Blågula FRÅGOR, nr 2/97:
Kvinnovåld
Anhopningen av våld mot invandrarkvinnor
i Sverige på kort tid, där gärningsmännen var muslimer,
har uppmärksammats i media. Vi saxar här ur fyra inlägg.
Expressen skriver den 11/2, på ledarplats:
"Att en kvinna mördas
för att hon 'lever som en svensk' är ord som borde vara omöjliga
att uttala i Sverige. .. i dessa fall talar gärningsmännen ett mycket
tydligt språk. Med hänvisning till gamla släkttraditioner
underkänner de kvinnornas rätt till frihet.
Därmed förnekar
de den rättstradition som är den svenska och därmed är
de på direkt kollisionskurs med det land de lever i."
"Västvärldens
moralbildning och rätts-väsen utgår från individen...
För att undgå fler mord - i söndags dog ännu en arabisk
kvinna för att hon levde 'svenskt' - måste det svenska samhällets
institutioner vara mycket tydliga. Det relativistiska tjafset måste
ut..."
"Vidare måste
det komma en reaktion från de svensk-arabiska och svensk-turkiska grupperna.
Var är imamerna när tonåringar ursäktar kvinnomisshandel
med islam? Var är de turkiska auktoritetena? ... Den som tiger, han samtycker."
Aftonbladet skriver den 19/2, på ledarplats:
"...debatten är
förenklad och farligt generaliserande.... Frågan om kvinnovåldet
innehåller flera aspekter: könsmässiga, sociala, religiösa
och kulturella. "
"Ungefär en gång
i veckan mördas en kvinna av en man som är henne närstående
i Sverige. Flera gånger om dagen misshandlas en kvinna av en man. Den
absoluta majoriteten av dessa kvinnor och män är svenskar. Men nästan
alltid beskrivs detta kvinnovåld i individuella termer. Det kan handla
om mannens drogberoende, psykiska hälsa eller sociala utsatthet. Brott
begångna av svenskar mot svenskar uppfattas uppenbarligen som något
helt annat än brott begångna av invandrare mot invandrare."
Svenska Dagbladet den 24/2 har en insändare
undertecknad av sju personer, från ungdomsorganisationer för portugiser,
serber, assyrier, afrosvenskar och turkar i Sverige:
"Nalin Baksi har i
en artikel i SvD (8/2) berättat att händelser av detta slag inte
är något nytt. I ett genmäle till artikeln frågar sig
Alexandra Pascalidou (17/2) vilket som är värst - att känna
till mordplaner utan att polisanmäla eller att sprida falska uppgifter
om folkgrupper! Debatten har således nått ett lågvattenmärke..."
"Det är ohållbart
att minimera rörelsefriheten för flickor i tron att det svenska
samhället har en negativ påverkan på en individ. Tvärtom
finns många 'goda värden' att inhämta genom t ex ett aktivt
deltagande i föreningar för invandrarungdom."
"Vad som behövs
är konkreta förslag till hur vi överbrygger de motsättningar
som ligger till grund för denna typ av våld. En bagatellisering
av problemet som Pascalidou gör sig skyldig till hjälper föga."
I Dagens Nyheter den 1/3 träder en ung
iranska, Asrin Mohamadi, fram på nyhetsplats.:
"Asrin Mohamadi ser
varje dag prov på förtryck av kvinnor i muslimska familjer i Sverige.
Det är samma förtryck som hon själv upplevde dagligen i Iran.
- Här råder
religionsfrihet och demokrati. Men kränk då inte mina rättigheter
som kvinna."
"- Om man påstår
att en vit mans intelligens är dubbelt så hög som en svart
mans blir det uppror. Hur kan man såga att en kvinna inte är lika
intelligent som en man? Är inte det lika hemskt och lika förnedrande?"
"Hon...föreslog
att muslimska kvinnor i Sverige skall förbjudas att använda slöja
utomhus eftersom slöjan...är en symbol för förtryck. Hon
jämförde med att man nu straffas när man bär vissa rasistiska
symboler."
Blågul kommentar
Den centrala frågan
kring det diskuterade kvinnovåldet är om det rör sig om enskilda
och individuella handlingar, eller om individernas agerande har kulturella
och traditionella grunder. Finns det klaner i Sverige, med egna lagar och
normer, med egen rättskipning?
De röster som har
höjts med krav på att de nu aktuella dåden enbart ska bedömas
utifrån ett individuellt perspektiv visar att många har missat
huvudpoängen. Vad vi här ser är just två
kulturella och traditionella system som mötts och krockat rejält
med varandra. Förnekar vi detta och söker
enbart individuella förklaringar sopar vi det faktiska problemet - kulturkrocken
- under mattan. Vi har i årtionden matats med
slagord som "mångkulturell mix" och "berikande kulturmöten".
När nu resultatet av vårt nya s.k. mångkulturella samhälle
visar sig så tydligt som i dessa nyligen inträffade fall har vi
för ett utmärkt tillfälle till en konkret diskussion.
Frågor som hur "fri"
den svenska kvinnan är, eller hur "ofri" den muslimska, skulle
kunna vara just berikande och utvecklande att få ta upp i en öppen
diskussion.
Men hur ska vi kunna få
en "mångkulturell mix" om en främmande kultur ivrigt
bortförklaras när den tar sig obekväma och skrämmande
uttryck? Hur få till stånd "ett berikande kulturmöte"
om den nya kulturen förnekas ha traditioner som skiljer sig från
våra?
Frågan om kvinnoförtryck
är för viktig för att sopas under mattan genom förnekanden
eller missriktad "förståelse". Den måste tas upp
nu, annars kommer problemen bara att växa ytterligare.
AB-ledarens sifferexercis
känns f.ö. igen från debatten om våldsbrottslighet i
allmänhet. Så länge det bor väsentligt fler infödda
svenskar än invandrare (särskilt bland vuxna, som det här handlar
om) i Sverige så ska det mycket till, innan antalet kvinnomisshandels-fall
med invandrare som gärningsmän också i absoluta tal blir flest.
Naturligtvis! Det intressanta måste vara de relativa talen.
För att problem ska
kunna tacklas måste man börja med att erkänna deras existens.
Aftonbladet står - lika litet som Alexandra Pascalidou - på invandrarnas
sida.


|