Blågula FRÅGOR, nr 5/98:
Intervju med Anders Carlberg:
"Jag är till
94% moderat!"
Anders Carlbergs namn är förknippat
framförallt med två hus: Kårhuset och Fryshuset. Politiskt
är det en lång väg som han vandrat sedan 1968. Då var
han kommunist. Nu är han, skulle man kunna säga, "till 94%
moderat".
Blågula Frågor har fått
en intervju.
Det är ingen anhängare av Jantelagen
som Blågula Frågor träffar på Fryshuset. Anders Carlberg,
54, är fylld av idéer och entusiasm, kunnande och självförtroende.
RÖTTER
- Du måste ha en vuxenvärld
att både identiera med och protestera mot! Du måste ha tydliga
människor, som du kan tycka bra eller illa om. Människor som anser
bestämda saker, som du kan förhålla dig till. Du kan ifrågasätta,
frigöra dig ifrån, men också tycka lika. Det finns inte idag.
- Människor måste ha rötter.
Rötter och vingar. Är man stolt över sina rötter, då
är man också intresserad av någonting annat.
Anders Carlberg är ofta ute på
skolor och pratar. Inför en publik hade han ställt frågan "Vem var Hjalmar Söderberg?":
- Katedralskolan på gymnasiet, 500
elever... ingen räckte upp handen! Då sa jag att Hjalmar Söderberg
var den person, som Theodor Kalifatides kände till redan innan han kom
till Sverige, och tyckte var 1900-talets kanske bästa författare.
Och ingen vet i en svensk skola... Pinsamt!
- Så frågar jag publiken: "Vem
var Tommy Zetréus?" Då räckte alla upp handen.
Snacka om rötter!
Utan rötter - bakgrund, ursprung - skaffar
man sig heller inga nya rötter. Man vet inte ens vilka rötter man
ska leta efter. Anser Anders.
- Och definitivt har man inga vingar. Jag
är mycket intresserad av sagor och myter. Einstein menade att sagor och
myter, det är vägen till vishet.
Här följer en utläggning om
biblisk historia och antika intriger, om modersbundna män och det faktum
att femtio procent av alla nobelpristagare har judisk bakgrund, genom att
judar tidigt lär sina barn analytisk förmåga:
- Kommer du till arabvärlden och inte
vet vem Ismael var, då är du borta!
FRYSHUSET
Anders Carlberg fortsätter att berätta,
om Fryshusets verksamhet:
- Vi har 5.000 olika besökare varje
vecka. Du har basketen, som är Stockholms näst största sport.
KFUM Söder har 100 ungdomslag, i hela Söderort. Och så jobbar
vi ihop med KFUM Central, Alvik, Blackeberg, då täcker vi hela
Stockholm.
- Sen är det skateboarden, med 1.300
medlemmar. Det är riktiga individualister, fast på ett ganska positivt
sätt. De är superindividualister, men blir inte egoister. Det är
konstnärsmänniskor.
- Och sen har vi alltså 1.200 musiker,
som repar i huset. Det kan ju vara bra att veta, att Sverige säljer mer
i musik på världsmarknaden än vad Volvo och Saab säljer
tillsammans.
Vad det handlar om är närmare bestämt
följande:
- Volvo och Saab har ju en helt annan omslutning.
Men för det första är musikproduktion oerhört billig,
så vinsten blir större. Dels använder Volvo och Saab till
ungeför 80 procent utländska insatsvaror. Nettoexporten är
det enda intressanta för handelsbalansen.
- Sen har vi ett Komvuxgymnasium, där
vi jobbar med problembaserat lärande. Alla ämnen är integrerade
i varandra. Där jobbar man efter den gamla studiecirkelsprincipen, som
den var tänkt från början.
- Vi har multimediautbildning för
82 elever, där 80-90 procent får jobb när de går ut.
- Sen har vi brobyggarna. Det är niondeklassare
från olika förorter, vi träffas 20 gånger under två
år, 24 timmar. Vi ger dem en utbildning, jobbar med olika teman... brott
och straff, kropp och själ, manligt och kvinnligt.
