Blågula FRÅGOR, nr 6/97:
Kriminalpolitiken
och rättssamhället
Blågula Frågor hade ambitionen
att under detta år komma in på även brottslighet och rättsfrågor.
Det har vi också gjort, men inte i den utsträckning som vi tänkt
oss. Demokrati- och invandringsfrågor har krävt sitt utrymme.
I nr 1/97 ställde vi upp 10 antaganden,
preliminära ståndpunkter. De lyder som följer:
1. Straffets funktion
ska i första hand vara att motverka ytterligare brottslighet.
2. Reaktionen från
samhället måste komma tidigt och snabbt, redan på mindre
förseelser.
3. Offrens intressen
måste gå före brottslingens.
4. Det ligger inte ens
i en brottslings intresse att samhället reagerar slappt.
5. Anstalter får
inte tillåtas bli brottsuniversitet.
6. Straffet ska upphöra
- inte börja - när en intagen kommer ut från fängelse.
7. Ska brottsligheten
minskas måste man framförallt angripa dess orsaker.
8. Varje individ bär
ändå ansvaret för sina egna gärningar. Den som skadar
en annan människa kan inte skylla på "samhället".
9. Lagarna måste
vara sådana, att de uppmuntrar till - inte avskräcker från
- att gå emellan och försöka skydda angripna medmänniskor.
10. Ett ekonomiskt tänkande
måste in i hela vårt juridiska system.
Som vi nu kan bedöma, är det ingen
av dessa punkter som behöver överges. Däremot återstår
att göra konkretiseringar på vissa punkter, och att omsätta
dem i verkligheten.
Egentligen kan det räcka med två
övergripande principer för rättssystemet:
A. Det ska stå
på brottsoffrens sida.
B. Det ska gå efter
vad som är ändamålsenligt för att nedbringa brottsligheten.
I centrum för argumentationen hos den
"humanistiska" strömning som dominerat den kriminalpolitiska
debatten har stått frågan om straff:
•
straff avskräcker inte från brott
•
ingen människa blir bättre av straff.
Vad detta resonemang missar att finns två
skeden i en brottskarriär:
1. Man har inte etablerat en identitet som brottsling.
I detta skede kan snabba och påtagliga reaktioner från samhället
ha betydelse, utan att det behöver handla om några hårda
bestraffningar.
2. Man har etablerat en identitet som brottsling. Då
kan straff i sig ha små möjligheter att ge effekt. Där måste
det snarare handa om inkapacitering eller punktmarkering, så vederbörande
inte får chans att utföra mer brott. Parallellt med detta behövs
åtgärder för att stötta vederbörande till ett
hederligt liv (vilket är lättare sagt än gjort).
Låt oss ta ett konkret exempel. Lägenhetsinbrott
är svåra att komma tillrätta med. Uppklarningsprocenten
är låg, eftersom tjuvarna sällan lämnar sådana
spår efter sig, att de kan gripas.
Samtidigt vet vi, att en liten krets brottslingar
utför en hög andel av dessa inbrott. Det handlar om ett fåtal
som är väldigt aktiva. De flesta av dessa finns redan i straffregistren,
de är kända av polisen.
Lägenhetsinbrotten kan man därför
komma åt bakvägen, genom att hålla dessa personer under
ständig uppsikt, när de inte är inlåsta. Skulle därvid
deras "personliga integritet kränkas", så är detta
av underordnad betydelse.
En utbredd föreställning är
också att polisen inte ska ägna tid och kraft åt mindre
brott, som hastighetsöverträdelser, när det finns så
mycket av allvarlig brottslighet som inte klaras upp. Vad man här bortser
från är att det finns samband.
Som New-York-modellen visar, kan en lägre
toleranströskel från polisen sänka den allmänna nivån
på brottsligheten. I många fall är det samma personer som
begått grova brott och som fastnar hos polisen för mindre lagöverträdelser.
Men ska bra insatser från polisen
kunna ge utdelning, då måste den myndighet som ska ta vid i
nästa led - åklagare och domstolar - fungera. Så är
det inte idag.
Där finns en utbredd slapphet, där
råder en föreställning att "hellre fria än fälla"
och att man åstadkommit högre rättssäkerhet ju färre
man dömer.
Under detta år har framkommit fullkomligt
hårresande interiörer. Inte bara tar det orimligt lång
tid att få ärenden avgjorda, det kan till och med förekomma
att brottslingar går fria därför att domstolsbehandlingen
tagit så lång tid att brottet hunnit preskriberas!
Till råga på allt kan brottslingen
själv styra detta, genom att inte infinna sig inför domstolen
- detta ger inga särskilda efterräkningar. Tvärtom, det lönar
sig.
Vi har också exemplen, typ Lindome.
Av ett antal personer är minst en mördare, övriga är
medhjälpare eller åtminstone passiva åskådare. Eftersom
man skyller på varandra, kan inte fastställas vem mördaren
var - och samtliga frikänns. Dessutom får de skadestånd.


|