Blågula FRÅGOR, nr 5-6/94:
Andra beslut
Sedan 1989 har i övrigt
tagits tre beslut av betydelse:
1. Dokumentlöshet
1989 var så mycket som
72% av de anländande asylsökande utan pass eller andra id-handlingar
(SOU 1991:1). Detta var bakgrunden till s-regeringens beslut i november 1989
att den som medvetet har förstört sina pass- och eller resehandlingar
under färden till Sverige skulle förutsättas "ha avhänt sig dem i syfte att undanhålla
omständigheter av väsentlig betydelse för personens rätt
att få skydd i Sverige. Detta är ägnat att minska tilltron
till de uppgifter personen har lämnat till stöd för sin ansökan
om uppehållstillstånd."
Åtgärden från
den asylsökande kan ju ha en dubbel funktion. Dels att förhindra
en utredning som visar att han/hon inte är flykting i rättslig mening.
Dels att dölja uppgifter om resväg, och att han/hon redan haft skydd
i annat land.
Beslutet om dokumentlöshet
ledde till en praxis där avsaknad av pass som regel betydde avslag på
asylbegäran, och detta gav effekt. Sedan 1989 har andelen dokumentlösa
minskat.
2. Luciabeslutet
1989 utgjorde också
ett rekordår - dittills - i strömmen av asylsökande. Mottagningsresurserna
räckte inte längre till.
Den 13/12 1989 beslöt
s-regeringen således att asyl, utöver till konventionsflyktingar,
skulle beviljas bara asylsökande med "extra starka skyddsbehov" - vilket innebar att det blev svårare att få stanna som de facto-flykting.*
En omedelbar effekt av beslutet
blev att 5.000 turkbulgarer avvisades och att strömmen av asylsökande
turkbulgarer upphörde.
Luciabeslutet upphävdes
av den borgerliga regeringen, den 19/12 1991.
3. Lång vistelse
I augusti 1991 klargjorde
s-regeringen vidare praxis, genom beslut i några enskilda ärenden. Lång vistelse i Sverige blev därigenom ett kriterium för
att bevilja uppehållstillstånd, på humanitära grunder.
Den borgerliga regeringen
beslöt i december 1991 att delvis upphäva detta beslut - nu skulle
vistelsetiden bara utgöra en av flera faktorer vid bedömningen.
Inte desto mindre visar statistiken
att de allra flesta asylsökande som beviljats uppehållstillstånd
på senare tid fått stanna på humanitära grunder, och
just lång vistelseetid har varit det vanligaste "humanitära"
skälet.
* De facto-flyktingar fick asyl, men de erkändes inte som flyktingar
enligt Genevekonventionen.


|