Blågula FRÅGOR, nr 5/96:
Svar på
(för)tal
Expo nr 3/96 innehöll en artikel "Blågult
rättshaveri", med hårda angrepp på mig och Anders
Sundholm. Mest slående i artikeln är kontrasten mellan de elva
anförda citaten från mina skrifter och Rosenlunds egna kommentarer.
Citaten kunde jag knappt ha valt ut bättre själv, men hans text
rymmer direkta lögner.
Samtidigt blir det uppenbart hur tillträdet
till den offentliga scenen ger en dubbel effekt. Förutom att man når
så många människor ger själva scentillträdet en
slags auktoritet.
På några punkter vill jag gå
i svaromål:
1. Bosnier
"BGF hävdar att
många invandrare bara är ekonomiska flyktingar som söker en
högre levnadsstandard. Att flyktingströmmen under 1900-talet till
stor del faktiskt berott på att människor flytt för sina liv
från kriget i Jugoslavien är inget som BGF ordar om."
Kosovoalbanerna flydde inte från krig.
I Kosovo rådde ett förtryck, men inte krig. Bosnierna som tog sig
till Sverige kom till stor del från uppsamlingsläger, utanför
krigszonerna.
Nu när kriget upphört i Bosnien
visar sig få av bosnierna i Sverige redo att återvända dit.
Det förekommer också attityder
av kravfullhet hos många bosnier, som dåligt stämmer med
bilden av människor som just räddats till livet. (Se artikel i BgF
nr 7/95, om hur bosniska föreningar i Skåne kräver rätt
att få kombinera bilinnehav med socialbidrag. Fler artiklar på
samma tema kunde ha publicerats - men BgF har hållit igen).
Därmed inte sagt, att inte många
bosnier haft goda skäl att söka sig bort från Bosnien. Men
varför måste Sverige ta emot så många fler än
alla andra västländer? Och varför måste vi ge dem permanenta
uppehållstillstånd? Varför måste vi vara så mycket
mer generösa än alla andra?
2. "Vantrivsel"
Rosenlund: "BGF:s invandrarmotstånd bygger också
på 'omsorg' om invandrarna själva. Invandrare 'vantrivs' i Sverige
på grund av kulturella skillnader, och skulle därför må
bättre av att åka hem."
Är det verkligen ett så orimligt
antagande, att många invandrare vantrivs i Sverige? Arbetslösheten
bland de nyligen anlända är extremt hög. Nog skulle många
av dem helst av allt vilja klara sin försörjning, nog finns det
många som lider av sin situation?
Och nog är det ett faktum, att det förekommer
både rasism och främlingsfientlighet (vilket ska bekämpas).
3. Invandrarfientlighet?
"...målar BGF
upp en emotionell vanföreställning av invandrare. Invandrare är
missanpassade personer som kör bil på falskt körkort, är
ofta förtidspensionerade, handlar med knark och sprider AIDS. Dessutom
förstör invandrarbarnen skolundervisningen eftersom de inte kan
svenska. Invandrare känner ingen lojalitet med Sverige och bor i ghetton
som är 'tickande bomber'. De säljer sina svenska pass och får
ständigt nya av godtrogna myndigheter."
För den som förespråkar en
generös flyktingpolitik borde det väl vara extra angeläget
att integrationen lyckas, att det sker en anpassning till det svenska samhället,
med så litet problem som möjligt.
Hur ska detta kunna ske om oegentligheter
inte får påtalas?
Tag bara passhistorierna! Finns inte anledning
att påtala detta?? Måste vi tiga om allvarliga missförhållanden,
för att inte riskera spä på invandrarfientlighet?
Rosenlund försöker blockera all
vettig diskussion, genom att dra alla invandrare över en kam, och framställa
varje kritik av någras dåliga beteende som riktad mot invandrare
i allmänhet.
BgF är i själva verket noga med
att skilja på "invandrare" och "invandrare"! De
som kommit för länge sedan, arbetar, betalar skatt och följer
lagar drabbas ju på samma sätt (och mer därtill) som alla
andra svenskar, av den sanslösa flyktingpolitiken.
4. Apartheid?
"Sin 'antirasism'
till trots förespråkar BGF ett slags apartheidsystem med diskrimineringslagar
i Sverige. Invandrare utan medborgarskap, men med permanenta uppehållstillstånd,
bör få lägre socialbidrag, barnbidrag och pensioner."
"Ett slags apartheid", konkluderar Rosenlund.
Låt mig berätta en sak. När
jag gjorde lumpen 1964/65 som vapenfri hade vi 13 månaders tjänstgöring
mot 12 för vanlig värnplikt. Jag såg då gärna att
vi haft ytterligare några månader, bara för att ingen skulle
kunna misstänka oss för att söka vapenfritt av bekvämlighetsskäl.
På motsvarande sätt skulle jag
resonera om jag tvingades fly från Sverige och leva som asylant i ett
annat land. Jag skulle inte begära, jag skulle inte ens vilja ha, samma
standard som landets befolkning. I varje fall inte under den första tiden.
Av det enkla skälet att jag på intet sätt skulle vilja få
den misstanken på mig, att jag flytt av andra skäl än säkerhetsskäl.
Det viktiga skulle vara att jag räddats till livet.
Just så resonerar också många
latinamerikanska revolutionärer, som fått en fristad i Sverige.
Viktigare än materiell standard för dem är deras värdighet
och självrespekt.
Fördelen med ett system där uppehållstillstånd
inte medför att man genast får allt av sociala förmåner
är att man eliminerar ett - icke önskvärt - incitament att
söka sig till Sverige. Man skulle därigenom kunna få en automatisk
sållning.
Ett system i de verkligt skyddsbehövandes
intresse!
5. Kampanjer
Rosenlund: "Kampanjer mot rasism och främlingsfientlighet
bör dessutom läggas ned..."
Rätt, men bara nästan! En viktig,
för att inte säga avgörande, nyansskillnad tappar Exporedaktören
här bort.
Jag är inte mot kampanjer som verkligen
riktar sig mot rasism. Vad jag vänt mig mot är kampanjer, typ "Ungdom
mot rasism" - eftersom de i praktiken inte motverkar rasism. Tvärtom, de underblåser motsättningar och förstärker
dåliga attityder. Odlar en svenskfientlighet.
Se bara på kampanjgeneralen, Michael
Alonzo, i Sv. Filminstitutets video "Stockholms negrer"! Där
sjunger han bl.a. "ni kommer att drabbas av en terror, som ska
förfära er!"
Ett verkligt arbete mot rasism är angeläget.
Till "rasism" måste då räknas även företeelser
som att invandrargäng slår ned "svennar" bara för
att de är svennar.
Jan Milld


|