Blågula FRÅGOR, nr 5-6/94:
Frän RRV-rapport
Riksrevisionsverket har
gjort en effektivitetsgranskning av SIV:s verksamhet (eller delar därav).
Resultatet redovisas i RRV-rapporten "Hantering av asylärenden".
En mycket intressant läsning!
I focus för RRV:s
granskning står frågan om de långa väntetiderna och
vad som förorsakar dessa.
EN ORSAK är naturligtvis
den stora tillströmningen av asylsökande alltsedan 1987, och i
synnerhet 1992-93, vilket i grunden beror på faktorer utanför
Sverige. Men det beror också på faktorer som vi själva
påverkar, nämligen dels visering, dels pull-faktorer i allmänhet
(detta går dock RRV-rapporten inte in på).
VIDARE påverkas hanteringen
av åtgärder från regeringsnivå, som verkställighetsstopp
och förändringar i praxis.
VAD RRV-RAPPORTEN TAR UPP
är brister i SIV:s asylhantering som SIV självt kan påverka.
Här kan noteras åtminstone tre områden för kritik
och förslag till nya rutiner:
1. Ankomsten
2. Turordningen
3. Nya ansökningar.
Det ska också påpekas
att RRV:s granskning baserar sig på stickprov och avser dels av SIV
avgjorda ärenden, inkomna efter den 1/7 1992, dels av Utlänningsnämnden
avgjorda överklaganden första halvåret 1993.
Ankomsten
En första brist
är, menar RRV, att asylsystemet belastas av så många människor
som aldrig borde ha kommit in i hanteringen, eftersom de har "uppenbart
ogrundade asylskäl". "Huvuddelen av resurserna i m mottagningssystemet
för asylsökande används således till att hantera ärenden
som leder till avvisningsbeslut." *
Många av dessa icke-flyktingar
har passerat gränsen med giltiga dokument, och då tas inga fingeravtryck.
Sedan kastar de sina passhandlingar och söker asyl inne i landet, då
utan att vare sig identitet eller resväg kan fastställas.
Det förekommer även
att polisen missar, redan vid inresan, att ta fingeravtryck på dem
som inte tillförlitligt kan styrka sin identitet. Vid inresor via Finland
sker bara stickprovkontroller, och personer med återinreseförbud
kan ta sig in i Sverige igen.
RRV.S FÖRSLAG
är att inresekontrollerna skärps och att SIV-pesonal ska finnas vid
inreseorter. Personuppgifter och resväg ska där kunna dokumenteras.
Fingeravtryck ska tas rutinmässigt, på alla asylsökande.
Vidare bör man överväga
att utvidga kretsen av "säkra länder", dit sökande
kan avvisas enligt första-asyllands-principen.
Övervägas bör
även, anser RRV, ett slopande av tremånadersregeln för omedelbar
verkställighet av avvisning. Dena regel innebär att en asylsökande
som hunnit stanna tre månader i Sverige inte kan avvisas om han/hon
överklagat SIV:s beslut.
Men vad gör man med
den som landat i Sverige, saknar dokument och vägrar samarbeta? Det
blir svårt att få fram identiteten. Något som RRV-rapporten
inte tar upp är frågan om sanktioner mot flygbolag som transporterar
dokumentlösa.
Turordningen
Beträffande utredningstiderna
framgår av rapporten följande:
•
I genomsnitt tog det 77 dagar innan SIV ens påbörjade sin utredning,
efter att grundutredningen från polisen inkommit.
•
Själva utredandet från SIV tar sedan i genomsnitt bara en och
en halv dag.
•
Till detta kommer att ärenden blir liggande efter färdig utredning,
innan beslut fattas. Också här handlar det om över 70 dagar.
Asylärendena hanteras
i kronologisk ordning, något som RRV kritiserar:
"Detta kan... innebära
att okomplicerade ärenden, som är färdigutredda och klara
för beslut, läggs åt sidan i väntan på sin tur.
Under väntetiden riskerar ärendets komplexitet att öka pga
att nya omständigheter hinner uppstå."
"De skäl som
uppges i asylansökan hinner bli inaktuella och nya uppstår. Asylansökningar
som från början rörde politiska skäl kan ändras
till skäl av humanitär art. Den långa väntetiden och
de osäkra framtidsutsikterna kan leda till att den asylsökande
får sämre psykisk hälsa.
