Blågula FRÅGOR, nr 7/94:
Svenska Flyktingrådet
Svenska Flyktingrådet är en
av de organisationer som bedriver lobbyverksamhet kring flyktingpolitiken. Eva Norström heter dess ordförande. Jan Milld har träffat
henne för en intervju.
Blågula FRÅGOR träffar Eva
Norström i Svenska Flyktingrådets lokaler på Östermalm,
ett kontor fyllt med pärmar. Där sitter 3-4 kvinnor och arbetar.
Eva berättar att Svenska Flyktingrådet
bildades så sent som 1971. En av initiativtagarna var advokaten Hans-Göran
Franck, socialdemokrat.
- På den tiden fanns inte allmän
rättshjälp för asylsökande, och det var många som
behövde hjälp. Då startade man en förening på frivilligbasis.
Trots att staten numera tillhandahåller
rättshjälp har organisationen levt vidare:
- Det är ändå så
att folk har frågor och behöver hjälp, en del har kanske ombud
som inte fungerar.
Till detta kan ju fogas en kommentar, nämligen
att antalet asylsökande ökat sedan 1971. Nu finns ett annat underlag,
totalt sett...
EKONOMI
Svenska Flyktingrådet är en organisation
som mest sysslar med juridik, det är ingen massrörelse med många
medlemmar. Eva Norström uttrycker målsättningen som att "hålla
ett vakande öga på att allt går rätt till".
Uppbyggnaden är blandad, med tre typer
av medlemmar:
1. Direktanslutna individer, de är litet
mer än 100.
2. Lokalavdelningar.
3. Medlemsorganisationer, de är fem -
bl.a. Evangeliska Fosterlandsstiftelsen och Syrianska Riksförbundet.
BgF: - Hur får ni det att gå runt?
- Vi jobbar mycket på frivilligbasis.
Vi har en anställd på halvtid, i övrigt har vi praktikanter.
Själv lägger jag min fritid på det här.
- Men hyran kommer ni inte ifrån.
- Nej, och vi får in pengar genom
att hålla kurser. För jurister, om de här frågorna.
- Det är kunskap som de behöver...
- Ja, i sitt dagliga jobb. Det är
ju hela tiden lagförändringar, och man måste fundera på
hur man ska förhålla sig för att vara professionell.
Dessutom, fortsätter Eva, påverkas
ekonomin genom att SvFR i samarbete med studieförbunden hålla kurser
billigt för frivilliga, icke-jurister. Det är ju många engagerade
runtom i landet.
INFLYTANDE
- Har ni makt?
- Vi har kunskaper, och kunskap är
ju makt. Dessutom har vi relationer som gör att våra åsikter
ofta beaktas.
- Har ni lyckats med att påverka utvecklingen?
- Det har vi gjort, det hoppas jag.
Men det är fler organisationer än vi som bedriver lobbyarbete. Röda
Korset och Rädda Barnen, till exempel. Det är inte säkert att
just vi ska ta åt oss äran.
- Du använder själv ordet "lobbyarbete".
Det handlar om att ha kontakter?
- Ja. Skriva brev och artiklar, uppvakta,
gå på möten...
Svenska Flyktingrådet finns också
representerat i ett samrådsorgan på departementsnivå, "Flyktingpolitiska
rådet", tillsammans med väldigt många andra organisationer.
EN AV FLERA
SvFR är alltså bara en av flera
organisationer på den här marknaden, så att säga. Blir
det inte konkurrens?
Det tycker inte Eva Norström. Hon konstaterar
först att flera av organisationerna - Svenska Kyrkan, Röda Korset,
Rädda Barnen och Amnesty International - sysslar med även annat
än flyktingfrågor. SvFR, däremot, är specialiserat på
flyktingfrågor.
En annan organisation som har specialiserat
sig är FARR, men här ser Eva det som att man kompletterar varandra.
FARR har många medlemmar och är "aktiva på fältet",
inte minst genom att gömma avvisningshotade utlänningar.
Längre ut på kanten finns ytterligare
en organisation, "fristads-rörelsen", men gentemot denna markerar
Eva distans.
REGLERAD INVANDRING?
Accepterar Svenska Flyktingrådet den
reglerade invandringen? Utan att tveka svarar Eva Norström "ja",
låter nästan förnärmad över frågan:
- Det är ju inte där skiljelinjen
går, utan skiljelinjen går i bedömningen av vissa ärenden!
Ser man till mängden ärenden, så är det ju få ärenden
som det är strid om.
- Frågan gäller var man ska dra
gränsen, inte om det ska finnas en gräns?
