Blågula FRÅGOR, nr 2/99:
Nämndemannariet
Har det svenska rättsväsendet
rätt personer som nämndemän? Vad avgör urvalet av nämndemän?
Efter vilka kriterier väljs de? Vad gör att medelåldern bland
nämndemän är så hög? Hur påverkar det dömandet?
Detta är frågeställlningar
som hör hemma under vad vi här kallar "nämndemannariet".
Jan Milld intervjuar Anders Sundholm.
Anders Sundholm (född 1948) blev nämndeman i Sollentuna Tingsrätt
1989, på förslag från Miljöpartiet. Där satt han
i sex år, för att fortsätta som nämndeman i Svea Hovrätt
i fyra år.
Efter årsskiftet 1998/99 är Anders
Sundholm inte längre nämndeman. Det beror på att Miljöpartiet
inte längre nominerat honom, vilket går tillbaka till att han inte
längre är medlem där. Han blev som bekant utesluten., pga sitt
engagemang för Blågula Frågor och sitt ifrågasättande
av svensk invandrings- och flyktingpolitik.
Långt innan dess har Anders haft kritiska
synpunkter på nämndemannariet. Så här säger han
idag:
- Det är de politiska partierna
som nominerar personer, och det har gått något av slentrian i
det. Man går inte utanför det egna partiet, utan hellre dammsuger
man medlemskadern. Det blir då många äldre och många
passiva medlemmar, som får det här uppdraget.
- Och ditt fall visar, att har man inte partiets
stöd längre, då sitter man inte kvar.
- Ja, och så ska det väl vara. Partierna nominerar bara personer,
som de har förtroende för.
- Och det går inte att bli nominerad
på något annat sätt, än genom partier?
- Nej. Partierna föreslår och sedan är det fullmäktigeförsamlingar
som sedan röstar in. Det är kommunfullmäktige i tingsrätterna
och landstingen i hovrätterna.
Anders Sundholm har för sin del, under
många år, pläderat för att man skulle bredda rekryteringen,
genom att inbjuda männniskor som är intresserade av rättsfrågor,
till att anmäla sig för att bli nämndemän. Utan att de
behöver vara medlemmar i något parti.
- Så har Sollentunapartiet gjort. De har nominerat vad de ansett
vara allmänt förnuftiga människor, även om dessa inte
varit medlemmar.
Det faktum att en allt lägre andel av
svenska folket är medlemmar i något politiskt parti stärker
rimligtvis argumentet för en sådan ny praxis.
- Vilka är det som blir nämndemän?
- Det är en mycket stark överrepresentaiton för äldre.
Medelåldern är mycket hög inom den svenska nämndemannankåren.
- Gör det något?
- Ja, det är en stor brist.
- Varför då? Har man då inte
hunnit få stor levnadserfarenhet och visdom?
- Jo, om det vore aktiva äldre människor, så är
det väl ingen stor brist. Men det visar sig att många är passiva.
Det finns nämndemän som bara sitter där, utan att någonsin
uttala en egen åsikt. Och det är ändå därför
det finns nämndemän, tanken är att få in synpunkter från
olika delar av samhället. Om man då bara jamsar med, då bidrar
man ju inte till någonting.
- Vad är förklaringen till denna
snedrekrytering?
- Det är en gammal tradition, att när man trappar ned sitt
politiska arbete, behåller man någon liten post. Man blir revisor,
eller så blir man nämndeman. Det är inte speciellt krävande,
man behöver bara infinna sig.
- Är det inte också en fråga
om ersättningar och att ha praktiska möjligheter att vara med?
- Det har ingenting med ekonomi att göra. Man får 300 kronor
om dagen eller ersättning för utebliven arbetsförtjänst.
- Men det förs ofta fram från nämndemannahåll,
att man önskar högre ersättningar.
