image
image
image
image
Blågula FRÅGOR, nr 3/97:

 

Korrekthetens pris

"Det ny gymnasiet är en formlös hybrid" skriver gymnasielärare Kaj Attorp i SvD den 27/1 -97.

Vi saxar:

"Vem kunde tro att ungdomar födda i Sverige inte skulle lära sig svenska ordentligt? Men så är fallet med många invandrargymnasister; därtill placeras nyanlända invandrare på gymnasiet med blott rudimentära svenskkunskaper. Självfallet ska de ha utbildning, men det går inte att som nu bara stuva in dem på valfritt program.

Det har alltså kommit grupper av elever som vid inträdet till gymnasiet saknar elementära förutsättningar att bedriva gymnasiestudier, kanske rör det sig om 25-30 procent av gymnasisterna; siffror som konstruktörerna av 'ett gymnasium för alla' inte kunde drömma om.

I dag har gymnasiet inte alls de resurser som behövs för att klara dessa elever, som ofta helt saknar studievana och har åratal av grundskolekurser att ta igen. Inte heller är dagens gymnasielärare utbildade att undervisa denna typ av elever. Fortsätter man på den inslagna vägen måste självklart grundskolelärare anställas på det nya gymnasiet."

"Fungerade grundskolan, skulle också det nya gymnasiet göra det. Men så länge grundskolan fortsätter att leverera 'låg- och mellanstadieelever' till gymnasiet kommer gymnasiet aldrig att kunna uppnå sina mål."

"...i gymnasiet går nu alla ungdomar. Hela skalan från rent kriminella gäng och huliganer (som drar med sig svaga individer) till de mer eller mindre oförargerliga som använder skolan som värmestuga - dvs spelar kort, äter lunch men inte går på lektionerna. (Närvaron är ju heller inte obligatorisk i det nya gymnasiet, har myndigheterna bestämt. Följaktligen ligger också frånvaron i 'omotiverade' klasser kring 30-40 procent. Inte ens 'den nya pedagogiken' klarar att undervisa frånvarande elever.)

Övervakningskameror, väktare, identitetsbrickor håller på att blir det nya gymnasiets attribut. Politikena har bokstavligen fått sitt gymnasium för alla.

Alla ska läsa samma kurser. Hur ska det gå till, när somliga inte ens kan läsa? Alla ska betygsättas efter samma kriterier. Ska 90 procent i svaga klasser underkännas? Hur kan de som läser grundskolestoff få betyg på gymnasiekurser som de inte ens läst? Hur kan man upprätthålla den intellektuella nivån i ett gymnasium där inte ens den elementära ordningen kan upprätthållas?"

"...det är en jämlikhetsreform. Men observera bara på pappret, eftersom det just är 'de svaga' som underkänns och slås ut när alla jämförs och dras över en kam. (Det är naturligtvis en språklig lögn när det påstås att elever inte längre 'jämförs' med varandra. Hur ska annars nivåer läggas?)"

"Man måste erkänna: det går inte att på en och samma gång upprätthålla ett kvalitetsgymnasium på europeisk nivå, ta igen svaga elevers försummade grundskolekurser och sysselsätta ungdomar som önskar helt andra verksamheter än teoretiska studier. Dessa funktioner måste hållas isär."

 




image


 
image
 
 
image