Vad
kostar invandringen?
Det finns tabubelagda
frågor i svensk politik. En sådan är den i rubriken.
I andra sammanhang erkänner
alla att det finns samband mellan utgifter och inkomster. Höga
utgifter inom ett område påverkar möjligheterna
inom andra områden - självklart. Så ej i detta
fall!
"Vad kostar invandringen?" Sten Andersson (m) ställde frågan
i riksdagen, men fick inget svar från ansvarig minister.
Björn Hammarbäck (se SVIC nr 106) ställde frågan
inom (s), med samma resultat.
Redan att ställa denna
fråga ses som ett etikettsbrott. När "det
handlar om människor" får man inte se till
pengar. Lars Janssons bok "Mångkultur eller välfärd?" blev därför med automatik
kontroversiell - titeln antydde en motsättning som ansågs
obehaglig.
I själva verket handlar
alla samhällsutgifter ytterst om människor - såvida
man inte hävdar att just svenskar inte ska betraktas som
människor. Prioriteringar måste alltid göras
mellan olika angelägna behov. Det är just detta som
är politik!
Egentligen är det ju enkel
matematik: Om något kostar mycket blir det mindre över
till annat.
Det har gjorts olika beräkningar
på vad invandringen kostar. Självklart kommer man
då fram till olika belopp, redan av det skälet att
situationen förändras år från år.
Dessutom kan man räkna
på olika sätt - det är inte självklart hur
begreppet "invandrare" ska avgränsas eller vilka
typer av kostnader som ska tas med, inte heller till vilka belopp
de ska uppskattas.
Kulturdepartementet gav 1994
ut skriften "Om flyktingar" och distribuerade denna
till samtliga hushåll i landet. Där fick medborgarna
lära sig:
"Statens
totala utgifter detta budgetår beräknas bli ca 555
miljarder kr. Flyktingkostnaden beräknas till ca 12 miljarder
kr."
För att understryka utgiftens
försumbarhet illustrerades den som en smal kil i en ring.
De 12 miljarderna avsåg
då Invandrarverkets (nu Migrationsverket) kostnader.
De verkliga kostnaderna omfattar
dock även en del annat...
Jan Ekberg, professor vid högskolan
i Växjö, har gjort beräkningar på regeringens
uppdrag. I fokus för Ekberg stod deltagande i arbetslivet.
Inte bara den öppna arbetslösheten utan öven hur
stor andel av dem i yrkesaktiv ålder som inte stod till
arbetsmarknadens förfogande. Han fann stora skillnader mellan
olika grupper.
Utifrån läget 1992
kom Ekberg fram till att andelen i arbete för infödda
svenskar var 79%, medan den för invandrade före år
1970 var 73% och sedan minskade successivt, ju senare man invandrat.
För invandrade 1988-92 var siffran bara 33%.
Ekberg såg till tre typer
av kostnader:
1. offentliga transfereringar (olika former av bidrag
och utbetalningar)
2. offentlig konsumtion (sjukvård, barnomsorg,
utbildning mm)
3. invandringsspecifika kostnader (hemspråk,
svenska, tolkning mm)
Ekberg gjorde under 1990-talet
ett antal olika beräkningar, men kom 1997 fram till siffran
30 miljarder kronor.
På DN Debatt den 28/12
-03 skrev Bo Södersten, ekonomiprofessor:
"Svensk
invandrarpolitik har under de senaste tjugo åren varit
helt misslyckad. Integrationen har uteblivit och nettokostnaderna
för invandringen har stigit i höjden så att de
i dag ligger runt 2-3 procent av bruttonationalprodukten eller
40-50 miljarder i kronor räknat."
"Sysselsättningsgraden
för stora grupper av utlandsfödda är låg.
Professor Jan Ekberg har i studier visat att av de som invandrat
från andra EU-länder ligger sysselsättningen
på 71 procent för män och 67 procent för
kvinnor, det vill säga i stort sett samma tal som de som
gäller för infödda svenskar. För invandrare
från Afrika eller arabisktalande länder ser siffrorna
helt annorlunda ut. Här ligger sysselsättningsgraden
under 50 procent för män och mycket lägre för
kvinnor.
Här
är det bidrag, inte arbete som gäller..."
I Danmark kom forskargruppen
DREAM under finansministeriet på 1990-talet fram till siffran
33 miljarder danska kronor - så mycket kostade invandringen
till Danmark.
