image
image
image
image
Blågula FRÅGOR, nr 7/94:

 

Svenskt medborgarskap

VISSTE DU ATT:

• man kan bli svensk medborgare utan att kunna svenska?

• man kan bli "naturaliserad" snabbare i Sverige än i andra länder?

• antalet naturaliseringar har ökat kraftigt under de senaste åren?

• för majoriteten av dessa naturaliseringar svarar utomeuropeiska invandrare?

• man kan bli svensk särskilt snabbt om man gifter sig med en person som redan är svensk medborgare?

• i både brottsstatistik och statistik över förtidspensioneringar eller socialbidrag registreras naturaliserade invandrare i samma grupp som infödda svenskar?

• en invandrare som fått svenskt medborgarskap inte kan utvisas?

 


"...vill du behålla din kultur, varsågod, men i Sverige ska du lära dig svenska språket. Idag kan man bli svensk medborgare utan att kunna svenska. Det är ofattbart!."

David Schwarz, redaktör för "Invandrare & Minoriteter"

 


Enligt skriften "Svenskt medborgarskap" från Invandrarverket ställs tre villkor för att kunna bli svensk medborgare genom naturalisation:

"Med naturalisation menas att bli svensk medborgare genom ansökan. För att bli självständigt naturaliserad, dvs utan att någon av föräldrarna samtidigt naturaliseras, ska man uppfylla tre villkor:

man ska ha fyllt 18 år (åldersvillkoret)

man ska ha varit bosatt i Sverige i fem år. För dansk, finsk, isländsk eller norsk medborgare gäller två år (hemvistvillkoret).

man ska ha fört en hederlig vandel, dvs man måste ha skött sig bra här (vandelsvillkoret)."

Något krav på språkkunskaper ställs alltså inte.

Inte heller förekommer, som i USA, någon flaggceremoni med svärande av trohetsed till sitt nya hemland.

Jämfört med andra länder är hemvistvillkoret på bara 5 år generöst - inget land i Västeuropa har kortare tid. Övriga nordiska länder har 7 år. Tyskland och Österrike har 10 år, Schweiz har 12 år.

För konventionsflyktingar är hemvistvillkoret i Sverige sänkt till 4 år.

För icke-nordbo som gift sig med svensk medborgare blir hemvistvillkoret än lägre - 3 år (man ska då ha varit gifta i minst två år).

För en asylsökande som har små utsikter att få asyl eller permanent uppehållstillstånd (PUT) på humanitära grunder kan äktenskap med en svensk medborgare vara en genväg, då blir det fråga om anknytningsinvandring.

Det är ett känt faktum att skenäktenskap förekommer, bara för att utverka PUT. Det kan också vara fråga om ett riktigt äktenskap mellan en svensk kvinna och en utländsk man, men när tidsgränsen passerats begär mannen skilsmässa. När det gäller gruppen nordafrikaner tyder undersökningar på att så varit fallet i mer än hälften av fallen.

Anknytningsinvandringen till Sverige under perioden 1990-93 utgjordes till 70% av utomeuropéer - 58.000 av totalt 83.000.

OMFATTNINGEN

Antalet naturaliseringar, av utomlands födda, låg under 80-talet på i snitt 13.000 per år. Sedan 1991 har antalet ökat kraftigt och 1993 var det uppe i nära 28.000 (SCB).

Förklaringen till denna ökning ligger till en del i det stora antalet beviljade PUT i slutet av 80-talet. De flesta av dessa invandrare var dessutom utomeuropéer, med benägenhet att söka medborgarskap så fort detta blivit möjligt.

Under perioden 1989-93 naturaliserades 92.500 utlandsfödda personer i Sverige. Av dessa var 12% födda i andra nordiska länder, 27% var födda i övriga Europa och 60% var födda i andra världsdelar.

I Sverige finns nu 870.000 första generationens invandrare, födda utomlands. Av dessa är mer än hälften - 456.000 - svenska medborgare.

Den omfattande naturaliseringen har två effekter:

EJ STATISTIK

FÖR DET FÖRSTA blir det omöjligt att få fram en riktig bild av invandringens totala kostnader för det svenska samhället, eftersom de flesta invandrade göms i statistiken.

