Blågula FRÅGOR, nr 1/98:
Intervju med nya DO:
Räkna med bråk?
Margareta Wadstein är "mamma" till SOU 1997:174, "Räkna
med mångfald!", som lagt långtgående förslag
för riksdagen att ta ställning till. Hon är dessutom 1997 utnämnd
till ny diskrimineringsombudsman (DO).
Margareta Wadstein representerar den offensiv
för "mångfald" som nu pågår i Sverige. Blågula
Frågor fick den 6 februari en intervju, genom Jan Milld och Anders Sundholm.
Margareta Wadstein är domstols-jurist,
som arbetat vid Stockholms tingsrätt de senaste åtta åren
och tidigare varit rättssakkunnig på arbetsmarknadsdepartementet
i arbetsrättsfrågor. Som ställföreträdande JÄMO
(jämställdhetsombudsman) i fem år har hon arbetat med könsdiskriminering.
Internationellt har hon arbetat med samma frågor och dessutom på
fritiden med mänskliga rättigheter, med inriktning på kvinnofrågor.
I maj 1997 fick hon uppdraget att göra en översyn av lagen om etnisk
diskriminering.
Nu arbetar Margareta Wadstein som ombudsman
mot etnisk diskriminering - den tredje i ordningen sedan ämbetet inträttades
1986. Förordnandet gäller på sex år och hennes månadslön
ligger på 43.000 kronor. Till sitt förfogande har hon en stab på
7 personer och en budget på nära 5 miljoner kronor.
VEM SKA ANPASSA SIG?
I samband med att Margareta Wadstein tillträdde
förekom tidningsrubriker som "Ny DO vill bilda svensken".
Som läsare fick man intrycket att det nu - enligt henne - är svenskarna
som ska anpassa sig i Sverige, mer än invandrarna. Men mot denna bild
har hon invändningar:
MW: - Vad jag vänder mig mot, det
är att de som bosatt sig i Sverige och lärt sig svenska, skaffar
sig utbildning, ställer upp på våra samhällsvärderingar
och som verkligen blir goda samhällsmedborgare ändå inte släpps
in i det svenska samhället. Då betyder det att arbetsgivare och
andra inte har mött de här personerna på rätt sätt.
De blir diskriminerade.
- Där måste vi gå dem
tillmötes. Det handlar alltså om en ömsesidighet.
JM: - Även invandrare
måste anpassa sig?
MW: - Alla som bor i Sverige måste
anpassa sig till rådande värderingar och normer. Det gäller
vare sig du är född här eller inte.
JM: - Leif Blomberg sa
i TV i höstas, och det var hans egna ord, att det framförallt är
svenskarna som ska anpassa sig.
MW: - Jag kan inte uttala mig vad han har
sagt.
VARFÖR DO OCH NYA LAGAR?
AS: - Vad är det som
har hänt med Sverige, när vi måste ha en DO och en lagstiftning
mot etnisk diskriminering?
MW: - Inget speciellt, men vi har blivit
medvetna om problem som har funnits i hundratals år.
AS: - En företagare
anställer givetvis den som är bäst för företaget,
annars är han ju dum. Om han väljer bort en invandrare, med bättre
formella meriter, hur har han då resonerat? Varför väljer
man inte den mest kompetente?
MW: - Det finns en tendens hos oss alla
att välja personer som är så lika oss som möjligt. Då
ser man inte den kompetens som finns hos individen. Man kan ha en allmän
uppfattning om personer som kommer från ett visst land, och inte behandla
människor efter deras individuella förutsättningar.
Margareta Wadstein för ett resonemang
om att vita män kommer ut i livet med en "ryggsäck" som
innehåller användbara föremål, medan kvinnor och personer
med utländsk bakgrund (hon undviker medvetet begreppet "invandrare")
möter en slags "inbyggd motvind".
AS: - Är då
lagstiftning det bästa sättet?
