Blågula FRÅGOR, nr 4/97:
Intervju med Laila Freivalds,
justitieminister:
Hur bekämpa
brottsligheten?
Blågula Frågor har - genom
Anders Sundholm - begärt en intervju med landets justititieminister,
Laila Freivalds. Någon träff blev det inte, däremot besvarade
Freivalds skriftligen ett antal frågor som hon fått. Här
kommer resultatet:
Fråga 1:
Väntetiderna innan färdigutredda
ärenden kommer upp till behandling i våra domstolar är långa.
- Varför dröjer
det så länge? Upplever du själv detta som ett rättssäkerhetsproblem?
Om du anser att detta är ett problem, vilka åtgärder är
aktuella från din sida för att få till stånd kortare
handläggningstider?
- Enligt RRV:s undersökning "Rätts-kedjan"
tar ett mål (vid åtta undersökta tingsrätter) i genomsnitt
sju månader från brottsanmälan till dom i tingsrätt.
Effektiviseringar har vidtagits under senare år och det reformarbete
som satts igång inom rättsväsendet kommer på sikt att
ge resultat i form av kortare handläggningstider.
Fråga nummer 2:
En person som på felaktiga
grunder frihetsberövas har rätt till ersättning. Detta anser
väl de flesta vara en självklarhet, även om allt talar för
att personen i själva verket är skyldig. Detta inträffar allt
oftare för personer som är dokumenterat kriminella individer, och
som har stora skulder till både samhället och brottsoffer.
- Varför betalas
dessa, ibland mycket stor summor, ut till individen utan att man först
kvittar mot de skulder som finns. Är du medveten om detta förhållande
och finns det några planer på en förändring?
- Det är inte aktuellt att ändra
på principen att en frikänd person skall ersättas för
de skador som han lidit till följd av frihetsberövandet. Kronofogden
kan redan idag driva in en bevakad skuld när gäldenären plötsligt
får en inkomst.
- De brottsoffer som
tilldelats skadestånd från en brottsling, måste själv
kräva in detta belopp. Ett brottsoffer är kanske inte i psykisk
kondition att orka med detta, och dessutom kostar det pengar varje gång
kraven framställs till ex kronofogdemyndigheten. Varför kan inte
samhället ställa sig på brottsoffrens sida i denna fråga
och ta på sig ett permanent indrivningsansvar om brottslingen för
tillfället är utan medel?
- Detta är redan genomfört.
Kronofogden sköter indrivningen åt målsägande och bevakar
fordran.
Den ständigt återkommande
frågan i kriminalvårdsdebatten har varit vad som är effektivast,
vård eller straff. Någon sanning finns givetvis inte, men de allra
flesta är nog inne på att tillfälliga, eller unga brottslingar
skall ges en chans att snabbt kunna återgå till ett normalt och
hederligt liv.
- Varför har Sverige
ett straffsystem som i sådan ringa grad tar hänsyn till om kriminaliteten
är organiserad eller upprepad? Anser inte socialdemokratin att den som
upprepade gånger döms för brott skall ha strängare straff
för varje gång detta inträffar?
- Vårt straffsystem tar i allra
högsta grad hänsyn till om brottet ingår i en organiserad
brottslighet eller en upprepad. Det är vad man kallar straffskärpninggrunder.
Vårt rättssystem
kostar mycket pengar och rättshjälpen är oerhört generös.
- Är det inte rimligt
att de som önskar hjälp av samhällets pengar också skall
medverka till att sanningen kommer fram i våra domstolar, så att
en så korrekt handläggning som möjligt kan ske? Idag har den
tilltalade rätt att ljuga eller tiga utan att det får några
konsekvenser.
- Varför skall
inte den som är tilltalad också lyda under straffansvar? Borde
det inte ligga i advokateden att avsäga sig ett mål där man
vet att ens klient talar osanning?
- Inte i någon rättsstat
är det straffbart att förneka brott. Det har också ansetts
följa av innehållet i den Europeiska konventionen angående
skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande
friheterna, till vilken Sverige har anslutit sig, att den som är anklagad
för en brottslig handling har rätt att tiga och inte får tvingas
att producera bevis mot sig själv.
- Varför är
det så korta preskriptionstider för många brott i Sverige?
I t ex styckmordsrättegången kunde de båda läkarna inte
straffas trots att de dömdes som skyldiga till själva styckningen.
Brottet rubricerades som Brott mot griftefrid och preskiberas efter två
år. Att stycka en död kvinnokropp likställs med att sparka
omkull några gravstenar på en kyrkogård. Är detta rimligt?