- Precis.
- Hur definierar ni begreppet "flykting"?
- Vi utgår från FN:s flyktingkonvention.
Men där blir det, igen, en tolkningfråga vad som menas.
- När man ser hur olika det bedöms,
dels i olika länder, dels från fall till fall, så blir man
ju tveksam.
- "Välgrundad fruktan för förföljelse..."
- Ja. Det är en bra formulering,
för den rymmer både ett objektivt och ett subjektivt moment. Om
en människa hyser motvilja mot att återvända till sitt hemland
för att han riskerar förföljelse, så är det en flykting.
Men det måste finnas en objektiv grund, dvs att det förekommer
förföljelse i det landet och att den här människan kan
råka ut för den förföljelsen.
- Sedan finns väl olika risknivåer?
Risken kan vara 1% och den kan vara 90%.
- Det finns olika sannolikheter, och
det blir naturligtvis en avvägningsfråga. Men vi är ganska
överens med myndigheterna i de flesta fall.
- Vi driver ju tillsammans med Amnesty,
Rädda Barnen och Svenska Kyrkan "Rådgivningsbyrån för
asylsökande". Där finns anställda som ger juridisk rådgivning,
mest till ombud. Deras erfarenhet, efter fyra år, är att myndigheterna
ofta fattar beslut som vi ställer upp på.
"HUMANITÄRA SKÄL"
Men de som fått fått asyl - antingen
som konventionsflyktingar eller som de facto-flyktingar - utgör ju bara
en del av de asyl-sökande som fått uppehållstillstånd.
De flesta har fått stanna på humanitära grunder.
Vad säger Eva Norström om det?
- De 40.000 bosnierna har ju fått
stanna mest av "humanitära skäl". Det betyder att det
aldrig är prövat om individerna skulle leva upp till konventionen
eller inte. Därför tycker jag att både Leif Blomberg och Lena
Häll-Eriksson använder statistiken på ett litet fult sätt.
- Om vi själva avstår från
att pröva om de skulle ha rätt till asyl, utan låter dem stanna
ändå, då får man ju en statistik med en stor andel
humanitära skäl. Vi kan välja den linje vi valt, men då
måste vi vara konsekventa, och inte sedan hänvisa till att en så
liten andel är konventionsflyktingar.
- Hederlighet måste man ha, även
då det går emot en själv.
- Är det ändå inte sannolikt
att det, även med en noggrann granskning av varje individ, skulle ha
blivit en liten andel bosnier med konventionsstatus, eller asyl överhuvudtaget?
- Nej, det tror jag inte på! Jag
tror att en stor andel har blivit utsatta för den typ av våld som
Genèvekonventionen talar om.
- Men även om så är fallet,
skulle vi inte i så fall också kunnat tilllämpa första-asyllands-principen,
och skicka tillbaks dem till Kroatien?
- Kroatien har redan 1/2 miljon flyktingar.
Ska en asylsökande sändas tillbaka dit bör det finnas garantier
att personen inte sänds idare till krigsområden - det är vår
ståndpunkt.
GRÄNS
- Vissa asylsökande är det ändå
rätt att avvisa. Kan det vara en slutsats av vad du hittills har sagt?
- Javisst, det är klart.
- Och bakom detta finns en insikt om att det
finns en gräns för Sveriges kapacitet att ta emot människor
från andra länder?
- Det är inte det som är våra
motiv. Vi ska avvisa dem som inte har tillräckliga skäl. Vi har
ställt upp vissa kriterier, och om man inte lever upp till de kriterierna,
då måste man ju få ett nej.
- Men om vi vänder på det. Det
finns säkert i världen många miljoner människor med fullgoda
skäl till att få asyl...
- Jomen, hittills har dom faktiskt inte
kommit hit. Jag tror inte att dom gör det heller, uppriktigt sagt.
- Det är en hypotetisk fråga?
- Ja, det tycker jag.
Eva Norström är etnolog, och har
arbetat som lärare. Hon berättar nu från den tiden:
- Jag brukade rita upp en grafisk bild.
Om antalet flyktingar i världen var så, då var antalet flyktingar
i Europa så, och antalet flyktingar i Sverige en liten prick i hörnet.
- Då är vi tillbaka till det där
med hederlighet i jämförelser! Vad kostar en flykting i Sverige
och vad kostar en flykting i Afrika?!
- Kostnaderna blir självfallet
en annan sak. Men igen, så går det inte riktigt att jämföra.
Man har en annan ekonomi i Afrika. Det som är 30 kronor för Malawi,
det är kanske 30.000 för Sverige.
