Blågula FRÅGOR, nr 1/97:
Intervju med Anders Sundholm:
Skrota Geijer-doktrinen!
Det är ett grymt samhälle, som
låter barn bli "värstingar". Liberalerna har menat så
väl - ändå har det blivit så fel. Deras "humanism"
är inte human!
Anders Sundholm - nämndeman i Svea Hovrätt - har många
och kontroversiella åsikter om svensk kriminalpolitik.
Nuvarande kriminalpolitik går, anser
Anders Sundholm, tillbaka till slutet av 60-talet. Den drevs igenom av den
dåvarande s-regeringen, med Lennart Geijer som justitieminister.
VÅRD
Anders talar om en "Geijer-doktrin".
Denna utgick från ett synsätt om folkhemmet och välfärdsstaten,
där ingen längre behövde lida nöd. I det läget fanns
ingen anledning att begå brott.
- De som ändå begick brott
måste då betraktas som sjuka, det var den enda möjliga förklaringen.
Och sjuka människor skulle man vårda, inte straffa.
Strafftänkandet övergavs:
- Nu skulle det handla om kriminalvård
och humanitet i behandlingen av brottslingar. Detta slogs in i ett vackert
paket med röda snören och gjordes till en sanning som inte kunde
ifrågasättas. Kritiker stämplades som "inhumana"
förespråkare av "hårdare tag".
Kritiken mot denna kriminalpolitik kom i huvudsak
från två håll - socialdemokratiska gräsrötter
och moderater. Men s-gräsrötterna kunde inte göra sig hörda
och allt från moderaterna avfärdades reflexmässigt som "reaktionärt":
- Moderaternas taleskvinna i de här
frågorna, Astrid Kristensson, gavs ju öknamnet "batong-mormor".
I vilket annat land som helst skulle hon ha framstått som oerhört
liberal!
- Geijer-doktrinen tycks ha vilat på
en föreställning om harmoni och sammanfallande intressen. Mildhet
mot brottslingen var humant, samtidigt sågs det som ändamålsenligt
för att minska brottsligheten?
- Ja, men man räknade fel. Man
trodde det skulle behövas högst 400 fängelseplatser i Sverige.
Ganska snart fanns 6.000 fängelseplatser -och alla var fyllda, de räckte
ändå inte till!
Men, fortsätter Anders, man lärde
inget av detta. Slutsatsen blev istället att vården inte varit
god nog. Istället för att ompröva politiken fortsatte man på
samma spår - och halverade strafftiden. På så vis lättades
trycket på fängelserna, och alla fick åter plats. Tills vidare.
Här finns ju paralleller till flyktingpolitiken,
i obenägenheten att ta intryck av erfarenheter, oviljan att ändra
kurs, ens när det gått helt snett. En annan parallell ligger i
svårigheten att nå ut i debatten, med synpunkter i annan riktning
än de som "humana" godkändstämplade.
STRAFF
Anders Sundholm delar i och för sig Geijer-doktrinens
utgångspunkt: det finns ingen anledning, i ett välfärdssamhälle
som det svenska, att någon ska behöva begå brott. Men Anders
tror för sin del på straff:
- Det kan vara effektivt för den
som saknar en egen moralisk kompass. Det kan avskräcka från att
begå nya brott. Brottslingar ska straffas, sjuka ska vårdas och
är det sjuka brottslingar så kan de vårdas innanför
fängelsemurarna.
- Det påstås ju att erfarenheterna
ger föga belägg för att fängelsestraff hjälper.
- Svenska fängelsestraff är
inte tillräckligt avskräckande, det är sant. Men då får
man väl ändra, så att en anstaltsvistelse inte blir så
bekväm!
- Men i USA är straffen hårda,
ändå har USA hög brottslighet.
- Ja, men vad blir logiken i det? Har
man inga straff alls så sjunker brottsligheten till noll? Idag minskar
viss kriminalitet kraftigt i USA, bl.a. pga skärpta straff.
Anders menade i en tidigare intervju för
Blågula Frågor, nr 3/95, att "det ska vara ett helvete att
sitta i fängelse". På den punkten har han inte ändrat
sig:
- Det får inte vara så,
att en fängelsevistelse är något man kan längta sig tillbaka
till.
- Nu är det behagligt att sitta
i fängelse, helvetet börjar så fort man kommit utanför
grindarna. När man står där, med en plastkasse och ett par
hundralappar i kontanter. Utan kanske både jobb och bostad. Och utan
andra sociala kontakter än andra kåkfarare.
Detta är ett misslyckande, säger
Anders. Det finns inga proportioner mellan hur mycket en intern får
kosta under tiden han är intagen - 1.000 kr per dag eller mer - och hur
litet som satsas på att han ska klara sig när han kommit ut igen.