Vid en jämförelse
får han beakta att
· en dansk krona motsvarar
1,25 svenska.
· Sveriges folkmängd
är nästan dubbelt så stor
· Sverige har ungefär
dubbelt så många invandrare per capita som Danmark.
· Ålderstrukturen
är sämre bland invandrarna i Danmark än i Sverige.
Dessutom tog DREAM inte med
alla typer av kostnader för invandringen.
Jan Ekberg har heller inte fått
med alla kostnader. Han redovisade en nettosiffra, där han
dragit ifrån samtliga skatteinbetalningar från invandrare.
Bristerna i ett sådant beräkningssätt är
uppenbara.
Lars Jansson, författare
till boken "Mångkultur eller välfärd?"
underkänner Ekbergs metod. Till SVIC säger han:
- Varför
används inte nettokostnadsmetoden för andra samhällsfunktioner?
Därför att den ej fyller något vettigt syfte
och att man ej vill dölja de verkliga kostnaderna. Antag
att man skulle göra en beräkning av nettokostnaden
för skolan. Från den totala kostnaden gör man
avdrag för alla skatter inklusive obligatoriska avgifter
som skolbarnens föräldrar betalar. Resultatet skulle
kallas nettokostnad för skolan. Förmodligen skulle
det bli ett stort överskott (vinst) på skolans verksamhet.
Vem skulle ha någon glädje av en sådan beräkning?
Barnens föräldrar måste ju även bidra till
finansieringen av försvar, bibliotek, vägar att färdas
på etc.
- Enligt
riksdagens beslut skall välfärd och andra gemensamma
utgifter finansieras solidariskt, invandrarna får således
inte särbehandlas, de måste deltaga i finansiering
av offentliga utgifter på samma villkor som svenskarna:
gator och vägar, den allmänna förvaltningen, utrikesförvaltningen
och rätts- och polisväsendet.
Lars Jansson får med även
långsiktiga kostnader för invandringen.
Till SVIC säger han:
- Vi låter
varje år 10.000-tals studenter från andra länder
få komma hit för att studera vid universitet under
fyra år. En kortsiktig kalkyl skulle endast omfatta de
kostnader som direkt uppstår för staten för dessa
studenter. Man tar troligen ej med investeringskostnaden för
att bygga nya universitet. Huvudreglen är att enbart rörliga
kostnader ingår.
Bruttosiffran i Ekbergs beräkningar
- från början av 1990-talet - låg på cirka
100 miljarder kr.
Lars Jansson kom i sin bok fram
till att invandringen år 1999 kostade 267 miljarder kronor.
De fördelade sig enligt
följande på fyra poster:
1. Centrala samhällsfunktioner, 32
mdr
Kostnader för rikets centrala ledning samt räntor på
statsskulden
2. Offentlig konsumtion, 123 mdr
Barnomsorg, skola, åldringsvård, sjukvård,
etc
3. Transfereringar, 84 mdr
A-kassa, sjukpenning, pensioner, barnbidrag, föräldrapenning,
socialbidrag, underhållsstöd, etc
4. Inkomstförluster, 28 mdr
Bortfall av inkomster i den offentliga sektorn genom att arbetsföra
invandrare inte deltar i produktionen och inte betalar skatt.
En annan viktig förklaring,
förutom skillnaden i metod - till att Jansson fick så
mycket högre siffror än Ekberg - är att han utgår
från år 1999. Under 90-talet skedde stora förändringar
i Sverige.
Samtidigt som massor av arbetstillfällen
försvann ökade invandringen. Klyftan mellan antalet
personer i yrkesaktiv ålder (16-64 år) och antalet
i arbete ökade med 600.000.
Det handlar då inte bara
om öppet arbetslösa utan än mer om personer i
yrkesaktiv ålder som inte står till arbetsmarknadens
förfogande.
I "Mångkultur eller
välfärd?" framgår att av dem som förtidspensionerades
under 1980-talets andra hälft var 49% utrikes födda.
Det totala antalet förtidspensionerade är idag mer
än 550.000.
Jansson pekar ocksåpå
det faktum att även många personer som i statistiken
har arbete i praktiken representerar en invandringskostnad. Det
handlar om sysslor som skapas genom invandringen: mångfaldskonsulenter,
flyktingsamordnare, advokater, tolkar och mycket annat.
I SvD den 21/8 -02 skriver Lars
Jansson:
"Invandringskostnaden
ökade årligen med 11 procent under hela 1990-talet...