- Jag tror inte att alla kommer hit, men ibland
grips jag av en ångestkänsla: vad händer om det blir krig
i Ryssland?
- Då blir det vi som får
ta emot flyktingarna, vi kan inte skicka dem vidare till Afrika.
- Ja, i synnerhet som vi driver uppfattningen
att flyktingar ska tas emot i närområdet.
"DOLD RASIST"?
Över till den faktiska situationen idag.
Kan Eva skriva under på att Sverige under de senaste åren haft
en massinvandring?
- Nej, men visst är det många.
Sedan beror det ju på vad man jämför med. Jämför
man Tyskland så är det få.
- Per invånare är vi nummer ett.
- Sedan andra världskriget?
- Under de senaste tio åren.
- Jaha.
Finns det några problem förknippade
med din invandring vi haft? Här kommer Eva, etnolog, in på ett
intressant resonemang:
- Det är ju självklart, att
i ett komplicerad samhälle blir det ett större arbete för individen
att bli integrerad, än i ett enklare samhälle. Om du kan gå
direkt ut som jordbruksarbetare, och du talar samma språk som grannbefolkningen
- det är skillnad mot när man måste lära sig tusen saker
för att klara sig i samhället.
- Men å andra sidan, om man ser
till dem som kommit hit under den här rekordtiden, så är många
välutbildade och "västerländska". Jag har talat med
bosnier på förläggningar i Kroatien... dom är socialarbetare,
lärare, läkare, sjuksköterskor. Dom är vana vid datamaskiner
och vid moderna lägenheter. Då blir det inte så svårt
att anpassa sig, som för människor vilka kommer från ett totalt
annorlunda samhälle....
- När Sven-Olle Olsson i Sjöbo säger
det du säger nu, då blir han direkt nitad, för att vara fascistoid!
- Ett samhälle behöver sina
syndabockar. Om man utser en syndabock så kan man ju vara god själv,
det är väldigt bekvämt. Men jag tror att Sven-Olle uttrycker
mycket vad folk känner.
VARIFRÅN OCH VART?
- Varför kommer så många
just till Sverige? Om man jämför med Finland så är det
ju en slående kontrast!
- På den frågan har jag
inget bra svar.
- Om man vänder på den då.
Varför kommer så många från just vissa länder,
men inte från andra?
- Ja, varför kommer det inga flyktingar
hit från Sudan, fastän de finns så många flyktingar
i Sudan? Och varför kommer det så många från Somalia?
- När det gäller assyrierna,
till exempel, så frågade FN 1966 om vi kunde ta emot ett antal
på kvot. Vi tog emot 200, sedan ytterligare 50 om året fram till
1974. Och dom som vi tog emot hade familjer, så det blev familjeåterföreningar.
Sedan hade dom släktingar, som behövde lämna...det var oroligt
i Turkiet. Då fanns Sverige på deras karta.
- På motvarande sätt har
det varit med jugoslaver, chilenare och många andra grupper.
- Men då är vi tillbaka till den
här frågan som du tyckte var så hypotetisk! Att det kan komma
väldigt många till Sverige. Och detta kan vi styra själva,
genom framförhållning eller brist på framförhållning.
Får vi hit 500 kvotflyktingar från Angola och 500 från Sudan...efter
ett tag har vi en stor koloni av angoleser och sudaneser här!
- Visst kan den risken finnas.
- Här kommer biståndpolitiken
in, om den är klok så kan den förebygga flyktingströmmar.
Biståndspolitiken får inte handla om att bara ge och ge, utan
den ska handla om att bygga upp demokratier och skapa sådana förhållanden
att människor väljer att stanna.
PRIORITERINGAR
- Då blir frågan om vi samtidigt
kan ha en flyktingpolitik som den vi nu har, där bara SIV:s budget förra
året var på 13 miljarder kr. Våra resurser är ju begränsade!
- Det stämmer. Men med kortare
väntetider skulle vi kunna få ned kostnaderna.
- Men varför är handläggningstiderna
så långa? Jo, till stor del på grund av de asylsökande
själva, genom deras ständiga överklaganden och nya ansökningar!
- Ibland är det så, ja. Men
man kan ha rutiner som gör att det går snabbt, trots att man går
igenom hela överklagningsapparaten. Det var det som var meningen med
det nya system som infördes, jag tror det var 1985.
- Men i vissa fall är det myndigheterna
som ligger på ärendena, dom avstår medvetet från att
fatta beslut. Om somalier fattade man inte beslut på 3-4 år, i
förhoppningen om att situationen under tiden skulle lösa sig i Somalia.