MW: - En lag kan vara en nödvändig
förutsättning, för att vi ska få upp ögonen för
orättvisor som förekommer.
AS: - Och lagen vänder
sig mot alla former av etnisk diskriminering, även mot invandrare som
inte vill anställa svenskar?
MW: - Ja, eller mot invandrare som inte
vill anställa invandrare. Det är kravet på likabehandling
som är det viktiga. Kompetensen, inte den etniska tillhörigheten,
ska avgöra.
AS: - Är det inte naturligt, om en liten
invandrarföretagare som ska anställa en till väljer någon
ur den egna gruppen?
MW: - Varför är det naturligt?
Det är ju precis dom här förutfattade meningarna man vill komma
åt. Kompetensen ska avgöra, inget annat!
AS: - Idag, när formella
meriter spelar mindre roll, och den sociala kompetensen...
MW: - Men vad är "social kompetens"?
AS: - Det är att kunna
ingå i en gemenskap.
MW: - Här mäter du det, då?
Arbetsdomstolen accepterar inte ett uttryck som "social kompetens".
Där frågar man: "Vilka krav ställer det här jobbet?
Hur uppfyller de som sökt de här kraven? Hur avviker dom eventuellt?
Vilka bevis finns det för det?" Att tala i sådana termer,
det blir hokus-pokus. Man får inte vara luddig.
JM: - Tag exemplet att
du har ett litet företag och ska anställa någon. Så
kommer det en figur med kepsen bakom-och-fram, tuggar tuggummi och lägger
fötterna på bordet. Men han har högsta betyg. Du känner
att personkemin inte stämmer, med den personen kommer inget samarbete
att fungera. Har du då som företagare inte rätt att vägra
anställa?
MW: - Man får använda sunt förnuft.
- Arbetsgivaren får använda
precis de urvalsgrunder som han brukar använda, så länge de
inte är diskriminerande i sig. I de flesta fall är det utbildning,
yrkeserfarenhet och personlig lämplighet som räknas.
- Personlig lämplighet får vägas
in, men det måste ställas i relation till arbetsuppgiften. Och
eventuella avvikelser från kravet måste bevisas, det får
inte basera sig bara på en känsla hos arbetsgivaren.
JM: - Om man kommer från
helt andra länder, kan det inte vara svårt att utvärdera värdet
av betyg och examina?
MW: - En person med utländsk examen
- oavsett etnisk tillhörighet - måste själv se till att han
eller hon får en så kallad ekvivalering. En arbetsgivare har rätt
att ställa krav på ett underlag om vad betygen innebär.
AS: - Ser du några
risker med att företagare känner att de inte får anställa
den som han själv tror är mest lämplig, utan att de då
riskerar påföljder?
MW: - Jag kan inte se vad det skulle vara
för risker.
ORSAKER TILL DENNA ARBETSLÖSHET?
Ett faktum är att arbetslösheten
bland invandrare, särskilt de utomeuropeiska och nyligen anlända,
är väsentligt högre än bland infödda svenskar. Frågan
blir då vad detta beror på.
JM: - Har du någon
uppfattning om huruvida diskriminering är en huvudorsak till arbetslösheten
bland invandrare?
MW: - Det kan jag inte svara på.
Men hur stort det talet är spelar ingen roll, så länge diskriminering
förekommer. Det finns utredningar, som talar om att diskriminering är
en orsak.
JM: - En orsak, vilka är
de främsta orsakerna? Finns inga utredningar om detta?
MW: - Det finns förmodligen, men jag
har inte hunnit sätta mig in i det.
Margareta Wadstein tillägger:
- Trots högkonjunkturen i slutet av
80-talet så var andelen arbetslösa högre bland personer med
utländsk bakgrund än bland icke-utlänningar. Så det har
i varje fall inte att göra med lågkonjunktur.
JM: - Kan det inte bero
på att många av dem saknade nödvändig kompetens, eller
inte ens var intresserade av att ta ett arbete?
