image
image
image
image
Blågula FRÅGOR, nr 1/95:

 

Propagandans ABC

Det är en elementär princip inom propagandan att det gäller att ha ett enkelt budskap, som man ständigt upprepar. På så vis kan till och med en lögn förvandlas till sanning. Trohet denna princip visar tidningen Arbetarbladet, i denna notis från december (det borde här ha framhållits, att det rörde sig om ett TT-telegram. Internet-anm).

Nyckelordet i sammanhanget är "flykting", som man bara i denna lilla text lyckas upprepa hela 10 gånger!

Utnyttjandet av ords värdeladdningar är överhuvudtaget centralt inom propagandatekniken. Just ordet "flykting" är därtill själva spjutspetsen i den stora kampanjen för att torpedera politiken för reglerad invandring.

Det budskap som ordet förmedlar, om dem som kommer hit, är ju på en gång flera saker:

1. De är, redan innan de hunnit ens lämna in en asylbegäran - långt mindre få den bifallen - att betraktas som asylberättigade.

2. Det är synd om dem. De är utblottade. Och de har aldrig haft något annat val än att ta sig hit.

3. De är hederliga. De har utsatts för oförrätter, men har inte själva gmjort sig skyldiga till några. I Sverige kommer de att uppträda föredömligt.




image


 
image
 
 
image