Hej KG Hammar, Sveriges ärkebiskop!
Ja, du har alltså sänt en julhälsning
till regeringen. Jag är inte regeringen, men du får i alla fall
ett julkort tillbaka av mig.
I din julhälsning uppmanar du regeringen
att ge amnesti till gömda asylsökande som fått avslag. Du
bedömer att det handlar om 10 000 människor, därav 3 000 barn.
Genom att ge amnesti åt alla som gömmer sig vill du "rensa
bordet" och ge andrum för en ny politik för asylsökande
och flyktingar.
Det ligger ju i den kristna traditionen att
vilja vara litet extra god så här vid juletid. Och du som till
och med är ärkebiskop kanske känner ett behov av att vara litet
extra, extra god. Så god att du tycker att alla andra också borde
vara extra goda och vill tvinga dem att bli det, om de nu inte självmant
vill det.
Säkert är du bibelsprängd och
känner väl till Lukas 10:30 35, liknelsen om den barmhärtige
samariten.
Lukas 10:30: Jesus svarade och sade:
"En man begav
sig från Jerusalem ner till Jeriko, men råkade ut för rövare,
som togo ifrån honom hans kläder och därtill slogo honom;
därefter gingo de sin väg och läto honom ligga där halvdöd.
31: Så hände
sig, att en präst färdades samma väg; och när han fick
se honom, gick han förbi.
32: Likaledes ock
en levit; när denne kom till det stället och fick se honom, gick
han förbi.
33. Men en samarit,
som färdades samma väg, kom också dit där han låg;
och när denne fick se honom, ömkade han sig över honom
34. och gick fram
till honom och göt olja och vin i hans sår och förband dem.
Sedan lyfte han upp honom på sin åsna och förde honom till
ett härbärge och skötte honom.
35. Morgonen därpå
tog han fram två silverpenningar och gav dem åt värden och
sade: "Sköt honom, och vad du än kostar på honom skall
jag betala dig när jag kommer tillbaka."
Dessa korta rader har givit upphov till en
omfattande ideologisk överbyggnad genom kristenhetens tvåtusenåriga
historia. Lasarett har döpts efter samariten, människor arbetar
som samariter, och den barmhärtige samariten har framställts som
en efterföljansvärt mönster av människokärlek och
godhet (trots att poängen i historien egentligen mest är att Jesus
vill varna för fördomar mot folkslag, här de föraktade
samariterna.)
Jag tror att du KG har läst dessa rader
många gånger och tagit upp dem i dina predikningar - och att du
gärna personligen vill identifiera dig med den barmhärtige samariten
och att du tycker att samaritens exempel ska vara ledstjärna för
Sveriges asylpolitik.
Och visst, samariten handlade gott. Det tycker
jag också. Han är en bra förebild. Och jag tycker att prästen
och leviten bar sig åt som svin. Men när jag läser litet noggrannare
börjar jag fundera. Hur mycket var två silverpenningar för
denne samarit? En högst överkomlig summa eller en kännbar utgift?
I alla fall var hans åtagande begränsat och överblickbart.
Det gällde vistelse för gissningsvis högst några dagar
på härbärget, och eventuella överstigande kostnader för
mer vård. Det gällde inte ett åtagande att ta hand om den
slagne mannen för hela livet, och inte hans familj och släktingar.
Det gällde också bara precis just denne slagne man. Samariten kunde
rida förbi nästa slagne man som han hittade på vägen,
om han fann att det översteg hans förmåga eller vilja att
lägga ut två silverpenningar på denne. Hans åtagande
gällde detta enda fall, inte fler och inte för framtiden.
Och så saknar jag en fortsättning.
Ingenting sägs om vad som hände sedan. Kom samariten verkligen någonsin
tillbaka och betalade för den vård som härbärgesvärden
kanske fick lägga ut för? Eller fick samariten kalla fötter
och struntade i sin utfästelse, eller fick han kanske andra resvägar,
eller kanske han till och med dog, så att härbärgesvärden
satt där med ett ansvar som han inte hade bett om?
Eller slutade det så att den slagne mannen
tillfrisknade och visade sig vara en oerhört rik man som med stor frikostighet
ersatte samariten för hans utlägg, så att samariten t o m
gick plus på historien? (Det tar inte ifrån honom det berömliga
i hans ursprungliga insats.)
Vi vet inte.
Men en sak framgår klart av
historien. Samariten tog det ekonomiska ansvaret
för sin hjälpinsats själv. Helt själv. Han lastade inte
över konsekvenserna av sin godhet på andra (om nu inte härbärgesvärden
fick bära kostnaden). Och därför tycker jag inte att han kan
stå som symbol för svensk asylpolitik.
För vad som definitivt INTE står
är att samariten tog hem den slagne mannen till sin egen folkgrupp, lämpade
av honom där och sade:
"Tagen hand om
den har mannen för hela hans framtida liv, och låten honom icke
göra sig bekymmer över vad han skall äta eller dricka, ej heller
för sin kropp, vad han skall kläda sig med. Låten honom leva
såsom fåglarna under himmelen; de så icke, ej heller skörda
de, eller som liljorna på marken, de arbeta icke, ej heller spinna de.
