Blågula FRÅGOR, nr 6/95:

Botad från BLÅÖGDHET
Berit Eriksson heter hon, den f.d. förläggningschefen på
Invandrarverket som skrivit en spännande bok om sina erfarenheter.
Blågula FRÅGOR har fått
en intervju:
BERIT AM ERIKSSON tillträdde 1990 som
tf förläggningschef på Invandrarverket (SIV), ett arbete som
hon hade till hösten 1994. Tidigare var hon verksam i det privata näringslivet,
hade även arbetat med drogmissbrukare.
Från sin tid på SIV, Region Syd,
gjorde Berit anteckningar, och de har blivit många - det var en händelserik
tid! Några av historierna har kommit med i den bok hon just givit ut: "ÖGONBLICK i själva verket".
OMSKAKANDE
Erfarenheterna på förläggningen
var ofta omskakande, och de har påverkat Berit Eriksson. Som hon uttrycker
det i boken: "min naiva och godtrogna bild av människor
och omvärlden, då inte minst av arma flyktingar som kom till vårt
land, skulle för all framtid få sig en allvarlig knäck!"
Som framgår av boken gick Berit in i
det nya arbetet med vissa föreställningar om de människor som
kommit hit och söker asyl: att de skulle vara tacksamma mot det land
som givit dem skydd. Hon fick snart lära sig att bilden var s.a.s. mer
komplicerad.
- Jag trodde människor kom hit med
en vilja att göra rätt för sig. Att man skulle tillföra
Sverige någonting bra när man kom. Att man kom med inställningen
"Hur kan jag göra någonting för det här landet,
där jag fått en fristad?"
- Och det såg du inte så mycket
av?
- Nej, verkligen inte, det är ytterst
få som har den inställningen. De allra flesta kommer hit med inställningen:
"Vad kan Sverige göra för oss? Vilka skyldigheter har Sverige?
Hur mycket får jag i bidrag?"
KRAVFULLHET
Berits första intryck av förläggningen
var nedskräpningen. De boende gjorde inte mycket för att hålla
rent omkring sig:
- Det slog mig att man inte höll skiten
ifrån dörren....bära med sig mat, att överhuvudtaget
inte plocka upp efter sig, inte hålla ordning på sina barn...
Det fanns också förväntningar
om att bli servad, betjänad:
- Det var det svenska samhällets skyldighet,
jag fick repliker som "du är anställd för att se till
att jag har det bra".
Kravfullheten framgår också av
Berit bok. Som hon där berättar var det inte ovanligt med matstrejker
och mediauppvaktningar, för att utverka bättre materiella villkor.
Vad som inte berättas om i boken är
den arabisktalande familjen med åtta barn, som protesterade när
de inlogerades i två lägen- heter. Han hade hört, berättar
Berit, att i Sverige får man en egen villa när man kommer med en
så stor familj...
Mer än en gång blev det nödvändigt
att sätta hårt mot hårt när asylsökande vägrade
flytta in i anvisade lägenheter, därför att dessa inte höll
önskad standard.
I sådana situationer erbjöds asylsökande
vid ett flertal tillfällen att få hjälp med hemresan, till
påstådda bättre förhållanden. Ingen hörsammade
dessa erbjudanden!
Trots snäva ramar och tuffa ordningsregler
var hon en uppskattad chef av både personal och de flesta asylsökande.
Det är väl det värsta en arbetsplats kan råka ut för,
att ingen tar ansvar och att inga regler gäller då blir det
verkligen dålig stämning.
LÖNSAMT
Bidragen till de asylsökande blev ibland
höga. Det rörde sig ju ofta om stora familjer.
Ur boken (sidan 77):
"Alla, absolut alla,
överklagade i sinom tid också Invandrarverkets första negativa
beslut, detta resulterade i ytterligare år av väntan.
Kosovoalbanerna visste
att de med all säkerhet skulle tvingas lämna landet, men valde medvetet
att försöka hålla sig kvar så länge som möjligt.
