•
antalet förtidspensionärer har under de senaste tre decennierna
ökat så kraftigt att hela systemet råkat i gungning?
•
för större delen av ökningen under 80-talet svarar
invandrare?
•
man vid förtidspension kan få ATP-poäng även
för tid som inte är inarbetad?
•
en utlänning kan få svensk förtidspension redan efter
ett par års vistelse i Sverige?
•
en förtidspensionär kan bo utomlands, och göra av med
sina pengar där?
•
många förtidspensioner beviljats på oegentliga grunder?
•
föga görs för att riva upp dessa felaktiga beslut?
•
en åtstramning nu sker, men att denna slår generellt,
och framåt i tiden?
ÖKNINGEN
Antalet förtidspensionärer var,
vid utgången av år 1994, cirka 410.000. Det motsvarar 7% av
befolkningen i arbetsför ålder. Som jämförelse kan
nämnas motsvarande siffror för 1963 de var 150.000 respektive
3%. På tre decenier har alltså skett mer än en fördubbling.
Då ska noteras, att under samma period
(år 1976) sänktes åldern för folkpensionering, från
67 till 65 år. Detta gav bara en tillfällig nedgång, sedan
fortsatte ökningen.
Antalet förtidspensionärer ska
ställas mot antalet sysselsatta, som ska försörja dessa.
Antalet sysselsatta per förtidspensionär ger försörjningskvoten.
Denna har sjunkit mellan 1963 och 1993, från c:a 25 till under 10.
Antalet nybeviljade förtidspensioner
var år 1993 över 62.000, vilket utgjorde nytt rekord. Före
1992 låg det kring 50.000. Med ökningen minskade dock samtidigt
fallen av långtidssjuka, sjukskrivna i mer än 1 år. Det
handlade till stor del om en övergång från denna kategori.
Det ska då noteras att 62.000 nybeviljade
förtidspensioner inte betyder en motsvarande nettoökning, eftersom
varje år cirka 40.000 förtidspensionärer övergår
till att bli ålderspensionärer.
Sammantaget uppgick antalet långa
sjukfall och förtidspensionerade vid utgången av år 1993
till 448.000.
Kostnaden för sjukpenning, arbetsskadeersättning
och förtidspension sammantaget ökade med nära 50% under 80-talet
från nära 50 miljarder år 1980 (i 1990 års
penningvärde), till mer än 70 miljarder år 1990.
Bara förtidspensioneringarna kostar
nu samhället cirka 40 miljarder kronor årligen. I andel av BNP
har de ökat kraftigt under 80-talet från c:a 2% till nära
3%.
Vad ligger bakom den snabba ökningen
av antalet förtidspensioner? Orsakerna är flera, och sammanflätade:
verkliga hälsoproblem
svårt arbetsmarknadsläge
generösa ersättningsnivåer
ökad invandring
nya attityder
goda möjligheter att få förtidspension.
ALLMÄNT
Allmänt kan sägas att en lång
sjukskrivningstid vanligen föregår ett beslut om förtidspensionering,
och att denna sjukskrivning kan sammanhänga med svårigheter på
arbetsmarknaden. Medicinska skäl och arbetsmarknadsskäl kan alltså
gå in i varandra.
Till stor del återspeglar det ökade
antalet förtidspensioneringar verkliga problem, i form av utslagning.
Många arbetsuppgifter har verkligen slitit ned människor. Till
detta kommer en ökad arbetslöshet som orsak.
Men tillgången till arbetsuppgifter
är bara ena sidan av myntet andra sidan är individens resurser,
i form av utbildning och kunskaper. Ur Ds 1994:91, promemoria från Socialdepartementet:
"En ökande
andel utgörs...av allt yngre personer som efter relativt kort tid på
arbetsmarknaden förtidspensioneras av diffusa medicinska orsaker. Man
kan befara att bristande grundutbildning, dåliga kunskaper i svenska,
sociala problem m.m. ges en större tyngd än vad lagstiftaren avsett
i de fall individen har svårigheter att få och klara ett arbete."
I sådana lägen kan det också
bli problematiskt att åstadkomma rehabilitering, något som i
och för sig är en målsättning. Promemorian: "Personer
som dels saknar arbetsgivare, dels behöver långa och grundläggande
utbildningar för att kunna uppfylla arbetsmarknadens krav på
kompetens hos en arbetssökande passar inte in i det regelsystem för
rehabilitering som finns i lagen om allmän försäkring."