- Vi initierar unga pojkar in i vuxenvärlden,
för pojkar behöver utman-ingar. Tjejer glider in nästan biologiskt
i vuxenvärlden, med menstruation, barn och så. Killarna är
jävligt förvirrade, framförallt om de lever i hem med ensamstående
mammor.
- 27 procent av alla familjer i Stockholm
består av ensamstående mammor. 50 procent av dem lever på
socialhjälp. Det innebär att massor av barn och ungdomar växer
upp utan fäder, växer upp utan män. Pojkar måste identifera
sig med män. Det kan vara jättebra mammor, det räcker inte.
- Du är inte anhängare
av att homosexuella par får adoptera barn?
- Nej. Här finns en tredje part -
barnet - som man måste ta hänsyn till! Även flickor behöver
män, för att kunna lära sig välja, helt enkelt. Det här
är en enorm brist, ett fruktansvärt problem.
- Så vi har olika verksamheter -
styrketräning, tae-kwan-do, en massa... Vi jobbar på nio olika
skolor, Tumba gymnasium, Botvids gymansium, Skärholmen, Sätra, Rågsved,
Aspudden, Matteus och Husby.
- Så har vi tunnelbanan. Lugna Gatan
är vårt största projekt med, 65 heltidsanställda. Där
använder vi det mångetniska som en tillgång. Vi pratar 28
olika språk, vi har 40 olika nationaliteter. Varje fredag har vi utbildning
här, med olika föreläsare.
Fryshuset är tveklöst en framgångs-historia.
Det är med berättigad stolthet som Anders Carlberg visar runt i
lokalerna.
Där finns en stor aula, för sport
eller andra evenemang. Utformningen är väl genomtänkt. På
ett draperi finns symbolerna för världens alla stora religioner.
På väggen sitter jättelika affischer med bilder på personer
som Albert Einstein, Mahatma Gandhi och Hjalmar Söderberg, med citat
från dem.
Hjalmar-Söderberg-citatet lyder:
"Man vill bli älskad, i brist
därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå
avskydd och föraktad. Man vill inge människorna någon slags
känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad
pris som helst."
Fryshuset har så mycket som 52 miljoner
kronor i omsättning. Därav täcks bara fem miljoner genom anslag
från Stockholms kommun och landsting. Resten får man in främst
genom själva verksamheten, genom att Fryshuset säljer tjänster.
En del kommer också som sponsorspengar, där den största bidragsgivaren
är Skandia.
Vi kommer till Carlbergs rum. Ultima Thules
guldskiva finns på väggen. På dörren sitter olika visdomsord
uppklistrade, ett av dem lyder:
"Gud giv mig sinnesro att acceptera
det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan,
och förstånd att inse skillnaden.".
- Hur detta översättas
konkret, på flyktingpolitiken?
- Jo, att man inser det, att dom flyktingar
vi har, dom har vi. Där måste det handla om integration.
FÖRE FRYSHUSET
Tiden har nu kommit för Blågula
Frågor att ta fram sina förberedda intervjufrågor. Vi går
tillbaka till maj 1968 - en tid som de nu unga kanske inte vet mycket om:
- Är det rätt
att göra uppror?
- Jag var emot den parollen redan på
kårhuset. Det finns ingen sådan rätt, inte i allmänhet.
Sedan finns det vissa situationer, då människor kan vara tvungna
att med våld opponera sig mot den bestående ordningen.
Kårhusockupationen ägde rum i en
tid av allmänt vänsteruppsving - plötsligt var det "inne"
att vara vänster - men vad som utlöste den var en förestående
universitetsreform, "Ukas" (ett ord som på ryska händelsevis
betyder "påbud").
- Ukas förvandlade universitetet till
samhällets bakgård. En reform som man blivit tvungen att gå
ifrån idag. Att ha yrkesinriktade akademiska studier, det kan man ha
bara till en viss gräns. Idag behövs det bredd, för att kunna
ha ett livslångt lärande. Vi uppfattade, att med dom här strömlinjeformade
utbildningarna skulle det inte finnas något utrymme för diskussion.
- Palme var ju där
och talade, efteråt lät han väldigt förorättad.
- Han var så van att dominera diskussionen.
