Blågula FRÅGOR, nr 2/98:
Intervju med Harry Schein:
"Jag tror inte
på det mångkulturella samhället!"
Samtliga sju partier i Riksdagen har manifesterat
en gemensam front för det "nya" mångkulturella Sverige.
Att ifrågasätta det mångkulturella samhället anses inte
riktigt politiskt korrekt i dagens Sverige. En som har ifrågasatt detta,
i en artikel i Moderna Tider, är författaren och debattören
Harry Schein. Anders Sundholm och Blågula Frågor fick en pratstund
med honom.
-Varför tog du upp detta
brännbara ämne i din artikel?
- Därför att jag var väldigt
skeptisk till begreppet multikulturellt, som hade dominerat väldigt mycket
i debatten. Bland annat den stora lögnen om USA som den multikulturella
smältdegeln.
- USA är ingen smältdegel, med undantag
för folk av europeisk ursprung. De talar alla engelska och har accepterat
grundläggande amerikanska beteendemönster. Problem uppkommer med
folk av annan hudfärg. Det hjälper inte hur bra engelska de än
talar, de skiljer sig helt enkelt från mängden.
- Mitt huvudbudskap i MT var att de som kommer
hit skall lära sig svenska ordentligt och inte demonstrera sin olikhet.
När jag skrev inspirerades jag av ett fall från Frankrike där
ett par muslimska tjejer envisades med att bära slöja i skolan.
- Redan i samband med Franska Revolutionen
blev ju den franska skolan sekulariserad och att bära slöja blev
förbjudet. Och att nu bära slöja i ett land där ingen
annan bär slöja, där är inget annat än att demonstrera
att man är annorlunda. Och om man vill demonstrera att man är annorlunda
försvårar man assimileringen.
- Alla människor är olika. Men det
skapar sociala problem om man vill demonstrera att man är annorlunda.
- Du har sagt att du inte
tror att det mångkulturella samhället fungerar. Att det inte finns
några bra exempel på detta.
- Ja, det är ungefär den slutsats
jag har dragit. De goda exempel som anförs, men som jag betraktar som
myter är Schweiz, Belgien och i någon mån Finland. Det finns
betydande spänningar i Schweiz mellan de franskspråkiga och tyskspråkiga
delarna. Även starka spänningar i Belgien mellan valloner och flamländare.
Finland klarar sig därför att de flesta svenskspråkiga finländare
idag talar finska.
- Och det här du skrev
väckte kraftiga reaktioner?
- Ja, uppenbarligen. Jag blev till och med
kallad rasist.
- Du menar alltså att
det är svårt, eller kanske omöjligt att bygga det mångkulturella
samhället i Sverige?
- Ja
- Är den förda invandringspolitiken
orsaken till dessa svårigheter?
- Nej, det tror jag inte. Däremot finns
det människor som anser det möjligt, och till och med önskvärt,
att omvandla Sverige till ett mångkulturellt samhälle. Huruvida
dessa har påverkat den förda flyktingpolitiken vet jag inte , med
det gör mig inte mindre pessimistisk.
- Vad är det mer i detalj
som gör dig pessimistisk?
- Jag tror helt enkelt inte på det mångkulturella
samhället.
- Men vi har väl skyldighet
att ta emot flyktingar?
- Ja, det är en sak. Men vi har inte
skyldighet att ge dem hemspråksundervisning. Inte heller skyldighet
att ge dem kommunal rösträtt eller skyldighet att behålla
grova brottslingar i landet. Den som begått allvarliga brott skall givetvis
inte heller få behålla sitt uppehållstillstånd.
- Skall man då utvisa
dem om de riskerar förföljelse i hemlandet?
- Det kan naturligtvis bli problematiskt om
de riskerar förföljelse, om de inte kommit hit av ekonomiska skäl.
- Har vi många ekonomiska
flyktingar?
- Ja.
- Hur stor del av de som kommer?
- Det vet jag inte. Men de som kommit från
det tidigare östblocket är inte politiska flyktingar. Inte heller
den övervägande delen från Turkiet. Kurderna däremot
är ju politiska flyktingar liksom Kosovoalbanerna.
- Kosovoalbanerna är
alltså politiska flyktingar?
- Ja, det anser jag.
- Var det då fel att
försvåra möjligheterna för Kosovoalbanerna att komma
till Sverige?
- Ja, det anser jag, även om jag inte
kan detaljerna i sammanhanget.
- Du stöder aktivt tidningen
Expo. Vad är anledningen?
- Ja, dom kartlade olika rasistiska verksamheter
i Sverige. Jag uppskattade att de publicerade både namn och bild på
dessa personer, vilket den övriga pressen undvek att göra.
- Hur ser du då på
att tidningen tvingas lägga ner av ekonomiska skäl?
- Ja, det beror ju på att Kulturrådet
har dragit in sitt bidrag.
- Förutom du själv,
så är det ett femtiotal organisationer och privatpersoner som aktivt
stöder Expo. Hur kan man tillåta att den går i graven? Varför
ser ni inte till att den får överleva?
- Jag tycker att det är beklagligt.
- Du upplevde Expo som en
demokratisk tidskrift som kämpade för yttrandefrihet och som önskade
en dialog?
- Nej, jag stödde den därför
att den var starkt antirasistisk. Den grundades för att bekämpa
rasismen.
- Har du blivit kontaktad
för att medverka i kampanjen om Förintelsen?
- Nej.
- Har du några synpunkter
på denna kampanj?
- Jag är inte så våldsamt
engagerad som de flesta andra med min bakgrund. Med all respekt för den
tragedi som offren för Förintelsen blev utsatta för, så
tycker jag egentligen att dagens förintelser är viktigare än
gårdagens. Inklusive kampen mot rasismen.
- Finns det rasism i dagens
Sverige?
- Javisst.
- Har den har ökat?
- Det beror på vilken tidsperiod man
jämför med. Det fanns en utbredd antisemitism i Sverige före
andra världskriget. Den blev tabu efter krigsslutet, i och med kunskapen
om utrotningen. Att den nu dyker upp igen har att göra med massinvandringen
och arbetslösheten.
- Ser du rasismen som ett
hot i dagens Sverige?
- Rasismen är ett hot mot demokratin.
Rädslan för dem som är annorlunda, ett annat ord för främlingsfientligheten,
är djupt atavistisk*. Det är också girigheten eller sexualiteten.
Poängen med civilisationen är att kontrollera dessa primitiva impulser.
- Till slut. Känner du
till Blågula Frågor?
- Jag har fått tidningen några
gånger.
- Har du några synpunkter?
- Jag tycker att ni förenklar oerhört
komplicerade problem.
Anders Sundholm
* atavism = uppträdande av en egenskap
som är känd från tidigare släktled eller ett primitivt
stadium
Blågul kommentar


|