- Ja, precis som alla andra samhällsgrupper. För mig är
de här kronorna och örena tämligen oväsentligt. Jag tycker
att nämndemän bör diskutera rättssamhället, inte
de egna ekonom-iska förmånerna.
- Hur kan vi få en mer allsidig rekrytering
av nämndemän?
- Genom att bjuda in till allmänna möten, under rubriken "Vill
du bli nämndeman?" "Du som är svensk medborgare mellan
18 och 75 år - välkommen till ett informationsmöte!"
Det skulle kunna vara ett möte som arrangerades av samt-liga partier
i fullmäktige.
- Det egna intresset skulle väga tyngre,
det skulle ges plats för eget initiativ?
- Ja, och även om det flesta är ointresserade av politik i
allmänhet har många människor åsikter kring rättsfrågor.
Här skulle det vara lätt, tror jag, att få fram intresserade
medborgare.
- Kriminaliteten växer?
- Kriminaliteten berör alla på något sätt.
- Många kan tro att man behöver vara expert på juridik för
att sitta som nämndeman, men så är det ju inte. Jag vill påstå
att de flesta som sitter som nämndemän har kunskaper under genomsnittet.
- Skulle vi få bättre domar med
en mer allsidig sammansättning av nämndemannakåren?
- Det tror jag. Äldre människor är ofta auktoritetsbundna.
De litar alltför mycket på juristdomaren. Sätter sig i knät
på honom och har svårt att uttala en personlig åsikt. Om
den avviker från juristdomarens väljer man att tiga. Och så
kanske man uttalar den åsikten efter mötet istället.
- Och det gör att domar som fälls
ibland blir ganska uppseendeväckande, avviker från den allmänna
rättskänslan?
- Ja. Juristdomare håller väldigt mycket på med juridiska
spetsfundigheter. Dom gör det till en sport ibland, att hitta något
speciellt, så man glömmer bort vad saken egentligen handlar om.
Lindomefallet är ett typiskt sådant fall.
- Vad tycker du om vår justitieminister?
- Jag tycker att hon är en katastrof för brottsbekämpningen
i Sverige. Hon har inga ambitioner att minska brottsligheten. Hon säger
att "det finns inga enkla lösningar". Jag menar att det finns
väldigt enkla lösningar för att minska brottsligheten.
- Hurdå?
- Framförallt ska man döma till längre fängelsestraff
för återfallsförbrytare och den organiserade brottsligheten.
Då skulle brottsligheten minskas drastiskt.
- Det skulle också innebära,
att man fick mer resurser över för att utreda och komma tillrätta
med den brottslighet som då finns kvar.
Avslutningsvis gör Anders några
reflexioner kring ambitionerna att öka andelen invandrare.
Anders själv välkomnar fler invandrare
som nämndemän. Han ser detta som en naturlig utveckling. Samtidigt
sätter han frågetecken för om alla invandrare skulle se detta
som ett framsteg:
- Invandrare är ingen enhetlig grupp. Det är inte självklart
att en kroat vill bli dömd av en serb, eller en kurd vill bli dömd
av en turk.
Till detta kommer praktiska hinder eller svårigheter:
- Problemet är ju att dels måste man vara svensk medborgare
och dels måste man kunna litet om det svenska samhället för
att kunna bli nämndeman. Fram till idag måste man dessutom, i praktiken,
vara medlem i ett politiskt parti. Det krävs alltså en viss aktivitet
från invandrarna själva för att komma ifråga.
Anders tror att många invandrare skulle
kunna bli bra nämndemän:
- Själv tillhör jag den kader av nämndemän, som
vill markera ganska tufft mot sådana som utnyttjar samhället, och
som skapar ondska och elände för sina medmänniskor.
- Där vet jag, att jag har många
invandrare med mig. Man är väldigt intolerant mot invandrare som
begår brott.´
- Och när du här använder ordet
"intolerant", då lägger du ingen negativ valör i
det?
- Nej. Det är bra att vara intolerant mot sådant som är
dåligt.


|