(Markus 10:28) Nej, given honom mat, bostad, kläder, sjukvård,
ja, allt vad han behöver, så länge han lever, om ock I själva
icke längre hava detta.. Om han icke kan tala edert språk, skaffen
fram tolkar och betalen dem. Låten honom leva efter hans eget folks
sedvänjor och regler, skulle det än krocka med edra egna sedvänjor
och regler. Låten ock hans hustru, eller hans hustrur, och hans barn,
likaledes hans moder och fader, hans bröder och systrar, och hela hans
ätt komma till honom, och given I ock dem allt vad de kunna behöva.
Given hellre edra egna barn stenar i stället för bröd än
att låta den slagne mannens barn, moder och fader, bröder och systrar
och likaledes hela hans ätt, vara utan föda. Själv ska jag
nu gå till synagogan och skryta över min stora godhet som låter
eder försörja den slagne mannen, hans familj och hans ätt."
För det är just vad den svenska asylpolitiken
går ut på. Sverige har västvärldens mest generösa
asylpolitik. Vi tar emot människor och deras anhöriga, vi försörjer
den till både kropp och själ, och vi gör det till en grad
som nu vållar stora bekymmer för oss själva. Och ändå
finns det många med en hög position i samhället som vill att
svenska folket ska ta på sig ännu större bördor, och
vill tvinga dem till det.
KG, den protestantiska kyrkan har kanske inte
pratat om de sju dödssynderna på samma sätt som den katolska
kyrkan har gjort. Men att högmod är en av dödsynderna känner
du som kristen säkert till. Högmod kan också vara att berusa
sig av sin egen godhet utan att bekymra sig om konsekvenserna för andra,
att förakta andras insatser och att föreskriva vad andra människor
ska göra.
Jesus talar om detta i några verser som
du möjligen inte tar upp så ofta i dina predikningar. Jesus talar
om dessa som vill göra goda gärningar för att bli sedda av
människorna, och samtidigt binder ihop tunga bördor och lägger
dem på människornas skuldror, men inte själv vill vara med
och bära:
Markus 12:38. Och han undervisade
dem och sade till dem:
"Tagen eder tillvara
för de skriftlärde, som gärna gå omkring i fotsida kläder
och gärna vilja bliva hälsade på torgen
39. och gärna
sitta främst i synagogorna och på de främsta platserna vid
gästabuden
40. detta under det
att de utsuga änkors hus, medan de för syns skull hålla långa
böner. De skola få en dess hårdare dom."
41. Och han satte
sig mitt emot offerkistorna och såg, huru folket lade ner penningar
i offerkistorna. Och många rika lade dit mycket.
42. Men en fattig
änka kom och lade ner två skärvar, det är ett öre.
43. Då kallade
han sina lärjungar till sig och sade till dem: "Sannerligen säger
jag eder: Denna fattiga änka lade dit mer än alla de andra, som
lade något i offerkistorna.
44. Ty dessa lade
alla dit av sitt överflöd, men hon lade dit av sitt armod allt vad
hon hade, så mycket som fanns i hennes ägo."
Matteus säger om samma sak:
23:1 Därefter
talade Jesus till folket, och till sina lärjungar
2 och sade "På
Moses' stol hava de skriftlärde och fariséerna satt sig.
3. Därför,
allt vad de säga eder, det skolen I göra och hålla, men efter
deras gärningar skolen I icke göra; ty de säga, men göra
icke.
4. De binda ihop tunga
bördor och lägga dem på människornas skuldror; men själva
vilja de icke röra ett finger för att flytta dem.
5. Och alla sina gärningar
göra de för att bli sedda av människorna. De göra sina
böneremsor breda och hörntofsarna på sina mantlar stora.
6. De vilja gärna
hava de främsta platserna vid gästabuden och sitta främst i
synagogorna.
7. och vilja gärna
bliva hälsade på torgen och av människorna kallas "rabbi".
Jesus ser alltså änkans skärv.
Han ser det goda hjärta med vilket hon ger den, och han ser vilken uppoffring
skärven innebär för henne.
Men det gör faktiskt inte du, KG. Du ser
inte änkans skärv. Du berömmer aldrig svenska folket för
de enorma resurser de avstår för att ge invandrarna ett gott liv.
Du bara kräver att de ska ge mer. Professor Bo Södersten har beräknat
att invandringen kostar i storleksordningen 50 miljarder kronor per år.
Det gäller främst socialförsäkringssystemet. Till detta
kommer de direkta asylmottagandekostnaderna via Migrationsverket, samt för
Integrationsverket, 8 miljarder kronor. Plus en massa andra kostnader. Låt
oss säga 60 miljarder per år. Det finns 4 miljoner förvärvsarbetande
i Sverige. Låt oss säga att den fattiga änka som Jesus talar
om är förvärvsarbetande. Då blir hennes del av kostnaden
15 000 kronor om året (60 000 000 000 kronor delat på 4 miljoner
förvärvsarbetande).