MW: - Det är klart att personer som
inte har bott så länge här att de hunnit skaffa sig tillräckliga
språkkunskaper har svårare att få arbete. Men du får
inte räkna kvinnor som har många småbarn eller är hemarbetande
som arbetslösa, de ingår inte i arbetskraften.
AS: - Är det din erfarenhet
att arbetslösheten bland invandrare i slutet av 80-talet berodde på
diskriminering?
MW: - Jag har bara sagt att andelen arbetslösa
bland personer med utländsk bakgrund under denna period var oproportionerligt
stor. I det talet finns etnisk diskriminering, det är en allmän
uppfattning.
AS: - Det var ju en tid,
när arbetslivet skrek efter okvalificerad arbetskraft.. Ändå
gick så många invandrare arbetslösa.
MW: - Det är ju märkligt, men
vad beror det på? Är det uteslutet, att det berodde på diskriminering?
AS: - Det tror jag var
en väldigt liten del.
MW: - Nu tror du. Jag använder siffror.
AS: - Man kan väl
inte bortse ifrån, att om ersättningsnivåerna - för
socialbidrag, bostadsbidrag, med mera - ligger på en sådan nivå,
att om man går från att vara arbetslös till heltidsanställning
så förändras ens ekonomiska situation inte märkbart...
MW: - Men vad har det med etnisk diskriminering
att göra?
AS: - Jag påstår
att det inte låg diskriminering bakom den höga arbetslösheten
bland invandrare i slutet av 80-talet. Det var andra faktorer.
MW: - Nu påstår du. Jag trodde
det här var en intervju med mig.
AS: -Men jag frågar
dig. Du måste väl också ha gjort den reflexionen? Det var
inte svårt att få jobb då.
MW: - Jag upprepar: en del av orsaken är
etnisk diskriminering. Något mer kan jag inte säga.
LIKABEHANDLING OCH BYRÅKRATI
JM: - Du är motståndare till kvotering
på arbetsmarknaden. Varför?
MW: - Det innebär att man inte behandlar
människor lika. Kompetensen för ett arbete ska avgöra.
JM: - I SOU-rapporten används
begreppet "positiv särbehandling". Det kan du ändå
tänka dig?
MW: - Jag är inte avvisande till det,
men jag vill inte propagera för det. Det är ändå inte
detsamma som kvotering. Det är en möjlighet i vissa situationer,
och innebär inget annat än att vid likvärdiga meriter kan det
vara tillåtet att en person med viss tillhörighet går före
en annan. Man behöver inte lotta i sådana situationer.
JM: - Samtidigt sägs
att arbetsgivaren ska befrämja mångfald. Detta ska alltså
ske inom ramen för likabehandling?
MW: - Precis. En arbetsgivare ska arbeta
aktivt, t ex genom att annonsera riktat. Dvs gå ut i andra medier än
vad man brukar, för att få ett bredare underlag. En annan sak är
vem som sedan ska få det lediga jobbet.
JM: - När det gäller
jämställd-hetsfrågor finns det två grupper att hålla
reda på. Här måste det bli svårare att bedöma
hur man lyckats, med en så heterogen grupp?
MW: - Det handlar inte om en grupp, utan
flera inom gruppen invandrare. De begrepp vi arbetar med är ras och hudfärg,
etniskt eller nationellt ursprung. Jag tror inte det är svårare.
JM: - "Ras"?
Måste man titta på människors rastillhörighet vid anställning?
MW: - Tvärtom. Man ska bortse från
det, behandla lika oavsett ras.
SMÅFÖRETAG
JM: - Ni gör från
utredningen ingen skillnad mellan stora och små företag. Till och
med om jag som individ ska anställa någon omfattas jag av reglerna?
Även de minsta företag måste leva upp till kraven att i alla
led kunna motivera sitt anställningsförfarande?
MW: - Det stämmer. Det finns ingen
begränsning i nedåt i storlek på företaget.
JM: - AMS-chefen hade nyligen
en artikel i DN, där han vurmade för de små företagen.
