Blågula FRÅGOR, nr 7/94:
Svenskt medborgarskap
VISSTE DU ATT:
•
man kan bli svensk medborgare utan att kunna svenska?
•
man kan bli "naturaliserad" snabbare i Sverige än i andra
länder?
•
antalet naturaliseringar har ökat kraftigt under de senaste åren?
•
för majoriteten av dessa naturaliseringar svarar utomeuropeiska invandrare?
•
man kan bli svensk särskilt snabbt om man gifter sig med en person
som redan är svensk medborgare?
•
i både brottsstatistik och statistik över förtidspensioneringar
eller socialbidrag registreras naturaliserade invandrare i samma grupp som
infödda svenskar?
•
en invandrare som fått svenskt medborgarskap inte kan utvisas?
"...vill du behålla
din kultur, varsågod, men i Sverige ska du lära dig svenska språket.
Idag kan man bli svensk medborgare utan att kunna svenska. Det är ofattbart!."
David Schwarz, redaktör
för "Invandrare & Minoriteter"
Enligt skriften "Svenskt medborgarskap"
från Invandrarverket ställs tre villkor för att kunna bli
svensk medborgare genom naturalisation:
"Med naturalisation menas att bli svensk medborgare genom
ansökan. För att bli självständigt naturaliserad, dvs
utan att någon av föräldrarna samtidigt naturaliseras, ska
man uppfylla tre villkor:
•
man ska ha fyllt 18 år (åldersvillkoret)
•
man ska ha varit bosatt i Sverige i fem år. För dansk, finsk,
isländsk eller norsk medborgare gäller två år (hemvistvillkoret).
•
man ska ha fört en hederlig vandel, dvs man måste ha skött
sig bra här (vandelsvillkoret)."
Något krav på språkkunskaper
ställs alltså inte.
Inte heller förekommer, som i USA,
någon flaggceremoni med svärande av trohetsed till sitt nya hemland.
Jämfört med andra länder
är hemvistvillkoret på bara 5 år generöst - inget
land i Västeuropa har kortare tid. Övriga nordiska länder
har 7 år. Tyskland och Österrike har 10 år, Schweiz har
12 år.
För konventionsflyktingar är hemvistvillkoret
i Sverige sänkt till 4 år.
För icke-nordbo som gift sig med svensk
medborgare blir hemvistvillkoret än lägre - 3 år (man ska
då ha varit gifta i minst två år).
För en asylsökande som har små
utsikter att få asyl eller permanent uppehållstillstånd
(PUT) på humanitära grunder kan äktenskap med en svensk
medborgare vara en genväg, då blir det fråga om anknytningsinvandring.
Det är ett känt faktum att skenäktenskap
förekommer, bara för att utverka PUT. Det kan också vara
fråga om ett riktigt äktenskap mellan en svensk kvinna och en
utländsk man, men när tidsgränsen passerats begär mannen
skilsmässa. När det gäller gruppen nordafrikaner tyder undersökningar
på att så varit fallet i mer än hälften av fallen.
Anknytningsinvandringen till Sverige under
perioden 1990-93 utgjordes till 70% av utomeuropéer - 58.000 av totalt
83.000.
OMFATTNINGEN
Antalet naturaliseringar, av utomlands födda,
låg under 80-talet på i snitt 13.000 per år. Sedan 1991
har antalet ökat kraftigt och 1993 var det uppe i nära 28.000
(SCB).
Förklaringen till denna ökning
ligger till en del i det stora antalet beviljade PUT i slutet av 80-talet.
De flesta av dessa invandrare var dessutom utomeuropéer, med benägenhet
att söka medborgarskap så fort detta blivit möjligt.
Under perioden 1989-93 naturaliserades
92.500 utlandsfödda personer i Sverige. Av dessa var 12% födda
i andra nordiska länder, 27% var födda i övriga Europa och
60% var födda i andra världsdelar.
I Sverige finns nu 870.000 första generationens
invandrare, födda utomlands. Av dessa är mer än hälften
- 456.000 - svenska medborgare.
Den omfattande naturaliseringen har två
effekter:
EJ STATISTIK
FÖR DET FÖRSTA blir det omöjligt
att få fram en riktig bild av invandringens totala kostnader för
det svenska samhället, eftersom de flesta invandrade göms i statistiken.
