Abdi från Somalia kom till Sverige
1991, ensam. Med sig hade han ännu inte sin fru och sina åtta barn.
De fanns kvar i Kenya.
Efter några år här får
han hit dem, och familjen kan flytta in i en ny villa, på Skridskogatan
i Rönnby, Västerås.
En villa, som de själva disponerar.
Sex rum och kök plus ett stort allrum - 176 kvadrat.
Villan är i en-miljon-klassen och
familjens uppehälle bekostas av samhället - mannen är ju utan
arbete.
FRÅGOR
Spontant väcker naturligtvis detta en
del frågor - utan att man för den skull själv behöver
bo i Rönnby:
Rättvisa
Många svenskar skulle gärna vilja
bo i en sådan villa, men kan inte, för de har inte råd. Det
finns till och med familjer som tvingas flytta från sina villor, för
de klarar inte längre amorteringarna. Hur kan då Abdi ha råd?
Återförening
Frun och barnen fanns i Kenya. Om det gällde
att återförena familjen - hade det inte varit billigare att låta
mannen resa dit istället?
Effektivitet
Ska detta fall vara prejudicerande? Är
detta modellen för att hjälpa flyktingar och att visa solidaritet?
Eller är det ett undantag? I så fall - efter vilka kriterier är
just denne man utvald?
PINSAMT?
Det blev reaktioner från boende i villaområdet,
som skrev brev och ringde telefonsamtal till kommunen. Deras farhågor
gällde två saker:
att området förslummas
att villapriserna sjunker.
Helt orimliga var väl inte sådana
farhågor, mot bakgrund av hur människor betett sig i det land varifrån
familjen kom. Eller mot bakgrund av de problem som varit runt flyktingförläggningar
och i invandrartäta bostadsområden i Sverige.
Men det kunde ju också vara fråga
om en skötsam familj. Den saken kunde man kanske komma underfund med
genom att träffas och lära känna varandra bättre. Om inte
annat kunde man då prata igenom vilka regler som ska gälla på
Skridskogatan, för alla.
Den 19 oktober 1993 hölls ett möte
i den ännu tomma villan, anordnat av kommunens invandrarbyrå. Ett
20-tal boende slöt upp - däremot inte Abdi, som också fanns
i Västerås.
Mötesdeltagarna frågade efter Abdi,
men han var tydligen inte inbjuden. Invandrarbyrån Tor Sävhammar
förklarade i VLT:
" Jag vill inte utsätta
honom för det här."
Med Sävhammars synsätt var det "pinsamt"
att särskilt behöva informera de boende om denna inflyttning. För
honom var det att betrakta som en inflyttning, vilkensomhelst.
VLT 1
Den första VLT-artikeln, införd
den 20/10 (skriven av Kerstin Ekholm), fick rubriken "Vi vill inte
ha några flyktingar som grannar!".
Ansatsen, i ingressen, följde så
att säga "handboken". De boende uppges säga:
" Vi är inga rasister.
Men..."
Betydelsen av dessa kodord står ju klar
för alla i den "upplysta" eliten: De boende är just rasister
- förutom att de är töntar.
Slutklämmen utgjordes av andra kodord: "...vi måste hjälpa till så att de blir som svenskar."
"Bli som vi". Det har, för
den invigde, innebörden av en hädelse.
Men de boende behöver ju inte ha menat
av Abdi ska byta hudfärg, bara att man alla är överens om vissa
regler.
VLT 2
Redan dagen därpå kunde tidningen
rapportera att flera av de boende ändrat uppfattning.
Abdi uttalade sig:
" Vi är alla människor
och om vi tänker och beter oss som sådana kan vi leva fint tillsammans."
" Jag kan bara inte förstå
hur de kan tycka så illa om mig och min familj utan att ens veta vilka
vi är och hur vi uppför oss. De känner oss ju inte.
...Fast om huvudproblemet för dem
är att vi är svarta lär det inte finnas någon bot."
