Blågula FRÅGOR, nr 3/95:
Argument och motargument:
Resurs?
"Se oss inte som
ett problem, se oss som en resurs!" Så låter ett nästan
unisont budskap från både invandrarnas företrädare och
invandringens förespråkare i den politiska debatten.
Till detta knyter ett uttalande
(SvD den 5/3 -95) från Evert Svensson, f.d. ordförande i Broderskapsrörelsen,
an:
"Man måste begripa
att arbetslösheten inte beror på om vi har 100.000 människor
mer eller mindre. Tanken att vi skulle ha lägre arbetslöshet om
vi hade 50.000 färre invånare är horribel. Arbetslösheten
beror inte på invandringen, utan på organiseringen av samhället.
Arbete skapar arbete."
Riksdagsledamoten Lena Klevenås
(s) har uttalat tankegångar som går steget längre:
"Sverige är ett
mycket glest befolkat land...Vi skulle utan vidare klara en befolkning på
50 miljoner och tänk vilken tillväxt i ekonomin det skulle bli!
Vad vi skulle behöva producera och vilken hemmamarknad vi skulle få."
En liten info-skrift från
LO-distriktet i Göteborg, "10 och 1/2 invandrarfrågor",
går ännu ett steg längre i detta resonemang:
"Sedan 1968 har det
fötts för litet barn i Sverige. Medan det fanns 1 pensionär
per 5 yrkesarbetande år 1960, kommer det år 2025 att finnas 1
pensionär per 3 yrkesaktiva. För att väga upp den föråldrande
befolkningsstrukturen krävs en årlig nettoinvandring på mellan
15.000 och 20.000 människor (enligt SCB)..."
Blågul kommentar:
Potentiellt är varje
människa en resurs, så långt har Svensson naturligtvis rätt.
Huruvida hon faktiskt är det, blir dock en annan fråga.
Talar vi om asylinvandrade
så förutsätter det att de vill anpassa sig, dvs lär sig
svenska, skaffar sig yrkeskunskaper osv. Sker inte detta kan de aldrig komma
in på arbetsmarknaden, och blir mest bara en belastning för samhällsekonomin.
Då replikerar möjligen
invandringsentusiasten att människor även som bidragstagare skapar
efterfrågan och därmed sysselsättning. Klevenås talar
om en stor hemmamarknad.
Detta förutsätter
ju att pengarna konsumeras i Sverige, helst för köp av svenska varor
och tjänster. I samma utsträckning som man sänder hem en del
av sina bidrag/löner minskar dock denna effekt. Får man förtidspension
och flyttar hem till Grekland försvinner den helt. Samma sak gäller
om man har socialbidrag, flyttat och genom en bulvan får sina pengar
eftersända.
Men låt oss ändå
utgå från att bidragen till asylsökande och invandrare skapar
sysselsättning i Sverige. Ett sådant efterfrågeresonemang
kan lika gärna vara argument för att höja lönerna för
landets bussförare, eller för samtliga yrkesgrupper. Det finns väl
någon rationell anledning till att detta inte sker?
Låt oss för
resonemangets skull också antaga att alla som kommer hit har yrkeskunskaper
eller skaffar sig sådana, får en plats på arbetsmarknaden
och kan bidraga i produktionen. Då finns likväl två reservationer.
FÖR DET FÖRSTA
skulle deras arbetsinsatser i många fall ha behövts bättre
i deras fattiga hemländer. Sådan arbetskraftsimport kan vara osolidarisk,
ett sätt att beröva u-länder viktiga resurser.
FÖR DET ANDRA ligger
det ett problem för Sverige i att härbärgera många fler
människor. Trots landets stora yta. Invändningarna här ligger
återigen på två plan.
Dels visar erfarenheten
att de stora ytorna inte kommer till användning, det är inte till
glesbygderna i Norrland som de nyanlända söker sig, det är
inte där de vill bo.
Dels är Sverige ett
nordligt beläget land, med kallt klimat. Det gör att varje människa
här kräver mycket mer av energitillgångar än en boende
nära ekvatorn. En begränsning ligger också i tillgången
till färskvatten. Detta utgör inte idag något stort problem,
men kan bli det om belastningen ökar.
Går man sedan in
på LO-Göteborg-argumentet, så är verkligheten den att bara en minoritet av de asylinvandrade alls blir yrkesaktiva.
De flesta hamnar i ett permanent bidragsberoende. En del gästspelar under
några år på vår arbetsmarknad, för att sedan
bli förtidspensionärer. Antalet förtidspensionärer i Sverige
är nu nära 1/2 miljon.
Svensson har naturligtvis
rätt i att nivån på arbetslösheten i ett land inte beror
på om där bor 4, 8 eller 16 miljoner invånare. Problemet
är att en hög andel av de asylinvandrade inte passar in på
vår arbetsmarknad, och hamnar i en permanent arbetslöshet.
På så vis blir
de inte till någon resurs.
Val av perspektiv
Ett resonemang, besläktat med se-som-resurs,
för chefen för Stockholms kommuns nyinrättade integrationskansli,
Margareta Grape . I DN den 15/3 -95 säger hon:
"Antingen tycker man
att det är för mycket av någonting - invandrare. Eller också
inser man att det är för litet av något - arbetsplatser, service,
stabilitet. Själv har jag valt det senare perspektivet..."
Självklart får vi försöka
göra bästa möjliga av den situation som uppstått, och
det är kanske orealistiskt att nu tro sig kunna förmå svenskar
att flytta in i de invandrartäta områdena. En av de nödvändiga
åtgärderna är då att försöka få arbetsplatser
till områden som Rinkeby-Tensta, kanske också att satsa extra
kommunala och/eller statliga medel.
Men samhällets resurser är begränsade,
och i grunden kan invandrarområdenas problem inte lösas utifrån.
Varför blir det sådana problem just i de områden, där
det finns mycket av invandrare? Det är absurt, att som Grape gör,
försöka påskina att detta inte skulle ha samband med andelen
invandrare. Innebörden av hennes resonemang blir att invandrarna friskrivs
från eget ansvar.
Ska det någonsin bli någon uppryckning
i de segregerade bostadsområdena, då krävs insatser från
framförallt de människor som själva bor där! De vuxna
måste anstränga sig att själva integreras. De måste
ta också ta ett aktivt ansvar för sina barns skolgång och
fritidssysslor.
Om man inte förmår se kopplingen
mellan massinvandringen och massinvandringens konsekvenser, då ges heller
inga förutsättningar att dra de rätta slutsatserna för
Sveriges framtida flyktingpolitik.
Det har Margareta Grape heller inte gjort.
Där tillhör hon de generösa.


|