Förtidspension utgår vid varaktig
nedsättning av arbetsförmågan, och den ska vara nedsatt
med minst en fjärdedel. Men även om man inte längre kan utföra
vissa arbetsuppgifter, kan det ju vara så att man klarar av andra
om sådana arbeten finns.
Förtidspensionering kan ske till olika
nivåer. Nu finns (sedan juli 1993) fyra alternativ: hel, 3/4, 1/2
och 1/4 förtidspension. Antalet kvartspensionärer har ökat
kraftigt, från drygt 2.100 i december -93 till nära 6.200 i december
-94.
Förtidspensioneringen kan också
vara tidsbegränsad. Den kallas då för sjukbidrag.
År 1972 infördes möjlighet
till förtidspension utöver medicinska skäl på
rent arbetsmarknadsmässiga grunder (redan 1970 fick "arbetsmarknadsmässiga
hänsyn" vägas in vid bedömningen). Denna regel avskaffades
1991, men hade då hunnit bidraga till den kraftiga ökningen av
antalet förtidspensioneringar.
Ur rapporten "RFV redovisar 1991:7",
från Riksförsäkringsverket:
"Även 1972
vidgades rätten till förtidspension....Från att åren
dessförinnan ha legat kring 20.000, hade antalet ett par år in
på 1970-talet mer än fördubblats. Nybeviljandefrekvensen
låg krav på denna nivå, cirka 40.000-45.000, fram till
mitten av 1980-talet för att därefter öka ytterligare. Under
1980-talets senare hälft låg antalet på över 50.000
årligen, med en topp 1988 på 54.000."
ERSÄTTNINGSREGLER
Antalet förtidspensioneringar började
öka under 60-talet. Detta sammanföll med att ersättningarna
blev mer generöst tilltagna.
Förtidspension består av dels
folkpension, dels ATP. Med utvecklandet av ATP skedde för många
en ökning av ersättningsnivåerna. 80% av förtidspensionärerna
har nu ATP. För män med hel förtidspensionering utgör
ATP vanligen mer än hälften av deras totala pensionsinkomst.
För dem som inte kunnat tillgodogöra
sig full ATP huvudsakligen kvinnor och yngre personer beslöts
1969 om "pensionstillskott". Sju år senare byggdes detta
på, med införandet av dubbelt pensionstillskott. Har man ingen
ATP, eller låg ATP, utgör pensionstillskott med högst 105,5%
av basbeloppet. Detta är mer än folkpensionen, som utgör
96% av basbeloppet för ensamstående.
Utöver folkpension och ATP, som är
lagstadgade förmåner, kan tillkomma avtalspension. För att
få denna pension måste man tidigare ha förvärsarbetat,
och haft sådan försäkring. Nära hälften av förtidspensionärerna
har avtalspension, men det utgör en mindre del av deras totala inkomster,
i snitt bara 5%.
De totala ersättningsnivåerna
vid förtidspension blir i de flesta fall högre än sjukpenning.
Det kan till och med bli högre än vid förvärvsarbete
på heltid! Så här skriver Socialdepartementet (Ds 1994:91):
"Till ogifta som
under år 1994 beviljas full förtidspension med enbart folkpension
och pensionstillskott utges 69.509 kronor per år. Vid en kommunalskatt
på 31 procent blir nettopensionen 60.571 kr/år. Detta motsvarar
en förvärvsinkomst på 82.200 kr/år (6.850 kr/månad).
För personer med inkomster som är lägre än 82.200 kr
per år innebär detta att de får en kompensationsgrad som
är över 100 procent..."
I genomsnitt har en förtidspensionär
bara 10% lägre inkomst än en löntagare.
Promemorian:"Lägger man till maximalt KBT, blir
en motsvarande förvärvsinkomst som skulle ge samma disponibla
inkomst efter skatt (= 100 procent kompensationsgrad) omkring 130.400 kr/år
(10.870 kr/månad)..."
Av ekonomisk betydelse är alltså
det kommunala bostadstillägget (KBT), som många förtidspensionärer
får. KBT är inkomst- och förmögenhetsprövat samt
skattefritt. Det varierar mellan olika kommuner. I rapportens räkneexempel
utgick man från en hyra på 3.500 kr, och att denna ersattes
till 85%.
Jämfört med en ålderspensionär
får en förtidspensionär större inkomst, både
genom högre pensionstillskott och högre KBT.
Departementet fortsätter: "Den
sammantagna ersättningen i form av förtidspension/sjukbidrag,
avtalsersättningar och KBT kan under vissa förutsättningar
överstiga 100 procent av tidigare inkomst efter skatt."
