Kurdo Baksi är uppenbarligen en kolerisk
person. Tidigare gällde hans vrede Kajsa Ekholm-Friedman, som uttryckt
för honom misshagliga åsikter i DN. Kurdo Baksi krävde åtal.
KURDO BAKSI ÄR VRED
Nu har Kurdo Baksi åter tagit till orda,
efter det brutala kyrkorånet i Uppsala, mot en kör. Först
rånades ju körmedlemmarna, varav en rullstolsbunden. Därefter
misshandlades de. Baksis upprördhet gäller dock inte själva
rånet eller våldet, den riktar sig inte mot någon av de
tre brottslingarna.
Nej, Kurdo Baksis vrede
riktar sig mot polisen i Uppsala. Vid efterlysningen av rånarna på polisradion
hade man givit ett signalement på rånarna som avslöjade deras
hudfärg och man använde ordet "neger". Så
Baksi JO-anmälde: "hets mot folkgrupp!"
Men hur ska man få fast brottslingar,
om polisen inte får förmedla ett signalement? Här skulle Baksi
kunna invända att problemet var ordvalet - "neger" är
ett negativt laddat begrepp.
Detta är ju inte helt sant, ordet "neger"
i sig är neutralt. En afrikansk deltagare i en svensk TV-debatt uppmanade
så sent som för något år sedan till användning
av detta ord - han definierade sig själv som "neger". Så
om detta ord uppfattas negativt beror nog på individen.
Här följde Uppsalapolisen TV-afrikanens
uppmaning. Resultatet blev en JO-anmälan.
Nu var väl detta ofrivilligt. Polismannen
hade kanske inte så stort ordförråd, dessutom var det förmodligen
inte tid till semantiskt finlir på polisradion. Antag att polismannen
i stället använt utrycket: "tre unga gentlemän med
ett påfallande afrikanskt utseende". Det skulle verkligen ha
varit nedsättande! Men skulle det ha föranlett någon JO-anmälan
från Kurdo Baksi?
KURDO BAKSI
ÄR INTE VRED
Faktum är att våldsdådet
i Uppsala - som Kurdo Baksi inte upprörs över - var ett rasistdåd.
Det utfördes med andra ord av rasister.
Definitionen på ett "rasistiskt
dåd" är därvid ett dåd där offrens etniska
eller rasmässiga tillhörighet har haft betydelse för brottslingen.
På TV-nyheterna den 4/10 -97 intervjuades
fadern till en av de unga afrikaner som utfört dådet. Där
framgick att offrens etniska tillhörighet haft betydelse. De unga afrikanerna
var nämligen så uppfyllda av frustration mot
rasismen i det svenska samhället, de hade tagit ut denna frustration mot sådana
som inte kunde försvara sig. Allt enligt fadern.
Det stod alltså klart att om körmedlemmarna
hade haft svart hudfärg, då skulle de ha klarat sig undan!
Om detta tiger dock Kurdo Baksi.