Det finns i Koranen inget uttalat förbud mot att visa bilder på profeten Muhammed.
Om detta skriver två islamologer vid Lunds universitet, Leif Stenberg och Torsten Jansson, i SvD den 8/2 -06:
"BILDFÖRBUDET UTAN STÖD I KORANEN
Det finns inget enhetligt förbud inom islam mot att avbilda människor, vilket ofta hävdas i debatten om de danska Muhammedteckningarna. Vad som kanaliseras i protesterna mot publiceringen är politiska åsikter rörande regionala förhållanden."
"I den heliga staden Qum i den islamiska republiken Iran köpte vi i mars 2005 en bild på Muhammed. Bilden visar en ung Muhammed med samma gloria kring överkroppen som ibland kan ses på bilder av Jesus.
På bilden står skrivet "Muhammed guds sändebud". Bilden såldes överallt och frambringade inga reaktioner från allmänheten. En förklaring är att den föreställer en ung Muhammed, det vill säga att han är porträtterad innan han mottagit uppenbarelser och blivit profet. En annan förklaring till detta är att i den islamiska republiken Iran gäller en shia-islamisk tolkning av islam. Sunni- och shia-muslimer delar visserligen samma Koran, men övrigt kanoniskt textmaterial skiljer sig på flera punkter."
"Påståendet att bildförbudet finns i Koranen är för övrigt missvisande. Visserligen kan troende muslimer ibland påstå att så är fallet, men islamforskare och de flesta muslimska lärde är eniga om att korantextens utsagor om Gud som den ende skaparen inte innebär ett uttalat bildförbud."
"Det är först under de följande århundradenas diskussioner kring islams utformning som ett sharia-rättsligt förbud växer fram. Något som betonas i tidiga texter från 800- och 900-tal är att muslimer inte får levandegöra vad Gud har skapat genom att skapa bilder av människan."
Protesterna mot publiceringen av Muhammedbilderna kanaliserar, menar Stenberg/Jansson, politiska åsikter rörande lokala och regionala förhållanden:
"Det är till exempel frapperande att det inte var det islamistiska Hamas utan den principiellt sekulära Fatahrörelsen som drog igång protesterna bland palestinierna efter deras misslyckande i parlamentsvalet. Det ska också noteras att den islamiska republiken Iran först i ett senare läge såg sig föranledd att hoppa på protesttåget."