Den höga ersättningen är
naturligtvis inte ägnad att stimulera försök till återinträde
på arbetsmarknaden.
KVALIFIKATIONSKRAV
Allmänt är kvalifikationskraven
för förtidspension tre:
1.Man är i åldern 16 och 64 år. Det går alltså att få förtidspension redan vid en
ålder då ens jämnåriga går i gymnasiet!
2. Man är bosatt i Sverige. Man ska ha varit här i minst 3 år.
3. Man har arbetat viss tid. Inarbetande av pensionspoäng för ATP måste
ha skett under minst 2 år.
Detta är mycket generösa regler
jämfört med andra länder i Västeuropa.
Så här skriver SOU 1994:72, Rapport
från Sjuk- och arbetsskadeberedningen:
"...Sverige (har)
idag ett rättighetsbaserat system som omfattar alla och ger en generell
trygghet. Täckningsgraden är jämfört med andra länder
hög. Detta beror på låga kvalifikationskrav för att
komma in i försäkringarna. Exempelvis att rätten att tillhöra
sjukförsäkringen grundar sig på ålder och boende och
inte anställningstid, arbetstid eller inbetalda premier."
ATP-REGLER
ATP-reglerna har hittills fungerat så,
att den person som under en längre tid trots hälsoproblem
försökt hanka sig fram och klara sin egen försörjning
kan förlora på det. Om detta nämligen inneburit att man
för tiden före förtidspensionerandet arbetat deltid, då
får man också lägre ATP-ersättning, eftersom denna
baserar sig på tidigare förvärvsinkomst.
Systemet har samtidigt givit utrymme för
trixande, genom att vid förtidspensionering antagandepoängen
baserar sig på inkomsten under de två bästa åren
närmast före pensionerandet. Den person som gått in för
att då arbeta särskilt intensivt har alltså kunnat höja
sin ATP.
Till detta kommer en annan regel. Så
här skriver RFV:
"Förtidspension
ska i princip motsvara den ålderspension som personen från och
med 65 års ålder skulle ha fått om han inte hade blivit
förtidspensionerad dessförinnan. Vid beräkningen av storleken
på ATP räknas därför även de år då
personen skulle kunna ha haft pensiongrundande inkomst, dvs om han hade kunnat fortsätta
förvärvsarbeta fram till ålderspensioneringen."
För förtidspensionärer gäller
således särskilda regler för rätt till ATP. Kombinationen
av de två faktorerna att man dels får tillgodoräkna
sig år framåt i tiden, dels kan "pumpa upp" sina antagandepoäng
genom intensivt arbete just före pensioneringen serverar fantastiska
möjligheter för utlänningar med rymligt samvete. På
så vis kan en människa som överhuvudtaget inte befunnit
sig i Sverige mer än under några år få ut mer än
vad många infödda svenskar får i förtidspension!
Att missbruk faktiskt har förekommit
antyds av följande rader ur Ds 1994:91:
"När det gäller
förutsättningarna för att få antagandepoäng tillgodoräknad
bör utgångspunkten enligt vår mening vara att sådana
poäng gottskrivs enbart i fall då den försäkrade vid
pensionsfallet hade en stadigvarande och dessutom något så när
aktuell anknytning till arbetsmarknaden här i landet och man alltså
rimligen kan utgå från att han skulle ha fortsatt att förvärvsarbeta
i Sverige framöver om inte sjukdomen eller skadan inträffat."
Promemorian från departementet föreslår
att för antagandepoäng ska krävas minst tre års förvärvsarbete
i Sverige. Ett inte helt orimligt krav, kan tyckas...
Vidare föreslås att poängen
fortsättningsvis ska baseras på de fyra mellersta inkomståren
av de sex åren närmast före förtidspensionerandet.:
"Ett syfte härmed
är att minska drivkraften för en individ att under ett par år
av mycket hårt arbete skaffa sig ett stort utbyte av en förtidspension,
som kanske är större än vad som hade varit möjligt att
långsiktigt uppnå genom en normal arbetsinsats."
Utöver hittills nämnda absurditeter
tillkommer ytterligare en variant. Promemorian skriver:
"I det nuvarande
regelverket finns...inget lagligt hinder att bevilja partiell förtidspension
till en försäkrad som före nedsättningen av arbetsförmågan
arbetade mer än heltid och efter nedsättningen av arbetsförmågan
kan arbeta heltid."