Det fanns på den tiden en vördnad för överheten. Det
bröt vi mot, vi behandlade dessa statsråd som vanliga debattörer
och människor. Det var helt nytt, och det tycker jag var rakt igenom
bra. Sen förekom det en del överilade prylar.
Vid tidpunkten för Kårhus-ockupationen
var Anders Carlberg ordförande i Vänsterns Ungdoms-förbund,
och han kallade sig "kommunist". Vilken var hans väg dit? Hur
ser hans bakgrund ut?
Anders Carlberg är född i början
av 40-talet. Han kommer från en medelklassfamilj, men området
där han växte upp - Gubbängen, en söderförort till
Stockholm - utgjorde till stor del en arbetarklassmiljö.
- Det var en bra uppväxt, det var
barnrikehusen och den första generationens av arbetarklassbarn som fick
plugga.
Genom idrotten kom Anders in i en gemenskap.
När andra i hans omgivning gick med i Demokratisk Ungdom - VPK:s ungdomsförbund
- då gjorde också han det. 1964.
- C-H Hermansson hade blivit partiledare
och man kunde med hedern i behåll vara kommunist. Det hade varit svårt
med Hagberg.
Efter Sovjetunionens invasion av Tjeckoslovakien
sommaren 1968 lämnade Anders Carlberg VPK och strax därpå
tog han initiativ till bildandet av en fristående vänsterorganisation,
"Förbundet Kommunist", som existerade fram till slutet av 70-talet
.
Nu sitter Anders Carlberg som (s)-märkt
ledamot i Stockholms kommunfullmäktige. Medlem hos socialdemokraterna
blev han år 1982, men det var inte helt lätt:
- Det tog ett halvår innan dom vågade
ta in mig. Jag togs in på förhör hos Lasse Ulander på
riksdagen.
Det var alltså länge sedan Anders
Carlberg slutade att kalla sig själv kommunist. Men vad är han idag?
- Är du socialist?
- Socialismen definierar jag som en produktionsform,
planhushållning, som jag inte riktigt tror på. Jag har svårt
för storskaliga lösningar. Däremot tror jag att man ska tukta
marknaden mer än vad man gör nu.
Anders menar att skillnaderna mellan (s) och
(m) inte är så dramatiska som det ofta framställs:
- Jag brukar säga att av de 10 procent
som skiljer socialdemokraterna från moderaterna är jag socialdemokrat
till 6 procent.
Med andra ord skulle man kunna säga att
Anders Carlberg är till 96 procent socialdemokrat och till 94 procent
moderat.
Till partipolitiken i allmänhet gör
Anders flera mycket kritiska reflexioner.
- Problemet idag är att du ska ta
dig igenom en partihierarki. Den främsta egenskapen som krävs då
är lojalitet.
- Det är ingen ungdom idag som går
med i ett politiskt parti och accepterar hela ryggsäcken av åsikter.
Parlamentarismen är körd.
- Dom som söker sig till de politiska
ungdomsförbunden är ofta de, som är bäst i klassen. Bäst
i klassen blir den som har en repetetiv förmåga, som kan rapa upp
vad andra har sagt. Inte entreprenörerna. Det betyder att Sveriges riksdag
om 20 år kommer att bestå av dom som är bäst i klassen.
- Vad är alternativet
till parlamentarismen?
- Det vet jag inte. Vi måste hitta
nya former för demokratin.
Som studerande på universitetet gjorde
Anders Carlberg själv ingen succé. Tre betyg, mer blev det inte.
Anders började istället på Posten, som brevbärare. 1974
blev han byggnadsarbetare, något som han höll på med i 12
år, därav 8 år som lagbas.
Anders Carlberg har alltså varit ute
i arbetslivet, som arbetare. Som kårhusockupant och FK-ordförande
var han dessutom mitt i en miljö, där romantiseringen av arbetarklassen
var utbredd.
Något att detta märks dock inte
i hans bok från 1995, "Där kärleken kallnar... breder
laglösheten ut sig". Där finns en passus som snarare lutar
mot arbetarförakt.
Carlberg varnar i boken för att en arbetarklass
som förlorar positioner kan "lockas av extrema, reaktionära
grupper som pekar ut syndabockar att rikta sin ångest och sina aggressioner
mot. I 1990-talets Sverige är syndabocken inte juden - utan invandraren."