Vi vet att invandrare är överrepresenterade
i brottsstatistiken och när det gäller bidragsberoende, men exakt
hur stor denna överrepresentation är går inte att få
fram, då de flesta redovisas i samma kategori som infödda svenskar.
Enligt häftet "Kriminalvårdens
Officiella Statistik" var, av de som under 1992 intogs på fängelseanstalt,
nära 11.000 svenska medborgare medan drygt 2.800 var utländska
medborgare. Hur många som var utlandsfödda finns ingen statistik
på.
För socialbidrag uppger SIV-skriften
"På tal om invandrare" att 44% av summan för socialbidragsutbetalningar
1991 gick till utländska hushåll. Definitonen på "utländskt
hushåll" var då att minst en medlem är utländsk
medborgare. Naturaliserade invandrarhushåll med socialbidrag rymdes
alltså inom den andel som gick till "svenska hushåll".
Antalet förtidspensionerade var 403.000
år 1993. Av dessa hade 65.000 tillkommit under året. Uppgifter
om hur stor andel av dessa som var invandrare går inte att få
fram.
EJ UTVISNING
Naturligtvis är det bara en liten andel
av de över 100.000 invandrare som under de senaste 3-4 åren fått
svenskt medborgarskap vilka vare sig har för avsikt att begå
brott eller faktiskt kommer att begå brott i Sverige.
Inte desto mindre: för dem som faktiskt
är brottsbenägna ger medborgarskapet en trygghet. De riskerar
då ingen utvisning, och svensk kriminalvård är knappast
något som avskräcker.
Tanken är att en vandelsprövning
ska ske inför en naturalisering, men fungerar den? Prövningen
avser grov brottslighet eller upprepad småbrottslighet - dvs brottslighet
som faktiskt upptäckts och registrerats. Så är ju fallet
med bara en del av brottsligheten.
EN DRIVKRAFT till naturalisering kan också
ligga i det faktum att de flesta asylsökande som fått PUT inte
fått asyl, utan för stanna på "humanitära grunder".
Under femårsperioden 1989-93 var andelen humanitära skäl
så hög som 64%.
Innebörden av att få PUT , men
inte asyl, är att resemöjligheterna blir begränsade.
Ur boken "Flyktingpolitik i analys": "Den som får
asyl får s.k. flyktingstatus och därmed inte bara uppehållstillstånd
utan också ett resedokument som kan begagnas som vilket svenskt pass
som helst. Innehavaren kan resa visumlös till samma länder som
svenskar kan. Den som får stanna av humanitära skäl får
däremot sitt uppehållstillstånd stämplat in i sitt
eget pass och han/hon kan bara resa dit hans/hennes lands medborgare kan
resa utan visum. Har vederbörande inte kvar sitt hemlandspass, utfärdas
ett speciellt dokument som bevis på uppehållstillstånd
och på det reser man ingenstans."
Genom medborgarskapet får man svenskt
pass, och kan resa fritt.
Man kan då också "förlora"
passet, och snabbt utverka ett nytt. 24.000 svenska pass har försvunnit
på olika sätt de senaste åren.
ÅTERUTVANDRINGEN
För övrigt har i debatten hävdats
att de flesta som invandrat efter en tid återvänder till sitt
hemland. Detta må gälla finländare och det må ha gällt
tidigare, men gäller det utomeuropéer och gäller det framåt
i tiden? De många ansökningarna om svenskt medborgarskap tyder
på att så inte blir fallet.
Under perioden 1988-92 återutvandrade
69.000 utländska medborgare, folkbokförda i Sverige. Av dessa
var 74% födda i andra nordiska länder, 13% i övriga Europa
och bara 13% i andra världsdelar.
Här blir alltså bilden den rakt
omvända, jämfört med naturaliseringarna.
EU
Frågan om medborgarskap har också
sin relevans i förhållande till övriga länder inom
den Europeiska Unionen.
Den som fått asyl/uppehållstillstånd
i ett land har för den skull ingen rätt att arbeta och bosätta
sig i vilketsomhelst annat EU-land. För att förvärva denna
rätt måste man vara medborgare i ett av länderna.
De generösa reglerna för erhållande
av svenskt medborgarskap kan på så vis bli en inkörsport
till hela EU, och göra just Sverige särskilt attraktivt för
asylsökande.


|