Här framträder en huvudorsak till att välfärden
kommit på fallrepet. Den andel av BNP som togs i anspråk
för invandringen har nästan fördubblats från
7 till 13,5 procent."
"De
ökade finansieringskraven har riksdagarna löst genom
att höja skattekvoten från 48 till 54 procent, genom
nedskärningar i välfärden och i offentliga pensioner
samt genom ökad upplåning."
Till det omfattande bidragsberoendet
kommer ett stort antal olika särskilda utgifter för
samhället, till följd av invandringen. Dessa är
inte alltid lätt att få fram.
Lars Jansson:
- Varken
i kommunerna, landstingen eller hos staten har man gjort utgifterna
synliga, ej i budgeten och ej i redovisningen. Det mesta döljs
under andra rubriker.
- Bara en
post i regeringens budget avser invandring och den brukar ligga
på ca 7 miljarder kr/år och avser bidrag till de
båda verken (Migration och Integrationsv.) och till kommunerna.
- Vad ca
500 000 barn och ungdomar med utländsk bakgrund t ex kostar
i skolan ingår i 280 kommuners skolbudgetar.
Med nödvändighet blir
det ibland fråga om uppskattningar.
Många poster rymmer dels
kostnader som är mätbara i ekonomiska termer, dels
kostnader i form av mänskligt lidande, som inte låter
sig exakt mätas ekonomiskt.
Dit hör konsekvenser av
våldsbrottsligheten, där personer med utländsk
bakgrund är kraftigt överrepresenterade.
Poster som ingår bara
delvis i LJ:s kalkyl:
-
Psykiatrisk vård.
-
Bidragsfusk.
-
Avvisning av asylanter som fått avslag.
-
Utredningar av lantbrukarmord och taximord.
-
DO och de nya diskrimineringsbyråerna,
ett 10-tal
-
Vård av HIV-sjuka.
-
Hedersmord.
-
Åldringsrån.
Poster som inte alls ingår
i LJ:s kalkyl:
• Äldreförsörjningsstödet
- en pension som inte fanns 1999.
• Studielån till invandrare,
som ej återbetalas.
• Hemutrustningslån som ej
återbetalas.
• Särskilt etniskt boende
för äldre invandrare.
• Uppehälle för asylanter
som fått avslag, men ändå dröjer sig kvar.
• Snatterier och stölder runt
asylantförläggningar.
• Id-lösa invandrare som uppger
högre ålder, vilket ger tidigare pension.
• Mångfaldsplaner
•
Reklam för mångfaldsplaner.
•
Bidragsfusk inom invandrarföreningar.
• Cyklingsundervisning för
invandrare.
• Simundervisning för invandrare.
• Särskild mat åt muslimer.
• Särskilda ledigheter för
muslimer.
• Fria resor till hemlandet.
• Nya mödomshinnor.
• Bibliotekens satsningar på
böcker på invandrarspråk.
• Valinformation, postinformation
mm på arabiska och andra språk.
• Öppna Kanalen, TV för
invandrare.
• Stöd till kurdisk TV.
• Arabiska som undervisningspråk
i skolan.
• Misshandel av lärare.
• Misshandel av fotbollsdomare.
• Misshandel av trafikinspektörer.
• Beskjutning av bussar och indragna
busslinjer.
• Attacker mot ambulanspersonal
och brandmän, vid utryckning.
• Falsklarm till brandkårer.
• Skolbränder.
• Krogbeskjutningar.
• Trafikolyckor.
• TBC-bekämpning.
• Kamp mot vägglöss.
• Behov av skyddad identitet och
skyddat boende åt hedershotade invandrarkvinnor.
• Skyddat boende för svenskor
som skilt sig från invandrare.
• Vård av offer för gaturån.
• Skadestånd till brottsoffer.
• Särskilda satsningar i utsatta
bostadsområden.
• Skadegörelse på butiker
vid rån.
• Övervakningskameror och
väktare för utökad bevakning.
• Outredda brott.
• Lägre standard på
skolundervisningen.
• Ökad narkotikaanvändning,
genom större tillgänglighet.
• Minskad turism, till följd
av vägpirater, ficktjuvar och gaturån.
• Sämre hälsa bland unga
till följd av skolmobbing.
• Sämre hälsa bland unga
till följd av bostadsbristen.
Listan kan göras längre.