Detta är ju att direkt servera argument,
för dem som vill slippa en sakdiskussion om invandringspolitiken!
SKINNSKALLAR
Tiden inom byggbranschen och machomiljön
där har ändå satt sina spår hos Anders Carlberg, fysionomiskt.
Hans stora biceps beror också på att han ägnat sig åt
kroppsbyggnad.
Anders tillhör Sveriges tio starkaste
män över 50 år, vad gäller bänkpress. Detta har
säkerligen haft en praktiskt betydelse, genom att fungera som "dörröppnare"
i kontakterna med unga skinnskallar i Stockholm. De vet ju att han förmodligen
är fysiskt starkare än någon av dem.
Därmed är vi inne på ett nytt
ämne.
Om Anders Carlberg idag kan notera framgångar
så har det knappast skett utan prövningar och svårigheter.
Han har fått ta mycket skit i media, just genom sitt engagemang beträffande
skinnskallar. Tydligt är också att han ibland tagit illa vid sig
av detta.
Redan 1982 hade en viss Fryshusverksamhet
kommit igång. Anders var då ledare i KFUM Söder basket, man
behövde lokaler och kom över Fryshuset på Södermalm vid
Hammarbyhamnen. 1986 blev Fryshuset en heltidssyssla för Anders Carlberg.
Bakgrunden var att det 1985-86 hade inträffat
flera otäcka händelser bland ungdomar i Stockholm:
- Det var Kungsankravaller, det var dödandet
av Ronny Landin och sedan Ronny Öhman, som var skinnskalle.
- Då kontaktades jag av Ingvar Carlsson,
om en antivåldskampanj. Då hittade jag en polisman, som hette
Arne Danner. Han hade nyligen startat Non-Fighting Generation.
- Vi fattade snabbt att det var skinnskallar
och invandrare som slogs, det gällde att infiltrera båda lägren.
Arne hade en stark ställning bland invandrarungdomar i Kungsan, som snut.
Och jag hade några skinnskallar på Fryshuset, dom jobbade i ett
band som repade där.
Det blev Anders Carlberg, som fick ta sig
an skinnskallarna. Detta var naturligtvis medialt, så till den grad
att Fryshuset efter några år i mångas medvetande kom att
förknippas med skinnskalleverksamheten. En falsk bild, framhåller
Anders:
- Det har blivit så i massmedia,
men det har aldrig varit så. Ungefär en procent av dom som varit
på Fryshuset har varit skinnskallar.
Det ligger i sakens natur, att för att
kunna påverka skinnskallar behöver man i någon mån
kunna vinna deras förtroende. Då måste man knyta an till
deras världsbild och värderingar, tänkande och känslor.
Detta blir rimligen dubbelt svårt. Dels
för att deras våldsideologi är rakt av avskyvärd, dels
för att "mjuk hållning" mot dem gör en person politiskt
sårbar, lägger vederbörande vidöppen för attacker
från de politiskt korrekta.
Detta var just vad som inträffade. Anders
Carlberg hade politiska fiender i Stockholm. Skinnskalleverksamheten gav dem
en lämplig förevändning för angrepp.
Redan genom sin kontakt med skinnskallar fick
Anders naturligtvis del av deras erfarenheter och hur de uppfattade tillvaron,
vilket gav honom en mer nyanserad bild. Det var inte så att skinnskallar
alltid var våldsutövare, de förekom också som våldsoffer.
Våld från invandrargäng var inte mindre vanligt än våld
från skinnskallegäng. Detta påpekade Anders offentligt, och
det var i vissa kretsar som att svära i kyrkan. Man ville inte bli störda
i sin svartvita världsbild.
Carlbergs linje var också att försöka
länka bort skinnskallarna från nazi-influenser genom att hålla
fram ett alternativ, i form av en sund nationalism. I det sammanhanget tog
han hjälp av den i skinneskallekretsar populära musikgruppen Ultima
Thule, fick dess medlemmar att göra klara politiska uttalanden mot våld
och extremism. När gruppen engagerades för en konsert klargjordes
villkoren för publiken: om någon gör nazihälsning avbryter
Ultima Thule konserten. Ett glasklart budskap!
