod av tre utställningar och en serie föreläsningar,
fotoutställningen Gypsies, foto- och textutställningen Landet utan
fattigdom, och en utställning med ursprung i Botkyrka - Främlingen,
dröm eller hot?
Föreläsare var riksdagsledamot Siw
Persson (fp) och författaren Björn Ranelid. Av Kristianstadbladet
den 9 september framgår att Ranelids engagemang mot "rasism och
främlingsfientlighet" beror på att han under tonåren
mobbades för sitt utseende.
Annonser i Kristianstadsbladet med rubriker
som "Vågar du vara nyfiken?" den 26/8, "Vågar du
möta det nya?" den 28/8, "Vågar du reagera?" den
30/8, "Vågar du blicka framåt?" den 1/9, "Vågar
du engagera dig?" den 3/9, och "Visst vågar du!" den
6/9, skulle locka publik till länsmuseet. Endast 40 personer ville emellertid
lyssna till Siw Persson och omkring 100 åhörare till Ranelids föredrag.
Utställningen och föreläsningarna
på länsmuseet i Kristianstad förstärktes med föreläsningar
i Folkuniversitetets regi. Arkitekt Tomas Tägil höll föredrag
om "Fascismens formspråk inom arkitekturen" och konstvetaren
Martin Olin talade om "Nazismens och fascismens bildkonst".
Länsmuseet i Kristianstad gav säkerligen
bara ett första litet smakprov på vad som komma skall. Inom en
ganska nära framtid kommer vi att få se fler exempel på missionerande
översåtar.
Eva Bergqvist
Museer blir propagandaverktyg
I 1995/1996 års regleringsbrev
för museer och utställningar uppdrog kulturdepartementet åt
Statens historiska museum att utarbeta ett handlingsprogram för hur man
inom ramen för sin verksamhet och i samarbete med regionala museer, samt
andra kulturinstitutioner skulle kunna motverka "främlingsfientlighet
och ifrågasättande av grundläggande demokratiska värderingar".
I ett brev till kulturdepartementet den
26 augusti 1996 (diarienummer 109-4705-1996) förklarar museidirektör
Ulf Erik Hagberg och förste antikvarie Inga Lundström högtidligt
att uppdraget var utfört, och att "Kunskap för kraft - handlingsprogram
för hur museerna med sitt arbete kan motverka främlingsfientlighet
och rasism", härmed kunde överlämnas till kulturdepartementet.
Uppdraget
Redan i uppdraget från kulturdepartementet
slås fast att man inte gör någon skillnad på motstånd
mot en massinvandring och extremism, nazism. Alla kallas främlingsfientliga
och dras över samma kam, oavsett om de har demokratiska värderingar
eller inte. I Kulturdepartementets regleringsbrev står vidare:
"Med ett historiskt
perspektiv kan främlingsfientlighet och ifrågasättande av
grundläggande demokratiska värden motverkas. Historiska museet skall
därför ge förslag till ett handlingsprogram för hur man
inom ramen för sin verksamhet och i samarbete med de regionala museerna
och andra kulturinstitutioner kan belysa bl a hur antidemokratiska rörelser
under 1900-talet utnyttjat forntida kulturer och symboler i propagandistiska
syften."
De båda utredarna, överhetens
villiga verktyg, var Inga Lundström och Marja-Leena Pilvesmaa, som konstaterar
att "uppdraget kan tolkas som en politisk önskan om att dra in museerna
i det offentliga samtalet." Vilket i klartext betyder att politikerna
vill använda museerna för sin propaganda.
Lundström och Pilvesmaa skriver också
att man i början av arbetet utgick från att problemet huvudsakligen
gällde ett fåtal gruppers missbruk av ett visst begränsat
antal politiska symboler. Men att man snart fick klart för sig att problemet
var betydligt vidare och mer omfattande, samt att det rörde sig både
på ett "strukturellt och mentalt plan". Innebörden i
detta är att det inte endast är några hundra förvirrade
ungdomar med nazistiska symboler som är problemet, utan hela svenska
folkets motstånd mot att låta sig utplånas genom massinvandring.
Museernas propaganda måste därför gå på djupet
av den svenska folksjälen - för att mjuka upp den svenska identiteten.
Extremvänsterns perspektiv
Att i media förekommande propagandateman
s a s slagit rot även inom museivärlden visas av att begrepp som
"främlingsfientlighet" jämställs med rasism, nazism
och antidemokratiska värderingar. Att Sverige har "ett obearbetat
förflutet från tiden före och under andra världskriget",
och att "rasism" ursprungligen var fråga om en biologiska
skillnader men numera förskjutits mot sociala och kulturella skillnader
(när detta propagandatema introducerades för några år
sedan kallades det "kulturrasism").
Man utnyttjar hänsynslöst en förskjutning
av ordens betydelse, och kan därmed på ett behändigt sätt
fånga in alla meningsmotståndare i rasistfållan.
Orsaken till att antikvarierna så hopplöst
blandat ihop begreppen är ytterst att extremvänsterns propaganda
efter år av basunerande institutionaliserats och blivit ett med de styrandes
verklighetsuppfattning.
Århundraden av rasism?
Den svenska invandringslagstiftningens restriktivitet
från Gustaf Vasa och fram till 1945, främst mot invandring av zigenare,
tattare och judar, påstås av Inga Lundström och Marja-Leena
Pilvesmaa vara ett bevis för en lång "rasistisk" tradition
i Sverige. Sida upp och sida ner redogörs för den urgamla svenska
rasismen. Kulmen på den rasisistiska traditionen nåddes enligt
Lundström och Pilvesmaa i och med Sveriges restriktiva politik mot judiska
flyktingar inför andra världskriget. Denna tradition skall man nu
slutgiltigt tillintetgöra med hjälp av kvalificerade insatser av
museernas experter på kultur, utställningar som på olika
sätt ska "påverka" allmänheten till att göra
de "rätta" ställningstaganden.
Man antyder således att eftersom Sverige
(i likhet med flertalet andra länder, exempelvis England och USA), hade
restriktioner mot judiska flyktingar från Hitlertyskland, kan vi anses
vara medansvariga till förintelsen och därför moraliskt skyldiga
att nu acceptera massinvandring. En högst märklig logik.
Makthavarnas rädsla
Man kan i Riksantikvarieämbetes handlingsplan
ana etablissemangets rädsla för de problem man egenhändigt
åstadkommit genom undfallenhet till följd av inkompetens och feghet.
"När svenskheten
förändras, när folkhemmets välfärdsambitioner inte
längre kan upprätthållas, uppstår osäkerhet".
Referenslitteratur?
Riksantikvarieämbetets handlingsplan
avslutas med en omfattande litteraturlista, vars syfte förmodligen är
att skänka ett sken av vetenskaplighet åt arbetet. Denna litteraturlista
omfattar huvudsakligen det kvasivetenskapliga nonsens som extremvänsterns
anhängare och sympatisörer på olika forskningsinstitutioner
producerat för att styra samhällsdebatten i rätt riktning,
dvs skapandet av ett mångkulturellt Sverige.
Föreslagna åtgärder
Under föreslagna åtgärder
kan man läsa bl a att museitjänstemännens yrkesidentitet skall
stärkas, d v s de skall invaggas i de rätta föreställningarna
för att snällt ta på sig uppgiften som storebrors propagandister.
"Det är
nödvändigt att komma åt den mer vittomfamnande främlingsfientligheten.
Det är museernas uppgift
att vidga perspektiven och nyansera människors historiebilder. Men sin
bas i det förgångna har museerna särskilda förutsättningar
att både förklara sammanhang och fördjupa frågeställningar".


|