Varje dag i Sverige var rena förtjänsten och man ville spara så
mycket pengar som möjligt inför den kommande avvisningen.
Svenska bidragsnormer är
inte anpassade för den storlek av familjer det här var frågan
om."
Ett annat - och helt fantastiskt - exempel
i boken (sid.82) gällde fyra ungdomar som lyckades först få
några månaders betalt uppehälle här, för att sedan
få Sverige att betala dem att resa vidare - inte till sitt hemland,
utan till Australien. De hade nämligen visum dit.
Fantastiskt är också fallet med
unga "Sadete" (sidan129), som efter 17 år i Sverige anmälde
sig till svenskundervisning. Det visade sig att hon och hennes familjhade
bara på pappret varit bosatta i Sverige under denna tid - i verkligen
hade de bott i sitt hemland. Men under alla dessa 17 år hade familjen
uppburit svenska bidrag!!
"MUHAMMED"
En händelse som särskilt botade
Berit från blåögdhet var fallet "Muhammed" - målande
beskriven i hennes bok.
Enligt "Muhammeds" berättelse
var hans ende son dödad. När denne förlorade son ändå
efter en tid dök upp, blev det väldiga glädjescener, och personalen
rycktes med. Även Berit fick, skriv hon, en "klump i halsen".
Så småningom uppdagas att allt
varit bluff & båg, från början till slut. Mannen hette
inte vad han sagt, han kom inte från det land han uppgivit och han hade
redan fått uppehållstillstånd i ett annat västeuropeiskt
land.
"Muhammed" är fortfarande kvar
i Sverige, konstaterar Berit kritiskt.
Teaterbegåvningar finns alltså,
och efter den här historien blev Berit mindre godtrogen.
- Det ljugs kopiöst. Man måste
vara skeptisk mot berättelser!
Fallet "Muhammed"
var ett exempel på falsk identitet, ett vanligt problem.
Ur boken (sid.73):
"Det ärende som
är känt för myndigheterna och som innehar rekordet av falska
uppgifter, rör sig om en utlänning som har tillskansat sig 52 (femtiotvå)
olika identiteter. Det har med säkerhet kunnat konstateras genom fingeravtryck.
Denna person har rest runt....och
sökt asyl i olika polisdistrikt och på så sätt kommit
upp i detta fantastiska rekord....."
SYFTE?
Varför har Berit Eriksson givit ut en
bok som denna, vad är syftet?
En faktor var terapi-funktionen:
- Jag kände ett behov av att få
skriva av mig, efter allt jag upplevt.
Naturligtvis hoppas Berit också att
boken ska bli till nytta, genom att fler får veta sanningen.
- Finns det inte en risk att bilden blir för
negativ, och att människor vänder sig mot hela asylsystemet?
- Man måste ju kunna säga som
det är! Alltihop bygger ju på att det är flyktingar som kommer
hit, människor som söker en fristad. Om det i verkligheten inte
är så, då är det ju viktigt att detta kommer fram!
- Så man får underlag för
att kunna fatta rätt beslut?
- Javisst, det är en fråga
om demokrati.
Berit betonar samtidigt att det handlar om
en felaktig politik, och att ansvaret för denna ligger hos svenskarna
och deras valda företrädare:
- Det är inte asylsökande eller
flyktingar som fattar beslut om Sveriges asylpolitik eller stiftar våra
lagar!
BERITS EGEN SLUTSATS är att vi bör
försöka komma bort från asylmottagning i Sverige, och istället
satsa på kvotflyktingar. Då får vi ett bättre urval,
mer av verkligt skyddsbehövande.
- Tusen bosnier är inte detsamma som
tusen bosnier?
- Nej, nu tar vi inte emot rätt människor.
- Och amnestibesluten, som fattats vid flera
tillfällen, har inte det minsta med asylskäl att göra.
o o o
DENNA INTERVJU med Berit Eriksson fortsätter i nästa nummer av Blågula
FRÅGOR. Då ska hon berätta mer om "botande av blåögdhet":


|