Detta samarbete med gruppen Ultima Thule -
pestförklarad i media - blev utgångspunkten för en intensiv
kampanj mot Anders Carlberg. Han anklagades för att göra det icke-rumsrena
rumsrent.
Något år senare, sommaren 1995,
kom ett nytt drev. Drygt ett år tidigare hade Carlberg kritiserat svensk
flyktingpolitik och skrivit positivt om två böcker i ämnet,
böcker som media försökt tiga ihjäl. I radio Stockholm
vevade man varje timme i sina nyhetssändningar, regional-TV hakade på
och lokala fp-politiker fördömde Carlbergs stöd åt denna
"rasistiska propaganda".
När det året därpå inträffade
ett antal spektakulära våldsdåd i Stockholm med skinnskallar
inblandade, slag i slag, blev det för mycket. Mats Hulth och kommunstyret
kunde inte stå emot mediatrycket - skinnskalleverksamheten i Fryshuset
lades ned.
Anders Carlberg menar att det till stor del
handlade om tillfälligheter, som det passade media att suga tag i, att
vinkla och blåsa upp. I det stora hela har Fryshuset lyckats i sin skinnskalleverksamhet:
- Ingen av de skinnskallar på Fryshuset
som var nazist 1986 är det idag.
- Och det har med Fryshusets
verksamhet att göra?
- Självklart. Det var ju vi som byggde
upp relationen på ett vuxet sätt.
Jämfört med Göteborg är
skillnaden tydlig. Där finns, säger Carlberg, många fler skinnskallar.
De är också nazifierade på ett helt annat sätt.
Det var en ideologisk kamp, som gjorde att
Anders Carlberg av organiserade nazister sågs som en motståndare.
Han utsattes för hot och telefonterror, tvingades flytta och byta till
hemligt telefonnummer.
- Jag var en av de här tio som man
skulle "prata tillrätta".
Det fanns också en rent ekonomisk sida
med skinneskalleverksamheten. Anders menar att Fryshuset vid ett tillfälle
besparade samhället stora utgifter. Den 30 november brukade skinnskallar
manfestera vid Karl XII:s staty, något som kunde utlösa våldsamma
motdemonstrationer och kravaller.
- Där fick vi, till slut, polisen
att acceptera att man 24.00 på natten fick lägga ned en krans,
mot löfte att ingen skulle vara ute den 30 november. Ingen var ute då,
hela den händelsen dog efter att vi lyckades med det. Polis-ingripandena
den 30 november brukade kosta skattebetalarna unge-fär 4 miljoner.
Det som direkt "sänkte" Fryshusets
skinnskalleverksamhet och fick Stockholms kommun att fatta sitt beslut om
nedläggning var en artikel i Dagens Nyheter:
- Det var två journalister, Pia Skagermark
och en till. Jag är inte Jesus, vissa människor kommer jag att ha
ett dåligt förhållande till hela livet.
- De kom in och ville göra ett noggrant
reportage. Jag tänkte, vi ha ju ingenting att dölja. Så dom
fick komma in, träffa ungdomarna. Så blev det en svinaktig jävla
redogörelse. Det fällde oss.
- En hade en odalruna på sig. Odalrunan
är kopplad till svenska fria bönder under årtusenden, det
var väl Runeberg som skrev om "den fria odalbonden". Och då
ska allt sånt kopplas ihop med nazismen! Till slut är den svenska
flaggan nazistisk.
- Alla symboler som är direkt kopplade
till nazismen, svastiskan och sånt, det förbjuder vi.. Men runor
i allmänhet, som har varit någon slags vikingaromantik, ta hand
om det istället!
Skinnskalleverksamheten hade alltså
utgjort bara en bråkdel av Fryshuset totala verksamhet. Det handlade
inte om en nedläggning av Fryshuset som sådant. Däremot sammanföll
nedläggningen med ett byte av lokal - från Södermalm till
andra sidan av Hammarbyviken, vid Gullmarsplan.
För Fryshusverksamheten innebar förändringen
att man bytte upp sig, fick större ytor och fräschare lokaler. Fortfarande
förekommer även skinnskallar på Fryshuset, men då som
deltagare i vanlig verksamhet, typ innebandy och styrketräning. Vad som
lades ned var den särskilda skinnskalleverksamheten, där skinnskallar
hade en egen lokal på Fryshuset.
