Blågula FRÅGOR, nr 1/95:
Propagandans ABC
Det är en elementär princip inom
propagandan att det gäller att ha ett enkelt budskap, som man ständigt
upprepar. På så vis kan till och med en lögn förvandlas
till sanning. Trohet denna princip visar tidningen Arbetarbladet, i denna
notis från december (det
borde här ha framhållits, att det rörde sig om ett TT-telegram.
Internet-anm).
Nyckelordet i sammanhanget
är "flykting", som man bara i denna lilla text lyckas upprepa hela
10 gånger!
Utnyttjandet av ords värdeladdningar
är överhuvudtaget centralt inom propagandatekniken. Just ordet "flykting" är därtill själva spjutspetsen i den stora kampanjen
för att torpedera politiken för reglerad invandring.
Det budskap som ordet förmedlar,
om dem som kommer hit, är ju på en gång flera saker:
1. De är, redan innan de hunnit ens
lämna in en asylbegäran - långt mindre få den bifallen
- att betraktas som asylberättigade.
2. Det är synd om dem. De
är utblottade. Och de har aldrig haft något annat val än att
ta sig hit.
3. De är hederliga. De har
utsatts för oförrätter, men har inte själva gmjort sig
skyldiga till några. I Sverige kommer de att uppträda föredömligt.


|