Blågula FRÅGOR, nr 1/98:
"Nazism" på nattbuss 193E
En av bussförarna på SL Buss, Kenth
Erlandsson, har sänt oss följande lilla historia direkt ur verkligheten:
Lördagen den 10 januari körde jag
som vanligt linje 193E mellan Sergels torg och Hökarängen. Vid Gullmarsplan
kommer fyra svartklädda ungdomar på bussen. De kan vara i åldrarna
19-25 år.
Den första, en kvinna, visar ett månadskort
som gick ut i oktober. Då tändes en snäll blixt i min hjärna.
Det betydde, att nu måste alla månadskorten i gruppen kontrolleras.
En av killarna hade faktiskt giltigt kort,
men tre personer måste betala kontant 3 x 14 kronor för resan till
Blåsut. Efter ivrigt letande las 42 kr upp på myntbordet. När
jag lämnade biljetterna skrek den ena kvinnan högt och tydligt: "Nazist!"
Jag sa inte ett ord, eftersom jag i rakt nedstigande
led har mycket svårt att brusa upp och bli arg, vilket i vissa lägen
kan vara bra. Resan gick vidare mot Blåsut, lugnt och beskedligt.
När de fyra svartklädda går
av genom bakdörren gör två av dem "fingret-i-arslet-hälsningen"
och sedan en annan version, "hela-handen-hälsningen", när
den ena går längs bussens längd. Eftersom det var mycket ljust
på platsen tittade övriga passagerare förvånat genom
rutorna.
Jag kunde då inte att låta bli
att kommentera i bussens högtalare. Jag sa: "Som ni ser så
uttrycker dom sitt missnöje över att jag sade nej till oktoberkort
i januari och helt enkelt tog betalt. "
Jag har funderat mycket över den här
händelsen, och vilka slutsatser man ska dra. De här människorna
var på sitt sätt uniformerade. Den ena kvinnan hade ett anarkist-märke
och "Nej till rasism". Även de andra hade ett
flertal märken på s.k. arbetarskjortor. Dessa märken hann
jag inte tyda, men de var förmodligen i samma genre.
Nu ställer jag frågan: Var det
en slump, att de kallade mig "nazist", när jag bara skötte
mitt jobb? Representerade jag för dem någon förtryckande överhet,
när jag tog betalt?
En annan fråga: Om vi ska kunna försvara
oss mot nazismen, så kan det väl inte skötas av sådana
här individer? Det försvaret måste skötas av seriösa
människor!
Kenth Erlandsson


|