Även om Fryshuset bland en del journalister
och politiska motståndare till Anders Carlberg har dåligt rykte,
så har man hög prestige bland dem som arbetar med ung-domar, runtom
i landet. När det var akut kris i t ex Tumba gymnasium, då var
det ju Fryshuset man kallade in. Fryshuset fick bli räddaren i nöden.
Detta är Anders Carlberg naturligtvis
väl medveten om, och han har inget emot att framhålla det:
- De enda som har en auktoritet vid sidan
av de kriminella på Fittja Torg, det är vi.
Sammantaget handlar det om ett antal olika
antivåldsprojekt sedan mitten av 80-talet, som Anders Carl-berg haft
kontakt med, medverkat i eller initierat:
1982 Fryshuset
1985 NFG
1986 Skinnskalleverksamheten
1990 Farsor och Morsor på Stan
1995 Lugna Gatan och Brobyggarna
NATIONALISM OCH KULTUR
- Är du nationalist?
- I min bok har jag definierat nationalismen
i två grenar. Det ena är chauvinism, det andra är patriotism.
Jag är patriot.
- Den nationella identiteten kan användas
både reaktionärt och progressivt. Reaktionärt, om man tror
att de nationella rötterna är överlägsna alla andra. Men
om jag är stolt över mina egna rötter, därför att
de är mina, då ger det en trygghet. Då vågar man också
ta in nya influenser.
- Vi hyllade det vietnamesiska folkets
patriotiska kamp, det tycker jag var bra.
- Varje folk har rätt
till ett eget land. Kan man säga så?
- Inte alltid. Det är svårt
att hävda det i vissa länder, där det är små...
- Svenska folket har rätt
till ett eget land?
- Jag förespråkar en öppen
svenskhet.
- Det innebär att vissa saker är
privatsaker. Det gäller religion, syn på sexualitet, och så
där. Vad som inte är privatsak, det är kvinnans och barnets
rättigheter, det är lagstiftning och handel,... Kökultur och
tvättstuge-kultur är någonting svenskt, som man måste
anpassa sig till.
- V har en gemensam plattform, alla vi
som bor här, som är svensk. Hur mycket man vill ta för sig
av den ... om man vill dansa runt en stång på midsommarafton,
om man vill fira julafton, vilket år man räknar som nyårsafton...
det är okej. Men det är inte en privatsak om du misshandlar din
hustru eller inte tillåter din dotter att gifta sig med den hon vill
ha.
Det finns, menar Anders Carlberg, vissa gemensamma
svenska koder i samhället som alla måste kunna - åtminstone
till "70 procent" - för att umgänget ska fungera.
- Att säga till invandrarna, att dom
inte behöver lära sig detta, det är att döma till evig
segregation.
Han ser det samtidigt som positivt, om man
kan ta till sig intryck utifrån:
- Problemet är att det mångkulturella
plötsligt har blivit synonymt med tolerans. För mig är det
ett fikonlöf för segregation.
En etnisk grupp som Carlberg betraktar som
särskilt problematisk är somalierna, och här uttrycker han
sig drastiskt:
- Det är ingen annan som gör,
men vi har börjat jobba med den somaliska gruppen. För den kommer
att bli livsfarlig, om vi inte gör någonting. Det är det mest
rasistiska folket du kan se i världen! Muslimerna här är ju
livrädda.
- För vadå?
- Att somalierna inte kommer att anpassa
sig i Sverige, samtidigt som de hävdar att de är muslimer.
- Idag, om du tittar på ungdomsgrupper
som är kriminella, så är det sällan du hittar turkar
och greker. Dom har kommit in i vårt samhälle.
- Då attackerar vuxna somaliska män
turkiska kvinnor i Rinkeby, och hävdar att de är horor. Så
motsättningen i Rinkeby idag är mellan vita och svarta, där
de vita inte är födda i Sverige.
Under intervjun vittnar Anders också
om situationen i Fittja. En polisbil kan inte stå där obevakad
i många minuter, utan att bli antingen kvaddad eller stulen.
Anders Carlberg har ett kontaktnät och
kunskaper som gör att han bättre än de flesta känner till
verkligheten i Stockholms förorter.