Det är där som möjligheterna till nya arbetstillfällen
finns. Kan det inte bli problem för vissa företag att klara den
här hanteringen? Ser di ingen risk att småföretag avstår
från att anställa, därför att man tycker det blir för
krångligt?
MW: - Nej.
SL OCH RINKEBY
JM: - I din roll som DO,
hur ser du på SL:s och polisens uppmärksammade razzia i Rinkeby?
Om SL upptäcker att fusk med färdbevis är särskilt vanligt
i detta område, har de då rätt att ha kontroller oftare i
Rinkeby?
MW: - Jag kan inte svara på den frågan,
jag är för dåligt insatt.
JM: - Det är ju en
principiell frågeställning! Ska även invandrare betala för
sitt resande på SL?
MW: - Det är omänskligt att begära,
att jag efter en månad på jobbet ska vara insatt i allt.
SOCIALA BIDRAG
En annan typ av fusk hos invandrare gäller
socialbidrag mm. I Malmö har man haft en enhet hos polisen som arbetat
med detta. Den har varit mycket lönsam för samhället genom
de bedrägerier den uppdagat, inte desto mindre ska verksamheten nu läggas
ned.
I sak har det ofta handlat om att man inte
befunnit sig i Sverige och inte varit berättigade till bidrag, men fått
ut bidrag genom olika bulvaner. Myndigheterna i Malmö har därför
krävt att invandrare som ska ta ut bidrag måste legitimera sig,
så man vet att det är rätt person. Detta har angripits i två
stora DN-artiklar av Mona Sahlin. Hon ser det som exempel på oacceptabel
diskriminering.
JM: - Ser du Malmömyndigheterna
agerande som förvarbart?
MW: - Det är tveksamt. Varje människa
ska behandlas som individ, och inte efter generaliseringar om den etniska
grupp de tillhör.
JM: - Här står
alltså två intressen mot varandra. Å ena sidan kravet på
likabehandling, å andra sidan intresset för samhället att
komma tillrätta med fusket.
MW: - Då får man granska alla,
oavsett etnisk tillhörighet.
JM: - Man skulle väl
kunna göra en skillnad mellan svenska medborgare och utländska medborgare?
MW: - Varför ska man göra det?
JM: - Om det är bara
bland utländska medborgare som denna typ av fusk förekommer, då
är det rimligt.
AS: - Skyddsnätet
i Sverige ligger väldigt högt, för människor som blir
sjuka, arbetslösa osv, jämfört med andra länder. Om också
nyanlända har rätt till denna höga nivå, då blir
det attraktivt att komma till just Sverige.
MW: - Jag tar inte ansvar för asyl-
och flyktingpolitik. Mitt område gäller bara personer som redan
bor och vistas i Sverige.
KROGDISKRIMINERING
AS: - Vad Mona Sahlin också
tagit upp i DN är fall med invandrare som inte kommit in på krogen.
Ser du det som ett allvarligt problem?
MW: - Det är en kränkning. Tänk
dig själv, om du skulle utestängas från en restaurang enbart
för din etniska tillhörighet. Det kan vara nyttigt att vända
på perspektivet.
AS: - Det här var
ju helt okänt i Sverige för femton år sedan. Varför har
det blivit så idag?
JM: - Det finns väl
en rationalitet någonstans? Eller är det bara irrationellt från
restaurangägarnas sida?
MW: - Det är irrationellt. Dom blir
ju av med kunder. Man går inte till en restaurang som diskriminerar.
JM: - Kan det inte vara
så att andra kunder inte kommer dit, om restaurangen tar in människor
ur den här gruppen?
MW: - Det skulle jag aldrig tänka
mig. Det bygger på en förutfattad mening.
AS: - Varför säger
man då nej till kunder? Man lever ju på sina kunder!
MW: - Det får du fråga restaurangägarna
om. Vad är egentligen problemet?
Blågul kommentar
Mona-meny


|