- En annan faktor som påverkar
kostnaderna är möjligheterna för asylsökande att arbeta
under väntetiden. Med nya regler får de rätt att arbeta om
det bedöms att ärendet tar mer än 4 månader.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Nyligen har Invandrarverket protesterat mot
de nya regler som möjliggör för asylsökande att bosätta
sig fritt i landet, i stället för att bo på förläggning,
under tiden som ansökan behandlas. I det sammanhanget har Eva Norström
uttalat sig i radion, och hävdat att det är en "mänsklig
rättighet" för asylsökande i Sverige att själva få
avgöra var de ska bo. Hur preciserar hon denna ståndpunkt?
- Det är ju en mänsklig rättighet,
enligt en Europakonvention som vi har skrivit på. Det råkar vara
så.
- Men "mänsklig rättighet"
- det är ju en sak om det bara gäller att bosätta sig fritt,
men här handlar det också om att man ska bli försörjd
av det svenska samhället. Hur gör förresten andra länder,
är dom mer generösa än vi?
- I dom flesta andra länder kan
asylsökande bosätta sig fritt, men systemen ser litet olika ut.
Ofta tar myndigheterna för givet att anhöriga och släktingar
tar hand om folk.
- Det är inte så mycket bidrag
som i Sverige?
- Kanske inte så mycket.
- Jag kan förstå att utlänningar
som fått uppehållstillstånd blir berättigade till det
ena och det andra, men om dessa rättigheter följer redan med att
man sökt asyl...det kan ju vemsomhelst göra, som lyckats ta sig
hit!
- Men det sker en första sållning
direkt, vid gränsen. Sedan sker ytterligare en sållning mycket
snart, vid slussarna. Tyvärr har jag inte tillgång till den statistiken,
men det är ganska många. Det är alltså inte så
att bara för att man säger att man söker asyl så släpps
man in i systemet.
- För övrigt har vi från
frivillighåll sagt, att vi gärna vill ha frivilliga vid gränserna,
för att vara med och ta ansvar. Inte för att göra gränserna
öppna, utan för att se till att det går rätt till. Det
kan då lika gärna bli så att vi får hjälpa till
att säga nej.
- Finns den benägenheten?
Jag är inte orolig på
den punkten.
- Men visst är det mycket lättare
att vara positiv och generös, när man har ett enskilt fall framför
sig? De som får betala är ju anonyma, och det ligger längre
fram i tiden...
- Helt riktigt, vem vill inte vara god?
INGET NYTT
- Tidigare var det inte så, att asylsökande
hade rätt att bo utanför förläggningarna. Det är
väl något nytt, som kom med en regeringsproposition förra
året?
- När jag började med det
här på 70-talet så kunde en asylsökande bosätta
sig hos släktingar, varsomhelst i landet. För några år
sedan kom en regel om att asylsökande fortfarande kunde bosätta
sig var de önskade, men om de ville ha ekonomiskt stöd från
samhället måste de bo på förläggning.
- Hela-Sverige-politiken började
väl 1984-85. Meningen var att man skulle få en spridning över
landet, så att inte alla bosatte sig i storstadskommunerna.
- Men det fanns en baksida med den nya
politiken. På en förläggning blir man ganska snabbt institutionaliserad,
genom trångboddheten, sysslolösheten och bristen på möjligheter
att ta egna initiativ. Vill vi ha människor som jobbar och bidrar ekonomiskt
i samhället då måste det ju vara människor som klarar
sig själva.
När de nya reglerna om fri bosättning
började tillämpas under 1994 lyckades, uppger Eva, så mycket
som 7.000 asylsökande ordna sitt boende utanför förläggningar:
- Invandrarverket tycker nog det här
är jobbigt, man får stänga förläggningar och avskeda
personal. Samtidigt får man nya arbetsuppgifter, i att klara utbetalningarna
av dagbidrag. Som jag tolkar Berit Rolléns uttalanden så är
det mycket ur organisationsaspekt som hon är negativ.
- Jag tycker man kan vända på
det, och säga att det är häftigt att 7.000 människor har
så mycket initiativförmåga!
- Men en reell nackdel finns ju, i att det
förstärker storstadskoncentrationen och segregeringen av invandrare.
- Ja, vi vill inte ha mer av gäng
och sociala problem. Där finns ett dilemma.
- Och om det blir mycket problem med invandrare
så stämplas alla, även dom skötsamma.
- Vi har ett gemensamt intresse - och
ansvar - alla skötsamma människor, att se till så det blir
ett bra samhälle. Då måste vi släppa in ungdomen i samhället.


|