"LEVA TILLSAMMANS"
Ett av Juan Fonsecas senaste projekt går
under namnet "Leva tillsammans". Runt sig har han samlat en grupp
med kända invandrardebattörer och förepråkare för
en generös flyktingpolitik, men där ingår även Anders
Carlberg. Han säger sig hoppas att gruppen ska kunna "påverka
debattklimatet på ett positivt sätt".
- Det måste väl
handla om media, och att få media att öppna sig för en debatt
där olika åsikter får komma fram?
På denna fråga blir svaret
dock undvikande:
- Jag tycker det är bra att Juan Fonseca,
jag, Sten Andersson och andra får möjlighet att samlas här
i nån sorts demokratisk bredd. Jag hoppas vi ska kunna diskutera allt
från invandringspolitik till assimi-lation.
- Och sedan faktiskt göra någonting.
Det är en katastrof, att så många skolor idag är segregerade...
- Så din förhoppning
är att ni ska kunna komma fram till gemensamma handlingslinjer, som ni
sedan går ut med?
- Kanske inte det, men att vi ska i varje
fall kunna föra en spännande debatt.
BROTT OCH SAMHÄLLE
Blågula Frågor har räknat
på brottsstatisik från Brå. Det visar sig att sedan år
1950 ligger ökningen på över 1.000 procent för både
rån, skadegörelse och många andra typer av brott, anmälda
brott. Hur ska man förklara detta?
- Vad är orsakerna
till den ökande brottsligheten?
- Vi har aldrig haft så mycket brottslighet,
som vi hade 1880. Det var ett ganska likartat samhälle, som vi har nu.
Då gick vi från landsbygd till bruksort. Det var människor
i åldrarna 15 till 30 som flyttade in i bruksorterna, när industrialismen
utvecklades.
- Då klipptes banden mellan vuxna
och ungdomar.Människor kom in i en helt ny miljö. Den gamla bondekulturens
etiska regler och kyrkans ställning försvann. Där var det en
fruktansvärd brottslighet. Liknande var det under stormaktstiden, när
männen var ute i kriget. Det var frånvaron av manlig vuxenvärld,
under olika perioder av historien.
- Sedan dalade det, fram till i mitten
av 30-talet. Det var under folkrörelsernas storhetstid. Nykterhetsrörelsen,
frikyrkorna, arbetarrörelsen, idrottsrörelsen. Då var människorna
i fronten, vuxna som tog vuxenansvar.
- Hundratusentals människor som befolkade
folkrörelserna skulle i en annan situation vara kriminella. Det är
samma energi att syssla med brott som att syssla med småföretagsamhet.
- Det finns en bok om berömda svenskar.
Det visar sig att nästan alla dom har haft en likartad uppväxttid
som dom som hamnar på kåken.
- Svåra omständigheter?
- Precis. Skillnaden mot dom som hamnade
på kåken var att de berömda svenskarna hade hittat en eller
flera vuxna, som trodde på dom.
- Jag hävdar att bara människor
som lidit som barn har själsstyrkan att påverka historien. Det
är ingen tillfällighet att Nelson Mandelas storhet sammanhänger
med hans fängelsetid.
- Men människor som svultit och haft
det jobbigt kan också gå under. Det finns bara två vägar.
"Framtidens ledare" kommer, tror
Anders Carlberg, nästan uteslut- ande att hämtas ur de kanske 10%
av ungdomarna som ligger "i riskzonen".
- Finns det anledning till
opitimism, vad gäller brottsutvecklingen?
- Det här kan inte lösas genom
ett antal statliga åtgärder. Det kan bara lösas genom en renässans
för de enskilda människornas ansvar. Vi måste få nya
folkrörelser.
Som Carlberg ser det är just Farsor och
Morsor på Stan, NFG och Brobyggarna embryon till sådana folkrörelser.
- Vi måste återuppväcka
det medmänskliga engagemanget.
En annan sida av saken handlar om gränssättning
och sanktioner. Här finns ju ett begrepp i den svenska debatten som kallas
"nolltolerans", med New York som förebild. Carlberg är
skeptisk och menar att det begrepp som används i New York är ett
annat, nämligen "lågtolerans".