- Många ekonomiska
brott är svårutredda och tar därför lång tid. Varför
är då preskiptionstiden så kort som två år för
exempelvis ringa bokföringsbrott?
- Straffet för brott mot griftefrid
skärptes den 1 juli 1993 till böter eller fängelse i högst
två år. Detta innebär att preskriptionstiden numera är
fem år från det att brottet begicks. Rena bokföringsbrott
är ej så svårutrett att det inte skall kunna klaras av på
två år. Vi skall inte acceptera för långa utredningstider
genom att förlänga preskriptionstiden.
- För ringa bokföringsbrott
döms dessutom endast undantagsvis. För sådana fall finns knappast
behov av någon längre prespkriptionstid. När det gäller
övriga bokföringsbrott finns en särskild bestämmelse som
i de i praktiken vanligaste fallen väsentligt sträcker ut preskriptionstiden,
nämligen om den bokföringsskyldige inom fem år från
brottet försatts i konkurs, fått eller erbjudit ackord, ställt
in sina betalningar eller blivit föremål för skatte- eller
taxeringsrevision.
En vistelse på våra
slutna riksanstalter är oerhört kostsam. Idag sitter många
utlänningar på våra fängelser med långa straff.
En del av dessa skall utvisas efter avtjänat straff. De skall alltså
inte återanpassas till det svenska samhället.
- Är det möjligt,
och önskvärt, enligt din uppfattning, att anlita andra länders
billigare och enklare form av anstaltsvistelse för detta klientel? Skulle
exempelvis de Baltiska länderna kunna erbjuda säkra och acceptabla
anstaltsvistelser som Sverige kan köpa in?
- Det Baltiska staterna har stora svårigheter
med sina fängelser. De räcker inte till för de egna behoven.
Däremot eftersträvar vi att verkställighet av straff skall
ske i hemlandet. Det åstadkommer vi med allt fler länder genom
särskilda avtal.
Blågul kommentar:
Med Laila Freivalds
ökar brottsligheten.
Sverige har under de senaste
trettio åren inte haft någon justitieminister som klarat av att
minska brottsligheten. Den främsta anledningen är helt enkelt att
dessa tiotal minstrar inte har trott att kriminalitet kan bekämpas med
straff, Gun Hellsvik möjligen undantagen.
Ett ofta återkommande
argument har varit att lyfta fram USA som ett avskräckande exempel. Där
har man stränga straff och trots detta en större och grövre
kriminalitet. Några ytterligare argument har egentligen inte behövts
i den svenska kriminaldebatten. Men plötsligt blir i stället en
av USA:s mest utsatta städer ett föredöme i att bekämpa
brottslighet, nämligen New York.
Vad har man då gjort?
Helt enkelt självklarheter och något som kunde ha satts igång
också under Lennart Geijers tid som justitieminister. I New York har
straffen skärps avsevärt, speciellt för återfallsförbrytare.
Man accepterar inte längre småbrott utan ser varje form av överträdelser
som allvarliga, och i varje fall värda att registrera och utreda. Genom
att se allvarligt på småbrottsligeheten har man därmed lyckats
få ner också den grövre brottsligheten och förhindrat
att småtjuvar utvecklas till yrkesförbrytare.
Nu har Eskilstuna, om än
lite blygsamt, tagit efter New York-modellen med ett ganska lyckat resultat.
Och det positiva är att den samlade massmediakören
applåderar försöket. Kanske kan vi hoppas på en förändring
i rätt riktning. Men varför skall det ta trettio år att begripa
självklarheter. Att stämma i bäcken borde vara en självklar
paroll i all brottsbekämpning. Tyvärr inte i Sverige, av någon
outgrundlig anledning. I vårt land har inte någon behövt
begå brott för att leva ett anständigt liv, då borde
markeringen varit stentuff mot dem som ändå valt den kriminella
vägen . I stället har den officiella synen varit att betrakta brottslingar
som offer för dålig uppväxt eller andra pseudopsykologiska
förklaringar.
Tänk så många
tiotusentals människor i detta land som har cementerats fast i brottslighet
på grund av flathet från politiker och myndigheter.
Vi tackar Laila Freivalds
för hennes svar på våra frågor. Men tyvärr blir det helt uppenbart att med henne som
justitieminister får vi inte se någon minskning av brottsligheten.
Freivalds påstår
att de effektiviseringar som hon satt igång inom rättsväsendet
på sikt kommer att minska handläggningstiderna. Dagens Nyheter
har på ett avslöjande sätt visat vad det innebär i praktiken.
