image
image
image
image
Blågula FRÅGOR, nr 5/96:

 

Ylva, minister

Skolminister Ylva Johansson hade den 24/9 en artikel i Dagens Politik, "Skolans uppdrag mot rasism". Den baserade sig helt på ett antagande:

"Bokbålet är själva symbolen för antiintellektualism och antihumanism. Om polisens antagande att branden... var anlagd är riktigt finns ingenting som tyder på att den eller de som satte eld på Linköpings stadsbibliotek insåg hur symbolisk deras handling var. Förmodligen var de ute för att bränna invandrarbyrån som i deras ögon kunde göras ansvarig för att Sverige har förvandlats till en del av världen."

"Om någon, en sjuk person eller en övrtygad rasist, nu genom en anlagd brand förstört biblioteket i Linköping är det en varning till hela det svenska samhället....visar förödelsen... på fascismens sanna väsen."

Artikeln kommer också på frågor tolerans och och fritt meningsutbyte:

"Myndigheter gör redan idag stora insatser i kampen mot rasism, våld och intolerans." "Branden i Linköping visar att föraktet för det fria samtalet och det öppna meningsutbytet måste mötas genom att vi mobiliserar alla krafter i ett krig mot intoleransen.... Det kan handla om att inte tolerera rasistiska yttranden..."

 


Blågul kommentar:

Man skulle också kunna skriva en artikel, baserade på antaganden om Ylva Johansson: Om hon rånar banker, då är det allvarligt. Om skolministern vanemässigt slår sina egna barn, då är hon dålig som föredöme. Om Ylva Johansson varit inblandad i mordbrand, då bör samhället reagera.

Lika hypotetisk är ju Johanssons egen artikel i DP. Illa nog om media är alltför snabba att dra slutsatser, och illa nog om media sedan inte dementerar, när slutsatserna visat sig felaktiga (!). Här agerar dessutom en ledande politiker i ansvarig ställning på samma ansvarslösa sätt som massmedia.

Faktum i frågan är ju att att om branden alls var anlagd, så var det i varje fall inte från det håll som Johansson antar. Det mesta pekar mot en tidigare anställd på invandrarbyrån, med nyckel det låsta utrymme där branden började.

Förutfattade meningar och förhastade slutsatser - inget bra fördöme för våra skolelever!

 




image


 
image
 
 
image