- Men själva idén,
att reagera tidigt, redan på mindre föreseelser?
- Det kan inte fungera, det har polisen
inte resurser till.
- Har du synpunkter på
våldsfilmer i TV?
- Våldet i sig är inte farligt,
det finns i Macbeth och i grekiska dramer. Det är moralen som är
farlig, föreställningen att du har rätt att ta saken i egna
händer. Tro inte på någon annan, inte på lagen, inte
på polisen - tro bara på dig och din kompis.
- Och det blir mer och
mer utbud av detta?
- Det går ju tio sådana filmer
varje kväll. Man berättar myten om den ensamme hämnaren. I
mitten av filmen råkar han illa ut, i slutet av filmen tar han revansch
- det är dramaturgin.
- Vad kan vi göra
åt dessa filmer?
- Vi lever i en öppen, fri värld.
Låt folk se dom här jävla filmerna. Det gäller bara att
ha en motpropaganda, vi måste ha dom enskilda samtalen.
Svaret är med andra ord: de nya
folkrörelserna.
Kanske också skolan - men där är
Anders Carlberg mycket kritisk. Han menar att större delen av lärarkåren
består av människor som varken är bra pedagoger eller bra
som vuxna förebilder.
GLOBALISERINGEN
- Du var i varje fall tidigare
anhängare av svenskt medlemskap i EU. Har du ändrat uppfattning
där?
- Nej, tvärtom. Ekonomin globaliseras,
då måste politiken också globaliseras. EU är i Europa
en garant för miljöutvecklingen, man lägger ribban rätt.
- Sen har vi utvidgningen mot Östeuropa,
på ett mycket oegoistiskt sätt. Det är bra. Sverige har torskat
6.000 jobb till Tjeckien.
- Det allra viktigaste är freden.
Idag löser man motsättningar genom samtal, förhandlingar och
kompro-misser, istället för att gå i krig mot varandra.
- Hur ser du på den
fortsatta globaliseringen av ekonomin? Hur ser du på MAI-avtalet ?
Om MAI-avtalet vet Carlberg kanske inte så
mycket, men som politiker är han inte den typ som blir svarslös:
- Jag vill ha en federation av självständiga
stater. Vi ska inte ha ett Europaparlament som bestämmer över Sverige,
utan vi ska ha ett ministerråd, där Sverige kan säga ja eller
nej.
- Finns inte en risk att
detta minskar möjligheterna att komma tillrätta med arbetslösheten
i Sverige?
- Sverige är ett exportland, vi har
satsat på världsmarknaden. Om vi vill fortsätta att vara det
kan vi inte bygga upp någon protektionism. Jag tror på en fri
handel och att riva handelshinder. Jag är oerhört liberal där.
- Sedan tror jag på en kvalificerad
välfärdspolitik, att vi använder detta överskott till
att ta hand om människor på olika nivåer. Skola, sjukvård
med mera ska vara gratis.
- Men till att riva gränserna
beträffande migration, så långt går du inte?
- Nej, för det är omöjligt
att klara ett sånt samhälle. Jag vill ju satsa många miljarder
för att ge Afrika chansen och ge Tredje Världen chansen.
- Är du för en
"Fästning Europa"?
- Vi kan gärna ta emot fler politiska
flyktingar än vad som sker idag. Men vi ska ha en reglerad invandring.
- Är det rätt
att vara tolerant?
- Det är ju ett relativt begrepp.
Man ska vara tolerant mot vissa saker och intolerant mot andra.
- Exempelvis?
- Mot kriminalitet, oansvarighet, förtryck
och förnedring. Det beror alltså på vad man menar.
- Det tillhör annars
det korrekta språket, att man ska vara tolerant.
- Javisst. Jag tror bara på människor
som har sett verkligheten exakt som den ser ut.
Anders berättar om vad han sa inför
socialförsäkringsutskottet i riksdagen:
- Då började jag med att säga,
för att chocka dem riktigt ordentligt, att "Är du 16 år
idag, är svensk och åker in till Stockholms innerstad är det
större chans att du får en snyting än om du är invandrare".
Om du mot den bakgrunden ändå inte är rasist, då tror
jag på dig!


|