Blågula FRÅGOR, nr 6/97:
Ledare ur Fri Information 5/96:
Självmord som
vapen
I Sverige begås årligen
ca 1 800 självmord. Förmodligen är antalet fullföljda
självmord betydligt högre, många singelolyckor i trafiken
och på sjön är troligen självmord och inte olyckshändelser.
Till detta kommer ett betydligt större antal självmordsförsök.
Självmord kan lyckas
efter ett eller flera misslyckade försök. Vanligen är dock
flera misslyckade självmordsförsök hos en och samma individ
inte i första hand tecken på dödsönskan utan ett krav
på uppmärksamhet, ett rop på hjälp eller en form av
utpressning, vanligen mot närstående. Dessa senare, mer spektakulära
självmordsförsök är inte avsedda att "lyckas",
d v s resultera i död och företas vanligen genom intag av överdos
läkemedel eller genom valhänt karvande i handlederna. Den senare
metoden resulterar mycket sällan i förblödning, däremot
ofta i skadade senor. Överdos av tabletter kan vara livshotande, det
beror på vilket läkemedel som förtärts. Därför
är även självmordsförsök utan självmordssyfte
inte ofarliga, de kan resultera i icke avsedd död.
Den 29-årige iranier
som avled av ett självmordsförsök den 6 november hotades av
utvisning p g a falska asyluppgifter. Han hade inget skyddsbehov och var följaktligen
inte flykting. I tidningsintervjuer efter dödsfallet har hans föräldrar
och syskon i Iran berättat att de försökt övertala honom
att flytta tillbaka till Iran. I samband med att han ansökte om svenskt
pass för att hälsa på sina föräldrar berättade
han för myndigheterna att hans ursprungliga asyluppgifter var lögner.
Uppenbart är att varken den nu döde iraniern eller hans föräldrar
ansåg att han skulle utsättas för fara genom att återvända
till Iran.
Iraniern ville emellertid
bo kvar i Sverige. Efter utvisningsbeslutet höll han sig gömd. Enligt
hans ombud, Merit Wager försökte han två gånger
begå självmord, vilket hon också påtalat i skrivelser
till Utlänningsnämnden.
Den 6 november ringde iraniern
till sitt ombud och berättade att han tänkte göra ett nytt
självmordsförsök. Hon gick inte till honom, trots att han befann
sig bara ett par kvarter därifrån. Tio minuter senare ringde han
igen, enligt vad Merit Wager berättade i Dagens Nyheter den 9 november,
och rapporterade att han tagit 200 tabletter och lämnat dörren olåst. Fru Wager ringde inte till ambulans eller polis utan
till EXPRESSEN. Hon inväntade journalisten, varpå båda
begav sig till iraniern som då var död.
Det är tämligen
uppenbart att iraniern inte hade planerat dö av sitt tablettintag. Varför
skulle han annars ha ringt, varför skulle han ha lämnat dörren
olåst? I stället var det säkerligen fråga om att göra
ett nytt försök att beveka Utlänningsnämnden.
Alla som arbetar med asylanter
i Sverige vet att självmordshoten är legio, var och varannan asylsökande
utan starka asylskäl hotar med desperata åtgärder. Antalet
självmordsförsök är också stort, många av
dem valhänta. Däremot har är antalet fullbordade självmord
mycket få, i förhållande till antalet självmordshot
närmast obefintligt.
Inom terroristbekämpningen
är det självklart att inte ge efter för hot. Undfallenhet inför
gisslantagande eller bombhot leder enbart till flera hot, terroristerna märker
att det lönar sig. Lika självklart måste i en rättsstat
vara att aldrig ge efter för självmordshot. Annars sätts lag
och rättvisa helt ur spel. Ingen kan väl på allvar hävda
att domstolar skall ta intryck av självmordshot och frikänna överbevisade
brottslingar, att en självmordshotande förälder i en vårdnadstvist
skall tilldömas ensam vårdnad om barnen för att inte ta livet
av sig, att lärare skall låta sin betygssättning påverkas
av självmordshot, att Vägverkets inspektörer skall dela ut
körkort till underkända aspiranter som hotar ta livet av sig, o
s v?
Lika självklart är
det att självmordshot inte får påverka beslut om uppehållstillstånd.
Tyvärr finns emellertid bland de krafter som ohämmat agerar för
en okontrollerad invandring, personer som anser sig ha erfarenhet av hur valserna
skall dras. Den nu döde iraniern fick exempelvis vid ankomsten till Sverige
rådet av sin "flyktingadvokat" att ljuga om identitet och
resväg. Mycket talar för att i dessa kretsar även förekommer
råd om att hota med självmord, ja som sista utväg göra
ett eller flera självmordsförsök för att påverka
asylprocessen. Därför är det viktigt att samhället snarast
vidtar motåtgärder genom att meddela att asylprocessen avbryts
direkt vid eventuellt hot om självmord (och hot om våld) och att
omedelbar utvisning då sker. Ett sådant resolut dekret skulle
effektivt hejda fortsatta excesser inom självmordsbranschen, spara stora
pengar för sjukvården och t o m rädda enstaka liv.