VLT 3
Snart levereras ytterligare skäl att
ändra uppfattning. Om man inte vill bli skandaliserad, inte vill att
namnet "Skridskogatan" ska ge associationer åt Auschwitz och
inte vill att huspriserna ska sjunka som en sten - då får man
anledning att tänka om!
Den 23 oktober tillägnas således
hela insändarsidan fallet Abdi. Sammanlagt tolv insändare publiceras,
varav nio öser sin galla över de boende på Skridskogatan.
Två av rubrikerna:
"Synd om er på Skridsskogatan"
"Rädda, fega svenskar".
Ett axplock av andra omdömen:
"Till de boende på Skridskogatan:
Ni är inte kloka"
"Hur uppför ni er, ni på
Skridskogatan?"
"Jag kallar er...rasister..."
"Är man så rädd...att
man inte vågar möta nya människor, nya utmaningar; ja, då
har man förlorat sin sista lilla gnutta människovärde."
"...hur kan ni säga, att ni
inte är rasister? Det är sådana som ni som är farliga,.."
"Sådana inskränkta människor
som ni var det vapen som Hitler använde..."
"Det bästa ni kan göra
är att hålla era rasistiska tendenser ner..."
Som slutkläm får "rasisterna
på Skridskogatan" "DAGENS TISTEL": "förresten
ett helt fång".
Av de övriga tre insändarna är
två mycket korta. En anför:
"Vi har arbetat och sparat för
att kunna köpa ett hus eller en lägenhet. På grund av landets
dåliga ekonomi och arbetslöshet har vi inte råd att bo kvar,
utan måste flytta eller bli vräkta. Då får flyktingar
flytta in i villan istället. Vi som blivit vräkta får vara
med och betala för dem. Är detta inte diskriminering mot svenskarna?"
Ur en annan:
"Det är fru och make och åtta
barn. På ett och ett halvt år får de, som alla flyktingar,
i bidrag: Frun 138.000 kronor; maken 138.000, åtta barn x 85.000 = 680.000.
Summa: 956.000 kronor.
Sedan blir det efter ett och ett halvt
år barnbidrag, socialbidrag med mera. Tills det blir pension."
Under ytterligare tre dagar fortsätter
VLT att publicera insändare i denna fråga, men nu sker en balansering:
av totalt tio inlägg är sju kritiska till generositeten.
TVÅ ÅR SENARE
Drygt två år senare, den 23/2
1996, återkommer VLT till Abdi, som ännu saknar arbete. Rubriken
på förstasidan blir: "Isen bruten på Skridskogatan".
Inne i tidningen blir rubriken "Idag
trivs Abdi på Rönnby", och i ingressen förklaras
att "Skridskogatan i Västerås blev symbolen för
främlingsrädsla".
En försonlig ton anslås dock -
i de delar där Abdi refereras:
"Inga problem, säger Abdi
med väl avvägda och diplomatiska formuleringar. Han tar inte ord
som ´rasism´ eller ´främlingsfientlighet´ i sin
mun."
Det visar sig, att det gör istället
andra. Närmare bestämt VLT:s journalist, Ann-Christin Kihl.
Hon skriver: "...blev invandrarbyrån
nedringd av personer,... som skämdes över den främlingsfientlighet
som kommit fram."
På så vis blir det jack-pot: Abdi
skyddas, placeras ovan futtiga grannträtor, samtidigt som de slemma "rasisterna"
ändå får sitt.
I en underartikel fortsätter Kihl med
att citera anonyma grannar: "Reaktionerna bottnade i en rädsla
för det okända."
Och: "Familjen har smält in
väl och stör ingen."
SUMMERING
Det är naturligtvis positivt, om familjen
smälter in, om isen är bruten och Abdi trivs. Med familjen väl
på plats gäller det att göra bästa möjliga av situationen.
Men detta svarar ju inte på de grundläggande
frågorna, i inledningen. Ska detta vara en modell för svensk flyktingpolitik
i fortsättningen?
Efter den flyktingpolitiska proposition som
ska läggas i höst - kommer fler familjeåterföreningar
att kunna ske som i Västerås?