Blågula FRÅGOR, nr 2/95:
MAKTEN har talat
Ur DN den 24/3 -95:
"Om Leif Blomberg
vill ha jobbet kvar krävs att han omprövar sin inställning
till Bosnienflyktingarna, skriver fyra kända publicister."
Publicisterna har naturligtvis rätt.
Vem som ska vara invandrarminister i Sverige och vilken flyktingpolitik som
ska bedrivas, det bestäms av första statsmakten, dvs våra
massmedia. Aldrig har det väl stått tydligare än i dessa dagar
vilken massiv makt som finns koncentrerad hos journalistkåren, vilket
oerhört vapen de har till sitt förfogande i TV-mediet och hur fantastiskt
väloljade invandrings-komplexets kampanjer blivit.
NÄR KOMPLEXET DRAR IGÅNG, då
blir svenskars intressen och svenskars situation någonting helt ovidkommande.
Som grund för uppehållstillstånd
i Sverige ska tydligen nu gälla att riskera bli utan socialbidrag och
bostad i det land, varifrån man kommer. Det är naturligtvis verkligt
synd om dess bosnien-kroater, men om frånvaro av socialbidrag blir ett
kriterium - hur många asylsökande kan vi därefter komma att
få ta ansvar för?
Och hur mycket pengar blir det då kvar
till socialbidrag åt svenskar i framtiden? Redan nu lånar Sverige
för att kunna betala ut socialbidrag, förtidspensioner och annat.
NOG ÄR DET MÄRKLIGT att denna kampanj
kan ske direkt efter att det redovisats så mycket fakta om språksvårigheter
och skolproblem, bidragsberoende och kriminalitet bland invandrare, efter
att ett antal bostadsområden beskrivits som "tickande bomber".
Det är som att något samband inte skulle finnas mellan massinvandringen
och massinvandringens konsekvenser!
Men att denna offensiv kan ske nu säger
något om vilken makt massmedia blivit - och vilken arrogans som där
finns.
FIINT
Blågula FRÅGOR har tidigare skrivit
om tidningen "Fri Information", utgiven av föreningen "FIIN"
- "Fri Information om Invandringen". FI behandlar alltså samma
ämnesområde som BgF gör, men vi har olika profil. Medan BgF-redaktören
har sina rötter i arbetarrörelsen och i vänstern så är
FI framsprungen ur grupper till höger. Detta framgår också
av en del texter i tidningen, där man använder "vänster"
nästan som skällsord.
Under förra året hade man några
nummer vilka som bäst kunde fylla en terapi-funktion för skribenterna,
att man fick lufta sin gruelse över sakernas tillstånd (vilket
det i och för sig kan finnas behov av). Det senaste numret, 1/95, var
dock ett lyft. Här fanns flera genomarbetade artiklar, med matnyttig
information till läsarna.
Fortfarande märks det dock en skillnad
(och konstigt vore det kanske annars) mellan våra två tidningar:
· I en artikel om Jörg Haider
konstaterar FI att tidigare invandrade till Österrike demonstrerat för
fortsatt invandring dit - och FI finner "en självklarhet" i
detta.
· I en annan artikel finner FI det
"anmärkningsvärt" att många legala invandrare i
Kalifornien stött proposition 187, om att beröva illegala invandrare
rätten till sociala förmåner i delstaten.
Blågula FRÅGOR har en rakt motsatt
utgångspunkt. Vi anser att infödda och invandrade svenskar
har ett i grunden gemensamt intresse, av att Sverige ska bli ett bra land
att leva i också för framtiden. Även invandrare bör således
kunna ställa upp bakom kravet på en restriktivare flyktingpolitik.
Annan sak
En annan sak är att praktiska erfarenheter
ofta pekar i motsatt riktning - många invandrarföreträdare
pläderar för en ökad generositet, de tycks helt omedvetna om
att det finns en gräns för vad Sverige kan ha råd med.
Kravet måste inte desto mindre vara
att även invandrare visar lojalitet med Sverige. Då är det
naturligt att också de sluter upp i kampen för en annan flyktingpolitik.
ETT MINIMUM är att de tolererar att infödda
svenskar nu reagerar mot all galenskap.
"Rädslor och fobier"
"Det främmande är inte
farligt". Så löd
rubriken till en debattartikel i Göteborgs-Posten den 5/2 -95, skriven
av Leif Blomberg.
På samma linje var redaktionen för
radions Klarspråk inne, när man i början av året manade
till debatt om invandringen: lyssnarna inbjöds diskutera sina "rädslor
och fobier".
Det blev, kanske inte helt överraskande,
ingen mer debatt. Innebörden av radiojournalistens vinkling var ju
att lyssnare med kritiska synpunkter är sjuka. Precis som man i det forna
Sovjetunionen ansåg att kritiker hörde hemma på mentalsjukhus...
Egentligen finns inte något objektivt
problem kring invandringen, problemet fanns bara i huvudet på dem som
kritiserar. Detta är innebörden också av rubriken i GP (för
vilken svarar tidningens rubriksättare, inte invandrarministern).
STÄLL DETTA MOT den franska dokumentärfilm
som visades i TV i februari, från en skola utanför Paris. Undervisningssituationen
var helt omöjlig, många av lärarna önskade sig bara därifrån
så fort som möjligt. Situationen hade sin grund i sammansättningen
av eleverna - de flesta kom från problemhem, och hade afrikanska föräldrar.
Samma ämne behandlas i den franska tidningen
"Le Point", den 9/4 -94, i en artikel där rubriken talar om
unga afrikanter som "förlorade barn". Artikeln konstaterar
i sammanfattning:
1.
Flera undersökningar pekar alla på
samma sak, nämligen att afrikanska elever klarar sig dåligt i skolan,
mycket sämre än andra grupper av invandrarbarn.
2.
Innebörden av att de klarar sig "dåligt"
är inte bara att de får låga betyg och lär sig dåligt,
det är också (som framgår klart i TV-filmen!) så att
de genom sitt ointresse för att lära sig bidrar till en miljö
som försvårar också för andra elever att få någon
undervisning.
3.
Orsakerna till de afrikanska elevernas problem
ligger i deras hemförhållanden de får dåligt
eller inget stöd från sina föräldrar.
4.
Orsakerna till detta, i sin tur, återfinns
inte minst in det förhållandet att av de cirka 400.000 afrikaner
som bor i Frankrike lever cirka 200.000 i polygama förhållanden.
För mannen blir då barnen och barnens framtid ett underordnat intresse.
En annan orsak ligger i att många av
mödrarna är mycket unga, gifta kanske redan vid en ålder av
15 år. 90% av dem är själva analfabeter.
Artikeln berättar om hur en mamma, när
hon tillfrågas om i vilken klass hennes pojke går, svarar: "Jag
vet inget om det, ni får fråga honom själv".
Inställningen är alltså att
det är helt skolans ansvar att ta hand om barnen, och åstadkomma
eventuell undervisning. Föräldrarna känner inte att de själva
har några plikter gentemot barnen. Inte heller reagerar de, om de får
veta att deras barn stör undervisningen.
Problemen i franska skolor är värre
än de i svenska, men i princip är väl situationen densamma.
Föräldrarna har betydelse. Ju mer främmande de är, desto
större blir skolsvårigheterna.
Så även om "det främmande"
inte är "farligt" - det medför problem.


|