Åklagarna i Sverige skriver nu av ärenden för att dessa skall
vara halverade till nästa sommar. Precis före valet, så att
Laila Freivalds kan stå i talarstolarna och påstå att socialdemokraterna
halverat antal ärenden hos landets åklagare. Det borde vara ett
nederlag för varje justitieminister om något ärende måste
skrivas av på grund av hög arbetsbelastning. Så ser tyvärr
inte Laila Freivalds det.
Hon verkar inte heller
speciellt bekymrad över att personer med stora skulder kan utkvittera
ersättningar om de suttit felaktigt anhållna eller häktade.
Hon säger att Kronofogden kan kräva in dessa ersättningar.
Tror hon att dessa pengar sätts in på något bankkonto av
de kriminella så att Kronofogden bara kan hämta in dem. Hur
naiv får man vara som justitieminister?
Laila Freivalds är
nöjd med de straffskärpningsgrunder som finns i den svenska lagstiftningen.
Ja, det är hon uppenbarligen och det är just detta som är så
bekymmersamt och som gör att brottsligheten kommer att öka med henne
som justitieminister.
Bill Clinton har sagt att
den som begått tre våldsbrott har förbrukat sin rätt
att vistas ute i frihet. Han skall låsas in på livstid. Varför
kan inte en svensk justitieminister säga att den som är dömd
i en svensk domstol tre gånger för allvarliga brott skall hållas
inlåst för lång, mycket lång tid?
I en svensk domstol är
lögnen oerhört lönsam. Risken för påföljder
är i det närmaste mikroskopiska. Man vinner helt enkelt inget på
att tala sanning i en svensk domstol. De som "lägger alla korten
på bordet" under utredningen och kanske även lyfter fram sådant
som annars aldrig skulle ha upptäckts, får ingen "bonus"
vid straffmätningen. Om så vore fallet skulle vi få fram
mer fakta och mer korrekta domar skulle avkunnas i våra domstolar.
Om lögner uppdagas
under förundersökningen eller vid själva rättegången
får inte heller detta några konsekvenser för de inblandade.
Laila Freivalds anser också att det är helt OK att den åtalade
skall ha rätt att ljuga under rättegången. Hon anser tydligen
också att det är helt OK att en advokat som betalas med skattepengar
inte skall avsäga sig målet om det är uppenbart att dess klient
ljuger. Varför vill justitieministerna slå vakt om rätten
för advokater att sprida lögner i våra svenska rättssalar?
Att stycka en död
kvinnokropp och sprida den i naturen kan ge ett maximalt straff två
års fängelse. Det kallas nämligen på juristspråk
för Brott mot griftefrid. Att mörda en person kan ge tio års
fängelse. Att stycka denmördade kroppen och sprida ut den i naturen
försvårar givetvis möjligheten att fastställa dödsorsaken.
Personen kan ju ha avlidit av slaganfall eller skjutit sig själv i huvudet.
Jovisst, men vem har intresse av att stycka denna kropp, istället för
att ringa efter polis och ambulans. Jo, naturligtvis mördaren.
Vi lever i ett sjukt rättssamhälle
när vi inte jämställer styckande av döda människokroppar
med mord.
Men uppenbarligen känner
sig inte vår justitieminister särskilt oroad över situationen. Hon har tagit "krafttag" mot denna brottslighet
genom att förlänga preskriptionstiden för brott mot griftefrid
till fem år. Freivald säger att det inte behövs någon
längre preskiptionstid för ringa bokföringsbrott eftersom så
få döms för detta. Ja, men skälet till att så få
döms är ju att preskiptionstiden är så kort. Ekonomiska
brott är svårutredda om de alls utreds. Nyligen frikändes
en person av Svea Hovrätt eftersom brottet var preskiberat. Personen
som arbetade som jurist på Skattemyndighetens företagsdivision,
hade hjälpt en taxiägare på ett mycket avancerat sätt
att "krympa" dagskassorna. Han var taxiägarens bokförare
och rådgivare och utan denne expert hade inte taxiägaren kunnat
begå sina brott. Ut ur rättssalen tågar denne frikände
skattejurist med rätt att kräva tillbaka sitt arbete hos Skattemyndigheten
och naturligtvis krav på skadestånd för det "olagliga"
avskedandet. Taxiägaren dömdes till tre års fängelse.
Svaret på fråga sju visar att Laila Freivalds inte beredd att
söka samarbete med andra länder som kan erbjuda en billigare anstaltsvård,
än den extremt dyrbara svenska. Inom narkomanvården skickar man
numera klienter till franska behandlingshem, med betydligt bättre resultat
än svenska motsvarigheter och till en fjärdedel av kostnaden.


|