Anders tycker att ingen ska friges i förtid
med mindre än att vederbörande har ett nätverk omkring sig
och att prognosen är god, för att han ska klara anpassningen till
samhället.
DJÄRVA FÖRSLAG?
Brottslingar som begått grova brott
och som är rymningsbenägna, de ska låsas in på anstalter
där de inte kan rymma, anser Anders Sundholm. I övrigt har han ideer
om att anstalterna ska vara självförsörjande enheter, genom
jordbruk.
- Alla intagna ska alltså tvingas till
hårt arbete?
- Javisst! Det är väl normalt,
att människor försörjer sig själva! Just jordbruk har
varit en sysselsättning för miljontals människor sedan ganska
många år tillbaka...Nödvändigt bevakning kan klaras
av med elboja.
En annan möjlighet, för att få
ned kostnaderna för kriminalpolitiken, ser Anders i att lägga ut
verksamheten på entreprenad, utomlands. Där skulle t ex baltiska
länder kunna lägga anbud:
- Då kan vi ange i specifikationerna
att alla ska ha en egen svit, få tre mål lagad mat om dagen, bibliotek,
TV på rummet. Om vi vill det.
- Eller så kan vi lägga oss
på en lägre nivå: alla ska få näringsrik kost
och inte behöva arbeta mer än 12 timmar om dagen. Om det är
vad vi vill.
- Även med det senare alternativet skulle
kanske de intagna få det materiellt bättre än många
människor utanför murarna, i det landet.
- Förmodligen. Vi kan börja
med alla dem som ska utvisas efter avtjänat straff.
YRKESFÖRBRYTARE
De flesta som döms för brott återkommer
sedan inte genom nya brott. För dem behövs, konstaterar Anders,
inga kraftigare påföljder. En helt annan sak gäller den organiserade
brottsligheten och återfallsförbrytarna. Det finns, hävdar
han, 10.000-tals människor i Sverige som bara ägnar sig åt
brottslig verksamhet, som är brottslingar på heltid.
- Jag menar, att vi med ganska enkla
medel skulle kunna halvera brottsligheten i Sverige. Det är inte svårt
att minska den med 10 procent om året.
- Aha! Du har enkla lösningar!
- Jag har många enkla lösningar.
En liten grupp brottslingar står för
en mycket stor andel av brottsligheten. Varje dag en sådan yrkesförbrytare
sitter inlåst gör samhället stora besparingar:
- Under 1994 minskade antalet bankrån
markant. Det visade sig, att det berodde på att de värsta rånarna
då satt inne.
Anders förespråkar i vissa fall
inkapacitering, dvs inlåsning. Där handlar det egentligen inte
om straff, utan att skydda samhället. Inkapacitering är knappast
humant mot brottslingen, men här har Anders inga betänkligheter:
- Dom förstör så många
andra människors liv, så dom har förbrukat sin rätt att
vara ute, under lång tid.
Med det resonemanget skulle ju en människa
i princip kunna låsas in för resten av livet, men så långt
vill Anders inte gå. Han kan tänka sig ett system motsvarande det
som Blågula Frågor tidigare presenterat för dem som "tappat"
sitt pass: fördubbla tiden varje gång det händer igen.
- En sådan modell skulle betyda att
samhället markerar en gräns, och göra att dessa brottslingar
ändrar sitt beteende?
- Det är jag övertygad
om.
DE UNGA
De som slutar som yrkesförbrytare har
ofta grundlagt sin "karriär" i unga år. Man kan rentav
säga, att få påbörjar en brottsbana i vuxen ålder.
Anders Sundholm anser att vi nu sviker unga
brottslingar genom att inte reagera i tid. Vi gör dem därigenom
illa. Samhället ska se allvarligt på när unga människor
begår brott, för att kunna "stämma i bäcken":
- Vi tillåter dem att härja
i flera år och skada andra människor, innan det blir en fängelsedom.
Det är ett inhumant samhälle, som låter unga människor
bli värstingar!
Men vad beror det på att samhället
inte reagerar, att unga kan fortsätta begå allvarliga brott, utan
att någonting händer? Visserligen finns administrativa flaskhalsar
och långa väntetider, men i detta fall ligger, uppger Anders, förklaringen
på ett annat plan:
- Det är ju en del av doktrinen,
att man "inte får låsa in barn". Den har mynnat ut i
att barn kan göra i princip vadsomhelst, utan att det får några
konsekvenser för dem!
Många föräldrar längtar
nu efter att deras barn ska nå den åldern, då de kan låsas
in, säger Anders. Som det nu är, står många föräldrarna
maktlösa när barnen valt den brottsliga banan.
En inlåsning ska för den skull
inte vara länge, det behövs inga stränga straff - det viktiga
är att reaktionerna från samhället kommer snabbt, och redan
på de första stegen i en brottskarriär:
- Det har visat sig att många
människor ändrat sig efter sitt första fängelsestraff.