Dessutom betalar vi 20 miljarder i u-landsbistånd.
Änkans totala stöd till fattiga och behövande från andra
länder blir alltså 20 000 kronor per år. En ganska ordentlig
skärv för en fattig änka, eller hur? Det skulle kanske Jesus
ha tyckt. Men inte du, KG. Du tycker att änkan ska avstå ännu
mer. Trots att hon har sagt att hon inte vill.
Jesus berömde den fattiga änkan för
att hon av egen fri vilja avstod från sin skärv. Men du vill tvinga
henne att vara godare än hon själv har sagt att hon vill.
På Jesu tid hade man inte demokrati.
Men det har vi. Och det är faktiskt så att vi i god demokratisk
ordning har antagit regler för vilka skäl som ska gälla för
att få asyl i vårt land. Bland andra har den fattiga änkan
varit med om att rösta fram reglerna för vad hon kan orka med i
form av uppoffringar. Du vill underkänna dessa demokratiska beslut, KG.
Du är en av dem som "utsuger änkornas hus", som "binder
ihop tunga bördor och lägger dem på människornas skuldror
" t ex de fattiga änkornas, de ensamstående mödrarnas,
de sjukas och de arbetslösas skuldror; men "själva inte vill
röra ett finger för att flytta dem".
KG, du vill ge amnesti åt alla gömda
asylsökande som fått avslag. De har alltså fått avslag
enligt de demokratiska regler som vi har beslutat om i vårt land. Det
rör sig om ca 10 000 människor som du vill att svenska folket ska
ta ansvar för i hela deras livstid. Som du säkert vet har vi också
antagit regler som säger att människor med uppehållstillstånd
har rätt att ta hit nära anhöriga. Sverige tar på sig
det ekonomiska ansvaret för dem om de inte kan försörja sig
själva. Hur många anhöriga kan det tänkas bli till 10
000 personer som du vill ge amnesti till? Ja, det vet vi ingenting om. Vad
du vill är alltså att skriva ut en in blanco-check som det svenska
folket måste betala nu och i framtiden. Det är ganska långt
från det åtagande som den barmhärtige samariten gjorde, eller
hur?
Är du verkligen
god, KG?
Jesus ser ju hyckleriet hos de som utåt
vill skylta med sin stora förträfflighet, men i själva verket
inte gör några kännbara uppoffringar. Jesus talade om de som
gärna vill sitta främst i synagogorna. Du är ju ganska högt
placerad i kyrkan, eller hur? Men du behöver ju inte stå i gathörnen
med stora bönetofsar på din mantel för att demonstrera din
stora godhet, KG, för den moderna motsvarigheten massmedia har du ju
till ditt förfogande, och det är ju betydligt mer effektivt, eller
hur, KG?
Som ärkebiskop har du ju en ganska väl
tilltagen lön, eller hur KG? Minns du Jesu' ord om den rike mannen, kamelen
och nålsögat? (Markus 10:25 Det är lättare för en
kamel att komma igenom ett nålsöga än för den som är
rik att komma in i Guds rike). Säkert skänker du bort en del av
ditt överflöd. Men bär du ett dolt förakt de som bidrar
med mindre? Ser du hur stor del skärven är av den fattiga änkans
disponibla inkomst? Jesus gjorde det.
Som ärkebiskop har du väl också
en ordentlig tjänstebostad, eller hur, KG? Ligger den i ett mångkulturellt
bostadsområde, där du väl egentligen borde bo om du följde
Jesu ord om att leva i fattigdom och tjäna människorna?
Dina fem barn är vuxna nu, KG. Gick de
i en mångkulturell skola? Kanske du har läst undersökningen
nyligen om att svenska elever presterar mycket sämre än finska elever?
En av förklaringarna sägs vara att Finland bara har 2 % utlandsfödda
elever medan Sverige har 12 %. Och nu vill du ge en generell amnesti åt
alla asylsökande som fått avslag och gömmer sig. Det skulle
ytterligare öka andelen utlandsfödda elever i svenska skolor, och
ytterligare försämra elevernas kunskaper. Har du barnbarn, KG? Vill
du att de ska gå i en skola av svensk eller finsk typ? Nej, de kommer
knappast att hamna i en mångkulturell skola, för dina barn är
troligen väletablerade människor som bor långt borta från
sådana skolor. Det blir de resurssvaga svenskarna och de resurssvaga
invandrarna som får ha sina barn i sådana skolor. Vilket liv väntar
dem efter den skolgången? Vad tror du om det, KG? V
Ja, det blev ett långt julkort det här.
Det kunde ha formulerats mycket kortare, t ex med Frödings ord
"Den gode
är väl ej så god
som själv han tror i sitt övermod"
God Jul, KG
önskar
Räknenissen,
humanist som också vill vara human mot det svenska folket