Vi vet att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken och när det gäller bidragsberoende, men exakt hur stor denna överrepresentation är går inte att få fram, då de flesta redovisas i samma kategori som infödda svenskar.

Enligt häftet "Kriminalvårdens Officiella Statistik" var, av de som under 1992 intogs på fängelseanstalt, nära 11.000 svenska medborgare medan drygt 2.800 var utländska medborgare. Hur många som var utlandsfödda finns ingen statistik på.

För socialbidrag uppger SIV-skriften "På tal om invandrare" att 44% av summan för socialbidragsutbetalningar 1991 gick till utländska hushåll. Definitonen på "utländskt hushåll" var då att minst en medlem är utländsk medborgare. Naturaliserade invandrarhushåll med socialbidrag rymdes alltså inom den andel som gick till "svenska hushåll".

Antalet förtidspensionerade var 403.000 år 1993. Av dessa hade 65.000 tillkommit under året. Uppgifter om hur stor andel av dessa som var invandrare går inte att få fram.

EJ UTVISNING

Naturligtvis är det bara en liten andel av de över 100.000 invandrare som under de senaste 3-4 åren fått svenskt medborgarskap vilka vare sig har för avsikt att begå brott eller faktiskt kommer att begå brott i Sverige.

Inte desto mindre: för dem som faktiskt är brottsbenägna ger medborgarskapet en trygghet. De riskerar då ingen utvisning, och svensk kriminalvård är knappast något som avskräcker.

Tanken är att en vandelsprövning ska ske inför en naturalisering, men fungerar den? Prövningen avser grov brottslighet eller upprepad småbrottslighet - dvs brottslighet som faktiskt upptäckts och registrerats. Så är ju fallet med bara en del av brottsligheten.

EN DRIVKRAFT till naturalisering kan också ligga i det faktum att de flesta asylsökande som fått PUT inte fått asyl, utan för stanna på "humanitära grunder". Under femårsperioden 1989-93 var andelen humanitära skäl så hög som 64%.

Innebörden av att få PUT , men inte asyl, är att resemöjligheterna blir begränsade.

Ur boken "Flyktingpolitik i analys": "Den som får asyl får s.k. flyktingstatus och därmed inte bara uppehållstillstånd utan också ett resedokument som kan begagnas som vilket svenskt pass som helst. Innehavaren kan resa visumlös till samma länder som svenskar kan. Den som får stanna av humanitära skäl får däremot sitt uppehållstillstånd stämplat in i sitt eget pass och han/hon kan bara resa dit hans/hennes lands medborgare kan resa utan visum. Har vederbörande inte kvar sitt hemlandspass, utfärdas ett speciellt dokument som bevis på uppehållstillstånd och på det reser man ingenstans."

Genom medborgarskapet får man svenskt pass, och kan resa fritt.

Man kan då också "förlora" passet, och snabbt utverka ett nytt. 24.000 svenska pass har försvunnit på olika sätt de senaste åren.

ÅTERUTVANDRINGEN

För övrigt har i debatten hävdats att de flesta som invandrat efter en tid återvänder till sitt hemland. Detta må gälla finländare och det må ha gällt tidigare, men gäller det utomeuropéer och gäller det framåt i tiden? De många ansökningarna om svenskt medborgarskap tyder på att så inte blir fallet.

Under perioden 1988-92 återutvandrade 69.000 utländska medborgare, folkbokförda i Sverige. Av dessa var 74% födda i andra nordiska länder, 13% i övriga Europa och bara 13% i andra världsdelar.

Här blir alltså bilden den rakt omvända, jämfört med naturaliseringarna.

EU

Frågan om medborgarskap har också sin relevans i förhållande till övriga länder inom den Europeiska Unionen.

Den som fått asyl/uppehållstillstånd i ett land har för den skull ingen rätt att arbeta och bosätta sig i vilketsomhelst annat EU-land. För att förvärva denna rätt måste man vara medborgare i ett av länderna.

De generösa reglerna för erhållande av svenskt medborgarskap kan på så vis bli en inkörsport till hela EU, och göra just Sverige särskilt attraktivt för asylsökande.

 




image


 
image
 
 
image