Blågula FRÅGOR, nr 4/96:
Jämför Rom
Ur tidskriften "Migranter" 6/95,
intervju med Jonathan Friedman, professor i ´socialantropologi:
"´Låt hundra blommor blomma´,
´Låt många kulturer leva samman och berika varandra´. Ungefär
så skulle kanske en av multikulturalismens förespråkare beskriva
begreppet.
Problemet är, menar
Jonathan Friedman, att detta inte stämmer i praktiken. Det är till
exempel inte alla blommor som får blomma - de svenska får det
inte. När en svensk talar om värdet av att slå vakt om sin
egen kultur gentemot allt det främmande, så får han eller
hon snabbt på huden av den Politiska Korrekthetens bevakare: så
får man inte säga! Däremot går det bra för en turk/chilenare/finländare/somalier
att ha precis samma åsikt."
"Jonathan Friedman
ser multikulturalism - accepterandet och till och med hyllandet av en mångfald
etniska identiteter - som ett nedgångsfenomen. Så var det på
sin tid i det gamla Rom. Där uppstod multikulturalismen först när
imperiets styrka började minska.
"Vid en tidpunkt bestod
80 procent av Roms invånare av invandrare. Språk och stilar bröts
mot varandra, en mängd religioner och kulter florerade. Så småningom
började imperiet upplösas, eftersom dess sammanhållande centrum
blivit alltför svagt."
Eliternas förfall
"Eliternas uppror och sveket mot demokratin".
Så heter en bok av Christopher Lasch, utgiven på SNS förlag.
Boken recenseras av Pierre Kullbom i tidskriften Signum 3/96. Några
citat:
"Denna mediasamhällets
yuppiearistokrati har bibehållit den gamla aristokratins laster men
saknar dess dygder, de vägrar erkänna några personliga förpliktelser
gentemot sina sämre lottade medmänniskor. Om de rent verbalt ger
sken av medkänsla är det när de inte behöver riskera något
för egen del. ´Förpliktelserna´ har avpersonaliserats,
det är också arbetarklassen och den lägre medelklassen som
på en oproportionerligt hög nivå, via staten, får bära
den ekonomiska bördan av det sociala understödet till de fattiga.
När det vita liberalerna, som utgör huvuddelen av dessa nya eliter,
stödjer desegregeringen av skolorna berörs de aldrig personligen
- man befinner sig på tryggt avstånd från både svarta
och andra fattiga grupper. Förskansade i sina förorter kan de glänsa
med sin tolerans..."
"I USA är populismen
en decentralistisk och folklig rörelse med gamla anor; man står
för en medborgaranda som vill värna om överskådliga sammanhang
där den enskilda människan tar del av det offentliga politiska livet
på ett ansvarsfullt sätt....Man blandar vissa traditionella höger-
och vänsteridéer och kan således förena en ekonomisk
radikalism med gammaldags hedersbegrepp och en konservativ kultur- och familjepolitik."
"Lasch skriver: ´De
intellektuella klasserna står livsfarligt fjärran från livets
fysiska sida,...Deras enda förbindelse med den produktiva arbetskraften
består av att de konsumerar. De har ingen erfarenhet av att tillverka
något substantiellt eller varaktigt. De lever i en värld av abstraktioner
och bilder, en simulerad värld som består av datoriserade modeller
av verkligheten...till skillnad från den påtagliga, omedelbara,
fysiska verkligheten där vanliga människor vistas'."
Makten över tystnaden
I "Makt & Media" nr 2/95 tar
Jan Gillberg sin utgångspunkt i ett uttalande av en skribent att "den
verkliga makten besitter den som har makt över tystnaden":
"Vilken av Gramsci-Vänsterns
alla proffsdebattörer har kommit med ett endaste konkret och verkningsfullt
förslag till något av alla de problem som kräver sin lösning
om inte utvecklingen skall gå i stå?... Ändå är
det dessa människor som genom att ´behärska´den mediala
scenen fått/skaffat sig möjlighet att presentera alla de lösningar
på allehanda problem landet är i stort behov av.
Vad har de gjort av denna
sin möjlighet - den frihet de i sammanhanget skaffat sig nästintill
monopol på? Jo, genom sitt testuggande och tyckande har de byggt upp
allt högre tankebarriärer i form av de värderingar, inte sällan
utvecklade till rena tabun, som de på elitistiskt manér tryckt
på ´den stora massan´. Men sedan...? Vad skall vi göra...?
Då lägrar sig tystnaden..."
Gillberg menar att det
behövs "ett kunskapens och analysens uppror...Alternativet heter
förstening. Och efter försteningen återstår bara - som
i Sovjetunionen - katatrofen, sammanbrottet."


|