Blågula FRÅGOR, nr 3/96:
1 PROCENT!
"1 procent av BNP i u-landsbistånd!" Så löd en
målsättning som riksdagen slog fast under 60-talet. Nu kan konstateras,
att Sverige inte lever upp till denna ambition. Den aktuella nivån
på u-landsbiståndet ligger lägre.
2 x SOLIDARITET
Men räknat på ett annat sätt
ligger Sverige idag långt, långt, över detta åtagande
på 1 procent! Tanken med biståndet är ju att vi ska visa
internationell solidaritet. Detta är tanken också med vår
flyktingpolitik. Det är därför rimligt att räkna samman
dessa två utgiftsposter.
Vad kostar vår flyktingmottagning?
Det handlar verkligen inte bara om SIV-anslagen på några miljarder.
Dit måste räknas också de tillkommande utgifterna för
socialbidrag, förtidspensioner, extraresurser till skolor, §-12-hem,
kriminalvård, sjukvård och annat.
Då hamnar vi på belopp, som
visar att Sverige bara i flyktingmottagningen överskrider målet
på 1% av BNP. Sannolikt handlar det om 2, 3 eller 5%.
GEMENSAM BUDGETPOST
Budgetmässigt bör u-bistånd
och flyktingmottagning bli till en post.* Ju mer som går till flyktingmottagning
i Sverige, desto mer har vi rätt att räkna av från andra
solidaritets-insatser, utanför våra gränser.
Och ju mer någon vill att vi ska satsa
på u-länderna, desto större anledning har vederbörande
att verka för sparsamhet i vår flyktingmottagning.
MEN SJÄLVFALLET får inga solidaritetsinsatser
bli till självändamål, för att bara lätta våra
samveten. En för-utsättning för u-bistånd måste
under alla omständigheter vara att pengarna kommer till nytta, att
det ger resultat!
* P.S.
Lägg gärna även presstödet
i samma pott.
Ledarstick:
ÅTERVÄNDANDE
Med flyktingmottagning och u-bistånd
"under en hatt" blir det naturligt att ur SIDA-budgeten finansiera
insatser för att underlätta återvändande till sitt
hemland för dem som nyligen fått uppehållstillstånd
i Sverige, men som inte längre har skyddbehov.
För att ett återvändande
ska fungera räcker det inte med att vederbörande inte längre
riskerar förföljelse - han eller hon måste också ha
något att återvända till.
SIDA-insatser borde inriktas på att
ge återvändare en plats i sitt samhälle, samtidigt som vi
försöker bidra till landets utveckling.
Lyssna på Jan Elfversson, Ingrid Björkman
och Åke Wedin!
FÖRKLARING?
I förra numret redovisade vi hur våra
myndigheter genast lämnar ut nytt pass även till den som redan
10 gånger - på kort tid - "förlorat" sitt svenska
pass.
HUR FÖRKLARA ett sådant agerande
från svenska polisens sida?
•
Är det maffia-metoder? Känner sig enskilda polismän hotade,
så att de inte vågar säga nej?
•
Gäller det mutor och bestickning? Handlar det om korruption?
•
Eller är det godhets-syndromet? Pass-förlorarna är flyktingar,
om flyktingar är det definitionsmässigt "synd" och ju
snällare man då kan vara, desto bättre?
MEST SANNOLIK är nog en fjärde
förklaring, en kombination av två faktorer:
a) Om man som "opartisk" byråkrat
strikt håller sig till reglerna ska nytt pass utfärdas. Inget
anges om att polisman ska tänka själv och reagera som medborgare.
b) Journalisterna kritiserar aldrig "generositet".
Skulle en polisman däremot börja "konstra", då
riskerar han genast kritik i media. Då hänger rasist-smockan
i luften.


|