Blågula FRÅGOR, nr 4/99:
Diskriminering?
Så här säger Margareta Wadstein,
DO, i Sydsvenskan den 21/10 -99:
"Diskriminering finns
även inskriven i lagen. Det krävs till exempel svenskt medborgarskap
för att bli polis."
Ett uppsendeväckande uttalande!
Måste inte själva lagen utgöra
ramen för Wadsteins uppdrag som diskrimineringsombudsman? Om hon går
utöver vad som är olagligt i sitt arbete med diskriminering, om
hon börjar ge sig in på personliga tyckanden - var slutar det?
Margareta Wadstein nöjer sig alltså
inte med rollen som ämbetsman och lagtolkare, hon vill dessutom vara
en ideologisk missionär och politisk agitator, en spjutspets och murbräka
för att radikal samhällsomvandling.
Hennes uttalande aktualiserar innebörden
av ordet "diskriminering", om man nu inte inskränker
sig till vad lagen anger. Det kan föra långt!
I NÅGON BEMÄRKELSE ägnar vi
väl oss alla, varje dag, åt diskriminering. Från morgon till
kväll. Livet skulle inte fungera om vi inte lärt oss skilja på
det ena och det andra, och agerade därefter.
I trafiken skiljer vi inte bara på rött
och grönt ljus, eller på bilister som kör veligt och bilister
som kör bestämt. Vi skiljer också på rörelsehindrade
och hyperaktiva fotgängare. Vi behandlar ständigt människor
olika.
En trafikdiskriminering förekommer också
i den bemärkelsen att det krävs körkort för att få
köra bil och att alla människor inte får körkort.
Likaså förekommer en diskriminering
i butiker och varuhus - bara den som kan och vill betala får med sig
varor därifrån. Hos försäkringsinrättningar får
man inte ut några ersättningar om man inte tidigare betalt in premier.
Inom föreningar kallas man inte till möten, släpps inte in
på evenemang, om man inte är medlem.
På motsvarande sätt förhåller
det sig med den reglerade invandringen. Alla får inte bo i Sverige.
Vi förbehåller oss rätten att avgöra vilka människor
som ska få uppehålla sig i landet. Vissa beviljas PUT, andra inte.
Ytterligare ett exempel utgör det svenska
medborgarskapet. Ska envar som beviljats PUT med automatik få också
medborgarskap? Ska därtill de rättigheter som ligger i medborgarskapet
tillkomma envar?
Det är ingen tvekan om att det svenska
medborgarskapet nu befinner sig under attack, på flera sätt:
1.
Dels genom kravlöshet. Det är lättare
att bli medborgare i Sverige än i våra grannländer. Utlänningar
kan bli "svenskar" utan att ens behöva kunna tala och förstå
svenska! Vidare finns exempel på dokumenterat kriminella som fått
medborgarskap i Sverige: formellt sett ska vandeln kontrolleras, i praktiken
fungerar detta dåligt.
Dessutom kan utlänningar bli svenska
medborgare utan att avsäga sig sitt tidigare medborgarskap. Med integrationsministerns
argumentation blir flerdubbla medborgarskap något fullt acceptabelt.
Överhuvudtaget ska det bli lättare än hittills att få
svenskt medborgarskap. Även den, vars identitet är oklar, ska kunna
bli medborgare.
Intresset bland nyanlända för att
naturaliseras har också visat sig stort. Så fort det blir möjligt
ansöker man. Antalet nybe-viljade medborgarskap har således blivit
stort.
2.
Dels genom urvattning. Det ska betyda allt
mindre att vara med-borgare. Kommunal rösträtt tillkommer redan
icke-medborgare. Från framsläppta debattörer har länge
funnits ett tryck att detta ska gälla även riksdagsval och folkomröstningar.
Medborgarskapskrav för valbarhet som nämndeman, för innehav
av ministerposter eller andra funktioner i staten, är också under
avveckling eller åtminstone under attack.
I linje med detta ligger obenägenheten
att utvisa grova brottslingar, även när dessa saknar svenskt medborgarskap.
