Man ska "inte sparka på en som
ligger", sägs det. Det är en bra grundprincip, som vi här
ska frångå.
Bengt Westerberg har ju i kommit att framtona
som själva symbolen för ärlighet och hederlighet. Blågula
FRÅGOR kan avslöja att detta inte alltid stämmer. Från
valrörelsen gav fp-ledaren prov på något annat.
Folkpartiet hade torgmöte i Malmö,
och ett TV-inslag visade hur Westerberg skällde ut en kvinna som ställt
utgifterna för flyktingmottagningen mot den svåra situationen
för fattigpensionärerna. Westerberg tog till brösttoner om
hur vi måste hjälpa bosnier som flyr "när bomberna
faller över skallen".
I själva verket visste fp-ledaren
bättre. Det är ett
känt faktum på kulturdepartementet (där fp funnits representerat
genom både minister och statssekreterare) att de flesta av de
40.000 bosnier som kommit till Sverige redan befann sig i säkerhet
i närområdet.
De kan ha haft goda skäl ändå,
att ta sig hit - men de befann sig inte längre i någon krigszon.
Detta kände Westerberg säkert
till - men för att kunna ge sitt svar en TV-mässig slagkraft var
det nödvändigt att inte låtsas om denna kunskap.
Att prata ut...
Tidningen VLT hade den 17
mars en artikel om invandring, med reportage från två arbetsplatser.
Det var dels en byggarbetsplats, dels ett sjukhus.
Vissa journalister hamnar
ju i ett dilemma, när de å ska ena sidan "lyfta på
locket" i flyktingpolitiken, å andra sidan inte inspirera till
"främlingsfientlighet". Hur VLT-journalisten löste problemet
framgår av de två rubrikerna
· "MISSNÖJET
PYR I ARBETSKUPAN"
· "I KÖKET
SAMSAS KULTURER".
Byggjobbarna får framföra
sin kritik av den förda flyktingpolitiken, men genom den andra artikeln
framgår att det är de själva som utgör problemet. De
har inte tillräckligt mycket personlig kontakt med invandrare. Hade
de bara haft det så skulle de tänka annorlunda. I centrallasarettets
kök arbetar 'gamla' och 'nya' svenskar tillsammans, och de "har
jättekul tillsammans".
För att riktigt vara
på den säkra sidan tar VLT med en särskild ruta på
slutet, där Gunilla Segerström, chef för invandrarbyrån
i Västerås, får kommentera byggjobbarnas åsikter.
Rubriken blir, betecknande,
"Dags att prata ut om flyktingpolitiken".
Ungefär som en patient
på terapisoffan, alltså. Segerström ägnar sig följaktligen
åt att förklara hur allting ligger till , egentligen. På
punkt efter punkt bemöter hon byggjobbarna. Inte i något avseende
kan hon ge dem rätt.
Hennes argumentering framgår
av följande citat:"Flyktingar är...inte i majoritet
när det gäller att ta emot socialbidrag. Siffror från SCB...visar
att av samtliga hushåll som fick bidrag 1991 var bara tolv procent
flyktinghushåll."
Detta är ju exempel
på ett gammalt beprövat knep i argumentationsteknik. Man bemöter
något som ingen påstått, och framstår själv
som saklig.
Vem har påstått
att gruppen flyktingar skulle få mer i socialbidrag än alla andra
tillsammans? Gruppen "invandrare" utgör cirka 10% av befolkningen
i Sverige, men "flyktingar" är ju ett snävare begrepp.
Om denna grupp ensam svarar för så mycket som 12% av socialbidragen
så är redan detta en kraftig överrepresention!
" Men de
får inte ett öre mer i socialbidrag än infödda svenskar", säger hon vidare.
Denna utsaga blir här
utgångspunkt för några reflexioner:
Två riktningar
Antag att det är just
så - den utlänning som kommit hit, fått asyl och blivit
kommunplacerad får lika mycket i bidrag än en svensk. Är
inte det bra, och rimligt? Har inte alla människor lika värde,
ska det inte vara jämlikhet?
FÖR DET FÖRSTA
är det så att - även om en flykting (egentligen ett felaktigt
begrepp, då de flesta som fått uppehållstillstånd
inte fått asyl) inte får "ett öre" mer än
en svensk i bidrag, så påverkar det svenskens situation. Genom
sin mängd blir "flyktingarna" till en stor belastning i socialförsäkringssystemet
som helhet, och framtvingar åtstramningar - som drabbar alla. Resurserna
är ju begränsade.
FÖR DET ANDRA bortser
detta resonemang från färdriktningen:
Den som kommer från Iran eller Uganda får en väsentlig
materiell standardhöjning, redan på bidragsnivå.
Den svensk som blivit arbetslös, utförsäkrad från
A-kassa och hänvisas till bidrag för sin överlevnad får
uppleva motsatsen. Det blir minskade inkomster mot tidigare, och han tvingas
dra ned på sina utgifter.
Dessutom måste
svensken, för att bli berättigad till socialbidrag, först
göra slut på sparkapital, avyttra sitt fritidshus osv.
Samma absoluta ekonomiska
nivå kan alltså upplevas radikalt olika, eftersom man har olika
tidigare liv att jämföra med.
FÖR DET TREDJE ger
kanske samma bidragsregler för invandrare och svenskar olika utfall,
beroende på olika familjesammansättning, kultur m.m.
- Redan reglerna gör
att barnrika familjer kan få ut mer av bidrag.
- Den som har en stor krets
av släktingar är också mindre utlämnad i svåra
tider än den som kanske bor helt ensam.
- Den som har samvete/traditioner
som möjliggör svartjobb kan vidare dryga ut sina inkomster.
Till sist har många
invandrare en reservutgång som infödda svenskar saknar, om allt
går snett - de kan återvända till sitt ursprungsland.