Blågula FRÅGOR, nr 4/96:
ONDSKA
Anhängarna av generös flyktingpolitik
har en benägenhet att uppfatta opponenter som företrädare för
"ondska". Som ärkebiskopen förklarade i samband med Gümüscü-avvisningen: "ondskan kommer uppifrån".
Men ska vi tala i termer av "ondska",
då finns åtminstone tre varianter:
1.
En variant är den ondska som representeras
av Hitler och nazismen. Den hyllar öppet hänsynslöshet och
brutalitet, gör inte anspråk på att vara något annat
än vad den är.
2.
En annan variant är den som följer
av en svart-vit världsbild, där man ser sig själv som representerande
Det Goda.
Företrädare för andra åsikter
uppfattas då som representerande Det Onda, och mot ondskan ligger det
ju nära tillhands att gå fram hårt och hänsynslöst.
Ändamålet helgar medlen.
Just den egna förträffligheten kan
alltså göra att människor förblindas. Trots att - eller
just genom att - man uppfattar sig själva som så renodlat goda
kan de åstadkomma motsatsen.
3.
En tredje variant är den indirekta ondskan.
Intentionerna må vara aldrig så
goda, och man kanske också åstadkommer goda resultat - på
kort sikt och i begränsad skala. Men på längre sikt och i
ett vidare sammanhang kan man ha bäddat för större elände.
Hur då?
Ett näraliggande konkret exempel är
naturligtvis flyktingpolitiken. Generositet i enskilda fall leder i förlängningen
till "tickande bomber".
"Bomber" som kan explodera.
Ledarstick:
EXTREMISM (1)
Värdeladdade ord missbrukas ofta. Ett
sådant ord är "extremism". Men ordet har också
en faktisk innebörd - att man är kategorisk och endimensionell,
intar ståndpunkter som uppmuntrar till våld.
Ett konkret exempel i detta sammanhang är
en bokrecension på DN:s kultursida den 20/4, av Stefan Jonsson:
"Guillou analyserar
invandrarnas brottslighet. Den är högre än bland ´svenskar´,
konstaterar han. Styrkan i detta reportage...är att han nu tar reda på
orsaken. Det är arbetsmarknaden som spökar återigen. ´Du
är utestängd från allt som dom andra, svenskarna, kan få...", säger kurden Hanefih Uslu.
Invandrare befrias på detta sätt
från ansvar för sina egna handlingar. Jonssons resonemang ligger
farligt nära en inblancofullmakt till brottslighet. Närhelst ett
ungdomsgäng slår ned en svensk så är det tydligen OK.
EXTREMISM (2)
Ett annat ruggigt exempel är ledaren
i nr 2/96 av tidskriften "Expo". Där sägs:
"...Blågula
frågor som håller sig med en vänsterprofil och låtsas
att de företräder ett ´progressivt budskap´."
Så vi "låtsas" bara.
Man förutsätter alltså att vi inte menar vad vi skriver! Logiken
i ett sådant ställningstagande blir ju att varje försök
till dialog med oss är meningslöst.
Om olika individer och grupper i ett samhälle
inte längre förmår att kommunicera med varandra, om all dialog
avstannar - vart leder det?
Expo stöds tydligen av organisationer
som ABF och SSU. Har de verkligen klart för sig vad det är de stöder?


|