Det förekommer till och med resonemang om att "ska brottsliga
utlänningar utvisas, då ska även brottsliga svenskar utvisas".
Hit hör också utvidgandet av den
svenska sjukvårdens ansvarsområde till personer som befinner sig
i Sverige illegalt. Först gällde det bara akutsjukvård för
barn, nu gäller det sjukvård i allmänhet för unga.
3.
Till detta kommer åtgärder, eller
krav på sådana, som försämrar gränskontrollen och
därmed i praktiken devalverar medborgarskapet. Margareta Wadstein är
inne också på detta:
"Det är förbjudet
att stoppa människor i passkontrollen på grund av deras utseende.
Men det uppfattas av många, även högt uppsatta tjänstemän,
som självklart att det görs."
Samma sak har Cafer Uzunel på DO tidigare
hävdat: "Enligt mitt sätt att se det är det ett klart fall
av laga diskriminering om en person stoppas vid gränsen enbart på
grund av sitt utseende."
En motsvarande problematik gäller tullkontrollen.
Smuggling är väsentligt vanligare bland invandrare än bland
infödda svenskar, det handlar om en enorm överrepresentation!
Detta gäller i allmänhet. Rimligen
varierar det sedan mellan olika invandrargrupper, vilket gör att det
blir särskilt vanligt bland vissa etniska grupper. Detta har tullen förmodligen
en viss bild av, genom erfarenhet.
Ett faktum är också att tullens
resurser skurits ned. Som skattebetalare och medborgare önskar vi rimligen
att tullen då använder sina knappa resurser så effektivt
som möjligt, dvs koncentrerar sina tillslag där sannolikheten är
högst att de kan ge resultat.
Med Wadsteins synsätt är detta dock "Stort aja-baja". Det blir diskriminering av individer.
och den aspekten ska vara överordnad intresset av effektiv tullkontroll.
På frågan om passkontroll får
DO ändå mothugg. Så här skriver Bror Björck,
polis vid utlännings-sektionen i Malmö, i Sydsvenskan den 2/11
-99:
"...påstår
Margareta Wadstein att passpoliser/passkontrollanter begår olagligheter
då dessa i sitt arbete att hindra illegal invand-ring stoppar en inresande
på grund av dennes utseende.
Det är tvärtom
så att Rikspolisens föreskrifter och anvisningar för polisväsendet
anger:
'Denna kontroll skall
riktas mot andra utlänningar än medborgare i Danmark, Finland,
Island och Norge. Därav följer att bl.a. en persons utseende,
klädsel, språk eller liknande utgör kriterier för passkontrollantens
urval.'
Justitieombudsmannen
(JO) har prövat ett antal tjänstefelsanmälningar angående
urvalet men ej funnit fel."
Ett annat exempel på undermineringen
av gränskontrollen är alla dessa falska pass, som är på
drift. Det finns exempel på nysvenskar som "förlorat"
sitt svenska pass mer än 10 gånger under ett år och varje
gång - utan dröjesmål - fått ut ett nytt.
Vidare undermineras naturligtvis gränskontrollen
genom personalnedskärningarna. Ibland finns överhuvudtaget ingen
kontroll.
FRÅGAN ÄR SOM SAGT
var det tar stopp om personer som Margareta Wadstein och Cafer Uzunel får
som de vill.
Under täckmantel av religion
och djupa personliga övertygelser ställs krav på att slöja
ska vara tillåten inte bara i privatlivet utan också i yrkeslivet.
I princip skulle vi kunna få se både sjuksköterskor och tandläkare,
bussförare och poliser, som bär slöja. Wadstein och DO har
inte några invändningar mot detta, tvärtom.
Oklart är om man skulle
ha invändningar mot den talibanska slöjmodellen, den som skyler
hela ansiktet. Vad säger att sådana slöjor inte ska tillåtas
också vid gränspassager? Kan passpolisen ställa krav på
att ansiktet ska visas?
Eller skulle DO se detta som
en kränkning av personlig integritet och utslag av diskriminering?


|