"Frågan har
inte prövats...Det är dock inte rimligt att den allmänna
försäkringen skall ge utrymme för att lämna ersättning
i dylika fall. Dels finns fortfarande en fullt tillräcklig försörjningsförmåga,
dels kan det ifrågasättas om personer som utsätter sig för
den ökade risk för skador och sjukdomar som ett dylikt förvärvsmönster
utgör skall omfattas av den allmänna försäkringens inkomstbortfallsskydd
till den del som överstiger ett normalt heltidsarbete."
INVANDRINGEN
De regler som hittills gällt har alltså
inbjudit utlänningar att komma hit och utnyttja möjligheterna
det har varit lätt för dem att få förtidspension,
och de har kunnat nå höga ersättningsnivåer.
Som redovisat i tidigare nummer av Blå-gula
FRÅGOR har följaktligen ökningen av antalet förtidspensioner
varit särskilt påtaglig bland invandrare. I själva verket
har invandrare stått för hela ökningen mellan under perioden
1975-91. År 1975 låg andelen förtidspensionerade kring
4%, både för infödda svenskar och för invandrare. År
1991 låg svenskarna kvar på 4%, medan invandrarna var uppe i
över 10%.
Enligt en RFV-undersökning, om nybeviljade
förtidspensioneringar under 1993, var 80% av personerna "svenska
medborgare". Som den trogne läsaren av Blå-gula FRÅGOR
nu känner till så innefattar denna beteckning även hälften
av invandrarna i Sverige . En grov uppskattning av hur stor andel av de
förtidspensionerande som är invandrare naturaliserade eller
ej skulle således kunna hamna på 30-50%.
Särskilt hög blir andelen förtidspensionerande
bland vissa sydeuropeiska invandrargrupper, som greker och jugoslaver. 4
av 5 grekiska invandrare uppbär vid 64 års ålder svensk
förtidspension!
En inte oviktig aspekt som tillkommer är
att många av de invandrare som fått förtidspension sedan
kan resa tillbaka till sina hemländer och bo där, försörjda
från Sverige. Här blir gruppen greker återigen särskilt
intressant, eftersom Grekland tillsammans med Sverige tillhört EES-området,
och numera ingår vi båda i EU. Det gör att för just
greker finns inga hinder det må vara förtidspensionering
eller vanlig folkpensionering att återvända till Grekland,
och där använda sin pension.
Det faktum att just bland grekiska invandrare
i Sverige andelen återutvandrade varit hög kan möjligen
innebära att här återfinns många pensionärer.
Även utan att ens hemland ingår
i EU eller EES-området finns dock möjligheter att bo där
och få sig pengar tillsända från Sverige:
•
ATP-delen kan alltid exporteras
•
Har man fått svenskt medborgarskap kan även folkpensionsdelen
exporteras, i förhållande till år med ATP-poäng.
Ovanstående gäller vid förtidspensionering.
Jämfört med folkpensionering gäller alltså särskilda
regler. På RFV beräknar man att cirka 10.000 personer nu bor
utomlands med svensk förtidspension.
Som alternativ till socialbidrag har förtidspensionering
flera fördelar:
1. Beloppen blir de i flesta fall högre.
2. Det utgör en tryggare inkomst, som
inte prövas på nytt för individen. Inte heller riskeras
någon sänkning genom att en kommun fått ekonomiska svårigheter.
Den som en gång beviljats förtidspension kan räkna med att
få behålla den.
3. Man behöver inte bo i Sverige för att kunna kvittera
ut pengarna.
ATTITYDER
Skälen till förtidspensionering
har blivit alltmer diffusa, vilket i praktiken hänvisar läkaren
till att lita på patientens uppgifter.
Socialdepartementet skriver: "De
orsaker till sjukskrivning som dominerat under det senaste årtiondet
i långa sjukfall är...besvär i rörelseorganen samt
psykiska och psykosomatiska besvär. I dessa fall kan det vara svårt
att få ett medicinskt relevant underlag som tillräckligt styrker
rätten till sjukpenning..."
Också andra faktorer än en persons
hälsotillstånd kan spela roll för möjligheterna att
klara ett arbete: "Förmågan att klara ett arbete är även
knutet till personens utbildning, kunskaper, yrkeserfarenheter, kunskaper
i svenska, kulturella bakgrund, sociala situation (hemförhållanden,
ekonomiska förhållanden, ev. missbruk), motivation att arbeta
m.m."
Det där sista motivation att
arbeta kan kanske vara en nog så viktig faktor i sammanhanget.