Mycket talar för att
iraniern av sitt nuvarande ombud eller andra inom flyktinggömmerigeschäftet
fått det dåliga rådet att hota med självmord och att
i värsta fall iscensätta självmordsförsök för
att beveka Utlänningsnämnden. Men är det ännu värre?
Efter iranierns död betedde
sig press, radio och TV hysteriskt. Man jagade syndabockar bland politiker
och tjänstemän, som nästan genomgående lät sig skrämmas
till att lova att liknande tragedi aldrig får inträffa igen. Svårslaget
rekord i upphetsning innehas hittills av den psykologiprofessor vid Lärarhögskolan
som i TV2 Rapports morgonsändning den 15 november kallade SIVs generaldirektör
Lena Häll Eriksson för mördare. Samma hysteriska överreaktioner
förekom i TV 4s debattprogram Svart på Vitt samma kväll, där
den svarte programledaren medvetet hindrade de två inbjudna ledamöterna
av Utlänningsnämnden, Gustaf von Essen (m) och Erkki Tammenoksa
(s), från att förklara varför rättsstaten inte kan ge
vika inför självmordshot. Däremot fick ovan nämnde psykologiprofessor,
sekonderad av FARRs Anita Dorazio obegränsad tid för sina vettlösa
anklagelser. I Expressen den 16 november krävde MUFs ordförande
Tomas Idergard att partikamraten Gustaf von Essen av moderata samlingspartiet
skulle tvingas avgå.
Har folk blivit galna? Vad
är det egentligen som har hänt?
Merit Wager, som säger
sig ha varit "ideellt ombud", d v s ej jurist och ej arvoderad,
för iraniern, har tidigare gjort sig känd för en mängd
uppmärksammade utspel i flyktingdebatten. Hon lyckades genom idogt bearbetande
av massmedia genomdriva att den 10-åriga Chrisen Fernando och hennes
familj från Sri Lanka fick uppehållstillstånd i Sverige,
trots total avsaknad av flyktingskäl. Hon har vidare varit en av de pådrivande
bakom det s k flyktingpolitiska uppropet i Dagens Nyheter den 25 september
i år, i vilket 68 undertecknare - flertalet massmediala kändisar
- krävde generösare asyllagstiftning.
Den här gången
tycks emellertid Merit Wager ha misslyckats, eller gjorde hon verkligen det.
Att inte, när man getts chansen, försöka förhindra ett
onödigt självmord, är visserligen inte brottsligt men synnerligen
omoraliskt och inhumant. Att inte se till att en tablettförgiftad får
akut medicinsk hjälp utan i stället med hjälp av tillkallad
journalist göra dödsfallet till ett massmedialt jippo, är avskyvärt.
Vill man undvika att undersöka vad som verkligen hänt, kan man avfärda
Merit Wager som okunnig och omdömeslös.
Det går dock inte att
undvika en betydligt allvarligare fråga. Kom inte iranierns självmord
ovanligt lämpligt i tid, precis en månad innan riksdagen fattar
beslut om den framtida flyktingpolitiken? Kan man tänka sig ett mer effektivt
sätt att påverka alla de riksdagsledamöter som deltar i generositets-
och solidaritetstävlingen i flykting- och invandrarfrågan?
Blev iraniern i själva
verket offrad för ett högre mål? Hur
kan man egentligen annars förklara Merit Wagers underlåtenhet att
förhindra hans död?
En helt annan fråga
är om det var rätt att utvisa iraniern som vistats i Sverige i nästan
ett decennium. Naturligtvis skall falska ID-uppgifter inte ha en preskriptionstid,
i annat fall kommer Sverige att bli översvämmat av illegala invandrare,
som kan leva på landsmän, svart arbete eller mer avancerad brottslighet
i avvaktan på den tvååriga preskriptionstid som föreslagits
av bl a Broderskapsrörelsen genom riksdagsmännen Berndt Ekholm och
Juan Fonseca. Å andra sidan hade iraniern skaffat sig anknytning till
Sverige under sina år här, han hade arbete och inga sociala problem.
Nog finns det både mördare och grova narkotikabrottslingar som
borde vara mer angelägna att utvisa, men domstolarna vägrar och
hänvisar till påstådd anknytning till landet. Svensk invandrings-
och flyktingpolitik är, som alltid, besynnerlig.


|