Hade de fått straffet tidigare så hade de upphört tidigare
med sin brottslighet.
Det ska tilläggas, att i den tidiga och
tydliga samhällsreaktion som Anders förespråkar ingår
sammankallande av människor i den unge lagöverträdarens omgivning,
ett nätverk, och skrivande av ett "kontrakt" om åtaganden
för att det inträffade inte ska behöva upprepas - allt för
att markera allvaret i situationen.
DOMSTOL
Anders Sundholm sitter alltså i Svea
Hovrätt, sedan två år. Tidigare har han varit nämndeman
i tingsrätter under sex år.
Hovrätten har olika lag av nämndemän.
Anders ingår i avdelning 11, och har sittning en gång i månaden.
Det blir en heldag, och antalet mål kan variera från ett upp till
fem. Då har nämndemännen fått hem handlingar i ärendet,
och ska ha läst in dem i förväg.
Ersättningen uppgår till 300 kronor
för en dag, eller så ersätts man för förlorad arbetsförtjänst,
vilket blir mer. Detta kan jämföras med advokatarvodena, som ligger
på 1.000 kronor i timmen
Anders tycker dock att nämndemännen
alltför mycket intresserar sig för frågor kring sina egna
ersättningar, detta är "en evig fråga". Nämndemännen
borde visa större intresse för kriminalpolitiken och rättvisa
i dömandet istället.
Anders delar uppfattningen att advokaternas
ersättningar i vissa fall springer iväg på ett orimligt sätt.
Har de ett mål som drar ut på tiden, så kan de bli miljonärer
på bara detta enda mål!
Anders vill att det sätts ett tak för
advokaternas arvoden, till exempelvis 50.000 kr i månaden, om de arbetar
heltid med ett mål. Detta gäller då vad samhället betalar.
Finns det en klient som kan och vill betala därutöver, blir det
en fråga mellan klienten och advokaten.
När det gäller utgifterna för
samhällets rättshjälp vill Anders begränsa dessa också
på två andra sätt. Sådan ska utgå bara den första
gången man blivit åtalad. Den som en gång är åtalad
och dömd ska nästa gång själv få betala för
sin försvarsadvokat.
Överhuvudtaget har Anders Sundholm synpunkter
på överklaganden, tycker att denna möjlighet missbrukas:
- Alla har ju rätt att överklaga,
och det kostar inget extra för den som överklagar. Alltså
överklagar de flesta. Men det finns inget som säger att domen blir
mer korrekt i högre instans.
Framförallt har Anders synpunkter på
advokaternas yrkesetik. Och han är mycket kritisk!
- När man kommer till en rättssal
så ska alla arbeta för att det sanna kommer fram. Den som inte
medverkar till det har inte i en domstolssal att göra. För mig är
det en självklarhet, att i en domstol ska sanning och rättvisa råda.
- Men så är det inte idag.
Advokaterna har inte den ambitionen. Jag har aldrig varit med om att en advokat
har lyft fram någonting som talar emot hans klient.
- Det handlar om att rädda skinnet på
klienten?
- Det handlar inte om att klienten ska
få en rättvis dom. Klienten ska helst bli frikänd, eller få
en så lindrig och mild dom som möjligt, det är vad det går
ut på.
- Jag menar, att om en advokat får
kännedom om att hans klient inte talar sanning, då ska det ligga
i advokatseden att avsäga sig målet! I synnerhet om han ska göra
anspråk på samhällets pengar.
- Det finns inget intresse från
landets lärare, bussförare och sjuksköterskor att lägga
ned miljoner kronor, för att man ska manipulera rättssystemet!
En skandal ser Anders också i de långa
väntetiderna för närvarande, för att mål ska komma
upp i domstol.
- Det är en sak om brott är
svårutredda. Då är det naturligt att det tar lång tid.
Men det är så hög brottslighet i Sverige idag, att målen
läggs på hög. Det kan dröja ibland flera år, innan
de kommer upp i domstolen.
- Vilket gör att brottsligheten ökar ytterligare?
- Javisst, självklart! Plus att
en del brott till och med preskriberas. På grund av att man inte har
hunnit med dem.
- Dessa väntetider måste bero på
att man saknar resurser, och har personalbrist? Var ligger flaskhalsen?
- Flaskhalsen ligger förmodligen
på åklagarämbetet.
- Då borde man väl anställa
fler åklagare?
- Ja,...man kanske får köra
på övertid under en period. För att få bort högarna,
så man kommer i balans. Annars blir det här något som bara
accelererar.
Men domstolarna och rättsväsendet
är något av "en egen värld", noterar Anders. En
värld, där det är brottslingarna som är arbetsgivarna.
- Brottslingarna är förutsättningen
för att advokater ska kunna ha höga arvoden, åklagare, domare
och jurister ska ha höga löner. Deras anställningstrygghet
och materialla standard förutsätter en hög kriminalitet.