För barnfamiljer
kan detta bli särskilt påfrestande eftersom barnen hinner börja
i skolan och anpassar sig till den nya situationen.
Den asylsökande
kan också under väntetiden få anknytningar i landet varvid
ärendet övergår till ett anknytningsfall."
RRV:S FÖRSLAG är
att SIV ska prioritera de okomplicerade ärendena och avgöra dessa
först.
Nya ansökningar
Den bild av biträdena
till de asylsökande - flyktingadvokaterna - som ges i RRV-rapporten är föga
smickrande. De bidrar till de långa handläggningstiderna, bl.a.
genom att inkomma försent med inlagor och genom att ofta begära
anstånd.
De medverkar också
till att ogrundande nya ansökningar görs:
"SIV uppger i intervjuerna
att biträdet medverkat till missbruk av institutet ny ansökan
genom att ansökningar som inte innehöll några nya omständigheter
skickades till SIV. Det förekom dessutom att ansökningar lämnades
in under jourtid, inte sällan fredag eftermiddag istället för
under ordinarie kontorstid. Detta har betraktats som ett medvetet sätt
att förlänga tiden fram till dess att verkställighet kan
ske."
"I RRV:s kvalitetsgranskning
framkom att i cirka en fjärdefel av ärendena bestod innehållet
i inlagorna av enbart kända omständigheter och endast hade upprepningens
funktion.
- - -
... de korrigeringar
som görs av biträdet av tidigare lämnade uppgifter avser
vanligen för bedömningen oväsentliga uppgifter även
om de i sig avser viktiga förhållanden om den sökandes födelseår,
missuppfattningar av för- och efternamn eller felstavning av ett namn.
- - -
Dessa omformuleringar
och tillspetsningar av redan kända omständigheter orsakar... ett
icke oväsentligt arbete för SIV att avgöra om uppgifter ändrats
eller om nya omständigheter åberopats."
Biträdena utsmärker
sig också genom att medverka till saboterande av fattade avvisningsbeslut.
Redan innan polisen kommer för att delge en utlänning beslut om
avvisning har denne ofta fått reda på saken, genom sitt biträde,
och kunnat vidtaga åtgärder.
"Under motsvarande
budgetår har i genomsnitt 4.000 personer i kvartalet avvikit från
sluss eller förläggning före verkställighet."
RRV-rapporten kritiserar
även biträdenas kostnadsräkningar, för att vara alltför
summmariska:
"... det är
problematiskt att göra rimlighetsbedömningar... Redovisningen
sker i allmänhet i klumpsummor... tiden för enskilda åtgärder
specificeras nästan aldrig." Detta
omöjliggör en djupare kontroll.
Prutning av kostnadsräkningar
har skett i endast ett fall i RRV:s granskning: "...i
de fall SIV avslår en oskälig kostnadsräkning överklagar
biträdet till Rättshjälpsnämnden. Utfallet från
Rättshjälpsnämnden ger nästan undantagslöst biträdet
rätt."
RRV FÖRESLÅR
att man fortsättningsvis mer noggrannt väljer ut de offentliga
biträdena, eventuellt ska en auktorisation övervägas.
Dessutom ska myndigheterna
fastställa ersättningen till biträden som inte presenterar
specificerade kostnadsräkningar, och bevisbördan ska vid överklaganden
ligga på biträdena.
I övrigt framgår
av rapporten att de asylsökande själva ofta förlänger
utredningstiden, t ex genom att inte ge fullständiga uppgifter, att
inte infinna sig till muntliga förhör eller genom att begära
biträdesbyten.
Ytterligare förslag
RRV har utöver det
ovannämnda ett antal ytterligare tankegångar:
-
handläggare och beslutsfattare bör vara samma person.
-
muntlig handläggning ska bli vanligare, i beslutsstadiet
-
länder-informationen ska samordnas och förbättras inom SIV
-
SIV ska dokumentera varje ärende mer överskådligt, för
att undvika dubbelarbete vid överklaganden
-
Utlänningsnämnden ska själv ha rätt att pröva vilka
överklagade ärenden som ska tas upp till behandling (sedan juli
1994 är det UN som prövat ny ansökan).
* Här kan tilläggas att likväl de
flesta i slutändan lyckas få stanna, genom att bara dröja
sig kvar och komma med nya ansökningar, ibland göra nya försök
under annan identitet, kanske få barn med en svenska, gifta sig, osv. Vägarna till PUT är många!)


|