Blågula FRÅGOR, nr 3/97:
Korrekthetens pris
"Det ny gymnasiet är en formlös
hybrid" skriver gymnasielärare Kaj Attorp i SvD den 27/1 -97.
Vi saxar:
"Vem kunde tro att
ungdomar födda i Sverige inte skulle lära sig svenska ordentligt?
Men så är fallet med många invandrargymnasister; därtill
placeras nyanlända invandrare på gymnasiet med blott rudimentära
svenskkunskaper. Självfallet ska de ha utbildning, men det går
inte att som nu bara stuva in dem på valfritt program.
Det har alltså kommit
grupper av elever som vid inträdet till gymnasiet saknar elementära
förutsättningar att bedriva gymnasiestudier, kanske rör det
sig om 25-30 procent av gymnasisterna; siffror som konstruktörerna av
'ett gymnasium för alla' inte kunde drömma om.
I dag har gymnasiet inte
alls de resurser som behövs för att klara dessa elever, som ofta
helt saknar studievana och har åratal av grundskolekurser att ta igen.
Inte heller är dagens gymnasielärare utbildade att undervisa denna
typ av elever. Fortsätter man på den inslagna vägen måste
självklart grundskolelärare anställas på det nya gymnasiet."
"Fungerade grundskolan,
skulle också det nya gymnasiet göra det. Men så länge
grundskolan fortsätter att leverera 'låg- och mellanstadieelever'
till gymnasiet kommer gymnasiet aldrig att kunna uppnå sina mål."
"...i gymnasiet går
nu alla ungdomar. Hela skalan från rent kriminella gäng och huliganer
(som drar med sig svaga individer) till de mer eller mindre oförargerliga
som använder skolan som värmestuga - dvs spelar kort, äter
lunch men inte går på lektionerna. (Närvaron är ju heller
inte obligatorisk i det nya gymnasiet, har myndigheterna bestämt. Följaktligen
ligger också frånvaron i 'omotiverade' klasser kring 30-40 procent.
Inte ens 'den nya pedagogiken' klarar att undervisa frånvarande elever.)
Övervakningskameror,
väktare, identitetsbrickor håller på att blir det nya gymnasiets
attribut. Politikena har bokstavligen fått sitt gymnasium för alla.
Alla ska läsa samma
kurser. Hur ska det gå till, när somliga inte ens kan läsa?
Alla ska betygsättas efter samma kriterier. Ska 90 procent i svaga klasser
underkännas? Hur kan de som läser grundskolestoff få betyg
på gymnasiekurser som de inte ens läst? Hur kan man upprätthålla
den intellektuella nivån i ett gymnasium där inte ens den elementära
ordningen kan upprätthållas?"
"...det är en
jämlikhetsreform. Men observera bara på pappret, eftersom det just
är 'de svaga' som underkänns och slås ut när alla jämförs
och dras över en kam. (Det är naturligtvis en språklig lögn
när det påstås att elever inte längre 'jämförs'
med varandra. Hur ska annars nivåer läggas?)"
"Man måste erkänna:
det går inte att på en och samma gång upprätthålla
ett kvalitetsgymnasium på europeisk nivå, ta igen svaga elevers
försummade grundskolekurser och sysselsätta ungdomar som önskar
helt andra verksamheter än teoretiska studier. Dessa funktioner måste
hållas isär."


|