Överhuvudtaget handlar ökningen av antalet förtidspensioneringar
till stor del om förändrade attityder.
Det upplevs inte längre lika viktigt
att göra rätt för sig i samhället, att inte ligga andra
till last. Till denna nya moral kan flera faktorer tänkas ha bidragit:
· att så många redan
fått förtidspension
· att samhällets toppar skor
sig (fallskärmar, fantasilöner, brödraskap)
· att invandrare ofta känner
mindre lojalitet med det svenska samhället
· att samhället blivit mer anonymt
och komplicerat sambandet mellan produktion och möjligheter till
konsumtion är mindre uppenbart
· att det upplevs som envars privatsak
hur man försörjs att lägga synpunkter blir integritetskränkande.
LÄKARNA
Det handlar också om möjligheterna
att faktiskt få den förtidspension som man eftersträvar,
vilket i första hand förutsätter att man lyckas finna en
läkare som kan förmås att skriva ut ett intyg.
De statliga utredningarna konstaterar att
praxisen mellan läkarna varierar, vissa läkare är mer benägna
än andra att förtidspensionera. Ds 1994:91: "Flera
undersökningar har visat att olika läkare sjukskriver olika mycket.
Skillnader har funnits både vad avser diagnoser, antalet sjukskrivningstillfällen,
längden av sjukskrivningarna samt notering om arbetsuppgifter i läkarintygen."
Olika läkare gör alltså
olika bedömningar. Promemorian skriver om en undersökning vid
Uppsala Universitet, där 150 distriktsläkare fick ta ställning
till några påhittade men likadana sjukdomsfall. De skulle avgöra
hur länge patienten skulle vara sjukskriven. "Sammanfattningsvis
konstaterades att det förelåg en betydande variation mellan distriktsläkarna
såväl vad beträffar längden på sjukskrivningen
som föreslagna åtgärder..."
En annan undersökning, från försäkringskassan
i Malmöhus län, har visat att vissa privatläkare sjukskriver
sina patienter upp till nio gånger oftare än övriga privatläkare.
Diagnoserna är då ofta av typen "värk ", i rygg,
nacke eller axlar. Ds 1994:91: "Andelen sjukskrivningar som baseras på diffusa
diagnoser ökar. Det finns anledning att tro att bakom det stora antalet
sådana diagnoser döljer sig andra problem än vad som anges
på försäkran eller läkarintyg/-utlåtande."
Många försäkringskassor
har klagat över läkarintyg som saknar en klar diagnos.
Riksrevisionsverket har också gjort
en granskning, av 56 ärenden vid fem försäkringskassor. SOU
1994:72: "Social
utredning i enlighet med föreskrift saknades i många fall. Motivering
till socialförsäkringsnämndens beslut saknades i flertalet
fall. RFV har i sitt yttrande över rapporten instämt i RRV:s uppfattning
att det finns brister i det material som ligger till grund för beslut
om förtidspension."
Det förekommer till och med att försäkringskassorna
måste ifrågasätta läkarintyg. Dessa är, enligt
Ds 1994:91, "oftast utfärdade av läkare
där försäkringskassans erfarenhet av läkaren ifråga
ger anledning till tvivel om läkarintygets/-utlåtandets tillförlitlighet."
Detta har ju även konstaterats av undersökande
journalister, på radions Dagens Eko, att det finns läkare som
utfärdar intyg till förtidspension mot betalning. Det handlar
alltså om direkta mutor, kriminalitet. Man köper sig en förtidspensionering
som skattebetalarna sedan får stå för.
Här kommer vi återigen in på
invandringen. En stor del av läkarna i Sverige är invandrare,
och uppenbarligen är just dessa kriminella läkare ofta invandrare.
Samma sak gäller i de flesta fall de "patienter" som de förser
med falska intyg.
Hur har dessa "patienter" fått
kontakt med dessa "läkare"? Antagligen genom rekommendationer
från bekanta. Då kan det nätverk som invandrarorganisationerna
utgör fylla en funktion.
FRÅGOR
Ovanstående ger två frågeområden
av intresse:
I.
Hur kommer reglerna för förtidspensionering
att förändras?
På vad sätt blir det svårare
att få förtidspension?
På vad sätt kommer ersättningsnivåerna
att sänkas?
Hur ska man förebygga möjligheter
till missbruk?
II.
Vad kommer att göras gentemot det svindleri
som förekommit?
Kommer oegentligheterna att nystas upp,
för att få fram deras omfattning?
Kommer man att stänga av de läkare
som ej bör ha läkarlegitimation?