Blågula FRÅGOR, nr 5-6/94:
"Engångsbeslut"
Vad händer när:
A. Man har höga krav på rättssäkerhet
i asylprocessen, som gör att dels ska varje ansökan utredas grundligt,
dels ges vida möjligheter till överklaganden för sökande.
B. Många människor har kommit
hit för att söka asyl, väntetiderna ökar, köerna
växer och väntetiderna ökar ytterligare.
Vad händer?
Jo, det blir brandkårsutryckningar
från regeringen - i form av olika "engångsbeslut". För
att rensa bordet och få bort den "tillfälliga" anhopningen
av ärenden, så personalen på Invandrarverket kan komma ikapp.
Sådana engångsbeslut
har tagits av både socialdemokratiska och borgerliga regeringar. En
sammanställning, från 1988 ocxh framåt, ger följande:
1. Amnestilagen
Den 28/12 1988 deklarerade
s-regeringen den s.k. Amnestiregeln, vari föreskrevs att den som sökt
asyl före den 1 januari 1988 och som då inte fått slutgilitgt
beslut skulle "som huvudregel" beviljas uppehållstillstånd.
2. Barnpraxis
Den 31/5 1989 deklarerade
s-regeringen den s.k. Barnpraxisen. Den innebar att familjer med barn under
17 år och som vistats i Sverige i mer än ett år utan att
ha fått slutligt besked av regeringen skulle få stanna, om inte
avgörande skäl talade däremot.
3. Tre-terminsregeln
I december 1991 upphörde
barnpraxisen att gälla. De nya borgerliga regeringen ersatte den med
den s.k. tre-terminsregeln. Denna innebar att familjer med barn där barnet
fullgjort minst tre terminer vid svensk skola eller förskola skulle beviljas
uppehållstillstånd. Bestämmelsen upphörde att gälla
den 8/10 1992.
4. Tidsförordningen
Den 1/1 1992 trädde,
genom beslut av samma regering, den s.k. Tidsförordningen i kraft. Den
innebar två saker:
a) Asylsökande utan barn
som den 1 januari vistats i Sverige i mer än 18 månader utan att
få slutligt besked skulle få rätt att stanna, om inte särskilda
skäl talade däremot.
b) Detsamma skulle gälla
barnfamiljer, med barn i åldern 6 år och äldre, som vistats
här i mer än 12 månader.
5. Tidsamnesti
Den 14/4 1994 fattades ånyo
ett beslut om en s.k. tidsamnesti. Alla barnfamiljer som sökt asyl före
den 1 januari 1993 och inte fått slutligt besked skulle få uppehållstillstånd
om inte särskilda skäl talade emot. Beslutet skulle omfatta även
de som fått lagakraftvunnet beslut om avvisning.
RESULTATET av ovanstående
specialregler blir ju dubbelt:
•
Dels lönar det sig att se till så att
processen drar ut på tiden, lönar det sig att vägra acceptera
beslut om avvisning - i slutändan får de stanna som trixat mest
och varit mest envisa.
•
Dels får hela asylsökandet ett starkt inslag
av lotteri. De som har tur får stanna. Det blir tidsregler
mer än styrkan i asylskälen som avgör vilka som får stanna!
P.S. Men "noll-beslut" har förekommit
långt tidigare. Ur boken "Det finns gränser" av Wiwi Samuelsson:
"Den invandring av
assyrier/syrianer som 1967 hade inletts med en blygsam kvotöverföring
av 205 personer frpn Libanon hade följts, utan att myndigheterna först
insåg det, av en spontaninvandring av asylsökande släktingar
och vänner och familjeanknytningar till de ursprungliga kvotflyktingarna.
1976 försökte
regeringen genom olika s.k. noll-ställningsbeslut med åtföljande
restriktioner... hejda invandringen. Men sett med assyriernas/syrianernas
ögon var 'signalerna' svårtolkade.
Noll-ställningsbesluten
innebar i princip att alla som vid beslutstillfället befann sig i landet
också fick uppehållstillstånd... Det uppfattades som en
positiv signal."
"En positiv signal"
- varför lärde sig senare regeringar inget av erfarenheterna från
1976?
Under 1997 fick cirka 5.000
bosnienkroater PUT. Formellt sett var det inget nollställnningsbeslut,
men i praktiken var det ett klumpbeslut. I praktiken var det den långa
väntetiden i Sverige som gav utdelningen för de bosnienkroatiska
asylanterna.
En fortsättning på
ett mönster sedan tidigare, då först 20.000 kosovoalbaner
och sedan 40.000 bosnier fått PUT.


|