Vilka ska då bekämpa kriminaliteten?
Anders tror inte att dessa människor sågar av den gren de själva
sitter på, utan det måste allmänheten göra:
- Man ska heller inte tro, att våra
politiker gör detta, om de inte har en aktiv allmänhet, som driver
på dem. För de möter ständigt motstånd från
människor inne i rättsapparaten.
Skulle vi lyckas halvera kriminaliteten i
Sverige får vi, förutser Anders, nya "krissgrupper",
nämligen advokater, åklagare, domare.
SARNECKI
Antalet anmälda brott i Sverige ligger
nu på cirka 1,2 miljoner per år, och det har ökat kontinuerligt,
sedan statistik började föras 1950. Till detta kommer, påpekar
Anders, en stor dold brottslighet - brott som aldrig anmäls, kanske inte
ens upptäcks. Där finns inte minst en omfattande ekonomisk brottslighet,
där det kan handla om mycket stora belopp.
En person som ofta förekommer i media
är Jerzy Sarnecki, brottsforskare. Mot honom är Anders kritisk:
- Så fort människor oroas
över brottsligheten så kallar man in Jerzy Sarnecki, som "expert",
för att lugna folket i TV-rutan.
- Sarnecki kan visa med statistik, att
det inte har varit några förändringar. Är det förändringar,
så kan han lägga till att de har inte varit "dramatiska".
Har det varit dramatiska förändringar så kan han lägga
ut det på en längre period, och säga att "på en
längre period har det inte varit några dramatiska förändringar".
- Han försvarar på något
sätt den här brottsutvecklingen, som om den vore någonting
normalt i en västerländsk demokrati. Hans återkommande svar
på att brottsligheten ökar är att folk numera är mer
benägna att anmäla brott.
Jerzy Sarnecki tror inte på straff,
och denna ideologiska övertygelse är ibland så stark, att
den tar överhanden över forskarrollen. Anders bevittnade vid ett
tillfälle (som enda åhörare) detta, när riksdagens justitieutskott
för några år sedan hade en sammandragning:
- Han var föredragare där,
och visade vetenskapligt genom statistik, att de som fått bötesbelopp
återkommer mer sällan i brottslighet, än de som har dömts
till fängelse. Hans reflektion blev att det var fel att döma folk
till fängelse, eftersom återfallsprocenten är så mycket
högre där.
- Han ville ge sken av att det var samma
klientel som man dömde till bötesstraff som till fängelse.
Det är fullständigt horribelt, från en forskare!
- Som tur var, fanns det en person i
justitieutskottet som reagerade på det här till slut, och det var
Jerry Martinger. Som sa, att "det är ju två olika målgrupper!"
- Uppenbart för vemsomhelst.
- Skulle man vända på det
här, skulle man döma dem som nu får fängelse till bara
ett litet bötesstraff, och döma alla som idag får penningböter,
till fängelse - så skulle det bli omvänt. Vi skulle knappast
ha några återfallsförbrytare bland de fängelsedömda,
men alla av de bötesfällda skulle återfalla.
RÄTTVISA?
Är Sverige en rättsstat? Anders:
- Man hör ofta jurister säga
att "i en rättsstat friar man hellre 9 skyldiga än fäller
en oskyldig". Detta synsätt präglar det svenska rättssystemet.
Det är i själva verket en total kapitulation.
- För mig är det en rättsstat
när 9 skyldiga döms och den oskyldige frikänns. Det är
två helt motsatta filosofier.
Med detta alltså inte sagt att oskyldiga
får dömas. Anders syftar på det missförhållandet
att det ses som "en fjäder i hatten" om en advokat eller domare
lyckats hitta någon felaktig detalj i proceduren, som förevändning
för att få en person frikänd. Fastän det är uppenbart
att vederbörande är skyldig.
Anders finner det djupt otillfredsställande
att skyldiga går fria - vilket nu alltför ofta är fallet.
Det handlar om rättvisa, men också
om att avskräcka från brott. Av betydelse är inte bara straffen
i sig, utan lika mycket risken för upptäckt - och att upptäckt
leder till fällande dom.
När det gäller rättviseaspekter
tänker Anders framförallt på brottsoffren. Det är en
grupp som glömts bort i den "humana" kriminalpolitiken menar
han. Geijer-doktrinens anhängare slätar över brottens konsekvenser:
- Varje våldsbrott skapar offer.
Brottsoffren är osynliggjorda. Allt intresse, alla resurser, koncentreras
på brottslingen! Tänk om de kunde visa samma engagemang för
offren, som de visar för brottslingen!
Då skulle "de humana" inte
längre kunna vara så naiva, då skulle en helt annan kriminalpolitik
tvingas fram. Det är Anders Sundholm övertygad om.


|