Blågula FRÅGOR, nr 3/97:
APARTHEID?
"Apartheid" skrev Andreas Rosenlund
i det massutsända Expo nr 3/96, om Blågula Frågors krav att
nyanlända - som just fått uppehållstillstånd här
- inte genast ska bli berättigade till allt i sociala förmåner.
De första åren i Sverige ska gälla som en kvalifikationsperiod.
Detta Expo-resonemang är tydligen något
som SSU-ordföranden Niklas Nordström sväljer helt, och mer
därtill. I TV använder han etiketten "nynazister", om
dem som resonerar som vi.
Rosenlund skulle ha rätt, om Blågula
Frågor förespråkade en permanent skillnad i rättigheter mellan dem födda innanför
Sveriges gränser och dem födda utanför. Då vore det apartheid.
Men det är inte innebörden av vårt
förslag. Efter några år är ju en nyanländ inte
längre nyanländ. Efter några år har han/hon kvalat
in till fulla rättigheter.
Det är inte konstigare än
att man som nyanställd på en arbetsplats får räkna med
ett antal tjänsteår, innan man lyckas nå full lön.
Det är inte konstigare än att den
som betalt in premier till en försäkring får en bättre
försäkring än den som aldrig betalt in några premier.
Man kan också jämföra med
de personer som överhuvudtaget inte får stanna i Sverige. För
att inte tala om de oändligt många fler, som inte ens kan ta sig
hit. Med Rosenlund-logiken måste detta betyda en så mycket allvarligare
"apartheid" - ett totalt oacceptabelt sakernas tillstånd.
Tanken med Blågula Frågors förslag
är framförallt att minska förekomsten av andra incitament än
skyddsbehov att söka sig till Sverige för asyl. Den som verkligen
vill värna de skyddsbehövande borde kunna se tillfälliga standardfaktorer
som av underordnad betydelse
När Expo-redaktören och SSU-ordföranden
ändå "går i taket" över vårt förslag
tyder det på att deras flyktingpolitik inte primärt handlar om
att rädda människoliv.
Ledarstick:
OBALANS
Ett andra skäl till Bgf-förslaget
är rättviseaspekter. En svensk som måste söka socialbidrag
får redovisa sin ekonomi och kan tvingas göra sig av med besparingar,
innan han/hon får några bidrag. I och för sig inte helt orimligt,
men detsamma gäller inte utlänningar som kommer hit.
Dvs formellt gäller samma sak för
dem, men i praktiken inte. För i praktiken kan de förneka att de
har några besparingar, och det finns inga möjligheter (kanske inte
ens en vilja) hos myndigheterna att påvisa motsatsen.
I den av biblioteken bannlysta boken "Ögonblick
i själva verket" ges en del inblickar i hur det fungerar. I praktiken.
EKONOMI
Ett tredje skäl är naturligtvis
ekonomiskt. Med lägre bidragsnivåer blir det lägre utgifter
för stat och/eller kommuner. En nog så viktig aspekt i dessa svångsremstider.
DEMOKRATI
Ett fjärde skäl är att invandrings-
och flyktingpolitiken behöver komma närmare folkviljan. Det skulle
kunna ske med Blågula Frågors förslag om en introduktionsperiod.
Eventuellt kan de lägre bidragsnivåerna
vara kopplade till att man fått bara tillfälliga uppehållstillstånd.


|