Blågula FRÅGOR, nr 5/96:
Ylva, minister
Skolminister Ylva Johansson hade den 24/9 en artikel i Dagens Politik, "Skolans uppdrag mot rasism".
Den baserade sig helt på ett antagande:
"Bokbålet är
själva symbolen för antiintellektualism och antihumanism. Om polisens
antagande att branden... var anlagd är riktigt finns ingenting som tyder
på att den eller de som satte eld på Linköpings stadsbibliotek
insåg hur symbolisk deras handling var. Förmodligen var de ute
för att bränna invandrarbyrån som i deras ögon kunde
göras ansvarig för att Sverige har förvandlats till en del
av världen."
"Om någon, en sjuk person eller en övrtygad rasist,
nu genom en anlagd brand förstört biblioteket i Linköping är
det en varning till hela det svenska samhället....visar förödelsen...
på fascismens sanna väsen."
Artikeln kommer också
på frågor tolerans och och fritt meningsutbyte:
"Myndigheter gör
redan idag stora insatser i kampen mot rasism, våld och intolerans."
"Branden i Linköping visar att föraktet för det fria samtalet
och det öppna meningsutbytet måste mötas genom att vi mobiliserar
alla krafter i ett krig mot intoleransen.... Det kan handla om att inte tolerera
rasistiska yttranden..."
Blågul kommentar:
Man skulle också
kunna skriva en artikel, baserade på antaganden om Ylva Johansson: Om hon rånar banker, då är
det allvarligt. Om skolministern vanemässigt slår sina egna barn, då
är hon dålig som föredöme. Om Ylva Johansson varit inblandad i mordbrand,
då bör samhället reagera.
Lika hypotetisk är
ju Johanssons egen artikel i DP. Illa nog om media är alltför snabba
att dra slutsatser, och illa nog om media sedan inte dementerar, när
slutsatserna visat sig felaktiga (!). Här agerar dessutom en ledande
politiker i ansvarig ställning på samma ansvarslösa sätt
som massmedia.
Faktum i frågan är
ju att att om branden alls var anlagd, så var det i varje fall inte
från det håll som Johansson antar. Det mesta pekar mot en tidigare
anställd på invandrarbyrån, med nyckel det låsta utrymme
där branden började.
Förutfattade meningar
och förhastade slutsatser - inget bra fördöme för våra
skolelever!


|